نقاشی ساختمان یکی از مراحل مهم و اساسی در دکوراسیون داخلی است و اصولا هیچ خانه‌ای بدون رنگ آمیزی دیوارها و قسمت‌های مختلف آن کامل نخواهد شد. اما مهم‌ترین مرحله برای نقاشی ساختمان انتخاب رنگ و سبک نقاشی است. رنگ‌های نقاشی هم مثل بسیاری از جنبه‌های طراحی ترند و سبک خاص خود را دارد و هر سال رنگ‌های خاصی برای نقاشی ساختمان مد روز می‌شوند مثلا یک سال رنگ‌های روشن و سال دیگر رنگ‌های تیره محبوب می‌شوند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز جدیدترین رنگ‌ها و سبک‌ها برای نقاشی ساختمان را که در سال جدید مد روز هستند معرفی خواهیم کرد و در ادامه چند نکته و ترفند برای نقاشی ساختمان را بیان خواهیم نمود.

جدیدترین رنگ‌ها برای نقاشی ساختمان در سال ۲۰۱۹

اگر قصد دارید خانه جدید خود نقاشی کنید و یا با نقاشی مجدد خانه قدیمی، رنگ و روح تازه‌ای به آن بدهید لازم است که سبک‌های جدید نقاشی ساختمان را بشناسید. رنگ‌های جدید برای نقاشی ساختمان تنها رنگ انتخابی شما را شامل نمی‌شوند بلکه سبک و محل انتخابی برای نقاشی هم در این امر تعیین کننده هستند. در ادامه سه رنگ و سبک جدید را که برای سال ۲۰۱۹ جدید و مد روز شناخته شده‌اند به شما معرفی خواهیم کرد. بهتر است بدانید که برا اجرا کردن این سبک‌ها شما لزوما به متخصص دکوراسیون و حتی نقاش نیاز ندارید و می‌توانید با رعایت اصول نقاشی ساختمان خودتان این کار را انجام دهید.

نقاشی ساختمان در سال جدید

زرد خردلی: اگر از علاقمندان به سایت پینترست باشید و تصاویر مربوط به طراحی دکوراسیون را در این سایت دنبال کرده باشید احتمالا دیده‌اید که این روزها دیوارهای بسیاری از خانه‌ها به رنگ زرد خردلی رنگ آمیزی می‌شود. در واقع طبق یک آمار دقیق جستجوی رنگ “زرد خردلی” در موتور‌های جستجو در سال ۲۰۱۸، ۴۵ درصد افزایش داشته است اما به نظر نمی‌رسد که به این زودی شاهد فراموش شدن این ترند باشیم. رنگ زرد خردلی را در قسمت‌های کوچک دیوارها و یا در مبلمان‌ها به کار ببرید تا تصویری چشمگیر اما ملایم و متعادل از منزل خود ارائه دهید.

نقاشی ساختمان در سال جدید

طرح‌های هندسی: سبک‌های نقاشی ساختمان برای سال ۲۰۱۹ دچار تغییرات چشمگیری شده‌اند و سبک‌های جالب و جذابی را می‌توان در میان آن‌ها مشاهده کرد. یکی از این سبک‌ها استفاده از طرح‌های هندسی در نقاشی است و در آن انواع فرم‌های هندسی مثل فرم مثلث، شش ضلعی، نیمدایره و … جای سطوح یکدست و خسته کننده را گرفته‌اند. برای استفاده از این سبک شما به دو چیز نیاز دارید، یک پالت رنگی هماهنگ و جذاب و نوارهای چسب مخصوص نقاشی. در این میان می‌توانید از تعدادی اشکال هندسی در رنگ‌های تند و شاد هم استفاده کنید تا ترکیبی جذاب و چشمگیر به وجود آورید.

