جدید ترین عناوین خبری امروز
Registering new users is currently not allowed.
مواد غذایی برای صبحانه

۴ دسته بندی ضروری از مواد غذایی برای داشتن صبحانه سالم

صبحانه را می‌توان مهم‌ترین وعده‌ی غذایی روزانه در نظر گرفت. کسانی که صبحانه می‌خورند نسبت به دیگر افراد به میزان قابل توجهی کمتر در معرض چاقی و خطر ابتلا به دیابت قرار می‌گیرند. علاوه بر این، صبحانه باعث تقویت حافظه می شود و ادراک و احساسات خوب را تقویت ‌می‌کند. این وعده به تنهایی تأثیر زیادی بر سلامت بدن خواهد داشت.

بسیاری از مردم در خوردن صبحانه از غذاهای آماده و فرآوری شده استفاده می‌کنند، غذاهایی که اغلب سرشار از قند و مواد مضر دیگر هستند و بعضی از مردم هم به کل خوردن صبحانه را از رژیم غذایی خودشان حذف ‌می‌کنند. حذف این وعده‌ی غذایی نه‌تنها در روند کم کردن وزن کمک نمی‌کند، بلکه باعث مصرف بیشتر غذا در وعده‌ی ناهار می‌شود. همچنین حذف صبحانه در پایین آمدن سطح انرژی بدن و قند خون در صبح و عصر تاثیر زیادی دارد.

صبحانه‌ی کامل شامل ۳ مولفه است. بخش غلات و کربوهیدرات، بخش لبنیات یا غذاهای کلسیم‌دار و بخش میوه که مجموع این ۳ بخش باید ۳۰۰ کالری را در برگیرد. بخش پروتئینی (مانند گوشت) واجب نیست، ولی قابل قبول است، به شرطی که با چربی و کالری زیاد مخلوط نشود.

  1. غلات و کربوهیدرات

درست کردن صبحانه
درست کردن صبحانه خوشمزه و سالم با غلات

صبحانه وعده غذایی‌ای است که سبب می‌شود مقدار قند و پروتئینی که بدن برای ساخت و جایگزینی انواع و اقسام ترکیبات سیستم دفاعی و ایمنی لازم دارد، در اختیارش گذاشته شود. از همین رو، همواره توصیه می‌شود که بخش اعظم صبحانه مجموعه‌ای از کربوهیدرات‌های پیچیده باشد.

برای کربوهیدرات‌های پیچیده می‌توان از غلات نام برد،که مهم‌ترین آن‌ها نان است. از دیرباز نان در اکثر فرهنگ‌ها اصلی‌ترین غذای مردم بوده است. نان به آن دسته از غذاها اطلاق می‌شود که با پختن، بخارپز کردن یا سرخ کردن خمیری که متشکل از آرد و آب است، تهیه می‌شود. معمولاً از آرد گندم در تهیه‌ی نان استفاده می‌کنند، چون میزان گلوتن آن بسیار زیاد است و سبب حالت اسفنجی و تردی نان می‌شود. اما گاهی آرد گندم سیاه، جو، ذرت و جو دوسر هم یا به تنهایی یا مخلوط با آرد گندم در تهیه‌ی نان به کار می‌روند.

امروزه در ایران انواع نان‌ سنتی و نان صنعتی یا کارخانه‌ای تولید می‌شود که خرید انواع نان به شکل آنلاین نیز امکان پذیر است. نان صنعتی به نانی گفته می‌شود که در کارخانه، با دستگاه‌های بزرگ، بدون دخالت دست و انسان، کاملا مکانیزه و به تعداد انبوه تولید شود. ولی نان سنتی به نانی گفته می شود که درکارگاه‌های کوچک به تعداد محدود تولید می‌شود. هر نانی که در کارخانه تولید شود، چه نان فانتزی باشد و چه تست یا لواش و …، نان صنعتی است. از جهاتی نان صنعتی مزایایی نسبت به نان‌های سنتی دارد، مثلا می‌توان با توجه به ذائقه یا وضعیت سلامتی خود، نوع نان و مواد موجود در آن را انتخاب کرد. مثلا بهترین نوع نان برای صبحانه برای اکثر افراد نان‌های سبوس‌دار است.

  1. لبنیات یا غذاهای کلسیم‌دار

شیر و لبنیات منبع بسیار خوبی برای تأمین پروتئین مورد نیاز بدن است، و یکی از بهترین زمان‌های مصرف شیر و سایر لبنیات در وعده‌ی صبحانه است.کلسیم موجود در شیر و لبنیات از نرمی استخوان، کندی رشد، خرابی دندان‌ها در کودکان و پوکی استخوان در بزرگسالان پیشگیری می‌کند. همچنین شیر حاوی فسفر و بعضی از ویتامین‌هاست. شیر برای همه‌ی افراد مفید است، اما افرادی که چربی خون یا اضافه‌وزن دارند باید از شیر و فرآورده‌های شیری کم‌چرب، و کسانی که بیماری “عدم تحمل لاکتوز” دارند، از شیر بدون لاکتوز و یا پنیرهای سفت و ماست استفاده کنند.

  1. میوه

مزایای خوردن میوه
مزایای خوردن میوه در کنار صبحانه

کارشناسان تغذیه معتقدند که میوه‌ها باید با معده‌ی خالی خورده شوند. شروع کردن صبح با میوه‌های طبیعی می‌تواند به سم‌زدایی بدن کمک کند و انرژی زیادی برای شما فراهم آورد.

