فر از اجزای مهمی است که باید در آشپزخانه وجود داشته باشد. بسیاری از غذاها را نمی‌توان با اجاق گاز پخت به همین دلیل وجود فر در آشپزخانه ضروری است. اما فرها نیز انواع مختلف و برندهای متنوعی دارند. در این مقاله قصد داریم انواع فر و مزایا و معایب هر یک را توضیح دهیم تا با شناخت آنها و با توجه به نیازهایتان بهترین فر ممکن را خریداری کنید.

انواع فر کدامند؟

فرها به دو دسته تقسیم شده که هر دسته نیز خود شامل انواع مختلفی است که در ادامه بررسی میکنیم:

انواع فرگاز از نظر نوع نصب

فرها از نظر نوع نصب به سه دسته مبله، روکار و توکار تقسیم می‌شوند.

فر یا اجاق گاز مبله

در واقع همان اجاق گازهای قدیمی و بزرگ هستند که هم گاز هستند و فر. این گازها بزرگ هستند و جای زیادی در آشپزخانه میگیرند. با این حال تعداد شعله‌های آنها ۴ یا ۵ عدد است که قدرت زیادی نیز دارد. فر اجاق های مبله نیز اصولا بسیار بزرگ است. پس اگر خانواده بزرگی دارید، زیاد آشپزی می‌کنید و محدودیت فضا در آشپزخانه ندارید این گزینه مناسب شماست.

فر توکار

فر توکار بسیار لوکس و زیبا است. در واقع این نوع فر به خوبی درون دیوار یا کابینت آشپزخانه جای میگیرد و چهره مرتبی به آشپزخانه می‌بخشد. تمیز کردن فر توکار بسیار راحت است به این دلیل که سطوح آن درون دیوار و کابینت قرار گرفته و کثیف نمی‌شود و حتی گرد و غبار نیز به راحتی نمی‌تواند داخل قسمت توکار فر شود.

فر روکار

فر روکار از نظر عملکرد هیچ تفاوتی با فر توکار ندارد. فقط این نوع فر روی کابینت قرار می‌گیرد. البته این حالت مزایای خودش را دارد زیرا جا به جایی فر در این حالت بسیار ساده است.

فر روکار

 

انواع فرگاز از نظر انرژی مصرفی

فرها از لحاظ انرژی مصرفی نیز به سه دسته برقی، گازی و برقی-گازی تقسیم می‌شوند:

فر برقی

فر برقی به راحتی و سریع گرم می‌شود و دمای آن قابل کنترل است. برای پخت خشک غذا مناسب است و انواع برنامه پخت نیز دارد. در صورت خرابی قطعات به راحتی پیدا می‌شود. با این حال این فر نسبت به نوع گازی گرانتر بوده و به علت داشتن دیواره ضخیم کم حجم است.

فر گازی

این فر قیمت مناسبی دارد. به سرعت گرم یا سرد می‌شود و در نبود برق نیز کار می‌کند. نیاز زیادی به تعمیرات ندارد. اما نمی‌توان به خوبی با آن دما را کنترل کرد به همین دلیل برنامه پخت نیز ندارد. به اتصالات جدا از گاز نیاز داشته و می‌تواند خطر آفرین نیز باشد.

فر برقی گازی

این فر نیاز به اتصال همزمان به برق و گاز دارد. قابل برنامه ریزی است. اما تنوع پایینی دارد. همجواری برق و گاز می‌تواند خطرناک باشد. پخت غذا خشک نیست. تنوع این مدل فر بسیار پایین است.

 

کدام فر برای من مناسب است؟

در مقاله‌ای از سایت canstarblue درباره مقایسه فرگاز می‌خوانیم: در نهایت ، اینکه بخواهید با کدام فرگاز به خانه بروید به شرایط فردی شما بستگی خواهد داشت. اینکه خانواده شما چقدر بزرگ است ، چند بار از اجاق برای پختن غذا استفاده می کنید و همچنین اینکه آیا واقعاً به ویژگی های اضافی مانند گرم کردن و … نیاز دارید یا خیر؟ با گزینه های زیادی که در بازار وجود دارد ، فر گاز مناسب برای هر خانواده‌ای وجود دارد ، اگرچه ممکن است مجبور باشید کمی تحقیق کنید تا بهترین مورد را برای خود پیدا کنید.

بهترین محل نصب فر در آشپزخانه کجاست؟

در مقاله‌ای از فروشگاه اینترنتی چارسو به نام بهترین محل نصب فرگاز می‌خوانیم: ” هیچ قانون مشخصی وجود ندارد که بگوید فر شما باید حتما در این بخش نصب شود! حالت‌های متنوعی برای نصب فر توکار وجود دارد. انتخاب بهترین حالت به شرایط شما بستگی دارد. شرایطی مثل میزان استفاده‌تان از فر، مساحت آشپزخانه، نوع کابینت‌هایی که دارید.”

حالت‌های زیر برای نصب فر در آشپزخانه رایج است:

  • نصب در کابینت‌های بالایی که هم امنیت برای کودکان ایجاد کرده و هم زیبایی در دکوراسیون را افزایش می‌دهد.
  • نصب در جزیره که باعث استفاده بهینه از فضای آشپزخانه می‌شود.
  • نصب در پایین گاز رومیزی که حس آشپزخانه‌های نوستالژی را تداعی کرده و برای آشپزخانه‌های کوچک مناسب است.
  • نصب کنار ماکروفر که فضا را برای آشپزی حرفه‌ای تر نشان می‌دهد.
  • نصب درون کابینت که فضای آشپرخانه را یکپارچه نشان می‌دهد.

نصب فر در آشپزخانه

 

معرفی بهترین برندهای فر گاز

در مقاله انواع فر از وب سایت چارسو می‌خوانیم: ” خرید فر آشپزخانه یکبار و به منظور استفاده دراز مدت انجام می‌شود. به همین دلیل بهتر است فر را از برندهای معتبر تهیه کنید. شاید در این حالت هزینه اولیه کمی بالا باشد، اما شک نکنید از هزینه‌های تعمیر و مصرف بالای انرژی و… در امان می‌مانید! در حال حاضر بهترین برندهای ارائه دهنده فر خارجی Bosch، Miele، Neff، Ariston، Smeg هستند. به دلیل تامین سخت برخی از مدل‌های خارجی در کشور، هزینه‌ بالا و حمایت از کالاهای باکیفیت داخلی توصیه می‌کنیم به برندهای معتبر داخلی توجه ویژه‌ای داشته باشید. امروزه برندهای استیل البرز، اخوان، کن، داتیس، سیمر و آلتون فرهای توکار و روکار بسیار جذاب و باکیفیتی را تولید می‌کنند که با نمونه‌های خارجی در رقابتند.”