نقاشی ساختمان در سال جدید

کف رنگ شده: اگر سطوح کف منزل شما (اعم از کاشی و سرامیک یا پارکت) به هر دلیلی کهنه یا تکراری شده است حتما می‌دانید که عوض  کردن آن‌ها در این شرایط هزینه زیادی روی دست شما خواهد گذاشت. اما می‌توانید با یک ترفند ساده نقاشی ساختمان هم هزینه‌ها را کاهش دهید و هم رنگ و رویی تازه به کف منزل خود بدهید. اگر به تصاویر جدید پینترستی نگاه کنید خواهید دید که طراحان از رنگ‌های ساختمانی برای تزئین کف منزل استفاده می‌کنند جستجوی عبارت “کف رنگ شده” در گوگل در سال گذشته ۱۲۷۶ درصد افزایش داشته است. شما می‌توانید این ترفند را خودتان هم در منزل اجرا کنید بدون آن که به کمک متخصصین نیازی داشته باشید.

نقاشی ساختمان در سال جدید

پنج محل خاص برای اضافه کردن رنگ‌های زیبا

حال که با سبک‌ها و رنگ‌های جدید برای نقاشی ساختمان آشنا شدید وقت آن رسیده است که این سبک‌ها را در طراحی دکوراسیون منزل خود به کار ببرید. اما چطور و در کجا می‌توان این سبک‌ها و رنگ‌ها را به کار برد تا هم هزینه کمتری داشته باشند و هم جلوه و ظاهر زیباتری به دکوراسیون منزل شما بدهند. در واقع لازم نیست برای تغییر دادن دکوراسیون منزل همه چیز را تغییر دهید و هزینه‌های زیادی را متحمل شوید. برخی از قسمت‌های منزل شما بیشتر از بقیه جلوی چشم هستند و تغییر در رنگ آمیزی و دکوراسیون آن‌ها تاثیر چشمگیری در ظاهر کلی خانه شما خواهد داشت. طبق نظر کارشناسان این پنج بخش بهترین محل‌ها برای اضافه کردن رنگ‌های جدید و زیبا به دکوراسیون منزل هستند.

آشپزخانه: آشپزخانه قلب خانه شما است و اگرچه مساحت زیادی را دربرنمی‌گیرد اما به عنوان مهم‌ترین قسمت خانه همیشه نظرها را به خود جلب می‌کند. اگر قصد دارید آشپزخانه خود را مدرن‌تر کنید استفاده از رنگ بهترین روش است و هزینه زیادی را به شما تحمیل نمی‌کند. فارغ از این که جنس کابینت‌های شما چوبی یا ام دی اف و … باشد می‌توانید با تغییر دادن رنگ آن‌ها فضایی جذاب و متفاوت بیافرینید. کارشناسان توصیه می‌کنند در کابینت‌هایی بالایی از رنگ سفید و در کابینت‌های پایینی از یک رنگ شادتر و روشن‌تر مثل آبی استفاده کنید. با این کار توجه همه به آشپزخانه شیک شما جلب خواهد شد بدون آن که فضا شلوغ و درهم و برهم به نظر برسد.

درهای داخلی: یک روش هوشمندانه دیگر برای ایجاد تغییر در فضای منزل رنگ کردن درهای داخلی است. شما می توانید درهای اتاق‌ها را به رنگی دلخواه رنگ آمیزی کنید و تاثیر بصری جالبی به وجود آورید، این کار هزینه زیادی ندارد و نیازی به جمع کردن وسایل منزل هم نیست. البته انتخاب رنگ مناسب برای این کار اهمیت دارد، کارشناسان پیشنهاد می‌کنند از یک رنگ زرد روشن برای رنگ کردن درها استفاده کنید تا حالت شاد و روشنی به فضای منزل شما بدهد. علاوه بر این رنگ زرد مد روز هم هست و باعث به روز شدن دکوراسیون منزل شما خواهد شد.

نقاشی ساختمان در سال جدید

راه پله‌ها: راه پله‌ها پررفت و آمدترین قسمت منزل هستند و فرقی نمی‌کند در داخل منزل قرار گرفته باشند یا بخشی از فضای بیرونی باشند. به همین دلیل این قسمت همیشه جلوی چشم است و شما می‌توانید از این فرصت برای نو کردن دکوراسیون منزل خود استفاده کنید، رنگ‌هایی  که برای این بخش توصیه می‌شوند رنگ هلویی و طیف‌های مشابه آن است که می‌تواند به صورت سایه روشن هم به کار رود. البته واضح است که این مورد برای آپارتمان‌ها و منازلی که راه پله در آن فضای مشاع است توصیه نمی‌شود مگر این که با همسایگان خود به توافق و هماهنگی کاملی رسیده باشید.

