اگر با پوست بدن انسان آشنایی کافی داشته باشید احتمالا کلاژن را هم می‌شناسید. کلاژن نوعی پروتئین طبیعی است که در بدن انسان ساخته می‌شود و وظیفه آن حافظ خاصیت انعطاف پذیری و کشسانی پوست است. البته کلاژن ماده‌ای حیاتی است که در تمام بافت‌ها کاربرد دارد و محدود به پوست نیست اما گاهی تولید این پروتئین به دلایلی کاهش یافته و همین مساله باعث آسیب‌های عضلانی، درد مفاصل و خشکی پوست و شکل گیری چین و چروک‌ها می‌شود. یکی از دلایلی که تولید کلاژن را در بدن کاهش می‌دهد تغذیه نادرست و نرسیدن مواد مفید و مغذی به بدن است. اما با تغذیه صحیح می‌توان تولید این ماده را افزایش داد و سلامت و زیبایی پوست و بدن تا تضمین کرد. ما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز شما را با غذاهایی که تولید کلاژن را در بدن افزایش می‌دهند آشنا خواهیم کرد و در ادامه چهار ماده غذایی را که حاوی بیشترین مقدار آنتی اکسیدان هستند به شما معرفی خواهیم کرد.

غذاهای کلاژن ساز را بشناسید

این که تصور می‌شود غذاهای حاوی کلاژن می‌توانند تولید کلاژن را افزایش دهند یک باور غلط رایج است. چون ساختار این ماده پس از هضم در بدن کاملا شکسته می‌شود و به اسیدهای آمینه سازنده آن تجزیه می‌شود. اما اگر می‌خواهید تولید کلاژن را در بدن خود افزایش دهید این کار با انتخاب غذاهای مناسبی که حاوی ترکیبات پایه این ماده هستند امکان پذیر است. غذاهایی که حاوی ویتامین C، E و روی هستند چنین اثری دارند و باعث تقویت و افزایش تولید این پروتئین حیاتی در بدن شما می‌شوند. در ادامه ده غذایی را که چنین اثری دارند به شما معرفی خواهیم کرد. از این غذاها معمولا برای بهبود سریع بیمارانی که دچار جراحات شدید هستند استفاده می‌شود چون اثر آن‌ها در ترمیم سریع بافت‌های بدن ثابت شده است.

مرکبات: وقتی صحبت از مرکبات می‌شود همه به یاد ویتامین C می‌افتند چون مرکبات منبع غنی این ویتامین هستند و استفاده از میوه‌هایی مثل پرتقال، نارنگی، گرپ فروت، لیمو، نارنج و … می‌تواند نیاز روزانه شما را به این ویتامین ضروری تامین کند. همان طور که قبلا هم گفتیم ویتامین C یکی از ترکیبات کلیدی برای ساخت کلاژن است و اگر می‌خواهید پوستی شاداب و جوان داشته باشید مصرف مرکبات را فراموش نکنید.

مرکبات

گوشت مرغ: کارشناسان تغذیه و پوست توصیه می‌کنند که حتما گوشت مرغ را به برنامه روزانه غذایی خود اضافه کنید. چون این نوع گوشت تاثیر و نقش زیادی در ساخت کلاژن در بدن و بهبود وضعیت پوست شما دارد. گوشت مرغ حاوی اسیدهای آمینه غیرضروری (پروتئین‌هایی که بدن قادر به ساختن آن‌ها است) متعددی است که بدن شما می‌تواند از آن‌ها به عنوان منبع برای ساخت کلاژن استفاده کند.

گوشت مرغ

آجیل و دانه‌های روغنی: آجیل و دانه‌های روغنی هر دو منابع غنی اسیدهای چرب مفیدی هستند که در ساخت کلاژن نقشی تعیین کننده دارند. علاوه بر این، آجیل و دانه‌های روغنی حاوی مقادیر زیادی روی هستند و مطالعات اخیر نشان داده است که این عناصر به ساخت پروتئین کلاژن، کمک شایانی می‌کنند. پس لازم است که این گروه مواد غذایی را به برنامه غذایی روزمره خود اضافه کنید تا پوستی شاداب‌تر و جوان‌تر داشته باشید.

