جوش و روشهای درمان جوش یکی از بزرگترین دغدغه های افراد در بهترین سالهای زندگی است. جوش زدن، تنها یک معضل پوستی نیست. بلکه برای سنین نوجوانی و جوانی که زیبایی ظاهری یکی از ارزشهای مهم  زندگی شان است، گاهی تبدیل به یک معضل روحی مانند استرس و عدم اعتماد به نفس می شود. بنابراین در درمان جوش نباید سهل انگاری کرد.

از آنجاییکه متاسفانه افراد زیادی جوش را یک بیماری پوستی نمی‌دانند، دست به روشهای ناصحیحی برای درمان آکنه می زنند.  که گاهی عواقب جبران ناپذیری دارد. قبل از هر اقدامی برای درمان ، باید آگاه باشیم که جوش چیست؟ سپس انواع جوش را بشناسیم. تازه آن زمان، می توان رفت سراغ بهترین روش درمان. اینکه بدانیم چرا جوش میزنیم و چگونه از ایجاد جوش پیشگیری کنیم، در بهبود جوش بسیار موثر است.

پس در این مقاله که برگرفته از مقاله گام به گام تا درمان همیشگی جوش (آکنه) مجله زیبایی خانومی است، همراه ما باشید تا جوش ها را برای همیشه ازبین ببرید.

 

ابتدا شناخت، سپس درمان جوش

جوش انواع مختلفی دارد و هر نوعی از جوش، درمان مخصوص به خودش را دارد. بنابراین نمی توان یک راه را برای درمان هر نوع جوشی استفاده کرد. اولین پیشنهاد برای حل این مشکل، مراجعه به پزشک برای تشخیص نوع جوش و انتخاب بهترین روش درمان جوش است. اگر با معضل جوش دست به گریبان هستید، لازم است آگاهی خود را در این زمینه بالا ببرید. با ما همراه باشید تا از هرآنچه لازم است درباره جوش و روشهای درمان صحیح جوش بدانید، آگاه شوید.

 

انواع جوش

جوش در سنین مختلف اتفاق می افتد. حتی گاهی از اوقات افراد در سنین بزرگسالی، زمانی که انتظار آن را ندارند، جوش می زنند. جوش انواع مختلفی دارد. بطور کلی جوش ها دو نوع هستند:

۱- جوش التهابی

جوشهای التهابی یا همان جوشهای کیستیک ، جوشهایی چرکی هستند که ظاهر ناخوشایندی دارند. این نوع جوشها معمولا بصورت برجسته ، قرمز و متورم هستند. خوشبختانه جوشهای التهابی درمان پیچیده ای ندارند. اما موضوعی که اهمیت دارد این است که این جوشها بسیار مستعد به جا گذاشتن جای جوش هستند. بنابراین در درمان آکنه التهابی باید صبور بود و دچار وسوسه های فشار دادن جوش به روش غیرصحیح نشد.

برای درمان آکنه التهابی از داروهای موضعی و داروهای آنتی بیوتیکی و گاهی راکوتان استفاده می شود.

۲- جوش غیرالتهابی

جوش سرسیاه، جوش سرسفید و جوشهای زیرپوستی از جمله انواع جوشهای غیرالتهابی است که روش درمان کاملا متفاوتی با جوشهای التهابی دارد. دردرمان جوش های غیرالتهابی معمولااز داروهای خوراکی آنتی بیوتیکی و راکوتان استفاده نمی شود. در این نوع جوشها، نقش محصولات موضعی درمان جوش پررنگ میشود و میتوان به یک برنامه صحیح استفاده از محصولات مناسب، به درمان جوش غیرالتهابی دست یافت.

مطلب پیشنهادی: اینفوگراف رژیم غذایی برای درمان جوش

 

دلایل ایجاد جوش

شاید بارها به این فکر کرده اید که چرا جوش میزنیم؟ چه چیزی باعث می شود این معضل ناخوشایند برای ما اتفاق می افتد؟ اگر بتوانیم جلوی عوامل ایجاد جوش را بگیریم، قطعا دیگر جوش نمی زنیم. در بسیاری از انواع جوش، میتوانیم با آگاهی از دلایل ایجاد جوش، جلوی ایجاد جوش را گرفت و براحتی از شر جوش خلاص شد. اما متاسفانه همیشه نمی توان جلوی ایجاد جوش را گرفت چراکه دلایل ایجاد جوش همیشه قابل کنترل نیست.

