استرس دارید؟ 8 راه برای مدیریت استرس

استرس

خبر خوب اینکه می‌توان استرس را مدیریت کرد تا از یک نیروی منفی و مخرب، به یک نیروی مثبت و سازنده تبدیل شود. اگر استرس به درستی مدیریت نشود، حتی بر روی شغل افراد نیز تاثیر گذار است و یکی از مواردی ست که باعث حواس انحراف شما از مسیر کاری‌تان می‌شود.

 همه‌ی انسانها به طور روزانه یا در دوره‌ای از  زندگی خود استرس داشته‌اند و اذیت شده‌اند. استرس می‌تواند منجر به خشم، افسردگی، و ناراحتیهای روحی و جسمی‌ گردد. استرس،  ارتباطات انسان را نیز تحت تاثیر قرار دهد. یکی از موارد کشیده شدن افراد به سمت اعتیاد به مواد مخدر یا الکل نیز استرس است. استرس نه تنها وحشتناک، بلکه می‌تواند مرگبار باشد.

هرچند استرس به خودی خود از بین نمی‌رود اما روشهایی برای مدیریت آن وجود دارد که بتوانید  آنرا از یک نیروی مخرب به یک نیروی سازنده تبدیل نمایید.

استرس و مدیریت آن

مدیریت استرس :

 

 1 – استرس را در خود تشخیص دهید.

اگر چیزی را نشناسید چطور می‌توانید با آن مبارزه کنید؟ پس بهتر است به خوبی بررسی کنید ببینید چرا و در چه مواقعی، احساس استرس در شما ایجاد می‌شود.  مثلا اگر یک موقعیت کاری یا یک فرد در محل کارتان هست که دکمه استرس شما را می‌زنند و آنرا فعال می‌کند، این مورد را کشف کنید.

2- استرس را تکذیب نکنید و آنرا نادیده نگیرید

نادیده گرفتن استرس ، باعث از بین رفتن آن نمی‌شود. وقتی موقعیت یا فرد استرس‌زا را تشخیص بدهید، می‌توانید وقتی با آن روبرو شدید، صاف بایستید و لبخند به لب  بیاورید. آنگاه خواهید فهمید اگر با انرژی مثبت، آرامش و اعتماد به نفس برخورد کنید، همه چیز بهتر پیش می‌رود.

3- این انتظار را نداشته باشید که همه‌ی استرس‌ها‌ را  یک‌ مرتبه از بین ببرید

سلامتی بدن شما، وضعیت‌های احساسی،  اتفاقات روزانه، و سایر موارد،  چیزهایی هستند که بر روی سطح استرس شما تاثیر می‌گذارند.  برای همین است که بعضی روزها بهتر از روزهای دیگر هستید.  تشخیص اینکه چه چیزی در زندگی برای شما مزاحمت ایجاد می‌کند یک قدم رو به جلو است.  سپس باخودتان بگوید باید با این مورد کنار بیایم یا یکجوری به توافق برسم، یا اینگونه تصور کنید که همین‌جا‌ و همین‌حالا،  تاریخ این استرس به سر آمده است.

سعی کنید اگر می‌توانید موقعیت استرس‌ زا را  به یک موقعیت خنده دار تبدیل کنید و  سپس تمرکز خود را بر روی حل و فصل موارد استرس زا قرار دهید.

4- سراغ نوشیدنی‌های الکل دار نروید

به چه دلیل مردم در موقعیت‌ها‌ی استرس زا، الکل می‌ نوشند؟ چون الکل در کوتاه مدت باعث می‌شود فرد مست، دچار استرس نگردد. اما آن موقعیت استرس زا همچنان سر جای خودش باقی ست. استفاده از الکل به منظور مدیریت استرس، اشتباه است و  باعث وابستگی بدن به الکل می‌شود و این وابستگی در طول زندگی فرد، مشکل ایجاد می‌کند.

5- غذاهای سالم بخورید

این روزها همه می‌دانند غذای سالم و ناسالم کدام است. از مصرف زیاد شکر سفید خودداری کنید، غذاهای چرب نخورید،  انواع چیپس‌ها یا سیب زمینی سرخ کرده را کنار بگذارید.  به جای آرد سفید،  از آردهای سبوس دار استفاده کنید.  هر چند غذاهای ناسالم لذیذتر  هستند و خود به خود آدمها به این غذاها گرایش دارند،  اما در نظر بگیرید به هر حال چه اینها را بخورید چه نخورید دوباره گرسنه می‌شوید و باید دوباره غذا بخورید پس چه بهتر که غذای قبلی‌تان سالم بوده باشد. سعی کنید بیشتر میوه و سبزیجات بخورید حتی اگر از مزه‌ی آنها خوشتان نمی‌آید راهی پیدا کنید که آنها را خوشمزه کرده و از خوردنشان لذت ببرید. همچنین  به جای نوشابه‌های گازدار، از آب ساده استفاده کنید.

