جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
  • هالث
  • ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
  • ۱:۰۷
  • 1,352
پیشگیری از آلزایمر

پیشگیری از آلزایمر با ۱۵ توصیه متخصصان مغز و اعصاب

بیماری آلزایمر جزو بیماری‌هایی است که هیچ درمانی ندارد اما تحقیقات در حال انجام وعده‌هایی برای کاهش خطر و تاخیر در شروع این بیماری را نشان می‌دهد. برای اینکه دچار این بیماری نشوید بهترین راه پیشگیری است. پیشگیری از آلزایمر با انجام یک سری توصیه‌های عملی که توسط متخصصان مغز و اعصاب ارائه شده است، امکان پذیر است. برای اینکه با این توصیه‌ها آشنا شوید ما را دنبال کنید.

بیماری آلزایمر را درک کنیدپیشگیری از آلزایمر

بیماری آلزایمر علت اصلی زوال عقل است که تقریبا ۸۰ درصد موارد زوال عقل را شامل می‌شود و بیش از ۵/۵ میلیون نفر در ایالات متحده به آن متبلا هستند. دیوید کنوپمن متخصص مغز و اعصاب در کلینیک مایو و عضو آکادمی مغز و اعصاب آمریکا می‌گوید: اما همه موارد زوال عقل آلزایمر نیست. زوال عقل یک اصطلاح کلی است که برای مجموعه‌ای از علائم بکار می‌رود که شامل کاهش حافظه و مشکلاتی با تفکر، مشکل حل مساله یا زبان است. آلزایمر یک بیماری جسمی است که مغز را هدف قرار می‌دهد که موجب مشکلاتی با حافظه، تفکر و رفتار می‌شود. همچنین با سن نیز مرتبط است (علائم معمولا در سن ۶۵ سالگی شروع می‌شوند) و پیش روی علائم معمولا کند است و به مرور زمان بدتر می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که پلاکها و تانگلها دو پروتئینی هستند که ساخته شده و ارتباطات میان سلولهای مغزی را از بین می‌برند و نهایتا باعث صدمه و از بین بردن سلولهای مغزی می‌شوند که موجب بروز علائم بیماری می‌شود.

اسکن پایه مغز را انجام دهیدپیشگیری از آلزایمر

بر اساس گزارش انجمن آلزایمر، تصویربرداری عصبی با استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا همان MRI یا ترموگرافی کامپیوتری یا CT، یکی از زمینه‌های خوب برای شناسایی اولیه بیماری آلزایمر است. گایاتری متخصص مغز و اعصاب می‌گوید: ایده اصلی این است که پیشگیری از آلزایمر را در مراحل اولیه آغاز کنیم. ما کولونوسکوپی معمولی را به صورت معمول انجام می‌دهیم اما خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ کمتر از خطر ابتلا به زوال عقل است. تصویربرداری ساختاری می‌تواند تومورها ، نشانه‌هایی از سکته مغزی آسیب ناشی از ترومای سر یا ایجاد مایع در سر را مشخص کند. یک MRI مغز می‌تواند شواهی از سکته‌های خفیف را که شما متوجه نشده‌اید، نشان دهد.

برای پیشگیری از آلزایمر به حد کافی بخوابیدپیشگیری از آلزایمر

هنگامی که شما تمام شب را بدون خوابیدن در رختخواب غلط می‌زنید و یا خودتان را با کاری مشغول می‌کنید، سطوح پروتئین‌های مضر مغز در مایع مغزی نخاعی می‌تواند افزایش یابد. یک تحقیق نشان می‌دهد که افرادی که در میانسالی مشکلات مزمن خواب دارند ممکن است خطر بیماری آلزایمر را در زندگی خود افزایش دهند. دکتر دوی می‌گوید: من خواب را به عنوان مهمترین فعالیتم در اولویت قرار می‌دهم و مهمانی را در اولین ساعت اولیه ترک می‌کنم تا شب خواب خوبی داشته باشم.

برای پشگیری از آلزایمر از لحاظ اجتماعی فعال باشیدپیشگیری از آلزایمر

به فعالیتهای اجتماعی آری بگویید. تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که همراه با یک شبکه اجتماعی بزرگ هستند خطر آلزایمر و زوال عقل را کاهش می‌دهد. دکتر کنوپمن می‌گوید: چیزهای ارزشمندی در روابط اجتماعی وجود دارد. کسانی که بیشتر با دیگران ارتباط دارند به خصوص روابط اجتماعی، به طور مثبت فکر می‌کنند و چشم اندازی بهتری به زندگی دارند.

