کاپشن خلبانی یکی از کاپشن‌های مردانه پرکاربرد در میان آقایان است که با شروع زمستان و سرد شدن هوا دوباره جای خود را در استایل مردانه باز می‌کند. این کاپشن را می‌توان یکی از لباس‌های ضروری زمستانی مردانه به شمار آورد که همه آقایان شیکپوش باید در کمد لباس خود آن را داشته باشند و از مزایای کاربردی و استایل آن بهره‌مند شوند. اما کاپشن خلبانی چه ویژگی‌هایی دارد؟ برای خرید یک کاپشن مردانه خلبانی به چه نکاتی باید توجه کنیم و این کاپشن را چطور و با چه لباس‌هایی باید بپوشیم تا استایل شیک و جذابی داشته باشیم؟ پاسخ این سوالات را در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز بخوانید.

ویژگی‌های کاپشن خلبانی و تاریخچه آن

اگر می‌خواهید مردانگی و جذابیت را همزمان در استایل زمستانی خود داشته باشید و از ژاکت‌های تکراری، کاپشن بادی و پالتوهای قدیمی خسته شده‌اید پیشنهاد ما استفاده از کاپشن خلبانی است. این لباس مردانه تاریخچه خاصی برای خود دارد که آن را به یکی از لباس‌های کلاسیک که هرگز از مد نمی‌افتند تبدیل کرده است. این کاپشن‌ها رویه‌ای از جنس چرم دارند و آستر آن‌ها پشمی است. اولین کاپشن‌های خلبانی به دهه ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ یعنی زمانی بازمی‌گردد که هواپیماهای جنگی سقف نداشتند و در آن ارتفاع، دمای هوا به شدت پایین می‌آمد بنابراین خلبانان به پوششی نیاز دارند که آن‌ها را کاملا گرم نگه دارد و سنگین و دست و پاگیر هم نباشد. البته کاپشن‌هایی که به این منظور استفاده می‌شد حجیم بودند و به مرور زمان از این حجم کاسته شد تا بتوانند به لباس‌های روزمره مردان تبدیل شوند اما سایر ویژگی‌های کلاسیک ان مثل فرم کلی، شکل یقه و جنس و دیگر جزئیات آن بدون تغییر باقی مانده است.

کاپشن خلبانی مردانه

تفاوت اصلی کاپشن خلبانی با ژاکت خلبانی (که هر دو جزو لباس‌های با سبک ارتشی هستند) در جنس و ضخامت آن‌ها است. از نظر ظاهری به راحتی می‌توان تفاوت این دو را بیان کرد اما لازم است بدانید که ژاکت خلبانی نازک‌تر است و جنس آن می‌تواند از پارچه دولایه باشد، یقه، لبه‌ها و سرآستین‌ها حالت کشباف دارد و به طور کلی سبک‌تر است. اما کاپشن خلبانی سنگین‌تر است و از چرم ضخیم و اصل تهیه می‌شود، آستر آن با پشم پوشیده شده است و در یقه‌ها و سرآستین‌ها و لبه پایینی هم دیده می‌شود. به طور کلی ژاکت خلبانی برای هوای خنک و پاییزی و کاپشن خلبانی برای هوای سرد و زمستانی تهیه شده است.

کاپشن خلبانی مردانه

چطور کاپشن خلبانی بپوشیم؟

امکان اشتباه در استایل کاپشن خلبانی نسبت به لباس‌های مردانه دیگر کمتر است و شما به سادگی می‌توانید این کاپشن را به پوشاک زمستانی خود اضافه کنید و در عین شیک بودن، راحت و گرم بمانید. همه عاشق کاپشن چرم هستند و این کاپشن هم ویژگی‌های یک کاپشن چرم عالی را دارد چون رویه آن از جنس چرم است. اما باید در نظر داشته باشید که این نوع کاپشن ممکن است به همه نیاید، چون استایل خلبانی استایلی خاص است و شخصیت و تیپی هماهنگ با آن را می‌طلبد و اگر چنین شخصیتی نداشته باشید بهتر است لباس با استایل خلبانی و ارتشی هم نپوشید. برای ست کردن لباس خلبانی گزینه‌های متعدد و متنوعی وجود دارد اما مهم‌ترین نکته این است که کاپشن خلبانی را روی لباسی بپوشید که به آن می‌آید نه هر چیز نامربوطی، گزینه‌های ممنوع برای پوشیدن زیر کاپشن خلبانی عبارتند از:

