تزریق چربی به گونه یک روش ماندگار و طبیعی برای پر کردن گونه، جوانسازی صورت و زاویه‌دار کردن چهره است. بر خلاف تزریق فیلر و ژل که معمولا ماندگاری کمتری دارند و در برخی افراد ممکن است حساسیت‌هایی ایجاد کنند، تزریق چربی ماندگاری بالا و عوارض پایینی دارد. به همین دلیل پیشنهاد جراحان فوق تخصص پلاستیک و زیبایی، به جای ژل و فیلر، استفاده از تزریق چربی به گونه است.

با این حال هر شخصی ممکن است برای این کار مناسب نباشد. همچنین بخشی از چربی تزریق شده جذب بدن می‌شود و ممکن است نیاز باد این عمل تکرار شود تا به نتیجه مطلوب برسد. به همین دلیل برای تزریق چربی به گونه حتما به کلینیک معتبر تزریق چربی مراجعه کنید تا این روش به بهترین شکل برای شما انجام شود. در ادامه مهمترین نکات تزریق چربی به گونه آمده است.

نکات مهم در مورد تزریق چربی به گونه

تزریق چربی برای فرم دهی گونه ها در چند مرحله انجام می‌شود. در هر مرحله نیز باید نکات مهمی مورد توجه قرار گیرد تا به بهترین شکل گونه شما فرم بگیرد و برجسته شود. همچنین باید انتظارات واقعی و معقول از این روش داشته باشید. جدا از اینکه تزریق چربی به گونه به دلیل استفاده از چربی بدن خود شما، یک روش ایمن می‌باشد و هیچ ماده خارجی وارد بدن نمی‌شود، اما مشکلات خودش را نیز دارد.

تزریق چربی به گونه از تزریق انواع ژل و فیلرهای دیگر ماندگاری بیشتری دارد. احتمال پس زدن آن توسط بافت‌های بدن نیز بسیار کم است. حالت گونه و لمس آن پس از تزریق چربی کاملا طبیعی خواهد بود؛ چرا که از چربی طبیعی بدن استفاده شده است. با این وجود تزریق چربی به گونه معایبی هم دارد که برای حل آن باید به مواردی توجه کرد از جمله:

حتما تزریق چربی را توسط پزشک متخصص و ماهر انجام دهید؛ مانند فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی. چرا که جراح با تجربه می‌داند چربی را با چه تکنیک‌هایی تزریق کند تا بیشترین ماندگاری را داشته باشد و بهترین فرم را برای گونه شما ایجاد کند.

همچنین حتما به یک کلینیک معتبر برای این کار مراجعه کنید تا هم فرایند تخلیه چربی شما به بهترین شکل انجام شود و هم میزان چربی اضافی برداشت شده را برای تزریق‌های بعدی، آماده و نگهداری کنند. به این ترتیب شما با خیال راحت برای تزریق‌های بعدی چربی به گونه، مراجعه خواهید کرد؛ بدون اینکه نیاز به تخلیه دوباره چربی از بدن شما باشد.

ماندگاری چربی استفاده شده در گونه چقدر است؟

بسته به اینکه چه مقدار چربی در گونه تزریق شده باشد و یا اینکه چربی از کدام بخش از بدن خارج شده و میزان جذب چربی توسط بافت‌های بدن شما چقدر باشد، ماندگاری چربی استفاده شده در گونه متغیر خواهد بود.

با این حال بین ۱ تا ۳ سال این چربی در گونه بدون تغییر می‌ماند. در برخی افراد ماندگاری چربی گونه بین ۲ تا ۵ سال خواهد بود. این عمر تا حدی به واکنش طبیعی بدن شما به بافت چربی بستگی دارد. پس از این مدت می‌توانید با تکرار عمل تزریق چربی به گونه، فرم صورت خود را حفظ کنید. از آنجایی که چربی استفاده شده در گونه از بدن خود شما خارج شده است، تزریق چربی به گونه هیچ عارضه خاصی ندارد و بدن شما نیز واکنش بدی به این عمل نشان نخواهد داد.

نگهداری از پوست و رعایت یک سبک زندگی مناسب نیز در ماندگاری چربی بسیار نقش دارد. برای مثال اگر آب کافی بخورید، زیر آفتاب قرار نگیرید و با کرم‌های ضدآفتاب مناسب از پوست خود محافظت کنید، تغذیه و خواب کافی داشته باشید و مواردی از این دست را رعایت نمایید، ماندگاری چربی استفاده شده در گونه شما بیشتر خواهد شد.

ماندگاری چربی

مراحل تزریق چربی به گونه چگونه است؟

تزریق چربی به گونه در سه مرحله اصلی انجام می‌شود: تخلیه، آماده‌سازی و تزریق.

مرحله تخلیه یا استخراج چربی یعنی از بخش‌های مناسب بدن، چربی غیر جذبی را بیرون بکشند. این کار باید بدون اینکه به بافت چربی آسیبی برسد، انجام شود. انتخاب محل تخلیه چربی بسیار مهم است. علاوه بر این باید با روشی چربی از بدن خارج شود که به بافت و سلول‌های چربی آسیبی نرسد.

در مرحله آماده‌سازی با کمک فناوری سانتریفیوژ، چربی خالص سازی می‌شود تا آب و خون یا دیگر مایعات و ناخالصی‌ها از بافت چربی جدا شود. در این مرحله رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نگهداری مناسب در سلامت بافت چربی و ماندگاری آن نقش بسیار مهمی دارد.

مرحله تزریق کاملا به دانش و مهارت پزشک بستگی دارد. استفاده از تکنیک‌های مناسب تزریق به شما کمک خواهد کرد تا به بهترین شکل گونه‌ای برجسته، خوش فرم و طبیعی داشته باشید. شیوه تزریق، محل تزریق و حتی زاویه و میزان ورود نوک سوزن در کیفیت نهایی کار موثر است.