مبلمان: همیشه ین احتمال وجود دارد که شما نتوانید به دلایل مختلف رنگ دیوارهای منزل خود را تغییر دهید مثلا امکان تغییر مکان موقت نداشته باشید و اعضای خانواده به رنگ حساسیت داشته باشند. در این شرایط هم نگران نباشی چون شما باز هم می توانید در دکوراسیون منزل خود تغییر ایجاد کنید. این کار با تغییر دادن مبلمان و استفاده از مبلمان رنگی امکان پذیر است. حتی اگر استطاعت این کار را هم نداشته باشید می‌توانید مبلمان قدیمی خود را نو کنید و با رویه‌های جدید و رنگی، ظاهری نو به دکوراسیون منزل خود بدهید.

شومینه: شومینه برای این ساخته می‌شود که به نقطه کانونی منزل شما تبدیل شود پس بهتر است از این فرصت استفاده کنید و شومینه را زیباتر و جذاب‌تر کنید. این کار با رنگ کردن دیوارهای بالای شومینه به سادگی امکان پذیر است و هزینه چندانی را به شما تحمیل نخواهد کرد. کارشناسان استفاده از رنگ‌های خنثی مثل خاکستری و رنگ‌های خانواده قهوه‌ای مثل عسلی و … را برای این کار پیشنهاد می‌کنند.

رنگ‌های پیشنهادی برای نقاشی سقف

سقف یکی از مهم‌ترین بخش‌های منزل است و اگرچه چندان جدی گرفته نمی‌شود تا تاثیر چشمگیری در فضای منزل شما دارد. حتی رنگ آمیزی سقف منزل هم سبک‌ها و ترندهای خاص خود را دارد و در هر دوره رنگ‌ها و سبک‌های جدیدی مد روز می‌شوند. اگر می‌خواهید دکوراسیون منزل شما جدید و مد روز باشد بهتر است ترندهای نقاشی سقف را هم بشناسید. طبق نظر کارشناسان در حال حاضر برای نقاشی سقف سه رنگ خاص بیشترین محبوبیت را دارد و می‌تواند بهترین انتخاب برای تغییر فضای منزل شما باشد.

آبی کمرنگ: اگر سقف خانه شما کوتاه است رنگ آبی آسمانی بهترین انتخاب برای نقاشی سقف است. دلیل آن هم این است که وقتی شما آبی آسمانی را بالای سر خود می‌بینید احساس می‌کنید که در فضای بیرون از منزل قرار دارید و آسمان سقف شما است. در نتیجه فضای اتاق بزرگ‌تر و دلبازتر به نظر خواهد رسید.

نقاشی ساختمان در سال جدید

زرد کمرنگ: زرد کمرنگ هم مثل آبی کمرنگ یک رنگ غیرمنتظره برای سقف اتاق است که باعث می‌شود اتاق دلبازتر به نظر برسد و این احساس را ایجاد کند که شما در فضای باز قرار گرفته‌اید. رنگ زرد روشن یک رنگ پرنور و شاد است که با رنگ‌های خنثی روی دیوارها هم هماهنگی  بسیار خوبی به وجود می‌آورد.

نقاشی ساختمان در سال جدید

سفید روشن: رنگ سفید روشن جزو رایج‌ترین رنگ‌های برای نقاشی ساختمان است و یک توصیه مناسب برای رنگ کردن سقف هم به شمار می‌رود. این رنگ نور اتاق شما را بیشتر می‌کند و باعث  می‌شود سقف مرتفع‌تر به نظر برسد. علاوه بر این سفید روشن یک رنگ مدرن و خنثی و بسیار شیک است.

نقاشی ساختمان در سال جدید

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش سایر مقالات در مجله قرمز شاخه دکوراسیون داخلی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)