رپورتاژ آگهی


همه چیز درباره عمل لیزیک چشم آستیگمات

عیوب انکساری چشم شامل دوربینی، نزدیک بینی و آستیگمات است‌ که هر کدام به نوبه خود در دید فرد اختلال ایجاد می‌کند. استفاده از لنز یا عینک راهی است که باید به‌ کمک آن دید خود را بهبود ببخشید؛ اما این راه می‌تواند پس از مدتی خسته‌کننده شود.‌ لیزیک چشم آستیگمات یکی از راه‌هایی است که به بیمار کمک می‌کند تا بدون نیاز به عینک به خوبی ببیند.‌ اگر هنوز برای انجام عمل لیزر چشم آستیگمات خود مردد هستید، این مقاله را مطالعه کنید تا به پرسش‌هایی که در ذهنتان دارید، پاسخ داده شود.

عمل لیزیک برای چشم آستیگمات چگونه است؟

راه‌های بسیاری وجود دارد که به افراد آستیگمات کمک می‌کند بدون نیاز به عینک بتوانند بهتر ببینند. لیزیک چشم آستیگمات روشی است که در آن متخصص با کمک نور لیزر تلاش می‌کند تا شکل قرنیه را تغییر داده و مشکلات انکساری چشم را اصلاح کند. این روش شاید ترسناک به نظر برسد؛ اما کاملا ایمن است و مدت‌هاست که از آن نه‌تنها برای درمان آستیگمات، بلکه برای معالجۀ دوربینی و نزدیک بینی نیز استفاده می‌شود‌.

اگر با روش لیزیک برای درمان دوربینی و نزدیک بینی آشنایی دارید، باید بدانید که آستیگمات چشم نیز به همین شیوه درمان می‌شود. در عمل لیزیک چشم آستیگمات در مرحله اول، روی سطح قرنیه فلپی ایجاد می‌کنند تا بتوانند بخش بسیار نازکی را از سطح قرنیه جدا کنند. میزان و عمق این برش کاملا به صورت علمی محاسبه می‌شود تا بتواند تغییر شکلی که قرنیه پیدا کرده را اصلاح کرده و آستیگمات را درمان کند.

میکروکراتوم یا لیزر فمتوسکند ابزاری است که می‌توان به کمک آن فلپ ایجاد کرد. قرنیه پنج لایه دارد که برای لیزیک تنها دو لایۀ رویی آن برش می‌خورد. دولایه‌ای که برش خورده را بالا می‌آورند تا بتوانند به لایه‌های زیرین برای تغییر شکل دسترسی داشته باشند. این دو لایه سپس دوباره بسته شده و جراحی تمام می‌شود.

همه چیز درباره عمل لیزیک چشم آستیگمات

نحوه انجام عمل لیزیک چشم آستیگمات

عوارض عمل لیزیک چشم آستیگمات

از آنجایی که هر عمل جراحی به خودی خود بدون عوارض نیست، این عمل را نیز نمی‌توان بدون عوارض جانبی دانست. برخی از مهم ترین عوارض لیزیک چشم آستیگمات عبارتند از:

  • در برخی موارد تغییر شکل و تصحیح بینایی به صورت کامل انجام نمی‌گیرد که به آن رگرسیون می‌گویند. این مشکل را می‌توان با کمک لنز یا لیزیک مجدد حل کرد.
  • گاه در اثر عمل، مردمک چشم بیش از حد بزرگ می‌شود که امکان درمان آن با لیزیک مجدد وجود دارد.
  • تاری دید از جمله عوارض دیگری است که پس از عمل ممکن است بیمار به آن دچار شود‌.
  • آخرین و رایج‌ترین عارضه عمل لیزیک برای درمان آستیگمات چشم خشکی چشم است.

عمل لیزیک چشم آستیگمات مناسب کدام نمره چشم است؟

آنچه باید دربارۀ شرایط لیزیک چشم آستیگمات بدانید، این است که این عمل برای هر نمره چشمی مناسب نیست و نمی‌توان هر سطح از ضعف بینایی را با کمک این عمل درمان کرد‌. به همین دلیل قبل از عمل، تعیین نمره دقیق چشم یکی از اصلی‌ترین مراحلی است که پزشک انجام می‌دهد.

