عفونت چشم عارضه‌ای ناخوشایند و حتی دردناک است. در شرایط خاصی اگر درمان عفونت چشم به موقع انجام نشود، منجر به مشکلات جدی برای سلامتی چشم می‌شود.

برخی از بیماریهای چشم که منجر به عفونت چشم یا تحریک آن می‌شوند به قرار زیر هستند:

  • ورم ملتحمه یا چشم صورتی
  • خشکی چشم که به هنگامی که غدد اشکی چشم را به میزان مناسبی روان و مرطوب کنند، رخ می‌دهد
  • بلفاریت بیماری ست که پلکها را درگیر کرده و موجب التهاب و خشکیدگی آن می‌گردد
  • گل مژه
  • کراتیت یا عفونت قرنیه

خوشبختانه چندین روش خانگی موثر برای درمان عفونت چشم وجود دارد که می‌توانند به کاهش علائم کمک کنند. البته درست است که این درمانهای خانگی به درمان عفونت چشم کمک می‌کنند اما یادتان باشد که همیشه قبل از انجام هر درمان خانگی با پزشکتان مشورت کنید.

یک نکته مهم در مورد درمان عفونت چشم

قبل از استفاده از درمانهای خانگی برای درمان عفونت چشم بهتر است با یک متخصص سلامت مشاوره کنید. بعضی از عفونتهای چشم ممکن است جدی باشند که در اینصورت نیازمند مراجعه به پزشک و درمان طبی هستند. اگر فکر می‌کنید که عفونت چشم دارید یا اینکه کودک شما دچار این عارضه شده است به جای استفاده از درمانهای خانگی بهتر است که به پزشک مراجعه کنید. این درمانهای خانگی برای موارد خفیف و یا کسانی است که قبلا یک دوره کامل درمان را گذرانده باشند.

آب نمکاستفاده از آب نمک برای یخ پک و یخ ژله ای

آب نمک یا محلول نمکی یکی از موثرترین درمانهای خانگی عفونت چشم است. محلول نمکی شبیه به اشک چشم است که چشم شما بطور طبیعی از آن برای پاکسازی خودش استفاده می‌کند. نمک خواص ضد میکروبی دارد. به همین خاطر این تنها دلیلی است که نمک می‌تواند درمان عفونت چشم را به نحو موثری  انجام دهد. محلول نمکی استریل در داروخانه‌ها موجود است و می‌توانید آن را خریداری کنید. قطره چشم خانگی هم انتخاب خوبی برای کسانی ست که به دنبال روشهای طبیعی هستند.

چای کیسه‌ایدرمان عفونت چشم

گذاشتن چای کیسه‌ای خنک روی چشمهای بسته می‌تواند روشی موثر برای آرامش و باز کردن چشم است. بعضی افراد می‌گویند این روش می‌تواند یک درمان موثر خانگی برای عفونت چشمها باشد. ما قبلا به شما بطور کامل روشهای استفاده از چای کیسه‌ای برای چشمها را توضیح داده‌ایم و در اینجا بعضی از انواع چای را که خواص ضد التهابی و تسکین دهنده‌ دارند، مروری می‌کنیم. تحقیقات نشان می‌دهد چای سبز، بابونه، رویبوس و چای سیاه همگی خواص ضد التهاب دارند. به دلیل اینکه استفاده از چای کیسه‌ای روی چشم می‌تواند برای کاهش تورم چشم موثر باشد. تا کنون هیچ مطالعه‌ای که نشان دهنده چگونگی اثر چای کیسه‌ای روی چشمها یا اینکه آیا می‌توان آنها را برای درمان عفونت چشم استفاده کرد، وجود ندارد. بخاطر داشته باشید که اگر چه درمانهای ضد التهابی می‌توانند علائم را تسکین دهند اما برای عفونت چشم باید علت آن درمان شود.

کمپرس گرمپد گرمایی خانگی

اگر چشمهای شما عفونی و دردناک یا حساس شده، کمپرس گرم همان چیزی ست که به شما کمک می‌کند. یک پژوهش انجام شده در سال ۲۰۱۴ روی ۲۲ شرکت کننده نشان داد که کمپرس گرم سلامت چشم را در افرادی با چشمان سالم بهتر می‌کند.

