فر دائمی مو یکی از روش‌های فر کردن مو به شمار می‌رود که موقتی نیست و فرکردن مو با این روش حدود شش ماه دوام دارد از این رو آن را به عنوان فر شش ماهه نیز می‌شناسیم. اگر به ابزارها و مواد مخصوص این کار دسترسی داشته باشید می‌توانید فر دائم مو را در منزل نیز انجام دهید هرچند انجام این کار در سالن آرایشی و توسط متخصص توصیه می‌شود. نگهداری از فر دائمی مو ساده نیست و نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد که این روش‌های مراقبتی را باید بلافاصله پس از انجام فر دائمی مو شروع کنید.

زمان دادن برای تثبیت حالت فر دائمی

به موهای خود دست نزنید: شاید بازی کردن با فرهای جدید و زیبای موهایتان وسوسه کننده باشد اما حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت زمان لازم است تا فر مو حالت دائمی به خود بگیرد علاوه بر این در این مرحله موهای شما به دلیل تماس با مواد شیکیایی شکننده هستند پس لازم است تا حد ممکن از دست زدن و حالت دادن به فرهای مو خودداری کنید.

موهای خود را نشویید: در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول پس از فر دائمی مو از هرگونه شستن یا استفاده از حالت دهنده روی موها خودداری کنید چون آب مواد شیمیایی روی مو را بی اثر می‌کند و برای دوام بیشتر فر مو لازم است از شستن مو خودداری کرده و تا حد ممکن موها را خشک نگه دارید مثلا از راه رفتن زیر باران و برف بدون پوشش ضدآب پرهیز کنید. البته این زمان برای انواع فر و نوع روش به کار رفته متغیر است و لازم است در این مورد از آرایشگر خود سوال کنید. البته استفاده از شامپوی خشک برای از بین بردن چربی مو اشکالی ندارد.

موها را باز نگه دارید: گیره زدن، سنجاق زدن، دم اسبی کردن، بافتن موها و کارهای دیگری که برای جلوگیری از ریختن مو روی صورت انجام می‌دهید برای فر موی شما مضر است و حالت موی شما را تغییر خواهد داد. برای این کار از یک روسری ابریشمی نرم استفاده کنید و آن را پشت سر گره بزنید تا موهایتان روی صورت نریزد و حالت آن نیز به هم نخورد.

موها را رنگ نکنید: توجه کنید که موهای فر شده حساس و شکننده هستند و باید با ملایت با آن‌ها رفتار کنید. در یک هفته اول پس از فر دائمی موها به هیچ عنوان موها را رنگ نکنید چون رنگ کردن موها را بسیار شکننده و ضعیف خواهد کرد. اما می‌توانید از رنگ‌های پودری و سایه و ریمل مو یا شامپوی رنگ مو استفاده کنید و یا قبل از انجام فر دائمی موهای خود را رنگ کنید. در این مورد با متخصص آرایش خود مشورت کنید.

شستشوی موهای فر دائمی

شستشوی موهای فر شده

از محصولات با فرمول خاص استفاده کنید: موهای فرشده به مراقبت خاص نیاز دارند و به محصولات خاصی نیاز دارند تا درخشش و زیبایی آن‌ها را برگرداند و حتی فر آن‌ها را زیباتر کند. روی برچسب محصولات را نگاه کنید، محصولاتی که حاوی بیوتین، روغن اوکالیپتوس و سویا هستند انتخاب کنید و از محصولاتی که حاوی سولفات و پارابن هستند استفاده نکنید. اگر عبارت “مخصوص موهای فرشده” یا “مخصوص موهای در تماس با مواد شیمیایی” ذکر شده باشد این محصول مناسب شماست.

هفته‌ای یکبار شامپو بزنید: موهای فر تمیز حالت زیبایی دارند اما شستن بیش از حد موها فر آن را کم می‌کند. برای حفظ فر و زیبایی مو هفته‌ای یکبار آن را شامپو بزنید و از آب ولرم یا سرد برای آبکشی استفاده کنید چون آب داغ حالت موها را از بین می‌برد. اگر موهایتان زود چرب می‌شود از شامپوی خشک استفاده کنید. مرتبا از نرم کننده و مرطوب کننده مو استفاده کنید به خصوص برای نوک موها تا از موخوره جلوگیری شود.

استایل موهای فر دائمی

استایل و حالت دادن به موهای فر شده

از شانه دندانه درشت استفاده کنید: پس از شستن موها آن‌ها را کامل آبگیری کنید زیاد از حد شانه نکنید و این کار را با یک شانه دندانه درشت با دندانه‌های فاصله دار انجام دهید تا گره موها باز شود. شانه کردن را بهتر است پس از استفاده از حالت دهنده و ماسک مو انجام دهید تا راحت‌تر انجام شود و آسیب کمتری به موها برسد. اگر شانه دندانه درشت ندارید این کار را با انگشتان خود انجام دهید.

موها را برس نکشید: هرچقدر هم که موهای فر شما گره خورده باشد نباید آن‌ها را برس بکشید این کار باعث جدا شدن فرها از هم و وز شدن موها خواهد شد.

از محصولات حرارت دهنده استفاده نکنید: سشوار را با درجه حرارت پایین استفاده کنید چون هوای داخل باعث از بین رفتن رطوبت موها شده و آن‌ها را وز می‌کند. بهتر است به طور کلی از سشوار استفاده نکنید و موها را به طور طبیعی خشک کنید. استفاده از فرکننده و اتومو نیز به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود اما بخار دادن به موها می‌تواند در سلامت موها و زیبایی فر دائمی موثر باشد.

موها را به موقع کوتاه کنید: موهای شما پس از انجام فر دائمی بلند خواهند شد و فرها به سمت پایین سنگین خواهند شد. کوتاه کردن موها کمک می‌کند تا فرها زیباتر و موها سالم‌تر باقی بمانند. این کار را می‌توانید هر چهار تا پنج هفته یکبار انجام دهید.

در صورت لزوم برای ترمیم فرها به آرایشگاه مراجعه کنید: با رشد موها فرهای دائمی شما نیز به تدریج از بین خواهند رفت و این تغییر از هفته ششم تا هشتم پس از فر دائمی مشهود خواهد بود و اگر تمایل به ادامه داشتن موهای فر دارید می‌توانید با مراجعه به آرایشگاه فر خود را ترمیم کنید. اما اگر تمایلی به این کار ندارید می‌توانید با روش‌های موقتی فر کردن مو، موهای خود را مرتب و زیبا نگه دارید تا زمانی که قسمت فر شده موهای شما کاملا بلند شود و بتوانید آن را کوتاه کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)