چربی استفاده شده در گونه چگونه تخلیه می‌شود که ماندگار باشد؟

برای تخلیه چربی از بدن نخست باید محل استخراج چربی به خوبی مشخص شود. بافت‌های چربی که با ورزش کردن به سختی آب می‌شوند و ماندگاری بالایی دارند، بهترین گزینه هستند مانند چربی شکم، پهلوها و پشت. اگر در این مناطق امکان تخلیه چربی نبود، می‌توان از چربی دست، ران و ساق پا و یا گردن یا باسن استفاده کرد.

روش تخلیه چربی نیز بسیار مهم است. یکی از بهترین روش‌های تخلیه چربی که در لاغری بدن و پیکرتراشی به کار می‌رود، لیپوماتیک است. در این روش بدون آسیب به دیگر بافت‌های بدن و بدون حرارت دادن و سوزاندن، چربی استخراج می‌شود. می‌توانید با تخلیه چربی از بدن، اندام لاغرتری داشته باشید و در کنار آن، گونه‌های خود را برجسته نمایید.

اما اگر تنها برای تزریق به گونه‌ها نیاز به تخلیه چربی دارید، می‌توان با سرنگ‌های مخصوصی مقدار کم‌تری چربی را از بدن خارج کرد. در این روش باید مطمئن شد که بافت‌ها و سلول‌های چربی به صورت سالم و زنده بیرون کشیده می‌شوند. در غیر این صورت اگر بافت چربی از دست برود، پس از تزریق نیز به سرعت جذب خواهد شد و ماندگاری ندارد.

آماده‌سازی چربی استفاده شده در گونه چگونه است؟

با کمک سانتریفیوژ کردن، بافت زنده چربی از خون و مایعات بدن جدا می‌شود. چربی قابل تزریق به شکل همگن در می‌آید تا به سادگی قابل تزریق و فرم دادن باشد. در این مرحله باید دقت شود تا سلول‌های چربی دچار آسیب نشوند. می‌توان بخشی از چربی استخراج شده را در دمای مناسب نگهداری کرد. به این ترتیب برای نوبت‌های بعدی تزریق، از همان چربی استفاده خواهد شد.

پس از پالایش، چربی آماده تزریق است و به سرنگ‌های مخصوص کوچکی منتقل می‌شود که برای تزریق استفاده می‌شود.

بهترین شیوه تزریق چربی به گونه

در این مرحله تخصص و مهارت پزشک مهم است. بهتر است به جراح فوق تخصص پلاستیک و زیبایی مراجعه کنید که جدیدترین تکنیک‌ها و روش‌های مختلف جوانسازی را بداند. برای مثال برای اینکه ماندگاری چربی استفاده شده در گونه افزایش پیدا کند، می‌توان تزریق چربی را در نقاط مختلف بیشتر اما به میزان کمتر انجام داد. برای مثال استفاده از تزریق ۵ نقطه‌ای یکی از تکنیک‌های موثر در تزریق چربی به گونه‌ها می‌باشد.

معمولا بخشی از بافت چربی تزریق شده پس از مدتی توسط بافت زیر پوست جذب می‌شود. در واقع سلول‌های بدن از این چربی تزریق شده تغذیه می‌کنند. به همین دلیل یکی از تکنیک‌های مناسب برای تزریق چربی این است که ۴۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از مقدار مورد نیاز چربی به گونه تزریق شود. به این ترتیب کاهش حجم چربی جبران می‌شود.

اگر پس از چند هفته، حجم گونه تغییری نکرد، یعنی بافت چربی استفاده شده در گونه ماندگار خواهد بود. در صورت کاهش بافت چربی، می‌توان عمل تزریق را تکرار کرد. همچنین ممکن است پس از یک یا دو سال بتوان با یک تکرار جزئی تزریق چربی به گونه، فرم صورت را به بهترین شکل حفظ کرد.

در مورد درد و عوارض تزریق چربی به گونه باید اشاره شود که:

  • معمولا با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و شما هیچ درد و مشکلی هنگام این عمل نخواهید داشت.
  • پس از تزریق ممکن است کمی ورم یا کبودی مختصر داشته باشید که به سرعت در چند روز برطرف خواهد شد.

سلامتی و شادابی بیشتر پوست با تزریق چربی

یکی از نکات جالب در تزریق چربی به گونه این است که موجب سلامتی و جوان شدن پوست صورت نیز می‌شود. آبرسانی و تغذیه بافت پوست توسط چربی استفاده شده در گونه، می‌تواند موجب شادابی و طراوت پوست شما شود. به این ترتیب سلول‌های پوست با کلاژن‌سازی و ترمیم خود، چهره شما را جوان‌تر خواهند کرد.

چه کسانی نمی‌توانند از تزریق چربی به گونه استفاده کنند؟

اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید، از روش‌های درمانی دیگری استفاده می‌کنید و یا مصرف داروهای خاصی دارید، ممکن است گزینه مناسبی برای تزریق چربی به گونه نباشید. به طور کلی افراد زیر برای تزریق چربی گزینه خوبی نیستند و باید با پزشک خود مشورت کنند:

  • کسانی که سیستم ایمنی آنها بیش از اندازه فعال است و هر جسم وارد شده به بدن را به شدت سرکوب می‌کند.
  • افرادی که شیمی درمانی دارند
  • اگر در سه ماه گذشته داروی آکتون مصرف کرده باشند.
  • مبتلایان به مشکل قلبی و عروقی قابل توجه و یا دیابت پیشرفته
  • کسانی که در حال کاهش وزن هستند و یا وزن آنها مرتب بالا و پایین می‌رود.