اگر می‌خواهید هنگام ورود به جایی و یا هنگام راه رفتن در خیابان همه متوجه تیپ جذاب و سلیقه خوب شما در لباس پوشیدن شوند باید با دیگران متفاوت باشید. داشتن سبک خاص در لباس پوشیدن نیازمند داشتن اطلاعات کافی، تجربه و تمرین است و نمی‌توان یک شبه و بدون دانش کافی به این مرحله رسید. پس اگر از تیپ تکراری خود خسته شده‌اید و دوست دارید با لباس‌ها و استایل خاص خود حرفی برای گفتن داشته باشید باید سبک خاص خود را بیافرینید. در این مقاله ما به شما آموزش خواهیم داد که چطور طی یازده مرحله به این هدف دست پیدا کنید.

گام اول: کمد لباس را ارتقاء دهید و کامل کنید

ابتدا باید از چیزهایی که دارید شروع کنید. سراغ کمد لباس خود بروید و همه چیز را بیرون بریزید و در مورد هر کدام از این لباس‌ها و اکسسوری‌ها تصمیم بگیرید. آیا این لباس به شما می‌آید؟ آیا اندازه شماست؟ آیا کهنه و پاره شده و قابل پوشیدن نیست؟ آیا با بقیه لباس‌های شما هماهنگ است؟ این سوالات را از خود بپرسید و بر اساس پاسخی که پیدا می‌کنید تصمیم بگیرید که کدام لباس را نگه دارید و کدام را دور بریزید یا به خیریه بدهید. یک قانون کلی در این مورد این است که اگر لباسی را در یک سال گذشته نپوشیده‌اید دیگر آن را نخواهید پوشید.

ابداع سبک خاص در لباس پوشیدن

گام دوم: لباس‌هایی را که دوست دارید انتخاب کنید

میان لباس‌هایی که نگه داشتید بگردید و لباس‌هایی را که واقعا به آن‌ها علاقمندید پیدا کنید، لباس‌هایی که از پوشیدن آن‌ها احساس خوبی به شما دست می‌دهد و این لباس شما را در بهترین شکل نشان می‌دهد. این لباس‌ها را به دقت مشاهده کنید و ویژگی‌های آن‌ها مثل رنگ، برش، قد و اندازه، فرم آستین و یقه و … را یادداشت کنید. این ویژگی‌ها در واقع سلیقه و سبک خاص شما را نشان می‌دهند و بعدها در انتخاب لباس به کمک شما خواهند آمد.

گام سوم: دنبال ایده بگردید

یک راه برای پیدا کردن استایل شخصی این است که دقت کنید و ببینید چه چیزهایی به تن دیگران زیبا دیده می‌شوند. مجلات مد، برنامه‌های تلویزیونی و مردم خوش‌تیپ و خوش‌لباس در کوچه و خیابان را با دقت مشاهده کنید و سعی کنید بفهمید چه ویژگی‌هایی باعث می‌شود که این افراد خوش‌لباس و جذاب به نظر برسند، این افراد چه رنگ لباس‌هایی می‌پوشند و چه فرمی را در استایل خود بیشتر به کار می‌برند؟ به خرده فرهنگ‌ها مثل فرهنگ سنتی منطقه، سبک‌های موسیقی و چیزهایی از این قبیل هم توجه کنید و از آن‌ها ایده بگیرید.

گام چهارم: کمک بخواهید

اگر در ایده گرفتن دچار مشکل هستید و یا چندان به سلیقه خود اعتماد ندارید نگران نباشید. شما می‌توانید از یک دوست یا عضو خانواده که سلیقه و سبک خاص خود را دارد و مورد تایید همه است کمک بگیرید و از وی راهنمایی بخواهید. اگر چنین کسی را سراغ ندارید می‌توانید از افراد خبره و کارشناس استایل که معمولا کارشناس فروش فروشگاه‌های معتبر هستند و یا به صورت استایلیست فعالیت می‌کنند راهنمایی بگیرید. البته استایلیست‌های حرفه‌ای این کار را در قبال دریافت هزینه انجام می‌دهند.

