ما هر روز موقع غذا خوردن و آشپزی با مواد غذایی سروکار داریم و هرلحظه این امکان وجود دارد که این مواد روی لباس‌ها بریزد و لباس محبوب شما به لکه سس گوجه یا لکه شیر و غذاهایی دیگر آلوده شود. تصور کنید در بیرون از منزل مشغول خوردن یک همبرگر هستید و قطرات سس روی شلوار یا مانتوی محبوبتان می‌ریزد و روز شما را خراب می‌کند یا این که کودک نوزاد شما با شیشه شیر خود لباس شما را کثیف می‌کند و لکه شیر روی آن به جا می‌ماند. در این شرایط چه باید کرد؟ لکه سس گوجه یا شیر را چطور می‌توان از روی لباس‌ها پاک کرد؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز بهترین و موثرترین روش‌ها را برای پاک کردن لکه سس گوجه و لکه شیر از روی لباس می‌خوانید.

لکه سس گوجه را به این روش از روی لباس‌ها پاک کنید

قبل از این که کار خاصی انجام دهید باید بدانید که همه پارچه‌ها مانند هم نیستند، برخی پارچه‌ها را به سادگی می‌توان با شوینده‌های قوی شست و پاک کرد اما برخی از لباس‌ها پارچه‌های ظریفی دارند که باید با دقت با آن‌ها رفتار کرد مثل ابریشم یا پشم یا الیاف دیگری که نیاز به روش خاصی برای لکه بری و شستشو دارند. پس لازم است قبل از اقدام به پاک کردن لکه سس گوجه یا هر لکه دیگری ابتدا جنس پارچه لباسی را که آلوده شده است بشناسید و مهم‌تر از آن، برچسب مراقبتی لباس را به دقت بخوانید تا بدانید که چه روش‌هایی برای رفتار با این لباس مجاز است و به آن آسیب نمی‌رساند. پس از آن می‌توانید کار پاک کردن لکه سس گوجه را آغاز کنید. برای این کار شما به یک پودر شوینده قوی نیاز دارید.

لکه سس گوجه

۱- ابتدا مواد باقیمانده از سس گوجه را با دست از روی لباس پاک کنید (دقت کنید که ممکن است مواد دیگری هم با این سس گوجه مخلوط شده باشند). اگر لکه خشک شده است می‌توانید از چاقوی پلاستیکی یا وسیله دیگری برای کندن این مواد از سطح پارچه کمک بگیرید. این کار را آنقدر ادامه دهید که میزان آلودگی لکه به حداقل برسد هیچ چیز جامدی روی لباس باقی نماند.

۲- حال از پشت لکه آب سرد را با فشار زیاد روی محل لکه بریزید تا مواد ریز باقیمانده هم از سطح لکه جدا شود. سپس کمی مایع رختشویی بردارید (یا پودر رختشویی را در آب حل کنید و از محلول آن استفاده کنید) و روی محل لکه بمالید. چند دقیقه صبر کنید تا این مایع اثر کند. سپس آن را آبکشی کنید.

۳- اگر لکه سس گوجه پاک شد لباس را به روش معمول بشویید و خشک کنید اما اگر هنوز آثار لکه روی لباس باقی مانده است یک اسفنج را به کمی سرکه آغشته کنید و روی محل لکه بمالید سپس لباس را آبکشی کنید. اگر لکه هنوز باقی مانده بود مراحل ۲ و ۳ را مجددا تکرار کنید. برای اطمینان بیشتر می‌توانید لباس را به مدت سی دقیقه در محلول آب گرم و پودر شوینده قرار دهید.

۴- پس از اطمینان از پاک شدن لکه لباس را آبکشی کنید و بشویید و پس از بررسی لباس و اطمینان از این که اثری از لکه به جا نمانده است آن را زیر نور آفتاب خشک کنید. فراموش نکنید که اگر لباسی را که هنوز لکه دارد خشک کنید لکه تثبیت می‌شود و هرگز پاک نخواهد شد.

