ژان پاکین یکی از طراحان لباس پیشگام فرانسوی است که بیشتر با طراحی‌های مدرن و خلاقانه خود شناخته می‌شود. او اولین زن طراح لباسی بود که توانست در بخش تجاری موفق و پیشرو باشد و از وی به عنوان تجاری‌ترین هنرمند عصر خود یاد شده است. او با کمک همسرش خانه مد خود را تاسیس کرد و اولین طراح لباس پاریسی بود که به بازارهای بین‌المللی دست پیدا کرد و در تمامی قاره‌ها شعبه‌ای تاسیس کردو به ثروت و شهرت فوق‌العاده‌ای دست یافت. در این مقاله تخصصی به زندگی و آثار ژان پاکین طراح موفق فرانسوی خواهیم پرداخت.

آغاز کار ژان پاکین

ژان پاکین با نام ژان ماری شارلوت بکرز در سال  ۱۸۶۹ در شهر سنت دنیس فرانسه به دنیا آمد، پدر ژان پزشک بود. ژان در سنین نوجوانی برای کار در یک خیاطی خانه را ترک کرد و پس از چند سال کار در آتلیه راف پاریس به سرعت استعداد خود را نشان داد و تجربیات زیادی کسب کرد. در سال ۱۸۹۱ زمانی که ژان ۲۲ ساله بود با مردی به نام ایزویدور رنه ژاکوب که به پاکین نیز معروف بود ازدواج کرد و ژان نام خانوادگی همسرش را برای خود برگزید. ایزیدور صاحب یک خانه مد در پاریس بود که از دهه ۱۸۴۰ فعال بود و لباس مردانه تولید می‌کرد. اما زوج جوان پس از ازدواج نام این کمپانی را به پاکین تغییر دادند و کار خود را آغاز کردند. خانه مد پاکین دقیقا در همسایگی خانه مد معروف ورث قرار داشت. به این ترتیب ژان کار طراحی لباس و ایزیدور کار‌های تجاری را به عهده گرفتند.

طراحی ژان پاکین

خانه مد پاکین

ژان پاکین در آغاز حرفه طراحی خود به رنگ‌های پاستل (رنگ‌های روشن که از ترکیب رنگ‌های معمولی با سفید به دست می‌آیند) علاقه داشت اما بعدها به رنگ‌های تند و تیره مثل قرمز و مشکی روی آورد. مشکی تا آن زمان رنگ عزاداری محسوب می‌شد و خانم‌ها هرگز از این رنگ در لباس‌های روزمره خود استفاده نمی‌کردند. اما ژان پاکین با با ترکیب مشکی با رنگ‌های روشن و اضافه کردن تزئینات به آن، این رنگ را به یک رنگ محبوب و مد روز تبدیل کرد. ژان پاکین اولین طراحی بود که از مدل‌ها برای تبلیغ لباس‌های خود استفاده کرد، او لباس‌هایی را که طراحی کرده و دوخته بود به مدل‌ها می‌پوشاند و آن‌ها را به مجامع عمومی مثل مسابقات اسب دوانی و اوپرا می‌فرستاد. او همچنین با تصویرسازان حرفه‌ای فشن در آن زمان مثل ژرژ باربیه و لویی سو نیز همکاری نزدیکی داشت. در سال ۱۹۱۳ یک خبرنگار از نیویورک تایمز ژان را تجاری‌ترین هنرمند عصر حاضر خود توصیف کرد.

تصویرسازی از کارهای ژان پاکین

موفقیت‌های ژان پاکین

در سال ۱۸۹۶ اولین شعبه خارجی خانه مد پاکین در لندن افتتاح شد و در سال‌های بعد شعبه‌هایی در بوینوس آیرس و مادرید نیز به ثبت رسید. در سال ۱۹۰۰ ژان به عنوان مدیر بخش مد نمایشگاه جهانی پاریس انتخاب شد و در این بخش عروسکی از خودش را با لباس‌هایی که طراحی کرده بود به نمایش گذاشت. در سال ۱۹۰۷ ایزیدور در ۴۵ سالگی درگذشت و ژان در ۳۸ سالگی بیوه شد. بیش از ۲۰۰۰ نفر در مراسم ختم او شرکت کردند و ژان لباسی به رنگ سیاه و سفید به تن داشت. در سال ۱۹۱۲ با کمک برادر ناتنی‌اش اولین شعبه در آمریکا را در خیابان پنجم نیویورک که یک فروشگاه لباس خز بود افتتاح کرد. در سال ۱۹۱۳ ژان نشان لژیون دونور را به خاطر فعالیت‌های اقتصادی برای کشورش دریافت کرد، او اولین زن طراح لباس است که این نشان را دریافت کرده است. در طول جنگ جهانی ژان پاکین سمت ریاست سندیکای اوته کوتور را به عهده داشت و در دوره‌ای که خانه‌های مد به طور متوسط ۵۰ تا ۴۰۰ کارگر داشتند بیش از ۲۰۰۰ نفر در خانه مد پاکین مشغول به کار بودند. در این زمان او در اوج موفقیت و شهرت بود و افرادی مثل ملکه اسپانیا، بلژیک و پرتغال و ستارگان معروف سینما از مشتریان پاکین بودند.

طراحی ژان پاکین

طراحی‌های پاکین سبک متنوعی داشت و تقربا از هر نوعی لباسی طراحی کرده است از لباس‌های خاص قرن هجدهمی تا لباس‌هایی الهام گرفته از عناصر شرقی و لباس‌های مدرن و خوش دوخت قرن بیستم. او با بهره گیری از قدرت تخیل و تکنیک قوی می‌توانست لباس‌هایی چشم‌گیر و زیبا بیافریند که در بازی نور و رنگ هماهنگی فوق‌العاده‌ای به وجود می‌آوردند. او در طراحی کلاه نیز مهارت زیادی داشت و با توجه به سلیقه خاص آن زمان او کلاه‌های زنانه را با چیزهایی عجیب مثل بال کامل یک پرنده یا گل و میوه مصنوعی تزئین می‌کرد.

ادامه کار و تعطیلی خانه مد پاکین

در سال ۱۹۲۰ ژان پاکین بازنشستگی خود را اعلام کرد و مدیریت خانه مد پاکین به مادلین والیس رسید که او تا سال ۱۹۳۶ این سمت را به عهده داشت. در همین سال ژان پاکین درگذشت و از سال‌های ۱۹۳۶ تا ۱۹۴۱ آنا د پومپو اسپانیایی مدیریت این خانه مد را به عهده داشت. در سال ۱۹۴۱ آنتونیو دل کاستیلیو یک طراح اسپانیایی دیگر این سمت را عهده‌دار شد و چهار سال بعد آن‌جا را ترک کرد و مدیر خانه مد لانوین Lanvin شد. در سال ۱۹۴۹ طراح باسکی لو کلاویه مدیر خانه مد پاکین شد و آن را به موفقیت رساند تا این که در سال ۱۹۵۳ یک طراح جوان امریکایی به نام آلن گراهام این سمت را به عهده گرفت اما باعث شکست برند پاکین شد و در سال ۱۹۵۶ خانه مد پاکین برای همیشه تعطیل شد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مقالات تخصصی بانوان مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiPedia (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)