برای پیشگیری از آلزایمر همیشه در حال آموختن باشیدپیشگیری از آلزایمر

افرادی با مدارج تحصیلی بالاتر خطر آلزایمر را کاهش می‌دهند. به نظر می‌رسد آموزش یک ذخایر شناختی ایجاد می‌کند که مغز را قادر می‌سازد تا بهتر در برابر صدمات عصبی مقاومت کند. دکتر کنوپمن می‌گوید: تحصیلات عالی اثر قدرتمندی دارد. برای یادگیری هرگز دیر نیست، سعی کنید که به آموزشگاه‌های نزدیکتان برای یادگیری یک زبان یا حرفه جدید بروید.

دو زبانه بودن باعث پیشگیری از آلزایمر می‌شوددو زبانه بودن

با توجه به تحقیقات توانایی صحبت کردن با بیش از یک زبان می‌تواند از شما در برابر بیماری آلزایمر و سایر انواع زوال عقل، حفاظت کند. در حالی که هیچ کس نمی‌داند که چرا زبان دوم می‌تواند اینقدر به فرد کمک کند، دکتر کنوپمن این فرضیه را مطرح می‌کند تلاش برای برقراری ارتباط دو زبانه مثل تمرین برای مغز، به حفظ ماده خاکستری و سلولهای عصبی کمک می‌کند.

کارهای تعمیراتی را خودتان انجام دهیدپیشگیری از آلزایمر

به چالش انداختن مغز به شیوه‌های جدید می‌تواند حافظه را همراه با سن بالا ببرد. دکتر دوی خود در این مورد می‌گوید: اگر مشکلی در تلفن یا لوله کشی خانه وجود داشته باشد من خودم آن را تعمیر می‌کنم. اگر سعی کنم چگونگی حل مسائل را به خودم نشان دهم برای مغزم هم خوب است. در حال حاضر وی در حال طرحی و ساخت یک صندلی کنار پنجره است . وی ادامه داد: این شیوه‌ای برای حفظ بخشهای مختلفی از مغز من است.

پیشگیری از آلزایمر با ورزشورزش منظم

ورزش برای سلامتی و مغز شما بسیار مهم است. در تحقیقات مشخص شد افرادی که مرتبا ورزش می‌کنند می‌توانند زوال عقلی را تا ۳۸ درصد کاهش دهند. با توجه به جامعه آلزایمر، ترکیب نتایج ۱۱ تحقیق نشان داد که ورزش منظم خطر بروز زوال عقل را تا حدود ۳۰ درصد کاهش می‌دهد و خطر ابتلا به آلزایمر را تا ۴۵ درصد کاهش دهد. دکتر کنوپمن توضیح می‌دهد: وقتی از لحاظ جسمی فعال باشید، کالری بیشتری مصرف می‌کنید و کمتر احتمال چاقی دارید. شما سلامت قلبی و عروقی بهتری خواهید داشت چون ضربان قلبتان را بالا می‌برید.

از زردچوبه بیشتر استفاده کنیدزردچوبه

زردچوبه حاوی کورکومین است، یک ماده شیمیایی که به مقابله با التهاب کمک می‌کند. استفاده از آن برای انواع بیماری‌ها و مشکلات سلامتی مانند استئوآرتریت و کلسترول بالا استفاده می‌شود همچنین ادعا شده زردچوبه به عنوان درمانی برای آلزایمر مفید است. دکتر دوی یادآور می‌شود که این تحقیق اولیه است اما نشان می‌دهد که کورکومین می‌تواند سلول‌های عصبی را حفظ و سالم نگه دارد. وی می‌گوید: شما می‌خواهید تا کارکرد سلولهای عصبی را با ارتباطات تا حد ممکن حفظ کنید.

مواظب قلبتان باشیدپیشگیری از آلزایمر

دکتر دوی می‌گوید: آنچه برای قلب شما خوب است برای مغزتان نیز خوب است. بیماری‌هایی مثل فشار خون بالا، دیابت و کلسترول بالا که خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند، همچنین ممکن است خطر بروز آلزایمر را هم افزایش دهند و یک تحقیق جدید نشان داد که افراد میانی سالی که عوامل خطر حمله قلبی و سکلته را دارند بیشتر مستعد تغییرات در مغزشان هستند که منجر به بیماری شود. دکتر دوی گفت: هر چیزی که سلامت قلب را حفظ می‌کند مستقیما با سلامت مغز در ارتباط است.