جوش زمانی اتفاق می افتد که چربی ترشح شده، نتواند براحتی از منافذ طبیعی پوست بیرون بیاد و در کنار فولیکول مو حبس شود. در این صورت چربی تجمع پیدا میکند و بصورت برجستگی بر روی سطح پوست ظاهر می شود. اگر سیستم ایمنی بدن نسبت به این تجمع چربی واکنش نشان دهد، التهاب هم ایجاد می شود و جوش را تبدیل به جوش التهابی می کند. بنابراین توانایی خروج مناسب چربی پوست، نکته کلیدی است.

بطور کلی دلایل ایجاد جوش و تجمع چربی را میتوان به صورت های زیر بیان کرد:

 

۱- تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی یکی از شایع ترین دلایل ایجاد جوش در افراد است. تغییرات هورمونی در سن بلوغ، در بارداری و در زمان مصرف برخی از داروها، از مهمترین دلایل ایجاد جوش در بسیاری از افراد است.

۲- ژنتیک

ژنتیک یکی از آن دسته از عوامل ایجاد جوش است که متاسفانه قابل کنترل نیست. اگر پدر و مادر شما جزو گروهی از افراد بودند که در دوران جوانی جوش میزدند، متاسفانه شما نیز ممکن است این ارثیه ناخوشایند را دریافت کنید. درست است که عوامل ژنتیکی را در ایجاد جوش نمی توان از بین برد اما میتوان با مراقبت های پوستی، آن را کنترل کرد.

عوامل ژنتیکی زمانی که با عوامل دیگر ایجاد جوش همزمان شود، میتواند منجر به ایجاد جوش های بسیار وخیم شود.

۳- استفاده از محصولات پوستی و آرایشی نامناسب

اگر شما از محصولاتی استفاده کنید که کاملا منافذ پوست را بپوشاند و به چربی های تولید شده طبیعی پوست اجازه بیرون آمدن را ندهد، بدون شک شاهد ایجاد جوش های ناخوشایند در صورتتان خواهید بود.

بنابراین در انتخاب محصول آرایشی و بهداشتی، دقت کافی داشته باشید. افرادی که پوست چرب دارند باید بیشتر از افرادی که پوست نرمال و خشک دارند، در انتخاب لوازم آرایش و محصولات پوستی دقت کنند. در این راستا، مطلبی را که درباره “انتخاب محصولات آرایشی و بهداشتی مناسب پوست چرب”وجود دارد را از دست ندهید.

۴- عدم مراقبت از پوست

شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که وقتی از مهمانی برمیگردید، به دلیل خستگی، برای پاک کردن آرایش صورتتان به اندازه کافی وقت نگذارید. این کار بزرگترین ظلمی است که می توانید در حق پوستتان کنید. عدم تمیز کردن پوست، بویژه زمانی که از محصولات پوشاننده پوست مانند کرمپودرها استفاده میکنید، راه را برای فعالیت باکتری ایجاد آکنه (P-acne) فراهم میکند و پوست را مستعد جوش میکند.

شاید شستن پوست کاری ساده بنظر بیاید اما یکی از اصلی ترین گامهای مراقبت از پوست برای جلوگیری از جوش در پوست است. بنابراین بر حسب نوع پوستتان، بهترین شوینده های پوست چربیا بهترین شوینده های پوست نرمال تا خشک را انتخاب کنید و روزانه از آنها استفاده کنید.

۵- تغذیه نامناسب

با وجود اینکه مقالات اثبات شده ای در علم پزشکی درباره رابطه مستقیم بین تغذیه و جوش منتشر نشده است، اما تجربه افرادی که جوش میزنند، پزشکان را برآن داشته است که افراد مستعد جوش را از غذاهای حاوی روغن های اشباع نشده و تحریک کننده مانند شکلات ها، فست فودها و حتی لبنیات پرچرب برحذر دارند.