6- به طور منظم ورزش کنید

با ورزش کردن، از نظر فیزیکی احساس بهتری خواهید داشت. ماهیچه‌های شما پس از ورزش، نیاز به استراحت پیدا می‌کنند و همین مسئله، استرس را دفع می‌کند چرا که ورزش باعث کم شدن هورمون‌های استرس از قبیل هورمون کورتیزول می‌شود.  همچنین ورزش باعث ترشح هورمون اندروفین در مغز می‌گررد، وجود این هورمون باعث خوشحال و خوشنودی در فرد می‌شود. اگر دویدن برای شما امکان پذیر نیست، سعی کنید پیاده روی کنید با این کار علاوه بر رفع استرس، مزیتهای دیگری هم  شامل حال شما می‌شود. حتی می‌توانید از وسائل مختلف ورزشی استفاده کنید یا در کلاسهایی مثل یوگا شرکت نمایید. در کل روشی را انتخاب کنید که بتوانید به طور هفتگی و منظم آنرا انجام دهید. حتی 3 روز در هفته نیز اگر ورزش کنید پس از مدتی تغییرات بزرگی را مشاهده خواهید کرد.

7- زمان‌هایی را با خودتان تنها باشید

15 تا 20 دقیقه در یک روز را به تنهایی سپری کنید. ممکن است در همان زمان، دیگران تقاضای دیدار شما را داشته باشند اما سعی کنید هرروز در یک تایم مشخص یک زمان تنهایی داشته باشید و اینکار را به طور منظم انجام دهید.  تنها بودن باعث بهتر شدن ارتباطات شما با دوستان، همکاران یا خانواده می‌شود و نیز باعث می‌شود بتوانید استرس خود را در آن روز مدیریت نمایید. در طی این مدت که با خودتان تنها هستید، می‌توانید خیلی ساده از یک فنجان قهوه و خواندن یک روزنامه، یا بستن چشمها و قدری آرامش، لذت ببرید. و یا می‌توانید مدیتشین کنید، نفس‌ها‌ی عمیق بکشید در حالیکه چشمهایتان بسته است تا نیروی خود را بازیابی کنید.  این ساعات تنهایی به شما کمک می‌کند متمرکز و آرام باقی بمانید و در نتیجه استرس را از خودتان دور نمایید.

8- خواب خوب باعث رفع استرس می‌شود

یکی از راههای مبارزه با استرس ، خوب خوابیدن است تا با ذهنی باز و تازه بیدار شوید. برای خودتان مقرارت خواب درست کنید. یک تایم مشخص بخوابید و قبل از خوابیدن، با انجام یکسری کارها، ذهن و بدن خود را برای خواب آماده سازید. می‌توانید قبل از خواب در حالیکه یک دمنوش آرام بخش تهیه کرده‌اید از مطالعه یک کتاب نیز لذت ببرید. به این هم فکر کنید که آیا بهتر نیست برنامه تلویزیونی آخر شب را رها کنید و به جایش خواب مناسبی داشته باشید؟ شاید در مورد شیر داغ شنیده باشید که خواب آور است اما  گیلاس، موز و سیب زمینی شیرین نیز از جمله گیاهانی هستند که تاثیر خوبی بر روی خوابیدن دارند.

اگر به هر دلیلی مشکل در خوابیدن دارید قبل از اینکه به یک پزشک مراجعه کنید یکسری کارهای ساده را می‌توانید انجام دهید که قبلا در مقاله‎ی مربوطه  در سایت مجله قرمز، ذکر شده است.

در هر حال به خاطر داشته باشید استرس همیشه بخشی از زندگی بوده و هست. کاری که نیاز است انجام دهید این است که مسئولیت استرس خود را قبول کنید تا بتوانید آنرا مدیریت نمایید و هر روزتان، روز خوبی باشد.

 

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله Kacey Bradley

منبع : Success


نوشتن یک نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *