هفت روش درمان جوش سرسیاه با تاثیر بالا که تا کنون امتحان نکرده‌اید


چگونه از شر جوش های سر سیاه خلاص شویم

جوش‌های سرسیاه از شایع‌ترین مشکلات پوستی است که می‌تواند زیبایی آن را تحت تاثیر قرار دهد. شما شاید در طول زندگی خود چندین روش درمان جوش سرسیاه را امتحان کرده باشید و نتیجه دلخواهی از آن عاید شما نشده باشد. معمولا افرادی به جوش سرسیاه دچار می‌شوند که پوست چرب دارند اما این مکل در پوست‌های معمولی و خشک هم گاهی مشاهده می‌شود.

به طور کلی لایه برداری منظم و کنترل چربی اضافی پوست دو روش درمان جوش سرسیاه هستند و هر ترفندی که این دو روش را شامل شود می‌تواند جوش‌های سرسیاه را کاهش دهد و یا حتی درمان کند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز هفت روش درمان جوش سرسیاه را به شما معرفی خواهیم کرد که احتمالا تا کنون امتحان نکرده‌اید اما تاثیر زیادی در از بین رفتن این نقاط سیاه و آزاردهنده دارند.

جوش سرسیاه که در اصطلاح فنی به آن کومدون هم گفته می‌شود در واقع یک روزنه پوستی است که توسط کراتین باقیمانده از فولیکول‌ها بسته می‌شود. این ترکیبات در روزنه پوستی در معرض هوا قرار گرفته و اکسید می‌شوند و رنگ تیره به خود می‌گیرند و به همان شکلی در می‌آیند که ما به عنوان جوش سرسیاه می‌شناسیم.

گاهی ممکن است روزنه‌های پوستی روی بینی و گونه‌ها بسته شوند و ظاهری شبیه به جوش سرسیاه پیدا کنند اما این روزنه‌های بسته شده جوش سرسیاه نیستند و بسیاری از افرادی که از جوش های سرسیاه شکایت دارند در واقع به آن مبتلا نیستند بلکه این نقاط سیاه رشته‌های سبوم (باقیمانده چربی طبیعی پوست به همراه سلول‌های مرده پوستی) هستند که روزنه‌ها را بسته و ظاهری بزرگ و مشخص به آن‌ها می‌دهند اما مثل جوش سرسیاه واقعی ترکیبات کراتینی در خود ندارند.

برای جوش‌های سرسیاه واقعی (نوع اول) استفاده از محصولات و شوینده‌هایی که حاوی گلایسولیک اسید و بنزوئیل پراکساید باشند می‌توانند ساختار جوش‌های سرسیاه را بشکنند و به از بین رفتن آن‌ها کمک کنند. اما در کنار این محصولات شیمیایی استفاده از برخی درمان‌های خانگی و محصولات جدید هم می‌تواند به درمان جوش‌های سرسیاه کمک کند که در ادامه با تعدادی از این روش‌ها و محصولات جدید آشنا خواهید شد.


۱. روش درمان جوش سرسیاه : لیمو و عسل خام

چگونه از شر جوش های سر سیاه خلاص شویم

این روش یک روش موثر اما کاملا طبیعی برای درمان جوش‌های سرسیاه است و شما برای انجام آن تنها به یک قاشق عسل طبیعی فرآوری نشدده و کمی لیموی تازه نیاز دارید.

این روش توسط پزشکان و متخصصان حاذق پوست تایید شده است چون عسل فرآوری نشده و خام حاوی آنزیم‌ها و آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات ضدباکتری است و در کنار آن حضور لیمو با اثر لایه برداری قوی می‌تواند تاثیر چشمگیری در کاهش جوش‌های سرسیاه داشته باشد.

برای استفاده از این مواد کافی است مقدار کمی آب لیمو تازه گرفته شده ( استفاده از آبلیموی آماده هم می‌تواند موثر باشد) را با مقدار مساوی عسل مخلوط کنید و روی نقاطی که به جووش سرسیاه دچار هستند بمالید.

پس از ۱۵ دقیقه صورتتان را با آب گرم بشویید و این کار را دو تا سه بار در هفته تکرار کنید. با تکرار این کار به تدریج میزان چربی و سلول‌های مرده سطح پوست شما کاهش پیدا می‌کند و باکتری‌های مضر آن از بین می‌روند، در نتیجه جوش‌های سرسیاه نیز کاهش می‌یابند.


۲. روش درمان جوش سرسیاه : توپ‌های مخصوص

چگونه از شر جوش های سر سیاه خلاص شویم

اگر شما پوست حساسی دارید که نمی‌تواند اسیدهای شیمیایی و طبیعی را که معمولا برای درمان جوش سرسیاه تجویز می‌شوند تحمل کند بهتر است سراغ اسکراب‌های طبیعی و ملایم بروید. یکی از ابزارهای جدیدی که برای لایه برداری ملایم پوست ابداع شده است توپ‌های الیافی هستند.

این توپ‌های مخصوص روی انگشتان قرار می‌گیرند و به توپ‌های انگشتی هم موسوم شده‌اند. برای استفاده از این توپ‌ها کافی است آن‌ها را در آب خیس کنید و روی انگشت قرار داده و به آرامی روی همه قسمت‌های صورت به خصوص قسمت‌هایی که به جوش‌های سرسیاه دچار شده‌اند بمالید.

این ابزار فوق العاده ملایم است و با وجود این که لایه برداری را کاملا موثر انجام می‌دهد ولی باعث تحریک و التهاب پوست نمی‌شود.