تغذیه نامناسب یکی از عوامل ایجاد منافذ باز پوست می باشد

تغذیه نامناسب ، یکی از عوامل ایجاد جوش

۶- استرس و عوامل محیطی

استرس به تنهایی باعث ایجاد جوش جدید نمی شود اما اگر در کنار عوامل دیگر ایجاد جوش قرار گیرد، می تواند باعث بدتر شدن ایجاد جوش شود.

حذف استرس

درمان جوش

درمان جوش می بایست به روش صحیح انجام شود.  بسته به نوع جوش متفاوت است. بطور کلی درمانهای مختلفی برای جوش وجود دارد که در زیر به آنها می پردازیم:

۱- درمان موضعی جوش

یکی از پرکاربردترین روشهای درمان جوش، استفاده از داروهای موضعی جوش است. برخی از محصولات موضعی جوش در قالب دارو در داروخانه ها وجود دارد که از مواد دارویی قوی استفاده شده است. اما قسمت عمده ای از محصولات موضعی، آنهایی هستند که در قالب محصولات مراقبت از پوست وجود دارند و بدون تجویز پزشک از داروخانه ها می توان تهیه کرد. در این نوع محصولات از مواد ایمن و قابل استفاده برای عموم مردم استفاده شده است. برای درمان قطعی، می بایست گروهی از محصولات موضعی مرتبط در کنار هم و بطور منظم استفاده شوند. این محصولات شامل موارد زیر است:

 

لایه بردارها:

لایه برداری از پوست یکی از پرکاربردترین روش در رژیم درمان جوش است. لایه برداری عموما برای درمان جوشهای غیرالتهابی مانند جوشهای زیرپوستی و جوشهای سرسیاه استفاده می شود. بهترین لایه بردارهای موثر در درمان جوش را بشناسید و آگاهانه از آنها استفاده کنید.

استفاده صحیح از لایه بردارها در زمان مناسب و به مقدار کافی در نتیجه کار بسیار اهمیت دارد. بنابراین لایه برداری از پوست را بدون کسب آگاهی کامل از روشهای صحیح لایه برداری شروع نکنید.

 

شوینده های پوست

شستن صورت مهمترین و کاربردی ترین گام مراقبت از پوست در برابر ایجاد جوش است. انتخاب یک شوینده مناسب می بایست با آگاهی کامل انجام شود. شوینده ها در دو نوع شوینده های نیاز به آبکشی و شوینده های بدون نیاز به آبکشی هستند. یک روتین صحیح شستن پوست شامل استفاده از یک پاک کننده اولیه و سپس استفاده از پاک کننده تکمیلی مانند تونر می باشد. با یک انتخاب صحیح از شوینده مناسب پوست و استمرار در تمیز کردن روزانه پوست، مهمترین گام مراقبت از پوست و پیشگیری از جوش و حتی درمان جوش را برداشته اید.

شوینده ها در انواع پن، ژل شستشو، فوم، تونر، میسلار واتر و شیرپاک کن وجود دارند که لازم است برای یک انتخاب صحیح، انواع شوینده های صورت را بشناسید.

 

ضدجوش ها

در بسیاری از برندهای آرایشی و بهداشتی و مراقبت از پوست، محصولاتی تحت عنوان ضدجوش وجود دارد. این محصولات، معمولا از ترکیباتی مانند اسیدسالیسیلیک، تی تری اویل، عصاره بابونه، سبومین، اولئونولیک اسید، عصاره باباآدم، نیاسینامید و دیگر ترکیبات ضدالتهاب و آنتی باکتریال استفاده کرده اند.

بهترین ضدجوش ها را بشناسید تا بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

 

محصولات دارویی موضعی درمان جوش

برخی از ترکیبات ضدجوش که در گروه داروها قرار دارند. مانند بنزوئیل پروکساید، تتراسایکلین، کلیندامایسین، آداپالن و اریترومایسین. این نوع داروهای موضعی اثربخش هستند و در درمان سریع جوش استفاده می شوند.

