ظاهر انسان در اعتماد به نفس او نقش دارد و لباس‌ها در این میان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند. بنابراین یک استایل زیبا و ترکیب لباس عالی موجب افزایش اعتماد به نفس شما خواهد شد. این که به دنبال لباس‌های شیک و زیبا باشید به معنای این نیست که از کمبود اعتماد به‌نفس رنج می‌برید بلکه در مواقعی لازم است که این حس را در خودتان تقویت کنید مثلا وقتی که برای یک مصاحبه شغلی حضوری آماده می‌شوید و یا می‌خواهید تصویر خوبی از خود در اجتماع ایجاد کنید. اما چطور می‌توان با پوشیدن لباس اعتماد به نفس را افزایش داد؟ چند ترفند ساده در ترکیب و انتخاب لباس‌ها می‌تواند نقش مهمی در اعتماد به‌نفس شما داشته باشد که در این مقاله با این ترفندها آشنا خواهید شد.

در مقاله‌ای که در مجله روانشناسی اجتماعی منتشر شد نقش پوشاک در اعتماد به نفس افراد سنجیده شد. در این آزمایش به تعدادی دانشجوی پزشکی که روپوش آزمایشگاهی به تن داشتن گفته شد که روپوش‌هایشان متعلق به پزشکان است و مشخص شد که این دانشجویان عملکرد بهتری نسبت به دانشجویانی داشتند که گفته شد روپوش‌هایشان به هنرمندان تعلق دارد. شاید فکر کنید این مساله در مورد شما صدق نمی‌کند اما ثابت شده است که پوشیدن لباس مناسب موقعیت تاثیر چشمگیری در عملکرد شما در آن موقعیت دارد و این اصل را روی همه موقعیت‌ها می‌توان تعمیم داد. با در نظر گرفتن این اصل می‌توان ترفندهای افزایش اعتماد به نفس در لباس پوشیدن را در موارد زیر خلاصه کرد:

متناسب با فرم اندام خود لباس بپوشید

افزایش اعتماد به نفس

هر کسی فرم اندام خاصی دارد که شاید مشابه افراد دیگر نباشد اما به طور کلی اندام‌های زنانه و مردانه به چند دسته اصلی تقسیم می‌شوند که هر کدام چند ویژگی اساسی دارند مانند شکم بزرگ، شانه پهن، قد کوتاه و یا ویژگی‌های دیگری که اگر به درستی شناخته شوند انتخاب لباس مناسب برای آن کار ساده‌ای است. مثلا هر کسی به خوبی می‌داند که چه نوع شلوار جین یا مانتویی مناسب اوست و بیشتر با اندامش هماهنگی دارد یا این که کدام ترفندها و یا طرح‌های لباس می‌تواند در بلندتر به نظر رسیدن قد و داشتن پاهای کشیده موثر باشد. این موارد چیزهایی نیستند که هر کسی به صورت ذاتی بداند بلکه نیاز به آموزش دارند و برای افزایش اعتماد به نفس و داشتن عزت نفس بیشتر بهتر است این اصول را به خوبی فرابگیرید و در پوشاک روزمره خود رعایت کنید.

روی ویژگی‌های مثبت ظاهر خود تاکید کنید

افزایش اعتماد به نفس

در کنار ایرادها و به اصطلاح نقایص ظاهری هر کسی نقاط قوت و ویژگی‌های مثبتی در چهره یا اندام خود دارد که می‌تواند کانون تیپ و استایل او باشد و لباس‌های خود را طوری انتخاب و ترکیب کند که روی این ویژگی‌ها تاکید بیشتری داشته باشد چون به چشم آمدن ویژگی‌های مثبت و نقاط قوت در بالا رفتن حس اعتماد به نفس تاثیر زیاد دارد. این ویژگی‌های مثبت می‌تواند داشتن قد بلند، موهای زیبا، پوست خوشرنگ، ابروهای جذاب، کمر باریک باشد، خیلی درگیر استانداردهای معمول زیبایی نباشید و به خاطر داشته باشید که حتی یک لبخند زیبا هم می‌تواند نقطه قوت ظاهر شما باشد. پس بر این اساس اصل پوشاندن عیوب و تاکید روی زیبایی‌ها در مورد لباس‌ها هم صدق می‌کند و ساده‌ترین روش برای افزایش جذابیت و زیبایی ظاهری و البته باطنی است که چندان هم مقید به استانداردهای کلیشه‌ای زیبایی نیست.

