خطر طوفان شاید خطری هر روزه محسوب نشود، اما همواره در کمین است و باید خود را برای مواجه شدن با آن آماده کرد. به خصوص آن دسته از کسانی که در مناطق طوفان خیز زندگی می‌کنند، باید بیش از دیگران گوش به زنگ باشند. در این مطلب اشاراتی به چگونگی مواجه شدن با خطر طوفان خواهیم داشت. پس پیشنهاد می‌کنیم که همچنان با مجله قرمز همراه باشید.

طوفان ایرما در حال حاضر برخی از مناطق امریکا را در نوردیده و خسارات فراوانی به بار آورده است. این طوفان قدرتمندترین نمونه‌ از نوع خود به شمار می‌رود که تاکنون در اقیانوس اطلس و منطقه‌ی خارج از دریای کاراییب و خلیج مکزیک به ثبت رسیده است. با این حال وقوع چنین طوفان‌هایی تنها به امریکا محدود نمی‌شود و موارد مشابه با آن ممکن است در هر نقطه‌ی دیگری از جهان هم اتفاق بیافتد. بنابراین همواره باید خود را برای مقابله با خطر طوفان آماده کرد. اما دقیقا باید چه کاری انجام داد؟

ماندن یا رفتن مسئله‌ای اساسی هنگام مواجه شدن با خطر طوفان

شاید نخستین پرسشی که بسیاری از افراد هنگام مواجه شدن با خطر طوفان با آن روبرو ‌شوند این باشد که محل زندگی خود را ترک کنند یا در آن‌جا باقی بمانند. از آن جا که احتمال مواجه شدن با خطر طوفان در بسیاری از موارد توسط کارشناسان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود، افرادی که در خطر طوفان قرار دارند معمولا از فرصت اندکی برای تصمیم‌گیری برای ماندن یا رفتن برخوردار خواهند بود.

اگر با توجه به شدت احتمالی طوفان، اولیای امر دستور به تخلیه مناطق مسکونی بدهند، اتخاذ این تصمیم‌ برای افراد عادی راحت‌تر می‌شود و ساکنان مناطقی که با خطر طوفان روبرو هستند، باید هرچه زودتر نسبت به انجام دستور تخیله اقدام نمایند. در غیر این صورت شما خود باید تصمیم به ماندن یا رفتن بگیرید. تصمیمی که شاید وجود برخی شرایط بتواند در اتخاذ آن تاثیرگذار باشد.

وقوع طوفان

اگر بنابه شرایط زندگی یا شغلی خود در مکان‌هایی نظیر کانکس روزگار می‌گذرانید، هنگام مواجه شدن با خطر طوفان چاره‌ای جز ترک محل زندگی خود نخواهید داشت. این امر در مورد خانه‌های کلنگی، قدیمی و سست پایه نیز صدق می‌کند.

در صورتی که مناطق درگیر با خطر طوفان از سوی کارشناسان امر اعلام شده‌ باشند، سعی کنید پیش از اتخاذ هرگونه تصمیمی لیست مربوط به مناطق مذکور را بررسی کنید. چرا که ممکن است محل زندگی شما دور از خطر طوفان باشد و نیازی به نقل مکان نداشته باشید.

اگر در خانه از افراد سالخورده یا کسانی که به درمان‌های ویژه نیاز دارند نگهداری می‌کنید، چاره‌ای جز ترک محل زندگی خود نخواهید داشت. چرا که هیچ مشخص نیست پس از پایان خطر طوفان نوع ارتباط شما با دنیای خارج به چه ترتیبی خواهد بود.

اقدامات لازم برای ترک محل زندگی هنگام رویارویی با خطر طوفان

در هر حال اگر بنا به دلایل مختلف ناچار به ترک محل زندگی خود هنگام رویارویی با خطر طوفان شدید، باید پیش از ترک خانه نکات مختلفی را مد نظر قرار دهید. اگر از خودروی شخصی برای جابه‌جایی استفاده می‌کنید، بهتر است پیش از حرکت به بررسی مواردی نظیر فشار باد لاستیک‌ها، پر بودن باک بنزین خودرو، مساعد بودن وضعیت لاستیک زاپاس و سالم بودن برف پاک‌کن‌ها بپردازید. افزون بر آن حتما سعی کنید لوازم غیر ضروری را از درون خودروی خود خارج سازید. همچنین محض احتیاط می‌توانید تعدادی ظرف بنزین اضافه را نیز همراه با خود ببرید.

بهتر است پیش از ترک خانه مقصد نهایی را مشخص کرده و تمام راه‌های اصلی و فرعی منتهی به آن را بررسی نمایید. البته باید در انتخاب راه‌های فرعی دقت فراوانی به خرج دهید. چرا که بسیاری از کوره راه‌ها پس از وقوع طوفان از امنیت چندانی برخوردار نخواهند بود.

اگر در خانه از حیوان خانگی نگهداری می‌کنید، بهتر است آن‌ها را هم با خود ببرید. در غیر این صورت باید پیش از ترک خانه مکان مناسبی برای اسکان آن‌ها پیدا کنید. چرا که رها کردن این حیوانات زبان بسته به امان خدا، هنگام رویارویی با خطر طوفان چندان منطقی و منصفانه نخواهد بود.