  • ژاکت یا پلیور بافتنی ضخیم
  • شالگردن ضخیم
  • تیشرت گشاد
  • جواهرات

هر لباس بالاتنه‌ای غیر از این موارد می‌تواند ترکیب مناسبی با کاپشن شما داشته باشد. اما برای لباس‌های پایین تنه یعنی شلوار و کفش بهتر است از رنگ‌های تیره استفاده کنید. با این کار کاپشن شما به مرکز توجه استایل شما تبدیل می‌شود اما اگر از رنگ‌های روشن یا کمرنگ استفاده کنید استایل شما ناهماهنگ و نازیبا خواهد شد. گزینه پیشنهادی ما برای پوشیدن با کاپشن خلبانی شلوار جین تیره و بوت تیره مدل چینو است. دقت داشته باشید که کاپشن خلبانی برای آقایانی مناسب است که بدنی لاغرتر دارند چون باعث می‌شوند پرتر و عریض‌تر به نظر برسند بنابراین اگر بدن شما درشت و چاق است بهتر است سراغ این مدل کاپشن‌ها نروید.

کاپشن خلبانی مردانه

راهنمای خرید کاپشن خلبانی

اگر قصد خرید یک کاپشن از نوع خلبانی را دارید قبل از هر چیز باید اندازه بودن آن را بررسی کنید. در مورد این کاپشن هم مانند هر نوع کاپشن مردانه یا لباس چرم دیگری اندازه بودن اهمیت زیادی دارد و باعث می‌شود لباس به تن شما زیباتر دیده شود. اگر کاپشن شما زیادی بزرگ باشد ممکن است مانند کودکی دیده شوید که برای روز اول مدرسه لباس پوشیده است و از طرف دیگر اگر کاپشن به تن شما کوچک باشد این طور به نظر خواهد رسید که آن را از برادر کوچک‌تر خود قرض گرفته‌اید. کاپشنی که کوچک‌تر یا بزرگ‌تر باشد در محل مناسبی روی تن شما نمی‌ایستد و شما را چاق‌تر یا کوتاه‌تر نشان خواهد داد. هنگام امتحان کردن کاپشن دقت کنید که لبه سرآستین‌ها دقیقا به مچ دست شما برسد و خیلی بلند یا کوتاه نباشد و وقتی زیپ آن را می‌بندید نباید احساس فشار و محدودیت حرکت در بدن خود داشته باشید. توجه کنید که این لباس روی لباس‌های دیگری پوشیده می‌شود و حلقه آستین و یقه آن باید فضای کافی برای لایه‌های دیگر لباس را داشته باشد. یک کاپشن خوب و اندازه مانند پوست دوم شما است و اگر چنین حسی در آن ندارید بهتر است یک سایز بزرگ‌تر را امتحان کنید.

کاپشن خلبانی مردانه

پس از اندازه بودن نوبت به رنگ کاپشن می‌رسد. این نوع کاپشن‌ها رنگ بندی چندان متنوعی ندارند وبیشتر در طیف قهوه‌ای و مشکی مشاهده می‌شوند. نوع مشکی کاپشن خلبانی جسورانه‌تر و خاص‌تر است و اگر می‌خواهید کاپشن خود را با لباس‌های متنوع‌تری بپوشید بهتر است این رنگ را انتخاب کنید و تیپی شبیه به جوانی مارلون براندو و الکس ترنر برای خودتان بسازید. کاپشن خلبانی قهوه‌ای رایج‌ترین نوع این کاپشن است که می‌تواند قهوه‌ای روشن، متوسط یا تیره باشد و یادآور تصاویر قدیمی و لئوناردو دیکاپریو در فیلم هوانورد است پس اگر به مدل‌های کلاسیک علاقه دارید این نوع کاپشن را انتخاب کنید.

کاپشن خلبانی مردانه

هنگام انتخاب کاپشن به جنس چرم هم توجه داشته باشید چون چرم کاپشن در ماندگاری و دوام آن نقش مهمی را ایفا می‌کند. چرم رویه کاپشن باید از نوعی باشد که خشک و پوسته پوسته نشود، چرم کامل یا Full Grain مانند پوست طبیعی است و این ویژگی را دارد یعنی به راحتی خشک نمی‌شود. اما چرم رویه که از سطح رویی پوست حیوانات تهیه می‌شود خیلی زودتر خشک می‌شود و تکه تکه می‌شود بنابراین گزینه مناسبی برای کاپشن خلبانی شما نیست.

کاپشن خلبانی مردانه

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه پوشاک آقایان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: The Idle Man (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)