۲- درمان خوراکی دارویی جوش

گاهی اوقات پزشکان از درمانهای خوراکی دارویی برای درمان جوش استفاده میکنند. این داروها یا داروهای آنتی بیوتیکی هستند، یا داروهای هورمونی و یا راکوتان. راکوتان زمانی استفاده می شود که روشهای دیگر با شکست مواجه شده باشد. در واقع آکوتان یک داروی بسیار قوی و اثربخش با عوارض جانبی بالا و موارد احتیاط زیاد می باشد که بعنوان آخرین تیر ترکش استفاده می شود.

توصیه اکید می شود که مصرف داروهای خوراکی درمان جوش حتما به تجویز پزشک صورت گیرد و از مصرف خودسرانه داروهای خوراکی درمان جوش اجتناب شود. داروهای خوراکی و حتی آنتی بیوتیکهایی که در درمان جوش استفاده می شوند، هر کدام بر نوع خاصی از جوش اثر دارند و نمیتوان هر دارویی را برای هر نوع جوشی مصرف کرد.

۳- درمانهای گیاهی و خانگی جوش

درمانهای گیاهی جوش یکی از روشهای ایمن و کم هزینه در درمان جوش محسوب می شود. البته باید درنظر داشت که اثربخشی این نوع درمان هم به مراتب کمتر از داروهای قوی می باشد.

امروزه استفاده از درمانهای گیاهی به منظور درمان مشکلات پوستی یا حتی برای تقویت پوست و داشتن پوستی زیبا و سالم بسیار رایج شده است و طرفداران زیادی دارد. در مصرف ماسک های خانگی و درمانهای گیاهی جوش باید این نکته را درنظر داشت که برای گرفتن نتیجه مناسب باید در استفاده از یک نوع ماسک تداوم حداقل دو ماهه داشت. مصرف یک یا دوبار از ماسک شما را به نتیجه مطلوب نمی رساند. در نتیجه در استفاده از ماسکهای خانگی و درمانهای گیاهی جوش، باید صبور باشید..

 

ماسکهای گیاهی

از جمله ماسکهای گیاهی مناسب برای اینکار، ماسک روغن درخت چای و چای سبز، ماسک آبلیمو و سفیده تخم مرغ و ماسک سیر و عسل می باشد.

برای بهره گیری کامل از ماسکهای گیاهی، باید ابتدا پوست را کاملا تمیز کرد، سپس از ماسک استفاده کرد. گلاب میتواند یکی از تمیز کننده های پوست، قبل از استفاده از ماسکهای گیاهی درمان جوش باشد.

 

فوت و فن از بین بردن جوش در چند ثانیه!

درست در هنگامی که می‌خواهیم لباس‌های خود را به تن کنیم و به مهمانی برویم، جوش‌های ناخوانده‌ای مهمان پوست ما می‌شوند. به نظر می‌رسد باید از مهمانی منصرف شویم و قید همه چیز و همه کس را بزنیم! نه اینطور نیست. شما باید آنقدر قوی باشید که بخاطر یک جوش ساده، مهمانی و مراسم خود را کنسل نکنید. آنچه که همه‌ی ما در این شرایط خواستاریم، از بین بردن جوش صورت در چند ثانیه است. در نخستین قدم، هر نوع داروی شیمیایی که برای درمان جوش استفاده می‌شود، کنار بگذارید. چون مصرف یکباره داروهای شیمیایی می‌تواند پوست را حساس‌تر کند و التهابات پوست را افزایش بدهد.

۲ الی ۳ ساعت پیش از شروع مهمانی، حداکثر ۵ قالب یخ را در فریزر قرار بدهید. پس از گذشت این زمان، قالب‌های یخ را از فریزر بیرون بیاورید. قالب یخ را بردارید و آن را روی موضع جوش ماساژ بدهید. این کار باعث می‌شود تا عفونت دور مایع چرک گسترش پیدا نکند و محل جوش بزرگ‌تر نشود. اگر قالب یخ ندارید، می‌توانید از عصاره اکالیپتوس یا عصاره اسطوخودوس جوشانده شده استفاده کنید. این عصاره‌ها التهابات پوست را کاهش می‌دهند و تا حد زیادی مانع از قرمز شدن جوش می‌شوند. با استفاده از هر یک از این سه ماده می‌توانید سطح پوست را خنک نگهدارید و مانع از تورم چندبرابری جوش چرکی شوید.

 

منبع: https://khanoumi.com