برای خرید یک فونداسیون مناسب هزاران انتخاب متنوع پیش روی شما قرار دارد که این تنوع هرچند دست شما را برای انتخاب باز می‌کند اما گیج کننده هم هست به خصوص اگر قصد خرید یک محصول جدید را داشته باشید. اما هر کاری روشی دارد و برای انتخاب فونداسیون مناسب باید ابتدا از تشخیص نوع پوست خود شروع کنید، سپس رنگ فونداسیون مناسب خود را تشخیص دهید و پس از امتحان چندین نوع از این محصول و در نظر گرفتن شرایط و محدودیت‌های دیگر بهترین فونداسیون را انتخاب کنید. در این مقاله با روش‌های انتخاب فونداسیون مناسب آشنا خواهید شد.

انتخاب فونداسیون مناسب برای نوع پوست

برای پوست مستعد آکنه از فونداسیون بدون چربی استفاده کنید: فونداسیون غلیظ و حاوی مرطوب کننده می‌تواند پوست چرب را چرب‌تر کند پس کسانی که پوست چرب و مستعد جوش دارند باید از فونداسیون‌های غلیظ و فشرده اجتناب کنند و به جای آن از فونداسیون‌های سبک و بدون چربی که حاوی اسید سالیسیلیک هستند استفاده کنند تا از آسیب‌های پوستی و آکنه در امان بمانند.

برای پوست حساس از فونداسیون مناسب استفاده کنید: اگر پوست شما به مواد خاصی مثل پاک کننده یا مرطوب کننده واکنش نشان می‌دهد احتمالا واکنش مشابهی هم به فونداسیون خواهد داشت. اما محصولاتی وجود دارند که با عنوان ضد آلرژی Hypoallergenic تولید می‌شوند و فاقد مواد حساسیت‌زا هستند و برای پوست‌های حساس توصیه می‌شوند.

اگر بالای چهل سال هستید از فونداسیون مناسب استفاده کنید: فونداسیون‌های پودری، خشک، مات و سنگین باعث می‌شوند چروک‌های پوست عمیق‌تر دیده شود پس اگر پوست شما چروک‌های سطحی یا عمیق دارد از فونداسیون‌های سبک و مایع با پوشش متوسط استفاده کنید. همچنین فونداسیون‌هایی وجود دارند که حاوی ترکیبات ضدپیری هستند و مانع از بروز نشانه‌های آن در آینده می‌شوند که در هر سنی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

از فونداسیون حاوی ترکیبات ضدآفتاب استفاده کنید: متاسفانه بیشتر فونداسیون‌ها چنین ترکیباتی ندارند و بهتر از هنگام خرید روی بسته را به دقت بخوانید و فونداسیونی انتخاب کنید که SPF بالای ۱۵ داشته باشد تا مجبور نباشید ضدآفتاب بزنید. البته اگر شدت آفتاب زیاد باشد می‌توانید در کنار آن از ضدآفتاب قوی‌تری هم استفاده کنید.

برای پوست خشک از فونداسیون حاوی مرطوب کننده استفاده کنید: استفاده از فونداسیون‌های خشک و پودری اصلا مناسب پوست‌های خشک نیست. فونداسیون مناسب برای پوست خشک، مایع است و حاوی مرطوب کننده و ترکیبات معدنی است که باعث تغذیه بهتر پوست می‌شود.

برای پوست معمولی از فونداسیون سبک استفاده کنید: اگر پوست شما معمولی و سالم است، خشکی یا چربی اضافی ندارد و معمولا دچار آکنه یا مشکلات پوستی نمی‌شوید از یک فونداسیون سبک با پوشش دهی کم که حاوی مرطوب کننده و ضدآفتاب باشد استفاده کنید و پوست خود را زیباتر نشان دهید.

نوع فونداسیون مناسب

انتخاب رنگ مناسب برای فونداسیون

ته رنگ پوست خود را تشخیص دهید: ته رنگ پوست چیزی متفاوت با رنگ پوست است، رنگ پوست می‌تواند تغییر کند و تیره یا روشن شود اما ته رنگ ثابت است. ته رنگ پوست یا سرد است یا گرم و یا خنثی. فونداسیون‌ها نیز بر این اساس به سه دسته گرم، سرد و خنثی تقسیم می‌شوند و برای هر پوستی باید از نوع مشابه آن استفاده کرد.

رنگ فونداسیون را با رنگ پوست خود هماهنگ کنید: فونداسیون‌ها از نظر شدن رتگ به سه دسته کلی روشن، متوسط و تیره تقسیم می‌شوند که هر دسته در زیرمجموعه‌ خود رنگ‌های سرد، گرم و خنثی دارد. پس اگر شما پوست روشن و گرم دارید فونداسیون مناسب برای شما در دسته روشن و با ته رنگ زرد قرار می‌گیرد.

رنگ موی خود را هم در نظر بگیرید: فونداسیون شما باید طبیعی و متناسب با ظاهر کلی شما به نظر برسد مثلا اگر رنگ موی خود را تغییر داده باشید یا موهایتان خاکستری و سفید شده باشد باید متناسب با آن فونداسیون خود را هم تغییر دهید.

  • برای رنگ روشن مو یک فونداسیون با رنگ گرم کمک می‌کند تا چهره شما تحت‌الشعاع رنگ روشن مو قرار نگیرد.
  • برای موهای تیره استفاده از رنگ‌های روشن و سرد فونداسیون توصیه می‌شود.
  • کسانی که موی قرمز دارند نباید از فونداسیون‌هایی که ته رنگ صورتی دارند استفاده کنند.

