جالب و خواندنی


اکسفولیشن یا اسکراب صورت چیست؟

حفظ زیبایی و طراوت پوست از روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. استفاده از اسکراب صورت روشی بوده که شادابی پوست شما را حفظ می‌کند. آشنایی با طرز استفاده از آن هم باعث می‌شود تا آسیبی به پوست خود وارد نکنید. تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا پاسخ این سوال را که اکسفولیشن یا اسکراب صورت چیست را دریابید.

معرفی اسکراب صورت

اول از هر چیز باید به سراغ این سوال برویم که اکسفولیشن یا اسکراب چیست ؟ اسکراب یا لایه بردار، نوعی محصول بهداشتی بوده که وظیفه اصلی آن پاکسازی پوست است. پزشکان می‌گویند که پوست بدن انسان هر هفت سال یک بار به طور کامل با پوست‌های جدید جایگزین می‌شود.

پس پوست جدید مداوم در حال تکثیر بوده و پوست‌های مرده از بین می‌روند. اگر می‌خواهید بدانید که اکسفولیشن یا اسکراب صورت چه مفهومی دارد، باید بگوییم که لایه بردار، این پوست‌های مرده را از روی صورت و بدن ما برمی‌دارد. به همین دلیل استفاده مداوم از لایه‌بردار، باعث می‌شود تا همیشه پوستی شاداب داشته باشیم.

این مایع شوینده داخل خود دانه‌های ریزی دارد که گرانول نام دارند. این دانه‌های ریز هنگام شستشو به صورت میکروسکوپی بخش‌های زائد پوست را جمع آوری می‌کنند. حالا ممکن است اسکراب شما به صورت ماسکی یا کرمی باشد که در ادامه به انواع آن بیشتر می‌پردازیم.

اکسفولیشن یا اسکراب صورت چیست؟

چرا باید از اسکراب صورت استفاده کنیم؟

همانطور که گفتیم پوست صورت مدام در حال تکثیر است و پوست‌های مرده باید از روی صورت پاک شوند. در صورتی که این کار انجام نشود، پوستی کدر خواهید داشت. با شستشوی روزانه صورت، بخشی از این پوست‌های مرده جدا می‌شوند. این در حالی است که بخش‌های زیادی از آن همچنان باقی می‌مانند.

استفاده از انواع اسکراب صورت ، این روند را تسریع می‌کند. دانه‌های ریز گرانولی وارد منافذ پوست می‌شوند و آن‌ها را از چربی‌ها و آلودگی‌ها پاک می‌کنند. در نتیجه باعث کاهش جوش و آکنه در پوست هم می‌شوند. یکی از فواید اسکراب صورت این است که پوست برای جذب مواد مغذی آماده می‌شود.

یک روتین بسیار خوب این بوده که هفته‌ای یک الی دو بار صورت خود را اسکراب کرده و بعد از ماسک صورت استفاده کنید. اجازه دهید ماسک به مدت زمان کافی روی پوست مانده و بعد با کرم مرطوب کننده و ضد آفتاب، پوست را از اشعه‌های خورشید محافظت کنید. اگر این روتین را برای مدت دو الی سه ماه انجام دهید، کاملا متوجه تغییرات مثبت پوست خود خواهید شد.

اما اثر اکسفولیشن یا اسکراب صورت چیست ؟ از بین رفتن احساس سنگینی، شادابی و جوان ماندن پوست از مهم‌ترین اثرات اسکراب کردن مداوم است. برای افرادی که پوست چرب دارند، استفاده از یک روتین لایه بردار به طرز قابل توجهی جوش‌ها را کاهش می‌دهد.

انواع اسکراب صورت چیست؟

اسکراب هم مانند کرم و شوینده صورت،‌ انواع مختلفی دارد که با توجه به نوع پوست انتخاب می‌شود. انواع اسکراب صورت شامل موارد زیر است که هر یک دارای فواید و عوارض خاصی هستند:

  • اسکراب ماسکی
  • اسکراب شوینده

اسکراب ماسکی

یکی از انواع اسکراب، اسکراب ماسکی بوده که شبیه به ماسک صورت است. برای دریافت نتیجه مطلوب از این لایه‌ بردار، حتما باید مدتی روی پوست بماند.

طرز استفاده از اسکراب صورت ماسکی به این شکل بوده که اول صورت خود را به خوبی می‌شویید. حتما هم این کار را با شوینده مناسب پوست­تان انجام دهید. سپس پوست را با یک حوله نرم خشک کرده و کمی از اسکراب را روی قلموی ماسک بزنید. یک لایه نازک روی تمام پوست صورت به جز اطراف چشم‌ها و لب‌ها بزنید.

اثر بخشی این مدل اسکراب‌های ماسکی در مدت زمانی که روی پوست هستند، مشخص می‌شود. بنابراین قبل از استفاده روی محصول را بخوانید و سعی کنید ضمن بررسی فواید اسکراب صورت ، بیشتر از مدت زمان توصیه شده از آن استفاده نکنید.