دانه‌های روغنی

سویا: ادامامه Edamamde به نوعی سویای نارس پخته شده که در داخل غلاف آن قرار دارد گفته می‌شود. این ماده گیاهی از خانواده حبوبات است و در کشورهای شرق آسیا به خصوص چین و کره و ژاپن به عنوان پیش غذا و مخلفات معمولا همراه با سوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید دلیل زیبایی پوست مردم این مناطق هم استفاده از چنین غذاهای مفید و پرباری باشد. ادامامه حاوی مقادیر زیادی روی است و همان طور که گفتیم روی یکی از عناصر اصلی و تعیین کننده در تولید کلاژن در بدن شما است.

سیب زمینی شیرین: همه میوه‌ها  سبزیجاتی که رنگ نارنجی دارند برای بدن شما مفید هستند و استفاده از آن‌ها توصیه می‌شود. چون رنگ نارنجی به معنای وجود ماده بتاکاروتن است و این ماده پیش ماده ویتامین A است یعنی می‌تواند در بدن به ویتامین A  تبدیل شود و به گفته کارشناسان ویتامین A یک ترکیب ضروری و موثر برای ساخت کلاژن در بدن است. سیب زمینی شیرین هم در کنار هویج و کدوتنبل رنگ نارنجی دارد و استفاده از آن می‌تواند در بهبود وضعیت و ظاهر پوست شما موثر باشد.

سیب زمینی شیرین

ماهی: متاسفانه بیشتر افراد ماهی دوست ندارند چون نمی‌توانند بوی بد آن را تحمل کنند. اما این نوع گوشت، حاوی مواد مغذی و مفیدی است که بدن شما به آن نیاز دارد و هیچ بهانه و دلیلی برای حذف این ماده برنامه غذایی شما وجود ندارد. کارشناسان توصیه می‌کنند حتما استفاده از ماهی به خصوص ماهی قزل آلا و به خصوص نوع وحشی آن را به برنامه غذایی هفتگی خود اضافه کنید چون قزل آلا حاوی مقادیر زیادی روی است که اثر چشمگیری در تقویت تولی کلاژن در بدن شما دارد.

ماهی

فلفل دلمه‌ای زرد: همه انواع فلفل دلمه‌ای مقادیر زیادی ویتامین C  هستند و مصرف آن‌ها می‌تواند سلامت و زیبایی پوست شما را تضمین کند. اما فلفل دلمه‌ای زرد (به همان دلیلی که قبلا عنوان شد) علاوه بر ویتامین C حاوی ویتامین A هم هست و وجود این دو ویتامین در کنار هم می‌تواند تولید کلاژن را تا حد زیادی در پوست شما افزایش داده و زیبایی و شادابی آن را تامین کند.

فلفل دلمه‌

توت فرنگی: توت فرنگی یک میوه خوشمزه و دلپذیر تابستانی است که نه تنها مقادیر بالای ویتامین C آن تولید کلاژن را در بدن شما افزایش می‌دهد بلکه این ویتامین C به عنوان یک انتی اکسیدان قوی عمل کرده و از بدن و پوست شما در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. البته برخی از افراد ممکن است نسبت به این ماده آلرژی داشته باشند و بهتر است به جای آن از میوه‌ها و مرکبات دیگری که حاوی ویتامین C  می‌باشند استفاده کنند.

توت فرنگی

کدو: کدو یکی از سبزیجات خوراکی است که مقدار زیادی ویتامین A دارد و همان طور که گفتیم این ویتامین نقش مهمی در تولید کلاژن ایفا می‌کند. کدو یکی از سبزیجات ارزان قیمت است که در هر فصلی یافت می‌شود و از آن می‌توان به صورت خام یا پخته شده در سالاد و غذاهای دیگر استفاده کرد.