بررسی روی پژوهشها در سال ۲۰۱۲ نشان داد که کمپرس گرم می‌تواند می‌تواند به افراد مبتلا به بلفاریت که موجب التهاب و خشکیدگی پلک می‌شود، کمک کند. علاوه بر این انجمن چشم پزشکی آمریکا استفاده از کمپرس گرم برای تسکین علائم ورم ملتحمه یا چشم صورتی را پیشنهاد می‌کند. کمپرس گرم برای تسکین گل مژه نیز موثر است چون انسدادی را که موجب گل مژه شده، کاهش می‌دهد. این روش همچنین برای کسانی که مبتلا به خشکی چشم هستند نیز مناسب است و باعث تسکین علائم چشم از جمله درد و خستگی پلک می‌شود.

لازم به توضیح است که کمپرس گرم شاید بتوانید تسکین و رفع درد را ایجاد کند اما نمی‌تواند واقعا علائم را رفع کند. اینجا برخی از ترفندهایی که برای درست کردن کمپرس گرم می‌تواند استفاده کرد، شرح داده می‌شود:

  • یک حوله را در آب گرم قرار دهید و آن را به آرامی روی چشمها استفاده کنید
  • از حوله گرم البته نه خیلی داغ استفاده کنید، آب نباید باعث سوزاندن شما شود
  • حتما و حتما حوله‌‌ای که استفاده می‌کنید تمیز باشد به این صورت چشمها در معرض میکروبهای بیشتر قرار نمی‌گیرند

کمپرس سرددرمان خشکی چشم

کمپرس سرد هم همانند کمپرس گرم بطور کامل عفونت چشم را درمان نمی‌کند. آنها می‌توانند ناراحتی ناشی از برخی بیماریهای چشم را کاهش دهند. کمپرس سرد تورم ناشی از جراحتهای چشمی و عفونتها را کاهش می‌دهد. در زیر روش استفاده از کمپرس سرد توضیح داده شده است:

  • یک حوله را در آب سرد بخیسانید و به آرامی روی چشمها بگذارید.
  • می‌توانید یک حوله خیس را در یک پلاستیک زیپ لاک به مدت چند دقیق در فریزر بگذارید سپس آن را روی چشمها استفاده کنید. برای اینکه از این روش استفاده کنید ابتدا آن را امتحان کنید اگر خیلی سرد بود بگذارید کمی گرم شود.
  • کمپرس سرد را روی چشم محکم فشار ندهید یا یخ را بطور مستقیم روی چشم یا پلک نگذارید

شستن رختخوابدرمان عفونت چشم

حوله‌، روبالشی، ملحفه و وسایل شخصیتان را به هنگامی که عفونت چشم و همچنبن ورم ملتحمه دارید، بشویید. از آنجایی که این وسایل مستقیما در تماس با چشم عفونی هستند می‌تواند عفونت از یک چشم با چشم دیگر منتقل می‌کنند یا موجب می‌شوند که فرد دیگری در خانواده شما مبتلا به عفونت چشم شود. از آب گرم و پاک کننده استفاده کنید تا همه میکروبهای باقیمانده را بکشد.

دور ریختن لوازم آرایشیدرمان عفونت چشم

همه ما می‌دانیم که از لوازم آرایشی مخصوص چشم همانند ریمل، سایه چشم و خط چشم نباید به صورت مشترک استفاده کرد تا از چیزهایی همانند عفونت چشم جلوگیری شود. اما اگر موقعی که عفونت چشم داشتید از آنها استفاده کردید، باید لوازم آرایشی چشم و صورت و برسهای آرایشی را دور بیندازید. این باعث می‌شود که مطمئن شوید که دوباره چشمتان عفونت نخواهد کرد.

درمان عفونت چشم با روشهای در حال تحقیق

احتمالا درمانهای عفونت چشم خانگی بسیاری را در سایتهای مختلف اینترنتی دیده‌اید که در لیست بالایی ما قرار ندارند. از آنجایی که این روشهای درمانی نیازمند تحقیقات بیشتر هستند و استفاده از محصولات حتی ممکن است موجب عفونت شود، ما آنها را جزو لیست بالا نگذاشتیم. کارشناسان می‌گویند بهتر است که تا موقعی شواهد بیشتری ایجاد نشود، آنها را شخصا امتحان نکنید. چشم عضو بسیار حساسی است و هر گونه اشتباه ممکن است تبعات جبران ناپذیری داشته باشد.