اسکراب شوینده

نقش شوینده در اکسفولیشن یا اسکراب صورت چیست ؟ اسکراب‌های مدل شوینده شبیه به مایع شوینده پوست هستند. بنابراین نیازی نیست تا مانند ماسک روی پوست بمانند. یک یا دو روز در هفته به جای استفاده از شوینده همیشگی، از این لایه‌ بردار استفاده کنید. کمی از آن را روی کف دست‌ها ریخته و پوست را به آرامی ماساژ دهید.

بعد از اینکه پوست کاملا تمیز شد، با آب ولرم آن را شستشو دهید. بعد از استفاده از لایه بردار هم باید پوست خود را مرطوب کرده و در معرض نور خورشید قرار نگیرید. به همین دلیل بهتر است عصرها و شب‌ها از لایه بردار استفاده کنید.

اکسفولیشن یا اسکراب صورت چیست؟

طرز استفاده از اسکراب صورت

آشنایی با طرز استفاده از انواع اسکراب صورت به شکل صحیح بسیار اهمیت دارد، زیرا در صورتی که بلد نباشید ممکن است به پوست خود آسیب بزنید.

  • شناخت پوست: اول از همه باید پوست خود را به خوبی بشناسید. اسکراب پوست‌های چرب با پوست‌های خشک به طور کامل تفاوت دارد. اگر تیغه بینی، گونه‌ها، خط پیشانی چربی دارید؛‌ پوست شما چرب است. در غیر این صورت پوست خشک یا نرمال دارید.
  • انتخاب لایه بردار: حالا که با پوست خود آشنا شدید، وقت آن است که به سراغ این تعریف برویم که اکسفولیشن یا اسکراب صورت چیست ؟ باید محصولی را انتخاب کنید که مناسب نوع پوست شما باشد تا براساس تعریف، بهترین نتیجه را بگیرید.
  • شستشوی پوست: برای به حداقل رساندن عوارض اسکراب صورت ، حتما از قبل صورت خود را بشویید. در این صورت هنگام لایه برداری، به پوست خود آسیب نمی‌رسانید. حالا به آرامی اسکراب را روی پوست بکشید تا چربی‌ها و آلودگی‌های آن پاک شود.
  • مراقبت‌های بعد از اسکراب: بعد از اسکراب باید بیش از همیشه از پوست خود مراقبت کنید. استفاده از مرطوب کننده متناسب با جنس پوست، ضد آفتاب زدن و در معرض نور خورشید نبودن، عوامل بسیار مهمی برای محافظت هستند.

اکسفولیشن یا اسکراب صورت چیست؟

مزایا و معایب اسکراب صورت

با اکسفولیشن یا اسکراب صورت آشنا شدیم و متوجه شدیم که چه کاربرد و فوایدی برای پوست دارد. حالا این سوال مطرح می‌شود که آیا اسکراب کردن، برای پوست ضرری هم دارد؟

فواید اسکراب صورت

اول از همه به سراغ فواید اسکراب صورت می‌رویم. فرآیند لایه‌برداری اگر به صورت ملایم و صحیح انجام شود، پوست شما را از انواع آلودگی‌ها پاک می‌کند. همچنین میزان چربی پوست را کنترل کرده و منافذ را کوچک می‌کند.

از بین رفتن لایه‌های مرده پوست، اجازه تنفس را به پوست می‌دهد، در نتیجه پوستی جوان و شاداب خواهید داشت.

عوارض اسکراب صورت

با وجود همه مزایایی که اسکراب کردن دارد، در صورتی که نتوانید آن را به درستی انجام دهید؛ پوست­تان آسیب می‌بیند. از عوارض اسکراب صورت می‌توان به خشک شدن پوست اشاره کرد. این در صورتی است که بیش از اندازه از لایه بردار استفاده کنید.

همچنین اگر با پوست خشن برخورد کنید، دچار سوزش و التهاب می‌شود. بنابراین در صورت وقوع چنین موضوعی حتما صورت را با آب سرد شسته و تا مدتی از اسکراب استفاده نکنید. یک مشکل مهم دیگر هم پوسته پوسته شدن است که به دلیل عدم استفاده از مرطوب کننده به وجود می‌آید.

سخن پایانی

در این مقاله از این گفتیم که اسکراب صورت چیست، همچنین از مزایا و معایب آن و طرز استفاده از اسکراب صورت صحبت کردیم. در نهایت نکته‌ای که باقی می‌ماند این است که چه اسکرابی خریداری کنید. باید در پاسخ گفت تفاوتی ندارد که چه اسکرابی می‌خرید، تا مادامی که با پوست شما سازگار باشد؛ کافی است.

بنابراین در زمان خرید دقت کنید که محصول مورد نظر شما دارای پروانه بهداشت باشد. همچنین تاریخ انقضای محصول نگذشته و در آن مواد شیمیایی مضر وجود نداشته باشد. علاوه بر همه این موارد، بهتر است اکسفولیشنی را انتخاب کنید که فاقد اسانس‌های عطری باشد.