آیا لباس‌های شما بوی ماندگی و کپک زدگی می‌دهند؟ آیا موقع زدن ضدآفتاب کمی از گرم را روی لباس‌های خود ریخته و آن را لک کرده‌اید؟ نگران نباشی همه لکه ضدآفتاب و هم لکه‌ها و بوهای ناشی از کپک زدگی و قارچ زدگی لباس قابل برطرف شدن است و فقط کافی است روش درست این کار را بدانید تا بدون آسیب زدن به لباس‌های خود بتوانید این لکه‌ها را از بین ببرید. لکه ضدآفتاب از لکه‌های رایج روی لباس‌ها است که برخلاف تصور عموم روش پاک کردن آن اصلا دشوار نیست و فرقی نمی‌کند ضدآفتاب شما از چه نوعی باشد. در این مقاله از مجله قرمز شما با روش صحیح پاک کردن لکه ضدآفتاب و لکه قارچ و کپک زدگی از روی لباس آشنا خواهید شد.

لکه ضدآفتاب را به این روش از روی لباس‌ها پاک کنید

در روزهای آفتابی هیچ کاری ضروری‌تر از محافظت پوست در مقابل اشعه‌های مضر خورشید نیست. اما ممکن است لباس شما در اثر تماس با پوست به لکه ضدآفتاب آلوده شود و یا این که موقع استفاده کردن از این کرم مقداری از آن روی لباس ریخته شود. اما این اتفاقات نمی‌تواند دلیلی برای نزدن ضدآفتاب باشد چون شما می‌توانید لکه ضدآفتاب را به سادگی از روی لباس‌های خود پاک کنید. اما ابتدا باید ویژگی‌های این لکه را بشناسید.

ضدآفتاب حاوی ترکیباتی است که می‌‌توانند لباس را لک کنند و این لکه‌ها می‌توانند به اشکال مختلفی خود را نشان دهند مثلا به شکل لکه‌های زرد روی لباس‌های روشن و لکه‌های روغنی و رنگی روی لباس‌های تیره. بیشتر ضدآفتاب‌ها حاوی ترکیبات چربی هستند که رطوبت را روی سطح پوست حفظ می‌کنند تا بر اثر تابش نور خورشید از بین نرود. پس لکه ضدآفتاب نباید شما را نگران کند چون با یک پاک کننده مناسب می‌توانید به راحتی آن‌ها را از بین ببرید. راز پاک کردن لکه ضدآفتاب استفاده از پودر رختشویی مناسبی است که برای این منظور طراحی شده است. پاک کننده‌های بیولوژیکی که حاوی آنزیم‌های از بین برنده چربی هستند بهترین انتخاب برای از بین بردن این نوع لکه‌ها هستند. ابتدا برچسب مراقبتی روی لباس را به دقت چک کنید سپس با پودر شوینده حاوی آنزیم و با آب گرم لباس را بشویید. دقت داشته باشید که آب مورد استفاده نباید داغ باشد چون آب داغ لکه‌های چربی را روی لباس تثبیت می‌کند.

لکه ضدآفتاب و لکه کپک زدگی

پاک کردن لکه ضدآفتاب از روی لباس‌های سفید

اگر لباس سفیدرنگ شما با ضدآفتاب لک شده باشد ظاهر نامناسبی پیدا خواهد کرد اما نگران نباشید، پودرهای آنزیم‌دار می‌توانند این لکه‌ها را هم از بین ببرند اما مساله مهم در این مورد که باید به آن توجه کنید تغییر رنگ محل لکه است. این تغییر رنگ را می‌توان با استفاده از روش‌های مختلف برطرف کرد:

  • ابتدا لباس را بشویید سپس در فضای باز و مقابل نور خورشید آویزان کنید تا رنگ لکه از بین برود. نور خورشید یک سفیدکننده ملایم و طبیعی است که علاوه بر خاصیت ضدمیکروبی می‌تواند لکه‌های لباس را نیز کمرنگ کند.
  • یکی دیگر از سفیدکننده‌های طبیعی و ملایم آبلیمو است که می‌تواند اثر سفیدکنندگی نور خورشید را تقویت کند. پس برای لکه‌های مقاوم و بزرگ بهتر است از این ماده طبیعی استفاده کنید، کمی آب لیموی طبیعی را روی محل لکه بمالید سپس مقابل نور خورشید پهن کنید تا زردی آن از بین برود.
  • اگر لکه لباس شما مقاوم‌تر از آنی است که با نور خورشید و آبلیمو از بین برود می‌توانید از سفیدکننده‌های شیمیایی استفاده کنید. ابتدا برچسب روی لباس را بخوانید تا مطمئن شوید سفید کننده به الیاف آن آسیبی نمی‌رساند سپس مقداری سفید کننده را با آب رقیق کنید و لباس را داخل آن در محلی که تهویه داشته باشد و دور از دسترس کودکان باشد خیس کنید. هنگام کار با این ماده از دستکش و ماسک استفاده کنید و مراقب باشید که بخارات سمی آن با پوست شما تماس نیابد.

