مواد غذایی زیادی هستند که ممکن است سلامت دندان شما را به خظر بندازند . در اینجا در مورد مواد غذایی ای که باعث ایجاد لکه و ساییده شدن دندان ها و برای کسانی که می خواهند از ،آسیب  به دندان ها یشان جلوگیری  کنند و آنرا بازیابی کنند، به تفضیل صحبت می کنیم.

مرکبات

مرکبات و آب میوه، یک منبع غنی از ویتامین C هستند و همچنین شامل بسیاری از مواد  غذایی مفید دیگر برای شما هستند، اما نه زمانی که آن را با دندان شما تماس داشته باشند. گریپ فروت و آب لیمو، مخصوصا بسیار اسیدی هستند و می توانند مینای دندان را در طول زمان ، تحلیل برند. در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۸ انجام گرفت و شامل شامل خیساندن دندان کشیده در آب میوه های مختلف مرکبات، این دو باعث بیشترین آسیب به دندان می شود و در مقابل آب پرتقال، حداقل آسیب را ایجاد می کند.
آب پرتقال کمتر اسیدی است، مسینا در این باره اشاره می کند: بسیاری ازفروشگاه ها گونه هایی از آب پرتقال را خریداری نیز با کلسیم و ویتامین دی که برای دندان خوب اند، غنی شده اند. آب پرتقال غنی شده برای سطوح دندان شما خوب است”. مسینا همچنین، می گوید. ” آب پرتقال را بنوشید ، اما مسواک و نخ بعد از مصرف آن، توصیه می شود”.

آب نبات جویدنی

هر چه آب نبات چسبنده است ، بدتر از آن این نیست که متمایل به چسبیدن به دندان های شما باشد. آب نبات های جویدنی مانند تافی، کارامل با چسبیدن به دندان برای یک مدت طولانی، اجازه می دهد که باکتری در دهان ما با فراغ بال به مصرف قند بپردازند. مسینا در این مورد توضیح می دهد: ” باکتری قند را سوزانده و به اسید تبدیل می کند، که باعث حل لایه محافظ از مینای دندان و باعث ایجاد حفره در دندان می شود.
مسینا اضافه می کند : آب نبات که جویدنی، شیرین و اسیدی است یک دسته بندی است که شامل بسیاری از انواع “ترش” هم می شود، آثار منفی و زیان باری را به دنبال دارند، چرا که آنها موادی را که باعث فرسایش از طریق اسید می شود را در خود دارند و حمل می کنند ، که از طریق تعامل بین شکر و باکتری، تولید می شوند.

آب نبات

آب نبات های سخت مانند عنوان آب نبات جویدنی به راحتی نمی چسبد ، اما آنها کارکردی به عکس آب نبات جویدنی دارند. بر خلاف اینکه می گویند، شیرینی های مبتنی بر شکلات، سریعا شسته می شوند ، آب نبات سخت به آرامی حل و  دهان شما را برای چند دقیقه اشاع می کنند که باعث می شود که باکتری ها ، زمان بیشتری برای تولید اسید مضر، داشته باشند. بدتر از آنها ، انواع آب نبات های سخت با طعم اسید سیتریک هستند. علاوه بر این، اگر دندان شما به خاطر مصرف برخی از آب نبات های سخت آسیب دیده، هیچی چیزی برای  دهان و دندان مفیدتر از مسواک زدن و یا نخ دندان نیست که می تواند باعث ترمیم شود.

خیار شور

اسید (معمولا با سرکه هم عرضه می شود) برای فرایند ساختن ترشی، ضروری است. این چیزی است که می دهد ترشی را ترش کرده و به آن طعم شوری می دهد و آن را یک خطر بالقوه برای مینای دندان می کند. در یک مطالعه ای که در سال ۲۰۰۴ در مورد عادات غذا خوردن بر روی نوجوانان انگلیسی انجام شد ، ترشی غذاهای جامد بیشترین ماده ای بود که با سایش دندان در ارتباط بود. خوردن آنها بیش از یک بار در روز، باعث افزایش ۸۵٪. شانس سایش و جرم می شود.
مسینا در این مورد می گوید: بسیاری از ما که ترشی را که اغلب در حال حاضر به عنوان میان وعده است، را مصرف نمی کنیم و به احتمال زیاد همین مصرف نکردن یا مصرف کم، به طرز محسوسی بهداشت دهان و دندان خود را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

جوش شیرین

بدیهی است که نوشیدن بیش از حد بسیاری سودای شیرین می تواند باعث ایجاد حفره در دندان شود. چیزی که کمتر شناخته شده این است که اسیدهای موجود در نوشابه های گازدار، به نظر می رسد برای آسیب رساندن به دندان حتی بیشتر از قند است. نتیجه؟ سودا رژیم غذایی حتی بدون شکر مانند نوشابه رژیمی و پپسی که هر دوی اسید سیتریک و اسید فسفریک دارند، می توانند اگر به مقدار زیاد مصرف شوند باعث ساییدگی در مینای دندان، می شود. اگر شما نمی توانید که نوشابه را مصرف نکنید، بهترین این است که آن را در یک وعده غذایی به جای جرعه مصرف آن در طول روز، مصرف کنید . مواد غذایی به خنثی سازی اسید، کمک خواهد کرد . مسینا در این باره می گوید: “زمان قرار گرفتن در معرض اسید کوتاه تر است”.

