داروی بروانا چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در چه شرایطی و به چه صورت مصرف می شود؟ عوارض جانبی آن کدامند؟ چه داروهایی را نباید به طور همزمان با داروی بروانا یا آرفورموترول مصرف کرد؟ این سوالات، به همراه نکات و اطلاعات مهم درباره‌ی این دارو، در مطلب پیش‌رو بررسی خواهد شد.

معرفی داروی بروانا برای بهبود تنفس

داروی بروانا (Brovana)، که با نام عمومی آرفورموترول نیز شناخته می‌شود، برای شل کردن عضلات در راه های هوایی بدن، استفاده می‌شود تا تنفس را بهبود ببخشد. استنشاق این دارو برای جلوگیری و رفع انقباض‌های ماهیچه‌ای، در افرادی که از بیماری مزمن انسداد ریوی رنج می‌برند – شامل برونشیت مزمن نیز می‌شود-  به کار می‌رود. بروانا برای درمان برونشیتی که به تازگی شروع شده، استفاده نمی‌شود. از این دارو ممکن است در موارد دیگری نیز استفاده گردد.

اطلاعات مهم درباره بروانا

از این دارو برای درمان برونشیتی که به تازگی شروع شده، استفاده نکنید.

اگر احساس می‌کنید که این دارو به خوبیِ قبل کار نمی‌کند، یا اینکه احساس می‌کنید به میزان مصرفِ بیشتر از معمول نیاز دارید، بلافاصله به دکتر اطلاع دهید. زیرا نیازِ افزایش یابنده به این دارو، می‌توان نشانه‌ای از بدتر شدن وضعیت شما باشد.

مشاهده شده است که سالمترول، که دارویی شبیه آرفورموترول است، خطر مرگ و میر ناشی از آسم را افزایش می‌دهد. اما هنوز مشخص نیست که آیا همین تاثیر را داروی بروانا بر روی افرادی که بیماری مزمن انسداد ریوی دارند، می‌گذارد یا خیر.

این دارو را فقط به میزانی که برای شما تجویز شده، استفاده کنید و به مدت طولانی‌تری نسبت به زمانی که دکتر به شما توصیه کرده، آن را استفاده ننمائید. از تمام دستورالعمل‌هایی که برای بیماران در مورد این دارو نوشته شده، تبعیت کنید. همچنین با دکتر خود در مورد مزایا و معایب استفاده از بروانا برای خود، صحبت کنید.

موارد مصرف بروانا

نکات مهمی که قبل از مصرف بروانا باید رعایت کرد

اگر نسبت به آرفورموترول آلرژی (حساسیت) دارید، بهتر است از داروی بروانا استفاده نکنید.

تاکید می‌کنیم که سالمترول، که دارویی شبیه آرفورموترول است، خطر مرگ و میر ناشی از آسم را افزایش می‌دهد. اما هنوز مشخص نیست که آیا همین تاثیر را داروی بوانا بر روی افرادی که بیماری مزمن انسداد ریوی دارند، می‌گذارد یا خیر. این دارو را فقط به میزانی که برای شما تجویز شده، استفاده کنید و به مدت طولانی‌تری نسبت به زمانی که دکتر به شما توصیه کرده، آن را استفاده ننمائید. از تمام دستورالعمل‌هایی که برای بیماران در مورد این دارو نوشته شده، تبعیت کنید. همچنین با دکتر خود در مورد مزایا و معایب استفاده از بروانا برای خود، صحبت کنید.

برای اطمینان از اینکه داروی استنشاقی بروانا برای شما خطراتی در پی ندارد، در صورتی که موارد زیر را دارید، به دکتر خود اطلاع دهید:

  • بیماری‌های قلبی، اختلالات ضربان قلب، فشار خون بالا؛
  • صرع یا سایر اختلالات تشنجی؛
  • دیابت؛
  • آب‌سیاه؛
  • اختلالات تیروئیدی؛
  • بیماری‌های کبدی؛
  • سابقه‌ی سندروم QT در خود یا افراد فامیل؛

هنوز مشخص نشده است که آیا مصرف داروی بروانا برای جنین آسیب‌هایی در پی دارد یا خیر. در دوره‌ی مصرف این دارو، در صورتی که باردار هستید و یا قصد باردار شدن را دارید، با دکتر خود در میان گذارید.

همچنین هنوز معلوم نیست که آیا آرفورموترول در شیر مادر نفوذ پیدا کرده و باعث آسیب به نوزاد می‌شود یا خیر. اگر در دوران شیردهی قرار دارید، به دکتر اطلاع دهید.

بدون توصیه‌ی پزشک، داروی بروانا را به افراد زیر ۱۸ سال ندهید.

نحوه مصرف

بروانا را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید.