طوفان شدید

از آن‌جا که هنگام وقوع طوفان در خانه حضور ندارید، بهتر است محل زندگی خود را برای مقابله با خطر طوفان آماده کنید تا خسارت کمتری متحمل شود. برای انجام این کار بهتر است اشیایی که امکان خراب شدن یا در هم شکستن آن‌ها پس از وقوع طوفان وجود دارد را از حیاط یا فضای بیرونی خانه خارج کرده و آن‌ها را در مکان‌های سربسته و امنی قرار دهید. اگر محل زندگی شما در نزدیکی ساحل دریا یا رودخانه قرار دارد، سعی کنید تمام اجسام با اهمیت را از درون زیرزمین یا سایر نقاط پست خانه خارج کرده تا در صورت آب‌گرفتگی آن‌جا از بین نروند. همچنین بهتر است پنجره‌ها و موتور محرک کولر را با پوشش محافظتی بپوشانید و استحکام درهای ورودی خانه و در گاراژ را هم مورد بررسی قرار دهید.

در پایان کار، پس از جمع‌آوری مایحتاج لازم و ضروری برای ترک محل زندگی خود و برداشتن وسیلی نظیر جعبه ابزار و جعبه کمک‌های اولیه، پیش از حرکت اقدام به قطع جریان گاز، آب و برق خانه نمایید تا هنگام بروز خطر طوفان آسیب مضاعفی به منزل وارد نشود.

اقدامات لازم برای رانندگی هنگام رویارویی با خطر طوفان

پس از ترک خانه و هنگام رانندگی با خودرو نیز باید نکات متعددی را رعایت کرد تا آسیب‌های احتمالی ناشی از مواجه شدن با خطر طوفان تا حد امکان کاهش یابد.

حین رانندگی در جاده یا خیابان سعی کنید از گودال‌های بزرگ آب فاصله بگیرید. چرا که این گودال‌ها می‌توانند مسیرهای عمیق آب‌گرفته را از نظر پنهان کرده و شرایط غرق شدن خودروی شما را فراهم آورند. به طور کل رانندگی در مسیرهای آب‌گرفته‌ای که عمق آب در آن‌ها به بیش از ۱۵ سانتی‌متر می‌رسد می‌تواند منجر به از دست رفتن کنترل خودرو شود. همچنین عمق بیش از ۶۰ سانتی‌متر آب هم، که به طور حتم با جریان‌های شدید همراه خواهد بود، می‌تواند اتومبیل شما را همانند برگ گل نیلوفر آبی با خود به هر کجا که خواست ببرد.

افزون بر چاله‌ها باید مراقب برخی از اجسام کنار جاده نظیر دکل‌های برق نیز باشید. چرا که مواجه شدن با خطر طوفان احتمالا منجر به قطع شدن سیم‌های برق این دکل‌ها و پراکنده ساختن آن‌ها در طول مسیر می‌شود. سیم‌های برقی که در صورت فعال بودن می‌توانند برایتان دردسرساز شوند.

مقابله با خطر

در کنار موارد فوق سعی کنید برای در اختیار داشتن کامل کنترل خودرویی که به رانندگی با آن می‌پردازید، بسیار آرام رانندگی کنید و از فعال ساختن تکنولوژی‌هایی نظیر قابلیت کنترل کروز خودداری نمایید. در مجموع بهتر است کنترل خودرو را خود به طور کامل در اختیار بگیرید تا در مواقع لزوم بتوانید عکس‌العمل مناسبی را در برابر موقعیت‌های پیش‌بینی نشده بروز دهید.

اقدامات لازم برای ماندن در خانه هنگام رویارویی با خطر طوفان

با تمام این اوصاف شاید هنگام مواجه شدن با خطر طوفان عده‌ای نتوانند یا نخواهند که محل زندگی خود را ترک کنند. در واقع هنگامی که هیچ دستوری برای تخلیه مناطقی که در معرض رویارویی با خطر طوفان قرار دارند ابلاغ نشده باشد، بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند که در خانه‌های خود باقی بمانند.

در این حالت شما می‌توانید درست مانند حالتی عمل کنید که قصد ترک منزل خود را هنگام مواجه شدن با خطر طوفان دارید. به این معنی که لازم است در کنار تجهیز خود به جعبه ابزار و کمک‌های اولیه، به جمع‌آوری مایحتاج و ساز و برگ مورد نیاز برای رویارویی با طوفان بپردازید. تحت این شرایط سعی کنید از ذخیره‌ی آب آشامیدنی به میزان کافی خاطرجمع شوید. چرا که هیچ مشخص نیست دست و پنجه نرم کردن شما با خطر طوفان به طور دقیق چه مدت به درازا خواهد انجامید.

نظیر همین نکته در رابطه با جریان برق نیز صادق است. در واقع با توجه به قطع احتمالی برق هنگام وقوع طوفان بهتر است یک ژنراتور قابل حمل برق را نیز در اختیار داشته باشید. البته در صورت در اختیار داشتن ژنراتور بهتر است آن را درون خانه روشن نکنید و ژنراتور را حداقل در فاصله‌ی ۶ متری خانه قرار دهید. همچنین بهتر است علاوه بر خاموش کردن ابزارهای تهویه، تمام روزنه‌های خانه از قبیل هواکش‌ها، لوله‌های بخاری و پنجره‌ها را بپوشانید و تمام درها را نیز قفل کنید.

به طور کل در طول وقوع طوفان بهتر است درون خانه باقی بمانید و در اتاقی که از وجود پنجره بی‌بهره است، ترجیحا در وسط خانه، مستقر شوید. همچنین سعی کنید از طریق یک رادیوی قابل حمل از اخبار مرتبط با طوفان باخبر شوید و تنها در صورت عادی بودن اوضاع از خانه بیرون بیایید. در مجموع با به کار بستن این تمهیدات شاید بتوانید خود و خانواده‌تان را تا حد امکان از آسیب‌های ناشی از رویارویی با خطر طوفان محفوظ نگه دارید.

منبع: ورج (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش علمی مجله قرمز یاری کنید.