کاهش استرس برای پیشگیری از آلزایمرپیشگیری از آلزایمر

استرس مداوم می‌تواند بر مغز اثر بگذارد و تحقیقات نشان می‌دهد که استرس مزمن می‌تواند بیماری آلزایمر را تسریع کند. هنگامی که دچار استرس می‌شوید، بدن شما کورتیزول را آزاد می‌کند که یک هورمون است که با مشکلات حافظه در ارتباط است. علاوه بر این محققان دریافته‌اند که استرس می‌تواند منجر به مشکلاتی همچون افسردگی و اضطراب شود که خطر طوال عقل را نیز افزایش می‌دهد. دکتر دوی می‌گوید: از بین بردن استرس به کاهش میزان کورتیزول کمک می‌کند و مصرف گلوکز را که مغز شما از آن به عنوان غذا، تغذیه می‌کند، بهینه می‌کند.

رژیم غذایی سالم به پیشگیری از آلزایمر کمک می‌کندپیشگیری از آلزایمر

ترکیبی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای و رژیم دش، رژیم سالمی است که بخصوص برای سلامت مغز تنظیم شده است. این رژیم غذایی واقعا عالی است: شما سه وعده غلات کامل در هر روز می‌خورید، دو سهم از سبزیجات (یکی از آنها باید حاوی سبزیجات سبز برگ باشد)، میان وعده با آجیل، پروتئینهای کم چربی مثل مرغ، ماهی و انواع توت. با توجه به تحقیقات کسانی که به رژیم غذایی متعهد بودند قادر بودند که خطر زوال شناختی خود را در سالهای بعد زندگی خود ادامه دهند. دکتر کنوپمن هشدار می‌دهد شما نمی‌توانید به همه رژیم‌ها اعتماد کنید، اما وی این روش را دوست دارد. من به بیمارانم می‌گویم اگر رژیم غذایی مناسب همراه با مقدار زیادی میوه‌های تازه و سبزیجات که حاوی مقادیر مختلف مواد غذایی است و از چاقی جلوگیری کند، برای شما خوب است.

آپنه در خواب شما را مستعد آلزایمر می کندآپنه در خواب

راه دیگر برای خراب کردن خواب شما بدون آنکه خودتان متوجه شوید، آپنه خواب است. با توجه به نظر موسسه ملی بهداشت، آپنه خواب زمانی اتفاق می‌افتد که راه هوایی فوقانی فرد به طور مکرر در طول خواب مسدود می‌شود، کاهش یا توقف کامل جریان هوا. بسیاری از عوامل از بزرگی لوز‌ه‌های بزرگ تا اختلالات عصبی عضلانی می‌توانند باعث آپنه خواب شوند. اگر آپنه درمان نشود، آپنه خواب نه تنها مانع خواب آرام می‌شود بلکه خطر ابتلا به بیماری‌های خاص را نیز افزایش دهد. دکتر کنوپمن می‌گوید: اگر درمان نشود، آپنه خواب در افرادی که عوارض قلبی عروقی و متعاقب آن عملکرد ذهنی دارند، وجود دارد. تحقیقات اخیر نیز آپنه خواب را به انباشت بیومارکرها برای بیماری آلزایمر را مرتبط می‌کند. درمان ممکن است مغز شما را نجات دهد و همچنین زندگی شما.

از سرتان حفاظت کنیدپیشگیری از آلزایمر

با توجه به موسسه آلزایمر، ارتباط شدیدی میان ترومای جدی سر و بروز آلزایمر در زندگی دارند بخصوص اگر آسیب منجر به کاهش هوشیاری شود. مروری بر تحقیقات نشان می‌دهد صدمات سر که نیازمند توجه پزشکی هستند خطر زوال عقل و بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهند. به هنگام دوچرخه سواری کلاه محافظ بپوشید، خانه خود را کاملا عایق درست کنید و همیشه کمربند ایمنی برای حفاظت از سرتان استفاده کنید.