به همراه این دارو، دستورالعمل‌هایی برای استفاده‌ی موثر و بی خطر آورده شده است؛ از این دستورالعمل‌ها به دقت تبعیت کنید و اگر سوالی دارید، از مسئول داروخانه یا دکتر خود، بپرسید.

از داروی بروانا برای درمان حمله‌ی برونشیتی که ناگهان شروع شده، استفاده نکنید. چرا که بروانا به اندازه‌ی کافی سریع عمل نخواهد کرد. از یک داروی استنشاقی که سریعاً عمل می‌کند، استفاده کنید.

این دارو را با داروهای دیگر مخلوط نکنید و همچنین از راه دهانی استفاده نکرده و از قورت دادن آن بپرهیزید.

اگر فکر می‌کنید که بروانا به خوبیِ قبل تاثیر ندارد، از مراقبت‌های پزشکی کمک بگیرید. نیاز افزایش یابنده به مصرف این دارو، می‌تواند نشانه‌ای از یک حمله‌ی جدیِ آسم باشد.

بیماری انسداد ریوی مزمن، معمولاً با ترکیبی از داروها درمان می‌گردد. از همه‌ی داروهایی که دکتر برای شما تجویز کرده، به درستی استفاده کنید. از دستورالعملی که به همراه هر یک از داروهاست، تبعیت کنید و بدون توصیه‌ی پزشک، دوز مصرفی و یا دوره‌ی زمانی مصرف داروها را تغییر ندهید.

دارو را در یخچال نگهداری کرده و از یخ‌زدگی محافظت کنید. همچنین می‌توانید آن را در دمای اتاق نگهداری کنید اما باید توجه داشته باشید که در عرض ۶ هفته باید آن را مصرف کنید. اگر دارو را در دمای اتاق نگهداری می‌کنید، دور از گرما و نور قرار دهید. اگر دارو تمیز و شفاف نیست، آن را دور بیندازید.

دوز مصرفی بروانا

دوز مصرفی متداول برای بزرگسالانی که بیماری انسداد ریوی مزمن دارند: ۱۵ میکروگرم به صورت دو بار در روز (صبح و بعد از ظهر)؛ مصرف روزانه‌ی بیشتر از ۳۰ میکروگرم توصیه نمی‌شود.

دارو بروانا را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید

فراموش کردن مصرف دارو

اگر فراموش کردید که دارو را استفاده کنید، دوز مصرفی فراموش شده را بی خیال شوید و در نوبتِ بعدی، دارو را مصرف کنید. از مصرف دو بار از داروی بروانا در یک زمان، خودداری فرمائید.

مصرف بیش از اندازه

مصرف داروی بروانا به طور منظم، در تاثیرگذاری و مفید واقع شدنِ آن بسیار اهمیت دارد. بنابراین قبل از اینکه داروی شما تمام شود، سعی کنید دارو را مجدداً تهیه کنید تا بدون دارو نمانید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید. مصرف بیش از حد این دارو، ممکن است حتی کُشنده باشد!

علائم مصرف بیش از اندازه‌ی بروانا شامل درد در قفسه‌ی سینه، ضربان قلب نامنظم یا تند، اضطراب، لرزش، گرفتگی عضلات، احساس سبکی در سر، غش کردن.

عوارض جانبی

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.

اگر موارد زیر را دارید، بلافاصله به دکتر اطلاع دهید:

  • خفگی، احساس سفت شدن در قفسه‌ی سینه، به سختی نفس کشیدن؛
  • درد در قفسه‌ی سینه، ضربان قلب تند یا نامنظم، احساس بی‌قراری؛ لرزش؛
  • تنگی نفس (حتی به صورت خفیف)، تورم، افزایش ناگهانی وزن؛
  • سفیدک زدن در دهان یا ایجاد زخم‌ در دهان یا بر روی لب‌ها؛
  • خشک شدن دهان، تشنگی مضاعف، خواب آلودگی، احساس بی‌قراری، سردرگمی، حالت تهوع، استفراغ، افزایش ادرار، درد یا ضعف ماهیچه‌ها، احساس سبکی در سر، غش کردن؛

عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی بروانا عبارت است از:

  • ضعف، سردرد، مشکلات خواب (بی‌خوابی)؛
  • حالت تهوع، استفراغ، اسهال؛
  • گرفتگی عضلات پا؛
  • تب؛
  • گرفتگی بینی؛

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، فوراً به دکتر مراجعه کنید.

تاثیر داروهای دیگر بر بروانا – تداخل های دارویی

هر دارویی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، با دکتر در میان گذارید؛ بسیاری از داروها ممکن است با بروانا تداخل داشته باشند؛ مثلاً ویتامین ها و داروهای گیاهی.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز

منبع : drugs.com

اگر این مطلب برای شما مفید بود، پیشنهاد می‌شود مطلب معرفی داروی استنشاقی فلوتیکازون را نیز مطالعه کنید.