کدو

گوشت گاو: گوشت گاو هم اگرچه در دسته گوشت‌های قرمز قرار می‌گیرد اما مانند گوشت سفید و مرغ حاوی پروتئین‌های غیرضروری مهمی است که بدن شما می‌تواند از آن‌ها به عنوان پایه تولید کلاژن استفاده کند. پس اگر می‌خواهید بدنی سالم و پوستی زیبا و جوان داشته باشید هرگز نباید مصرف گوشت اعم از گوشت قرمز و سفید را به طور کامل حذف کنید.

گوشت گاو

غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان را بشناسید

آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که بدن شما را در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و از به وجود آمدن سلول‌های سرطانی و سایر آسیب‌هایی که عوامل محیطی روی پوست و سایر قسمت‌های بدن دارند جلوگیری می‌کنند. انتی اکسیدان‌ها در بسیاری از مواد غذایی وجود دارند اما برخی از مواد غذایی حاوی مقدار زیادی از این مواد موثر هستند که می‌توانند نیاز روزمره شما را به آنتی اکسیدان تامین کنند. در ادامه شما را با تعدادی از این مواد غذایی آشنا می‌کنیم تا با اضافه کردن آن‌ها به رژیم غذایی روزمره خود پوست سالم‌تر و جوان‌تری داشته باشید.

ذغال اخته وحشی: ذغال اخته وحشی یا بلوبری یکی از میوه‌های خانوده توت است و مانند بقیه اعضای این خانواده مقادیر بالایی ویتامین C در خود دارد که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کند. اما در این میان میزان ویتامین C ذغال اخته از بقیه توت‌ها بیشتر است و اگر می‌خواهید بدنی سالم و پوستی شاداب داشته باشید. مصرف این میوه را فراموش نکنید. مصرف ذغال اخته جریان خون را در پوست افزایش می‌دهد و رشد موها را تقویت می‌کند، آسیب‌های پوستی را درمان می‌کند و مهم‌تر از همه این که کالری بسیار کمی دارد و در کنار طعم دلپذیر، باعث چاقی هم نمی‌شود.

ذغال اخته وحشی

زردچوبه: زردچوبه یک ماده جادویی به نام کورکورمین در خود دارد که یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است و مصرف ان به صورت موضعی و خوراکی می‌توان اثری معجزه آسا روی پوست شما داشته باشد. زردچوبه اثر ضدالتهاب و آنتی اکسیدانی دارد که چربی اضافی پوست را جذب کرده و باکتری‌های مضری را که باعث آکنه می‌شوند از بین می‌برد. برای استفاده از این ماده به صورت خوراکی آن را با آب یا ماست مخلوط کرده و خمیری کنید و روی پوست مالیده و پس از بیست دقیقه با آب ولرم به طور کامل بشویید تا رنگ نارنجی آن کاملا پاک شود.

زردچوبه

آووکادو: آووکادو یکی از معدود سبزیجاتی است که حاوی اسیدهای چرب امگا۳ می‌باشد. آنتی اکسیدان‌های موجود در آووکادو نشانه‌های پیری را در پوست کاهش داده و التهاب آن را از بین می‌برند. آووکادو حاوی مقادیر بالای ویتامین E و B است که روی سلول‌ها پوستی اثر کرده و پوست و مو و ناخن را تقویت می کنند.

آووکادو

سبزیجات سبز تیره: سبزیجات سبز تیره مثل اسفناج و کلم و سبزی خوردن حاوی فیتوکمیکال‌ها هستند که حاوی آنتی اکسیدان و ترکیبات ضدالتهاب متعددی هستند. ویتامین C موجود در این سبزیجات تولید کلاژن را در بدن افزایش داده و پوست را تقویت می‌کنند. آنتی اکسیدان‌های موجود در این سبزیجات نیز پوست و موها را تقویت کرده و از آن‌ها در مقابل آسیب و اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌کنند.

تولید کلاژن

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)