علاوه بر اینکه سلامت، شکل، ضخامت قرنیه، خشک نبودن چشم و بسیاری موارد دیگر را باید در هنگام عمل چشم در نظر گرفت، مهم‌ترین عامل نمره چشم است. این بدان دلیل است که لیزیک چشم برای نمره‌های بسیار بالا امکان‌پذیر نیست و احتمال بی‌فایده بودن چشم بسیار زیاد است. به عبارت دقیق‌تر، لیزیک چشم آستیگمات تا ۶D امکان‌پذیر است و بیش از آن را با لیزیک نمی‌توان درمان کرد.

آستیگمات بالا چه راهی جز لیزیک دارد؟

همانطور که پیش از این نیز گفتیم، قبل از جراحی متخصص نمره چشم بیمار را بررسی می‌کند تا بتواند تعیین کند که آیا لیزیک بهترین گزینه برای درمان چشم آستیگمات است یا خیر. قطعا نمرات چشمی که بیش از ۶ باشد، نیازمند استفاده از روش دیگری است تا بتوان دید بیمار را بهبود بخشید. برای چشم‌هایی که بالاتر از محدودۀ تعیین‌شده است، از روش‌هایی مانند لنز انکساری یا ایمپلنت لنز استفاده می‌کنند.

سن مناسب برای عمل لیزیک چشم آستیگمات

تعیین این که آیا بیمار از نظر سنی مناسب عمل چشم است یا لیزیک برای او راهی بی‌ثمر است، به نظر پزشک بستگی دارد. با وجود اینکه عوامل مختلفی در میزان موفقیت این جراحی تاثیرگذار است؛ اما این عمل برای افراد زیر ۱۸ سال، گزینه مناسبی محسوب نمی‌شود. دلیل آن نیز این است که تا سن عمل چشم آستیگمات ، عدسیه در حال تغییر است. پس از ۱۸ سالگی شکل غیر متعارف عدسیه چشم تثبیت شده و دیگر تغییر چندانی نخواهد کرد.

همه چیز درباره عمل لیزیک چشم آستیگمات

سن مناسب برای عمل  لیزیک چشم آستیگمات

در بعضی مواقع بنا به تشخیص پزشک لازم است تا کمی دیگر نیز تحمل کنید. این بدان دلیل است که مطمئن شوید که دید به استحکام کامل و مورد نیاز رسیده است. از طرف دیگر عواملی مانند سابقۀ استفاده از لنز، بیماری‌های چشمی، استفاده از عینک‌ یا مواردی از این دست در تصمیم نهایی بسیار موثر خواهد بود. به همین دلیل بهتر است که حتما با پزشک خود مشورت کنید و نظر او را نیز جویا شوید.‌ متخصص با توجه به شرایط شما تشخیص می‌دهد که آیا لیزیک چشم آستیگمات مناسب است یا خیر.

عمل لیزیک چشم آستیگمات با دکتر پورمازار

حال که با شرایط عمل لیزیک چشم آستیگمات آشنا شدید، بهتر است بدانید که انجام این جراحی توسط ‌چشم‌پزشکی حاذق و مجرب، می‌تواند ریسک عمل و عوارض جانبی آن را تا حد زیادی کاهش دهد. کلینیک تخصصی بینایی با مدیریت دکتر پورمازار مرکزی درمانی و معتبر برای درمان مشکلات بینایی و عیوب انکساری چشمان شما خواهد بود. ضمن اینکه می‌توانید برای تزریق ژل و بوتاکس زیر چشم نیز به این مرکز درمانی مراجعه کنید. برای اطلاعات بیشتر، به سایت www.binaii.com مراجعه کرده و یا با شماره‌تلفن ۰۲۱۲۶۷۶۰۸۹۲ تماس بگیرید.