خوردن میوه، به صورت ناشتا و به عنوان صبحانه، با رساندن قند طبیعی به بدن می تواند به سوخت‌وساز بهتر بدن کمک کند و همچنین باعث پاکسازی روده می‌شود. مغز نیز برای تمرکز و انجام فعالیت‌های روزانه به قند طبیعی احتیاج دارد که میوه‌ها این نیاز را کاملا رفع می‌کنند. همچنین، خوردن میوه در اول صبح باعث کاهش وزن می‌شود. میوه‌ها سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان هستند که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند و به همین دلیل افرادی که مصرف مقدار زیادی میوه در طول روز دارند و در وعده‌ی صبحانه‌ی خود از میوه‌ها استفاده می‌کنند، کمتر بیمار می شوند.

  1. نوشیدنی‌های صبحانه

شیر و آب‌میوه‌‌های طبیعی سالم‌ترین نوشیدنی‌ها برای وعده‌ی صبحانه هستند. اما اکثر مردم دوست دارند در وعده‌ی صبحانه، نوشیدنی کافئین‌داری مانند چای یا قهوه مصرف کنند تا سرحال‌تر شوند و به کارهای روزمره‌ی خود برسند. امروزه در کشور ما استفاده از چای رواج بیشتری دارد و چای ایرانی از جمله‌ چای‌های مرغوب است.

چای علاوه بر رفع خواب‌آلودگی و تقویت نیروی فکر،  دارای ویتامین‌های Bکمپلکس، C و E  است، گوارش را بهبود می‌بخشد و علایم میگرن را کاهش می‌دهد.

نوشیدنی دیگری که می‌توان از آن در وعده‌ی صبحانه استفاده کرد، چای ماسالا است. چای ماسالا نوعی دمنوش سنتی هندی است که از ترکیب چای، چندین نوع ادویه و شیر تهیه می‌شود. اصلی‌ترین و پرکاربردترین عناصر چای ماسالا عبارتند از: چای سیاه، دارچین، زنجبیل، هل، آنیسون ستاره‌ای (بادیان ختایی)، رازیانه، جوز هندی، میخک و شیر. برای راحتی بیشتر می‌توانید چای ایرانی به همراه چای ماسالا آماده را از سایت دیجی‌کالا نیز تهیه کنید.

عطر چای ماسالا، یا چای ادویه، بسیار برانگیزاننده است و توجه هر شخصی را به خود جلب می‌کند و به عنوان یک نوشیدنی هیجان‌انگیز پیشنهاد می‌شود.


 

دیدگاه ها 0
Subscribe
اعلام کردن به
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

مقالات زیبایی

درمان لک صورت
درمان لک صورت؛ راهنمای علمی درمان لک به همراه معرفی بهترین محصولات
44
اوره برای پوست
فواید اوره برای پوست؛ آیا می‌دانستید اوره هم لایه‌بردار است و هم مرطوب‌کننده؟
647
راقبت پس از فیلر لب
بهترین روشهای مراقبت پس از فیلر لب
318
آزلائیک اسید
آزلائیک اسید (Azelaic Acid) چیست و چگونه آکنه را درمان می‌کند؟
328
پودر ویتامین سی
آیا می‌توانیم پودر ویتامین سی را روی پوست صورتمان استفاده کنیم؟
831
شوینده صورت
برای انتخاب بهترین شوینده صورت به چه نکاتی توجه کنم؟
330

مقالات سلامت

حساسیت به هیستامین
حساسیت به هیستامین (histamine intolerance) چیست و چه دلایلی دارد؟
138
آزمایش CRP چیست؟
آزمایش CRP یا همان پروتئین واکنشی C چیست و چه کاربرد تشخیصی دارد؟
261
نگاهی به داروی سیمتیکون
داروی سیمتیکون و نگاهی جامع به کارکردهای این دارو
143
اختلال پیکا
اختلال پیکا موردی برای بیماران با عادات غذایی عجیب
123
گرفتگی عضله
گرفتگی عضله دردناک اما قابل رفع به روشهایی آسان
244
واكسن سينوفارم
واکسن سینوفارم ؛ میزان اثربخشی طبق داده‌های علمی و پاسخ به پرسش‌ها در مورد آن
362

مقالات آشپزی

نان هندی خانگی
نان هندی خانگی ساده و آسان بدون نیاز به فر
442
ترافل شکلاتی
ترافل شکلاتی خوشمزه تقدیم به آنهایی که دوستشان داریم
150
گرام ماسالا
طرز تهیه ادویه گرام ماسالا در خانه با عطری عالی برای انواع غذاها
215
سس مایونز گیاهی
سس مایونز گیاهی و رژیمی برای آنها که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند
506
اشترودل سیب اصل اتریشی
اشترودل سیب اصل اتریشی را به بهترین روش در خانه درست کنیم
542
کیک شکلاتی گیاهی
کیک شکلاتی گیاهی و بدون گلوتن با دستورالعملی آسان
986

مقالات تغذیه

چای رازیانه
خواص عالی چای رازیانه برای سلامتی از رفع بی خوابی تا دردهای پریودی
208
تنظیم هورمونی
چطور از گلوکومتر برای تنظیم هورمونی و لاغری استفاده کنیم؟    
129
مکمل لاغری
مکمل لاغری چیست و آیا واقعا در کاهش وزن تاثیر دارد؟
113
گوشت ارگانیک
گوشت ارگانیک و گوشت غیرارگانیک چه تفاوت‌هایی دارند؟
116
میان وعده نیمه شب
۱۱ میان وعده نیمه شب که واقعا سالم و قابل توصیه هستند
381
معرفی شاه توت
شاه توت و حقایقی جالب در مورد این میوه محبوب و مفید
185