این روزها بحث لوازم آرایشی تست شده روی حیوانات بسیار داغ است و ستاره‌های مد و چهره‌های عالم سینما و … هر روز مردم را تشویق می‌کنند تا از برندهایی که آزمایشات خود را روی حیوانات انجام می‌دهند خرید نکنند. اما داستان چیست؟ اگر نخواهیم از لوازم آرایشی تست شده روی حیوانات استفاده کنیم پس باید از چه محصولاتی استفاده کنیم؟ سال‌های اخیر بیش از چهل کشور جهان از جمله اتحادیه اروپا و هندوستان خرید و فروش لوازم آرایشی و ترکیباتی را که روی حیوانات تست شده باشند ممنوع کرده‌اند و مدتی پیش ایالت کالیفرنیا نیز به عنوان اولین ایالت در آمریکا به جمع این کشورها پیوست. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به لوازم آرایشی تست شده روی حیوانات خواهیم پرداخت و در مورد ممنوعیت آن‌ها در کشورها و ایالات مختلف مطالبی را بیان خواهیم نمود.

واقعیتی به نام لوازم آرایشی تست شده روی حیوانات

واضح است که تست کردن داروها روی حیوانات با تست کردن لوازم آرایشی روی آن‌ها تفاوت دارد چون از این داروها برای درمان بیماری‌ها و نجات جان انسان‌ها استفاده خواهد شد و به همین دلیل این کار توجیه علمی و اخلاقی دارد. اما لوازم آرایشی تست شده روی حیوانات قرار نیست جان ما را نجات دهند بلکه فقط قرار است ما را زیباتر کنند پس در این مورد هیچ توجیهی برای آزار و اذیت و کشته شدن حیوانات بی‌گناه وجود ندارد. انتشار تصاویری دردناک از حیواناتی که با تست مواد شیمیایی روی بدن خود آسیب دیده یا کشته شده‌اند موجی از اعتراضات را میان دوستداران محیط زیست به راه انداخت و کشورهای مختلف شاهد راهپیمایی‌های اعتراضی این گروه‌ها برای متوقف کردن تست لوازم آرایشی روی حیوانات بودند.

لوازم آرایشی تست شده روی حیوانات

آیا جایگزینی وجود دارد؟

شاید فکر کنید پس تولید کنندگان لوازم آرایشی چطور از بی‌ضرر بودن محصولات خود مطمئن شوند؟ واقعیت این است که روش‌های متنوع زیادی برای این کار وجود دارد که حیوانات در آن‌ها دخیل نیستند و برندهای مختلفی این روش‌ها را امتحان کرده و به نتایج موفقیت آمیزی رسیده‌اند. با این وجود قابل باور و قابل قبول نیست که هنوز هم برندهای مختلف که جزو نام‌های بزرگ و شناخته شده هم هستند هنوز کار آزمایش لوازم آرایشی را روی حیوانات انجام می‌دهند. به طور مثال برای تست کردن آسیب زا بودن یا نبودن ترکیبات یک ریمل، این ترکیبات شیمیایی داخل چشم یک خرگوش وارد می‌شود و زمانی که طول می‌کشد تا چشم حیوان بسوزد اندازه گیری می‌شود. در حالی که می‌توان این آزمایش را روی بافت‌های کشت شده و شبیه سازی شده از سلول‌های انسان نیز انجام داد.

لوازم آرایشی تست شده روی حیوانات

در حال حاضر کشورهای مختلفی خرید و فروش لوازم آرایشی تست شده روی حیوانات را ممنوع اعلام کرده‌اند اما ایالات متحده آمریکا هیچ قانونی در این مورد به تصویب نرسانده است تا این که چند هفته پیش اعلام شد که قانون گذاران ایالت کالیفرنیا (که یکی از مراکز مهم مد و زیبایی این کشور محسوب می‌شود) به عنوان اولین ایالت در کشور آمریکا خرید و فروش لوازم آرایشی تست شده روی حیوانات را ممنوع کرده‌اند، این قانون از اول ژانویه ۲۰۲۰ لازم الاجرا خواهد بود. ممنوع شدن یا نشدن استفاده از حیوانات در تست‌های غیرپزشکی سال‌هاست که موضوع بحث‌های فراوانی بوده است و موافقان و مخالفان این کار دلایل خاص خود را داشته‌اند اما با در نظر گرفتن اخلاق و انسانیت به هیچ روشی نمی‌توان توجیه کرد که حیوانات بی‌گناهی به خاطر تست شدن لوازم آرایشی که فقط برای زیبایی به کار می‌روند آسیب دیده و کشته شوند. واقعیت این است که روش‌های تست لوازم آرایشی روی حیوانات هزینه کمتری نسبت به روش‌های دیگر دارند و تنها دلیلی که برخی از برندها هنوز این تغییر را نپذیرفته‌اند جلوگیری از کاهش سود دهی فروش بوده است اما علم روز به روز در حال پیشرفت است و هر روز روش‌های جدیدتر و کم هزینه‌تری برای تست محصولات آرایشی ابداع می‌شود.

لوازم آرایشی تست شده روی حیوانات

ما چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

اگر شما جزو تولیدکنندگان لوازم آرایشی یا محققان علم شیمی و زیست شناسی نباشید شاید تصور کنید در این مورد کاری از دستتان ساخته نیست و نمی‌توانید برندها را به متوقف کردن تست محصولات خود روی حیوانات وادار کنید. اما در این ماجرا هر کسی سهمی دارد و شما هم به عنوان مصرف کننده می‌توانید محصولات مورد استفاده خود را از برندهایی تهیه کنید که عبارت Cruelty Free روی آن‌ها درج شده است. این عبارت مورد تایید سازمان‌های بهداشتی است و به معنای آن است که محصول مورد نظر شما کاملا سالم و بی‌ضرر است اما روی حیوانات هم تست نشده است. برخی از برندهای مهم و شناخته شده که در این دسته قرار می‌گیرند عبارتند از برند The Body Shop، Too Faced ،  Catrice، GOSH، Kat Von D،  Kylie Cosmetics، Tarte  ، theBalm  و  Zoya. در این لینک می‌توانید لیستی کامل از برندهایی را مشاهده کنید که در تحقیق و توسعه محصولات خود از آزمایش روی حیوانات استفاده نمی‌کنند. خوشبختانه تعداد این برندها روز به روز در حال افزایش است و با کاهش فروش و ممنوع شدن خرید و فروش لوازم آرایشی تست شده روی حیوانات در کشورهای بیشتر، برندها چاره دیگری نخواهند داشت جز این که روش‌های جدیدی را برای آزمایش محصولات خود به کار گیرند تا بازار پرسود لوازم آرایشی و بهداشتی را از دست ندهند.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه ترفندهای آرایشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)