به تازگی دانشمندان دانشگاه میشیگان امریکا موفق به طراحی یک چیپ مارپیچ شده‌اند که از توانایی بالایی در تشخیص سلول‌های تهاجمی سرطانی برخوردار است. یک چیپ مارپیچ با شکل و شمایل هزارتو مانند که قادر است علاوه بر تشخیص سلول‌های سرطانی، آن‌ها را از سایر سلول‌های سالم خون جدا کند. برای آشنایی با توانایی‌های این اختراع جدید می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

در علم پزشکی راه‌های گوناگونی برای تشخیص سلول‌های سرطانی وجود دارد. اما معمولا انجام این کار برای پزشکان کار چندان راحت و بی دردسری نخواهد بود. چرا که آن‌ها باید با امکانات و زمانی که در اختیار دارند، تعداد مشخصی از سلول‌های سرطانی را در میان میلیاردها سلول سالم تشخیص دهند. فرآیندی که در پاره‌ای اوقات مستلزم صرف زمان قابل توجهی خواهد بود و حتی گاه می‌تواند با عدم موفقیت همراه شود. به این ترتیب عدم تشخیص به موقع سلول‌های سرطانی می‌تواند فرآیند درمان بیماران مبتلا به این مرض مهلک را با اختلال مواجه سازد و همان گونه که همه می‌دانیم در درمان سرطان زمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

از همین رو پژوهشگران دانشگاه میشیگان امریکا اقدام به طراحی یک چیپ مارپیچ جدید با شکل و شمایل هزارتو مانند کرده‌اند. ابزاری که قادر است در امر تشخیص سلول‌های تهاجمی سرطانی بسیار موفق عمل کند و با انجام سریع این کار برای پزشکان و بیماران مبتلا به سرطان زمان بخرد تا از هدر رفتن وقت برای شناسایی این سلول‌های مخرب جلوگیری به عمل آورد.

نحوه‌ی کار چیپ مارپیچ

این چیپ مارپیچ هزارتو مانند، یک چیپ سیال است که می‌تواند سلول‌های سرطانی را از سایر سلول‌های موجود در مسیر گردش خون بیماران جدا کند. در واقع این چیپ مارپیچ به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند به کمک قابلیت‌های علم فیزیک سلول‌های سره را از ناسره تشخیص دهد. به بیان دقیق‌تر منحنی‌های موجود در این چیپ مارپیچ، سلول‌های بزرگ سرطانی را رو به جلو می‌رانند و سبب می‌شوند که سلول‌های عادی خون به دیواره‌های مسیر بچسبند. در واقع با جریان یافتن خون بیماران مبتلا به سرطان در هزارتوی این چیپ مارپیچ، سلول‌های سرطانی موجود در خون آن‌ها با فشار وارد شده از سلول‌های عادی جدا می‌گردند و به پیش رانده می‌شوند.

بنابر گفته‌ی طراحان این ابزار جدید، هزارتوی طراحی شده برای این چیپ مارپیچ از خاصیت تمیز دهنده‌ای برخوردار است که به کمک آن می‌تواند محتویات خون بیماران را بر اساس اندازه‌ی سلول‌های موجود در آن طبقه بندی کرده و آن‌ها را از یکدیگر جدا ‌کند. به گونه‌ای که سلول‌های کوچک‌تر خون نظیر سلول‌های قرمز و سفید در بخش جداگانه‌ای از شیارهای این چیپ مارپیچ سیال انباشته می‌شوند.

از سوی دیگر در درون منحنی‌های این چیپ مارپیچ گرداب‌های کوچکی جریان دارد که ذرات موجود در مجرای این محنی‌ها را از دیواره‌ی مسیر عبور جدا می‌کند. البته سلول‌های بزرگ‌تر سرطانی با نیروی بیشتری نسبت به سلول‌های کوچک‌تر خون (نظیر سلول‌های سفید) در طول مسیر به جلو رانده می‌شوند. پس از آن با گذر کردن ذرات خون از منحنی‌های هزارتوی چیپ مارپیچ، سلول‌های سفید خون کشش بیشتری نسبت به فرآیند جذب شدن به سمت دیواره‌های مجرای عبور می‌یابند.

در مجموع شیوه‌ی عملکرد چیپ مارپیچ هزارتو مانند در زمینه‌ی تشخیص سلول‌های سرطانی و جداسازی آن‌ها از سلول‌های سالم خون تا حد قابل توجهی سریع‌تر از روش‌های معمول برای انجام این کار است. به گونه‌ای که به کمک این روش جدید تنها در طول چند دقیقه می‌توان اقدام به شناسایی سلول‌های سرطانی نمود. حتی می‌توان به کمک اضافه کردن یک چیپ مارپیچ مشابه به چیپ اصلی، دقت این روش در تشخیص سلول‌های سرطانی را افزایش داد.

گفتنی است که هم اکنون از این روش جدید به صورت آزمایشی در برخی از مراکز درمانی برای جداسازی سلول‌های تهاجمی سرطانی از سلول‌های سالم بیماران مبتلا به سرطان سینه استفاده می‌شود.

البته باید به این نکته توجه داشت که استفاده از چیپ مارپیچ طراحی شده توسط پژوهشگران دانشگاه میشیگان موجب درمان سرطان‌های شدید نمی‌شود. اما در عین حال روش جدید ارائه شده توسط این ابزار جدید برای جداسازی سلول‌های سرطانی از سلول‌های سالم می‌تواند امید تازه‌ای برای کنترل آن دسته از سرطان‌هایی که به روش‌های معمول و شناخته شده قابل کنترل نیستند محسوب گردد.

منبع: ابر گیزمو (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش علمی مجله قرمز یاری کنید. ‌