ابداع سبک خاص در لباس پوشیدن

گام پنجم: کفش‌ها خیلی مهم هستند

یک جفت کفش عالی می‌تواند نقطه قوت استایل شما باشد. کفشی تهیه کنید که همیشه بتوانید بپوشید و اندازه و راحت باشد و همسو با سبک خاصی باشد که می‌خواهید به آن برسید.

گام ششم: به خرید بروید

پس از ان که مشخص کردید چه چیزهایی را دوست دارید می‌توانید خرید کردن را شروع کنید. دقت کنید که لازم نیست همه خرید خود را یکجا و با ولخرجی انجام دهید. برای خود برنامه داشته باشید و هرچند هفته یکبار به خرید بروید تا به تدریج چیزهایی را که می‌خواهید پیدا کنید. لازم نیست حتما از فروشگاه‌های گران خرید کنید، گاهی بهترین چیزهای را می‌توان در فروشگاه‌ها کوچک، حراجی‌ها و خریدهای آنلاین پیدا کرد. با یک دوست به خرید بروید که با شما رودروایسی نداشته باشد و صادقانه نظر خود را بگوید. اگر با محدودیت بودجه مواجه هستید مقاله مجله قرمز درباره کاهش هزینه خرید پوشاک را مطالعه کنید.

گام هفتم: یک خیاط خوب و ماهر پیدا کنید

این مورد اختیاری است اما بیشتر افراد در پیدا کردن لباس سایز مناسب خود دچار مشکل هستند و معمولا لباس‌های سایز استاندارد به تن آن‌ها درست نمی‌ایستد. از آنجایی که اندازه بودن از اصول حیاتی فشن است بهتر است یک خیاط خوب و ماهر سراغ داشته باشید و لباس‌ها را در سایز نزدیک به سایز خود بخرید و به خیاط بسپارید تا آن را برای شما اندازه کند. این کار چندان گران نیست  و ارزش پولی را که خرج می‌کنید دارد.

گام هشتم: از اکسسوری‌ها استفاده کنید

اگر واقعا قصد تغییر در سبک و استایل خود را دارید و می‌خواهید به سبک خاص خود دست پیدا کنید باید به اکسسوری‌ها توجه ویژه داشته باشید. این کار بسیار ساده است و مثلا با عوض کردن بند کفش یا خرید یک کمربند شیک یا اضافه کردن جواهرات و دستمال گردن می‌تواند انجام شود. سعی کنید از چیزهایی که دارید به نحو احسن استفاده کنید مثلا کیف خود را ا بستن روبان و روسری یا چسبندن نگین و چیزهای دیگر تزئین کرده و به سبک خاص خود نزدیک کنید.

ابداع سبک خاص در لباس پوشیدن

گام نهم: به سبک خاص خود ست کنید

برای شیک‌پوشی لازم نیست همه چیز را با هم همرنگ انتخاب کنید بلکه هنر آن است که از رنگ‌های متفاوت به شکلی زیبا در کنار هم استفاده کنید. چیزهایی را که فکر نمی‌کنید هماهنگ باشند با هم بپوشید و نتیجه را مشاهده کنید، سعی کنید اجزای جدیدی به این ترکیب اضافه کنید تا شکیل‌تر شوند. همیشه با ریسک کردن می‌توان به کشف‌های بزرگی رسید و به سبک شخصی دست یافت.

گام دهم: مدل موی خود را تغییر دهید

مدل مو هرچند بخشی از استایل نیست اما در زیبایی آن نقش دارد که معمولا دست کم گرفته می‌شود. سعی کنید با تغییر دادن مدل موی خود به سبکی جدید دست پیدا کنید. می‌توانید این کار را با شانه کردن موها در جهت مخالف، رنگ کردن مو  یا عوض کردن شامپو و استفاده از محصولات حالت دهنده جدید انجام دهید. در این مورد می‌توانید با یک آرایشگر حرفه‌ای مشورت کنید و یا از افراد مشهور و مجلات مد ایده بگیرید.

گام یازدهم: خودتان باشید

تقلید صرف یا ساختن استایلی که شباهتی به خود واقعی شما ندارد یک اشتباه بزرگ است. مهم‌ترین چیز در مورد داشتن سبک خاص و استایل شخصی این است که شما در آن احساس خوب و مثبتی داشته باشید، بتوانید خودتان را بیان کنید و آن چیزی را نشان دهید که واقعا هستید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه اصول شیک‌پوشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)