مقداری چای و عسل بخوریدپیشگیری از آلزایمر

چای سبز فواید سلامتی بسیاری دارد. یک تحقیق نشان داد که یک ترکیب در این نوشیدنی می‌تواند تشکیل پلاکهای سمی را که با بیماری آلزایمر مرتبط هستند، تخریب کند. به علاوه عسل اقاقیا (نوعی عسل که زنبورها از گلهای اقاقیا تغذیه کرده باشند) به عنوان مواد مغذی با توانایی آنتی اکسیدان قوی و ایمن سازی متعادل به حساب می‌آیند و آن را به عنوان نامزد بالقوه برای پیشگیری از سرطان و به عنوان یک عامل درمانی در مدیریت بیماری آلزایمر کرده است.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز 

منبع: ریدرز دایجست

دیدگاه ها 0

دیدگاه بگذارید

  Subscribe  
اعلام کردن به

مقالات زیبایی

با این ترفندها از ایجاد موخوره در موهایتان پیشگیری کنید
با این ترفندها از ایجاد موخوره در موهایتان پیشگیری کنید
27
عطر مشک و خاویار دو رایحه خاص و متفاوت از دنیای عطرها
عطر مشک و خاویار دو رایحه خاص و متفاوت از دنیای عطرها
121
همیشه جوان بمانید، ترفندهایی برای جلوگیری از پیری پوست
همیشه جوان بمانید، ترفندهایی برای جلوگیری از پیری پوست
242
راز داشتن یک لبخند زیبا و جذاب در این چند کار ساده است
راز داشتن یک لبخند زیبا و جذاب در این چند کار ساده است
177
مانیکور شاد ،مدل‌های شاد و جذاب آرایش ناخن برای تابستان
مانیکور شاد ،مدل‌های شاد و جذاب آرایش ناخن برای تابستان
251
زنان خاندان‌های سلطنتی چگونه از پوست خود مراقبت می‌کنند؟
زنان خاندان‌های سلطنتی چگونه از پوست خود مراقبت می‌کنند؟
458

مقالات سلامت

شقاق مقعد یا فیشر
شقاق مقعد (Fissure) چیست؟ معرفی کامل، علائم، پیشگیری و درمان شقاق مقعد
150
آکنه پیشانی
آکنه پیشانی به چه علت بوجود می‌آید و چگونه درمان می‌شود؟
180
درد گوش موقع بلعیدن
درد گوش موقع بلعیدن به چه علت بوجود می‌آید؟
167
معرفی داروی اتودولاک یا لودین
معرفی کامل داروی اتودولاک (Etodolac) یا لودین (Lodine)
175
عارضه گرمازدگی چیست؟
عارضه گرمازدگی چیست ؟ معرفی علائم، علل ایجاد، پیشگیری و درمان آن
254
دندان ترک خورده
دندان ترک خورده چگونه تشخیص داده شده و ترمیم می‌شود؟
323

مقالات آشپزی

شربت لیموناد
طرز تهیه شربت لیموناد خانگی در چند مرحله ساده و با ترفندی جدید
170
کباب استیک
کباب استیک با سس چیمیچوری و سبزیجات رنگی
369
کوکوی مرغ
کوکوی مرغ با پنیر موزارلا (با گزینه بدون گلوتن)
699
کیک آناناس
کیک آناناس با تزئین خامه و نارگیل به همراه آموزش خشک کردن آناناس
369
نان لقمه‌ای
طرز تهیه نان لقمه‌ای نرم و پفی در فر و بدون فر؛ آموزش مرحله به مرحله و تصویری
2,852
طرز تهیه اوتمیل اورنایت
طرز تهیه اوتمیل اورنایت در شیشه؛ صبحانه پر فیبر و مغذی با چندین دستورالعمل مختلف
975

مقالات تغذیه

تمشک سیاه
فواید تمشک سیاه برای بدن با معرفی ۶ فایده برای سلامتی انسان
231
سالمترین سبزیجات
سالمترین سبزیجات چه هستند و چه خواصی دارند؟
177
ویتامین بیوتین
بیوتین یا ویتامین B7 چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟
172
آرد بدون گلوتن
آرد بدون گلوتن با ۲۵ نوع مختلف که نیاز شما را به آرد به طور کامل رفع می‌کند
538
ویتامین A
ویتامین A چه نقشی در سلامت بدن دارد و مقادیر توصیه شده آن چقدر است؟
860
فواید چای نعناع
چای نعناع و معرفی ۹ مورد از خواص شگفت انگیز این نوشیدنی مفید
1,022