۳. روش درمان جوش سرسیاه : شیر و ژلاتین

چگونه از شر جوش های سر سیاه خلاص شویم

این روش هم یکی از روش‌های جالب و موثر است که به سادگی می‌توانید با لوازمی که در منزل دارید آن را انجام دهید. برای این کار شما به یک قاشق غذاخوری ژلاتین خالص بدون طعم نیاز دارید.

این ژلاتین را همراه با نصف قاشق غذاخوری شیر داخل یک ظرف مناسب بریزید و به مدت ده ثانیه در ماکروفر گرم کنید.

ترکیب ژلاتین و شیر بر اثر حرارت به یک ترکیب ژله‌ای سفت و چسبناک تبدیل خواهد شد که قابلیت باز کردن روزنه‌های پوستی را دارد. این ترکیب را روی قسمت‌هایی که به جوش سرسیاه دچار هستند بمالید و تا زمان خشک شدن صبر کنید که ممکن است سی دقیقه یا بیشتر طول بکشد.

سپس آن را با دست جدا کنید، خواهید دید که زائده‌های روی پوست شما همراه با آن جدا شده و جوش‌های سرسیاه از بین خواهند رفت.


۴. روش درمان جوش سرسیاه : ماسک ذغال فعال

چگونه از شر جوش های سر سیاه خلاص شویم

این روش از شناخته شده‌ترین روش‌های درمان جوش سرسیاه است که احتمالا شما هم آن را امتحان کرده‌اید. البته بسیاری از افرادی که ماسک ذغال فعال را امتحان کرده‌اند نتیجه خاصی از آن نگرفته‌اند که علت آن عدم رعایت نکات مهم و کلیدی در استفاده از این ماسک است.

نکته اول این است که حتما از ماسک‌های باکیفیت و مناسب استفاده کنید، دوم این که قبل از قرار دادن ماسک روی صورت حتما صورت خود را تمیز کنید چون چربی روی پوست مانع از چسبیدن ماسک به آن می‌شود و اثر تمیزکنندگی آن را کاهش می‌دهد.

پس از شستن صورت، ماسک را روی قسمت‌های مبتلا بمالید و صبر کنید تا خشک شود که این خشک شدن ممکن است ۴۰ تا ۶۰ دقیقه طول بکشد.

سپس ماسک را از روی صورت جدا کنید و نقاط ریزی را که از روی پوست شما برداشته شده‌اند مشاهده کنید. البته تاثیر این ماسک نسبی است و همه نقاط سرسیاه با آن برداشته نمی‌شوند و به همین دلیل توصیه می‌شود این روش را همراه با یک روش درمانی دیگر به کار ببرید.


۵. روش درمان جوش سرسیاه : ماسک جوش شیرین

جوش شیرین اثر لایه برداری بسیار موثری دارد که همراه با اثر ضدالتهاب و ضدعفونی کننده آن می‌تواند به عنوان یک روش درمان موثر برای جوش سرسیاه به کار برود. جوش شیرین ماده‌ای است که در هر خانه ای یافت می‌شود و استفاده از آن بسیار ساده است.

برای ساخت ماسک جوش شیرین یک قاشق از این ماده را با مقدار مساوی آب مخلوط کنید و روی قسمت‌هایی از صورتتان که به جوش سرسیاه دچار است بمالید.

پس از سی دقیقه که این ترکیب خشک شد آن را بشویید و کرم مرطوب کننده بزنید. بجوش شیرین در درمان آکنه و لک هم اثر مثبتی دارد اما به خاطر داشته باشید که آن را روی پوست زخم شده یا ملتهب نزنید چون می‌تواند باعث سوزش شود.


۶. روش درمان جوش سرسیاه : یک ترکیب خاص با مواد معدنی

این ترکیب یکی از روش‌های جدید و خاص در درمان جوش سرسیاه است که احتمالا تا کنون با آن آشنایی نداشته‌اید. اما افرادی که این ترکیب را به کار برده‌اند نظر بسیار مثبتی درباره آن داشته‌اند و شاهد از بین رفتن جوش‌های سرسیاه مزاحم خود بوده‌اند.

این ترکیب شامل چند ماده معدنی طبیعی مثل کائولین، کربنات کلسیم و اکسید روی است که باید با آب مخلوط شوند تا ترکیبی خمیری به وجود آورند. این خمیر روی جوش‌های سرسیاه زده شده و پس از ده دقیقه شسته می‌شود.


۷. روش درمان جوش سرسیاه : برس مخصوص روزنه پوستی

چگونه از شر جوش های سر سیاه خلاص شویم

برس پوست یکی از محصولات جدید مراقبت پوست است که توسط برندهای شناخته شده به تولید رسیده است. این برس‌ها قابلیت پاکسازی روزنه‌های پوستی را دارند و به همین روش می‌توانند جوش های سرسیاه را هم درمان کنند.

استفاده از این برس‌ها در کنار ماسک‌های پاک کننده مثل ماسک ذغال یا ماسک رس می‌تواند اثر فوق العاده‌ای در درمان جوش‌های سرسیاه داشته باشد بدون آن که پوست را تحریک کند و یا باعث آسیب به آن شود.

در هر صورت هر روشی را که برای درمان جوش‌های سرسیاه به کار می برید تحت هیچ شرایطی آن‌ها را فشار ندهید و دستکاری نکنید، چون این کار شاید موقتا جوش‌ها را پاک کند اما باعث بزرگ‌تر شدن روزنه‌های پوستی شده و مشکل را بدتر خواهد کرد.


اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)