درمان عفونت چشم با عسلدرمان نیش پشه

چندین تحقیق اثرات مثبتی برای استفاده از قطره چشم عسل برای کمک به درمان عفونت چشم نشان داده‌اند. البته باید تحقیقات بیشتری انجام شود. چیزهایی که ما می‌دانیم این موارد هستند:

  • عسل خواص ضد باکتری و ضد میکروبی دارد که می‌تواند آن را یک درمان موثر خانگی برای عفونتهای چشم بسازد. مرور تحقیقات در سال ۲۰۱۶ نشان داد که عسل یک درمان موثر برای بیماریهای خاصی از چشم بود.
  • یک تحقیق که بدون آگاهی شرکت کنندگان انجام شد، نشان داد که قطره چشم عسل ممکن است برای درمان کراتوکونژکیتیویت درمانی موثر باشد. کراتوکونژکتیویت یک بیماری مزمن است که قرنیه به علت خشکی ملتهب می‌شود.
  • خشکی چشم بیماری است که طی آن غدد اشکی مایع کافی برای روان سازی مناسب چشم، تولید نمی‌کنند، این بیماری نیز ممکن است با قطره چشم عسل درمان شود. یک تحقیق کنترل تصادفی بر روی ۱۱۴ شرکت کننده نشان داد که قطره چشم عسل مانوک می‌تواند ناراحتی چشم را کاهش دهد.

مشکل این تحقیقات این است که تحقیق مشابه آنها انجام نشده و خطر ابتلا به عفونت چشم بیش از مزایای بالقوه آن است. بخاطر بسپرید که هرگز نباید عسل را به طور مستقیم در چشم بریزید.

گل خوشدرمان عفونت چشم

اوفرازیا یا گل خوش هم اغلب به عنوان یک درمان بالقوه برای عفونت چشم مورد توجه قرار گرفته است. بعضی از تحقیقات اولیه نتایج مثبتی را نشان داده است اما باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا بی خطر بودن و قابلیت این گیاه قطعی شود. استفاده از اوفرازیا ممکن است خطر عفونت چشم را هم افزایش دهد.

  • یک تحقیق آزمایشگاهی نشان داد که عصاره اوفرازیا اثرات ضد التهاب روی قرنیه انسان داد.
  • تحقیق دیگری بر اثر قطره چشم اوفرازیا روی افراد مبتلا به کنژنکتویت مطالعه کرد. بعد از دادن قطره چند بار در روز و به مدت ۲ هفته، ۵۳ شرکت کننده به طور کامل بهبود یافتند و ۱۱ نفر بهبود چشمگیری در علائم خود مشاهده کردند.

باز هم تکرار می‌کنیم باید تحقیقات مشابه بیشتری باید انجام شود تا این فواید پذیرفته شود. به همین دلیل در حال حاضر بهتر است که از این درمان استفاده نکنید.

ترفندهایی برای پیشگیری از عفونت چشم

برای پیشگیری از عفونت چشم همواره روشهای پیشگیری را استفاده کنید:

  • از تماس مستقیم دستها با چشم اجتناب کنید
  • دستهایتان را مرتبا بشویید، بخصوص پس از تماس با سطوح آلوده
  • اگر از لنزهای تماسی استفاده کنید همیشه آنها را تمیز کنید و به دقت نگهداری کنید.
  • از استفاده مشترک از وسایل آرایش چشم یا برسهای آرایشی خودداری کنید.

چه موقع باید برای درمان عفونت چشم به پزشک مراجعه کرد؟

اگر مشکوک به عفونت چشم هستید بهترین کار تماس گرفتن با پزشک است. علائمی که باید مورد توجه قرار داد شامل موارد زیر است:

  • درد یا حساسیت
  • چرک کردن یا قی در چشم
  • قرمزی پایدار چشم
  • حساسیت به نور

اگر کودک یا نوزادی دارید که یکی از علائم عفونت چشم را دارد آنها را سریعا به پزشک برسانید.

کلام آخر

اگر چه درمانهای خانگی قابل توجهی برای عفونت چشم وجود دارد که می‌توانند عفونت چشم را تسکین دهند اما در صورتی که مشکوک به عفونت چشم هستید بهتر است ابتدا با یک پزشک صحبت کنید. بخصوص اگر فکر می‌کنید که کودکتان عفونت چشم دارد، باید به دنبال درمان عفونت چشم به صورت طبی باشید.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: healthline