لکه ضدآفتاب و لکه کپک زدگی

پس از این که با یکی از روش‌های گفته شده لکه را از بین بردید لباس را به روش معمول بشویید و از یک روز گرم و آفتابی همراه با محافظت کامل از پوست خود لذت ببرید.

لکه کپک زدگی را به این روش از روی لباس پاک کنید

کپک زدگی و قارچ زدگی موقعی اتفاق می‌افتد که لباس‌های شما به مدت طولانی در محیطی مرطوب و نم‌دار قرار بگیرند و قارچ‌ها و کپک‌ها روی سطح الیاف آن رشد کنند. این مشکل می‌تواند به شکل لکه‌های رنگی و یا بوی بد در لباس‌ها ظهور کند اما اگر لباسی دارید که به لکه و بوی کپک زدگی و ماندگی دچار شده لزومی ندارد لباس خود را دور بیندازید، این مشکل را می‌توان به سادگی برطرف کرد و فقط کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • اول باید سلاح خود را انتخاب کنید، مواد مختلفی می‌توانند لکه کپک زدگی را پاک کنند مثل سرکه سفید و یا سفید کننده لباس. سرکه سفید برای لباس‌های تیره، رنگی و ظریف مناسب است و برای استفاده از آن کافی است یک پیمانه سرکه را داخل یک سطل آب بریزید و لباس را در آن خیس کنید و یا این که سرکه را با آب مخلوط کرده و مورد استفاده قرار دهید.
  • اگر لباس شما سفید است و جنس آن طوری است که می‌توان از سفیدکننده برای آن استفاده کرد این کار را انجام دهید چون سفدیکننده اثر ضدقارچی بالایی دارد اما مراقب باشید چون این ماده می‌تواند رنگ لباس را از بین ببرد یا به پارچه‌های ظریف آسیب برساند. پس قبل از این کار حتما برچسب مراقبتی لباس را چک کنید و از دز پایین و رقیق شده آن استفاده کنید.
  • پس از این که تصمیم گرفتید سرکه یا وایتکس را برای این کار استفاده کنید یک دستمال تمیز سفید بردارید و به محلول مورد نظر آغشته کرده روی محل لکه بمالید و با یک مسواک نرم کهنه آن را بسابید.
  • حال می‌توانید لباس را بشویید، اگرچه قارچ‌ها موجوداتی گرمادوست هستند اما در آب داغ می‌میرند پس تا جایی که ممکن است دمای آب شستشو را بالا ببرید، برچسب مراقبتی لباس را چک کنید و از حداکثر دمای مجاز برای شستن لباس استفاده کنید. برای محکم‌کاری می‌توانید از یک پودر رختشویی با خاصیت لکه بری استفاده کنید. برای خشک کردن لباس آن را در فضای باز و در مقابل نور خورشید پهن کنید تا بوی بد و آلودگی‌های آن به طور کامل از بین برود.

لکه ضدآفتاب و لکه کپک زدگی

پیشگیری از کپک زدگی لباس‌ها

به خاطر داشته باشید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و شما برای جلوگیری از ایجاد لکه و بوی کپک زدگی روی لباس باید نکات زیر را همیشه مد نظر داشته باشید:

  • لباس‌های خود را در محیطی خشک و خنک نگهداری کنید، فضاهای مرطوب و گرم به رشد قارچ و کپک روی لباس منجر می‌شوند.
  • لباس های شسته شده را بلافاصله از ماشین لباسشویی خارج کنید و در فضای باز پهن کنید تا رطوبت آن از بین برود.
  • لباس‌هایی را که بوی عرق گرفته‌اند بلافاصله بشویید و آن‌ها را در کمد نگذارید تا بو نگیرند.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Persil (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)