باور کنید یا نه، آدمهای منظم یک جورایی تنبل هم هستند. به کسی بر نخورد فقط ادامه مقاله را بخوانید: آدمهای منظم، علاقه ای ندارند مدت زمان زیادی را صرف این کنند تا بین انبوهی از وسائلشان ، چیزی را که میخواهند پیدا کنند. این کار برای آنها یعنی هدر دادن انرژی و زمان. به علاوه اینکه آدمهای منظم، به طور ذاتی میدانند که نظم دادن به چیزها، زمان کمتری را هدر میدهد تا اینکه در بی نظمی، بخواهند به دنبال یک چیزی بگردند.
اگر شما هم علاقهمند هستید که از حالت ریخت و پاش و بی نظمی خارج شوید، موارد زیر را امتحان کنید تا در وقت و انرژی خود صرفه جویی نمایید.
۱ – دور ریختن چیزهای اضافه، به طرزی بیرحمانه
در هم و برهم بودن چیزها، باعث اشغال فضای خانه یا کار شده و همانطور که هر مکانی نیاز به گردگیری دائم دارد، نیاز دارد که از حالت ریخت و پاش هم رها گردد. درهم و برهم بودن محیط، مثل یک سّم برای آدمهای منظم است. بنابرین افراد منظم، بایستی هر کجا با چنین دشمنی روبرو شدند، با آن بجنگند.
افراد منظم شروع به بررسی میکنند که ببیند چه چیزهایی در اطرافشان وجود دارد که استفاده نمیکنند و در نتیجه خودشان را از شر چیزهای بی استفاده خلاص میکنند. مثلا لباسی که بیشتر از یکسال است در کمد آنها بی استفاده ماند. یا ظروفی که شکسته یا ترک برداشته و غیر قابل استفاده است.
پوسترهایی که از زمان دانشگاه یا پیش دانشگاهی، تا کردهاید و زیر تخت انباشته کردهاید دارند به شما میگویند یا ما را به کسی که نیازمان دارد بده یا دور بریز.
به هنگام تصمیم گیری برای اینکه چه چیزی را نگه دارید و چه چیزی را دور برزید، تا جایی که میتوانید بیرحم باشید. دیگر زمان آن گذشته که این وسائل تبدیل به چیزهای خواستنی شوند، بهتر است برای دور ریختن آنها قاطعانه تصمیم بگیرید.
۲- نظم بخشیدن به چیزها بر اساس راحتی استفاده از آنها
یادتان هست گفتیم آدمهای منظم، در واقع یکجورایی تنبل هستند؟ این هم مثال بارز : آنها مایل هستند فضایی که در آن هستند را طوری منظم کنند که خیلی راحت بتوانند از هر چیزی استفاده کنند. بعنوان مثال کفشهایی که هر روز میپوشند را در طبقهی دم دستی جا کفشی میگذارند در حالیکه کفش های پاشنه بلند مجلسی را، در انتها قرار میدهند.
چرا وقتی هر چیزی میتواند به آسانی در دسترس باشد، خودتان را به زحمت میاندازید؟
از کمد لباسها گرفته تا قفسه های آشپزخانه، میتوانند بر اساس سهولت استفاده، چیده شوند. بعنوان مثال دستکشهای مخصوص فر، باید در کشوی کنار فر باشند نه آن سوی آشپزخانه. در نتیجه نیازی نیست هر بار کلی راه بروید تا دستکشها را دستتان کنید.
۳- در نظر گرفتن محدودهی مشخص برای وسائل
جورابها، مدادها، کنترل تلویزیون، هر کدام از اینها محدوده خودشان را در آپارتمان یک شخص منظم دارند. آدمهای منظم برای هر کدام از این وسائل، نه تنها به دنبال یک محدوده میگردند، بلکه آن محدوده را ایجاد میکنند. مثلا از هر کشویی، برای یک وسیله خاص استفاده میکنند و پس از استفاده، دوباره آن را به جای اولش باز میگردانند.
همانطور که قابل تصور است، چنین عادتی باعث سهولت استفاده از وسائل میشود.
۴- آدمهای منظم به دنبال ابزارهای نظم دهنده هستند
صحبت در مورد سروسامان دادن به هر آنچه متعلق به شماست، حاوی برخی نکات کلیدیست از جمله اینکه: افراد منظم بر این باورند، ارگانایزرها ( وسائل نظم دهند) ، باعث یک زندگی آسان میشوند. از نوارهای آهنربا گرفته تا چاقوهای آشپزخانه و یا سیمها و کابلهایی که زیر تخت ریخته شدهاند، همه آنها میتوانند توسط ارگانایزرها، جمع و جور شوند. افراد منظم، بخشی از بودجهی خودشان را، برای خرید ارگانایزرها اختصاص میدهند. همچنین اولویت دادن به چیزهایی که بیشتر از آنها استفاده میکنند و بررسی فضایی که باید برای آنها اختصاص داد نیز، راه حل کمک کنندهایست.
مثلا اگر یک دستگاه پخش بزرگ، قسمت زیادی از فضای اتاق را گرفته است و شما سالی یکبار هم از آن استفاده نمیکنید، بهتر هست آنرا داخل گنجه بگذارید تا هم آسیب نبیند و هم فضای شما باز شود.
۵- استفاده از برچسب ها
آدمهای منظم با استفاده از برچسب ها، خواهند دانست دارند کجا دنبال چی میگردند. چه یک جعبهی پر از وسائل باشد چه کمد لباس.
از جاهایی که بیشتر مغشوش هست شروع کنید، که حتی میتواند باکس ایمل های شما را هم شامل شود که باید برایش دسته بندی داشته باشید. بسیاری از سرویس دهندههای خدمات ایمیل، امکان دسته بندی و بر چسب گذاری برای ایمیل ها را به مشتری ها ی خود ارائه میدهند. این دسته بندی کردن و بر چسب گذاری میتواند در مورد کابلها، کاغذها و مجلهها نیز صادق باشد. اگر خوب دقت کنید خیلی چیزها در آپارتمان شما هستند که قابل برچسب گذاریاند.
۶- هر پروژه ای را شروع میکنند، به اتمام میرسانند
برای آدمهای منظم، زندگی کردن در یک حالت بی نظمی برای مدت طولانی، استرس زا میباشد. در نتیجه آنها پروژه های کاری را اولیت بندی میکنند، تمام میکنند و مکان را تمیز میکنند. در واقع وقتی بر روی یک چیزی کار میکنند تا آنرا تمام نکنند، کنار نمیگذارند؛ حتی اگر شده از وقت نهارشان میزنند تا آن پروژه را تمام کنند.
شما اگر یک فرد منظم هم نیستید، بهتر است هدف خود را تعیین کنید و تا به اتمام رساندن آن، کار کنید. این راهی ست برای از بین بردن تنبلی. با این روش دوباره آپارتمان شما شبیه به حالت سابق، ریخته و پاشیده نخواهد شد.
شاید به نظر برسد که آدمهای منظم ، سختگیر هستند، اما این عادت در آنها، باعث ایجاد یک زندگی آسان ، ذخیره وقت و ذخیره انرژی در طولانی مدت میشود.
ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله Elizabeth Pullman
منبع : thespruce