نوشیدنی های ورزشی

اگر شما نیاز به خوردن چیزی شیرین و یا گازداردارید، نوشیدنی های ورزشی و نوشابه های انرژی زا ممکن است د یک جایگزین خوبی برای نوشابه به نظر برسند. اما گاتورید یا ردبول خسدی به حال دندان ای شما ندارد. این نوشیدنی ها بیش از حد اسیدی هستند، و به طور بالقوه می تواند باعث آسیب رساندن به دندان شود.
در مطالعه ای در سال ۲۰۰۸، محققان در دانشگاه آیوا، مینای دندان را پس از خیساندن دندان با چند نوشیدنی های مختلف برای ۲۵ ساعت اندازه گیری کردند. نوشیدنی لیمویی گاتورید منجر به بسیاری از جرم و پلاک ها ، و بعد از آن ردبول، کوکا ، و کوکای رژیمی منجر به آسیب رساندن به دندان می شدند.

مواد غذایی مضر برای سلامت دندان شما

نوشیدنی های الکلی

مسینا در این باره می گوید: در اینجا یک قاعده کلی این است: هر چیزی که شما دریافت می کنید، اگر شما بر روی پارچه سپید بکشید و آنرا رنگی کند، دندان های شما را نیز رنگ آمیزی می کند.این بدان معناا ست که مثلا شراب قرمز، که شامل مواد شناخته شده به عنوان تیره کروم است که باعث تولید رنگدانه می شود می تواند باعث تغییر رنگ در دندان شود . علاوه بر این ، تانن در شراب قرمز تمایل به این دارد که دهان را خشک و دندان را چسبنده و بدتر از همه اینکه باعث لکه دار شدن دندان ها می شود.
اما حتی شراب سپید می تواند به رنگ دار شدن دندان ها کمک کند. شراب سپید و قرمز، هر دو حاوی اسید خورنده ای هستند که اجازه می دهد لکه ها از دیگر مواد غذایی یا نوشیدنی به عمق بیشتری از دندان، نفوذ کنند . مطالعه ای در سال ۲۰۰۹ ، نشان داد که دندان گاو آغشته به چای سیاه به رنگ گیری حساس تر بودند در صورتی که در شراب سفید (در مقابل آب) از قبل خیس شده بودند.

کراکر و مواد غذایی شور

کربوهیدرات تصفیه شده موجود در بیسکویت نمکدار و بسیاری از دیگر انواع شیرینی کراکر به سرعت در دهان تبدیل به قند کرده و خوراک لازم را برای باکتری های تشکیل دهنده حفره دندان فراهم می کند. کراکر همچنین وقتی جویده می شود، به صورت خمیر در می آید و باعث آسیب به دندان آسیا و در بین دندان ها لانه می کند.
مسینا در این مورد می گوید : ” اگر اغلب سرگرمی شما  مواد غذایی مانند کراکر است، شما دلیلی برای نگرانی دارید ، اما خوردن آنها در حد اعتدال اگر شما مسواک زدن و نخ دندان را به صورت کامل انجام دهید، به احتمال زیاد باعث هیچی مشکل طولانی مدتی نمی بهداشت دهان و دندان خوب تقریبا هر چیزی را جبران می کند “.

قهوه

آیا می دانید آن لکه های قهوه ای که در داخل یک فنجان قهوه تجمع پیدا می کنند، را دیده اید ؟ این می تواند به شما این ایده را بدهد که چگونه نوشیدن قهوه می تواند باعث لکه در دندان های شما در طول زمان می شود .در واقع، لکه قهوه به نظر می رسد حتی ماندگارتر از لکه دخانیات، باشد . بر اساس یک مطالعه که آن در مورد مقایسه این دو نوع لکه بود ، دهان و دندان آغشته به قهوه آغشته مقاومت بیشتری در مقابل مسواک زدن و احتمال تغییر رنگ دوباره به دنبال درمان به وسیله سپید کننده دندان را داشت. مسینا می گوید : علاوه بر ناخوشایند بودن، دندان ها یی که لکه قهوه سنگین دارند ، تمایل به چسبندگی دارند و مناسب برای جذب ذرات غذا و باکتری هستند.

چای

چای ممکن است مانند پسر عموی مهربان قهوه به نظر برسد، اما این لزوما این بدین معنا نیست که دندان های شما را درگیر نمی کند . برخی از انواع چای سیاه، حتی ممکن است بیش از قهوه باعث ایجاد لکه دندان در شما شود . همچنین مانند شراب قرمز، چای سیاه ، تانن بالایی دارند که باعث ایجاد لکه در دندان شما می شود.
جای تعجب نیست، چای هایی که کمتر غنی از تانن هستند چای سبز، چای سفید، و چای گیاهی هستند که به احتمال زیاد کمتر باعث تغییر رنگ شدن در دندان شما می شوند. چای گیاهی ممکن است مشکل دیگری را اضافه کند . در یک مطالعه یافت شد که ، چای گیاهی به طرز قابل توجهی بیشتر از چای سیاه و سفید ، باعث ساییده شدن مینای دندان می شد.

منبع: HEALTH
این مقاله توسط Amanda Gardner به رشته تحریر در آمده است و توسط مجله قرمز به صورت اختصاصی، ترجمه شده است. در صورتی که این مطلب، برای شما مفید بود، لطفا نظرات، انتقادات و موضوعات مورد علاقه پیشنهادی خود را با ما به اشتراک بگذارید.َ