رنگ فونداسیون مناسب

امتحان کردن فونداسیون‌های متنوع

قبل از خرید چند نوع فونداسیون را تست کنید: رنگ فونداسیون در بطری آن می‌تواند با رنگ آن روی پوست تفاوت اساسی داشته باشد پس لازم است قبل از خرید فونداسیون مناسب ، آن را تست کنید. به یک فروشگاه معتبر لوازم آرایشی مراجعه کنید، با کارشناس فروش مشورت کرده و نمونه‌های متنوعی را تست کنید تا چیزی را که می‌خواهید پیدا کنید. اگر فرصت زیادی برای تست کردن ندارید یا پوستتان شرایط مناسبی ندارد مثلا برنزه شده‌اید یا محدودیت‌های دیگری دارید از فروشگاه اشانتیون بگیرید (بیشتر برندهای معتبر چنین اشانتیون‌هایی را رایگان یا به قیمت خیلی کم ارائه می‌کنند) و در فرصت مناسب آن را امتحان کنید.

با آرایشگر خود مشورت کنید: برخی از انواع فونداسیون‌ها به تکنیک یا ابزار خاصی برای استفاده نیاز دارند تا پوشش بهتری داشته باشند و یک آرایشگر می‌تواند در این مورد راهنمایی‌های لازم را به شما بدهد. در مورد مشکلات پوست و حساسیت‌های آن و برنامه روزانه خود به وی اطلاعات لازم را بدهید و در مورد نحوه استفاده از فونداسیون و ابزارهای مناسب آن اطلاعات لازم را از وی بخواهید.

رنگ‌های مختلف را تست کنید: چند رنگ مختف فونداسیون را همزمان روی محل مناسب (روی استخوان فک) تست کنید و با هم مقایسه کنید. این مشاهده را زیر نور طبیعی انجام دهید تا مطمئن شوید کدام رنگ فونداسیون مناسب شما است.

نظر دوستانتان را بپرسید: تنها به نظر خودتان یا کارشناس فروش در فروشگاه بسنده نکنید. از یک فرد ماهر مثلا آرایشگر خود بخواهید نظر خود را در مورد فونداسیونی که انتخاب کرده‌اید یا اشانتیون آن را گرفته اید به شما بگوید. اما بهترین نظر را معمولا کسانی می‌دهند که شما را به خوبی می‌شناسند.

در نظر گرفتن همه شرایط و محدودیت‌ها

تصور صحیحی از چیزی که می‌خواهید داشته باشید: آیا می‌خواهید پوست شما طبیعی به نظر برسد یا دوست دارید آرایشی حرفه‌ای و بی‌نقص با پوستی مات داشته باشید؟ برای داشتن پوستی درخشان از فونداسیون سبک و مایع استفاده کنید. برای داشتن پوستی با ظاهر طبیعی از فونداسیون حاوی مرطوب کننده زیاد استفاده کنید. برای داشتن پوستی صاف و آرایشی بیرنقص از فونداسیون مات با پوشانندگی بالا استفاده کنید.

شرایط محیطی را هم در نظر بگیرید: اگر هر روز در محیط‌های گرم و مرطوب فعالیت می‌کنید فونداسیون مناسب باری شما فونداسیون ضدآب است اما باید قابلیت تنفس داشته باشد. اگر برای مراسم خاصی آماده می‌شوید فونداسیون مات یا نیمه مات استفاده کنید تا در عکس‌ها زیبا دیده شوید. اگر به باشگاه یا پیاده‌روی می‌روید ترجیحا آرایش سنگین نکنید چون در این شرایط روزنه‌های پوست به سادگی بسته می‌شود. اگر برای دانشگاه یا محل کار فونداسیون می‌زنید از رنگ‌های خیلی سرد اجتناب کنید چون نور فلورسنت این محیط‌ها شما را رنگ پریده نشان خواهد داد.

یک فونداسیون را در طول سال استفاده نکنید: رنگ پوست شما در طول سال تغییر می‌کند و در تابستان تیره‌تر و در زمستان روشن‌تر است پس در تابستان فونداسیون خود را یک یا دو درجه تیره‌تر از زمستان انتخاب کنید.

برای هماهنگی بهتر رنگ‌ها را با هم مخلوط کنید: اگر رنگی که دقیقا همرنگ پوست شما باشد پیدا نکردید رنگ‌ها مختلف را با هم مخلوط کنید تا بهترین رنگ را به دست آورید.

فونداسیون غلیظ را با مرطوب کننده ترکیب و رقیق کنید: اگر فونداسیون همرنگ پوست خود را پیدا کردید اما باففت آن برای شما غلیظ بود کمی مرطوب کننده به آن اضافه کنید و آن را رقیق‌تر کنید. با کمی آزمون و خطا تناسب دقیق برای ترکیب این دو ماده را به دست آورید طوری که هم پوشانندگی خوبی داشته باشد و هم به اندازه کافی رقیق باشد.

فونداسیون مناسب سن خود انتخاب کنید: بافت پوست شما با گذشت سن تغییر می‌کند و در هر دوره باید از فونداسیون مناسب آن سن استفاده کنید.

  • برای دوره نوجوانی و اوایل دهه بیست زندگی فونداسیون بدون چربی یا پودر سبک با پایه معدنی توصیه می‌شود.
  • اگر پوست شما در داخر دهه سی نشانه‌های پیری را بروز داده باشد از فونداسیون‌های کرمی حاوی مرطوب کننده که پوست را باطراوت و تغذیه می‌کند استفاده کنید.
  • در سنین بالاتر فونداسیون‌های حاوی سیلیکون که ظاهر پوست را صاف و چروک‌های سطحی را مخفی می‌کنند به کار ببرید.
  • فونداسیون برای سنین بالا باید سبک و حاوی مرطوب کننده باشد و از انواع پودری که لای چروک‌ها را پر کرده و شما را پیرتر نشان می‌دهند اجتناب کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه ترفندهای آرایشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)