ذوب شدن یخچال های طبیعی یکی از نشانگرهای اصلی اثر تغییرات آب و هوایی است و محققین در حال تحقیق درمورد نحوه‌ی نجات دادن یخ‌های جهان بوده و هستند. یک ایده، اجرای عملیاتی آزمایشی در سوئیس است. این ایده بدین صورت است که یک گروه، تلاش کنند تا یک یخچال طبیعی اصلی را با استفاده از ماشین‌های برفی، مجدداً منجمد کنند. با مجله قرمز همراه باشید تا درمورد عملیات برای پیشگیری از ذوب شدن یخچال های طبیعی، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

نحوه‌ی انجام عملیات پیشگیری از ذوب شدن یخچال های طبیعی

عملیات برای پیشگیری از ذوب شدن یخچال های طبیعی، قرار است از یخچالی طبیعی به نام یخچال Morteratsch شروع شود. برنامه این است که لایه‌ای از برف مصنوعی را در هر تابستان بر روی آن قرار دهند تا از یخ محافظت نمایند. بنا به اظهارات محققین، ایده‌ی این آزمایش، آن است که سطح این یخچال طبیعی زمانی که با لایه‌ای نازک از دانه‌های برفی توسط ماشین‌های برفی پوشانده شود، نور خورشید را بیشتر منعکس کرده و از یخ موجود در زیر آن، محافظت می‌کند. در نهایت، این عمل سبب کمک به رشد مجدد یخچال طبیعی خواهد شد.

یوهانس اورلمانز (Johannes Oerlemans)، محقق ارشد این پروژه و مدیر موسسه‌ی تحقیقات جوی و دریایی در دانشگاه اوترخت (Utrecht) در هلند است. او برنامه‌ی خود را در ملاقات سالیه‌ی اتحادیه علوم زمین اروپا (EGU) در وین که در روز ۲۷ آپریل ۲۰۱۷ برگذار شد، اعلام کرد. بنا به گفته‌ی او:

تاثیر عمده‌ی برف در انعکاس نور خورشید خواهد بود. تا زمانی که بر روی یخچال طبیعی، توده‌ی برف باشد، بر روی یخ زیرین آن تاثیری گذاشته نمی‌شود. حدود ۴۰۰۰ ماشین برفی برای دستیابی به پوشش برفی مورد نظر بر روی یخچال Morteratsch نیاز است.

این یخچال طبیعی، یکی از جاذبه‌های توریستی معروف و همانند یک گنجینه‌ی ملی است، اما گرم شدن زمین و افزایش دما به دلیل تغییرات آب و هوایی، سبب عقب نشینی این یخچال طبیعی در طول به صورت سالیانه به میزان حدود ۹۸ الی ۳۱ فوت (۳۰ الی ۴۰ متر) شده است.

شهر Pontresina که در نزدیکی این یخچال طبیعی است، به اورلمانز و همکارانش مجوز مطالعه نحوه کاهش عقب نشینی یخچال Morteratsch را دادند و نتیجه‌ی این مطالعه، چنان بود که پوشاندن یخچال طبیعی در تابستان با لایه‌ای از برف، می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر روی میزان عقبگرد آن بگذارد.

اورلمانز کشف کرد که پوشاندن حدود ۰٫۳ مایل مربع (۰٫۵ کیلومتر مربع) از فلات بالای یخچال، سبب محافظت از یه زیرین آن خواهد شد و در طی زمان، باعث رشد مجدد آن می‌شود. او تخمین می‌زند که پس از دو دهه پوشانده شدن با برف در تابستان، این یخچال بتواند دوباره نیم مایل (۸۰۰ متر) از طول خود را بازیابی کند و این ایده در نهایت، مانع از ذوب شدن یخچال های طبیعی خواهد شد.

  • آیا شما هم همانند ما گمان می‌کنید این ایده برای آینده‌ی زمین و محیط زیست، مفید است؟ دیدگاه‌های خود را با بخش علمی مجله قرمز به اشتراک بگذارید.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی Kacey Deamer

منبع: livescience