برای افزایش اعتماد به نفس رنگی را که به شما می‌آید پیدا کنید

افزایش اعتماد به نفس

دنیای رنگ‌ها تنوع بالایی دارند و در میان بی‌شمار رنگ‌هایی که در طبییعت وجود دارد و چشم‌ها می‌توانند تشخیص دهند حتما تعدادی رنگ وجود دارد که به شما بیاید و رنگ مورد علاقه شما هم باشد. اگر این رنگ را پیدا کرده‌اید خوش شانس هستید اما اگر هنوز چنین رنگی را پیدا نکرده‌اید بهتر است دست به کار شوید و رنگی را که بیش از بقیه رنگ‌ها به شما می‌آید ( و لزوما هم یک رنگ نیست  وممکن است چند رنگ باشد ) پیدا کنید. لباسی که چنین رنگی داشته باشد باعث می‌شود موهای شما زیباتر و درخشان‌تر به نظر برسد، چشمان شما براق و باز شود و پوست شما خوشرنگ‌تر و زیباتر دیده شود. در مقابل، رنگ نادرست رنگی است که به شما نمی‌آید و اگر آن را بپوشید چهره شما مات و بیرنگ و خسته به نظر می‌رسد و رنگ پوست شما نیز زیبا نخواهد بود. اولین گام برای پیدا کردن رنگ مناسب، آزمون تشخیص ته رنگ پوست است. این ته رنگ نه تنها در انتخاب رنگ لباس بلکه در انتخاب رنگ مو، رنگ آرایش و موارد دیگر نیز نقش دارد و لازم است که این رنگ را تشخیص دهید تا انتخای درست و موفقی داشته باشید.

احساس و خاطرات خود را درباره یک لباس خاص فراموش نکنید

افزایش اعتماد به نفس

برخی از لباس‌ها خاطرات خاصی را در خود دارند، مثلا زمانی که آن لباس را به تن داشته‌اید با شخص خاصی ملاقات کرده‌اید و یا آن لباس یادگاری از شخص مهمی است و در نتیجه وقتی آن را به تن می‌کنید این خاطرات و احساس خوب در شما زنده می‌شود و باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود. این حس‌ها ممکن است تنها حواس پنج گانه باشند یعنی رنگ خاص یا جنس خاص یا مدل خاصی که به شما حس خوبی می‌دهد و کمک می‌کند در مورد خودتان تصور بهترین داشته باشید مثلا اگر پوشیدن یک لباس نقره‌ای یا پارچه ساتن احساس خوبی به شما می‌دهد و یا در لباس یقه هالتر و آستین حلقه‌ای تصور بهتری در مورد خودتان دارید این احساس‌ها را جدی بگیرید و لباس‌های خود را درست انتخاب کنید.

استایل شخصی خود را تعریف کنید

افزایش اعتماد به نفس

اعتماد به نفس واقعی و غیرکاذب زمانی به وجود می‌آید که شما به شخصیت واقعی خودتان وفادار باشید و بر اساس آن سبک لباس پوشیدن خود را انتخاب کنید تا به عنوان هویتی خاص و غیرتقلیدی مطرح باشید. این روش زمانی ممکن است که شما استایل شخصی خود را تعریف کرده باشید، در این صورت شما می‌توانید برای هر روز لباس‌های جدید، زیبا و مخصوص خود داشته باشید و از دیگران تقلید نکنید. اگر موارد قبلی گفته شده در این مقاله را رعایت کنید بیشتر مسیر را رفته‌اید و به استایل شخصی خود نزدیک شده‌اید. گام بعدی در این مسیر شناخت درست خود و شخصیت خود است، این که می‌خواهید مردم چه تصویری از شما داشته باشند، یک دانشمند، یک هنرمند، یک رئیس یا سیاستمدار؟ پس از مشخص شدن این تعاریف پیدا کردن استایل شخصی بسیار ساده است.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه اصول شیک پوشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: The Every Girl (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)