لکه سس گوجه

لکه شیر را به این روش از روی لباس‌ها پاک کنید

برای بیشتر خانواده‌ها لکه شیر یا شیرکاکئو یا شیرقهوه روی لباس یک اتفاق معمول است که هر روز موقع خوردن صبحانه یا غذا دادن به بچه‌ها رخ می‌دهد و چندان جدی گرفته نمی‌شود. اما شیر پس از مدتی روی لباس شروع به خشک شدن می‌کند و بو می‌گیرد که این اتفاق قطعا برای شما خوشایند نیست. پس لازم است که لکه‌های شیر را بلافاصله از روی لباس‌ها پاک کنید و از کثیف شدن و بو گرفتن آن‌ها پیشگیری کنید. اما چطور می‌توان لکه شیر را از روی لباس پاک کرد؟ برای این کار کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

لکه سس گوجه

۱- مثل هر لکه دیگری لازم است که سریع و فوری عمل کنید چون هرچه بیشتر این لکه روی لباس باقی بماند پاک کردن آن سخت‌تر می‌شود.  فراموش نکنید که قبل از هر کاری به برچسب مراقبتی لباس دقت کنید و بر اساس آن عمل کنید.

۲- حال برای پاک کردن لکه شیر (یا شیرکاکائو یا شیرقهوه) یک دستمال تمیز یا اسفنج یا دستمال آشپزخانه را بردارید و روی محل لکه بگذارید و فشار دهید تا شیر موجود در بافت لباس جذب شود، آن را روی لکه نمالید چون باعث گسترده‌تر شدن لکه می‌شود و پاک کردن آن را مشکل می‌کند اما هرچه لکه کوچک‌تر باشد پاک کردن آن ساده‌تر خواهد بود. این مرحله برای پاک کردن لکه ضروری است و اگر می‌خواهید لکه شیر سریع و به طور کامل تمیز شود باید آن را انجام دهید.

۳- فرقی نمی‌کند لکه شیر تازه باشد یا خشک شده باشد، در مرحله بعدی باید لباس را به مدت ۵ دقیقه در آب سرد خیس کنید. استفاده از آب سرد در این مرحله ضروری است چون آب گرم یا داغ پروئتین موجود در شیر را می پزد رنگ پارچه را تغییر می‌دهد و لکه برای همیشه تثبیت می‌شود. این مرحله را نیز حتما انجام دهید چون لکه شیر خیس شده و تازه در مقایسه با لکه خشک خیلی راحت‌تر پاک می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید که چطور می‌توان لکه شیر را زمانی که کاملا خشک شده است پاک کرد باید بگوییم که برای چنین لکه‌هایی باید زمان خیس شدن در آب سرد را افزایش دهید، این کار لکه را نرم می‌کند و راحت‌تر پاک می‌شود. اگر لکه از شیر غلیظ به وجود آمده است و حالتی خشک و ترک خورده روی لباس ایجاد کرده است می‌توانید به آرامی و با دقت این تکه‌های خشک شده را از روی لباس جدا کنید سپس آن را در آب خیس کنید. برای این کار می‌توانید از قاشق یا کارد پلاستیکی کمک بگیرید تا به بافت لباس صدمه‌ای وارد نشود.

۴- در این مرحله باید لکه را از بین ببرید. هرچند ان مرحله جدی و ضروری است اما راه‌های مختلفی برای انجام دادن آن وجود دارد. یک راه استفاده از مایع رختشویی است. مقدار کمی از این مایع را روی محل لکه بریزید و با انگشت بمالید، چند دقیقه صبر کنید تا روی بافت لکه اثر کند سپس لباس را آبکشی کنید. شوینده‌هایی که حاوی آنزیم‌های حلال پروتئین هستند بهترین انتخاب برای پاک کردن لکه شیر هستند. البته اگر با لباس بچه سروکار دارید یا پوست حساسی دارید بهتر است به جایا این شوینده‌ها از شوینده‌های معمولی استفاده کنید. راه دیگر برای پاک کردن لکه شیر استفاده از پودر رختشویی است، مشابه روش قبل مقداری پودر را در آب حل کنید و این محلول را روی محل لکه بریزید، چند دقیقه صبر کنید تا اثر کند سپس لباس را آبکشی کنید. تا زمانی که مطمئن نشده‌اید لکه پاک شده است از آب گرم یا داغ استفاده نکنید.

۵- در مرحله آخر و پس از اطمینان از پاک شدن لکه شیر و باقیمانده‌های آن با روش معمول لباس را بشویید. این کار را بسته به توضیحات نوشته شده روی برچسب مراقبتی لباس با دست یا با ماشین لباسشویی و در دمای مناسب انجام دهید. قبل از خشک کردن لباس نیز حتما محل لکه را بررسی کنید تا مطمئن شوید اثری از آن باقی نمانده باشد. در صورت باقی ماندن لکه مراحل قبل را مجددا تکرار کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Persil (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)