رپورتاژ آگهی


سفر به قم با قطار یا اتوبوس؟

شهر قم آب‌وهوای گرم و خشکی دارد و گردشگران بهتر است فصل بهار را برای سفرشان انتخاب کنند. بیشتر مسافران در هنگام تصمیم برای سفر سؤالی ذهنشان را درگیر می‌کند که از چه وسیله نقلیه‌ای استفاده کنند، زیرا سفر کردن جذاب بوده و بهتر است با انتخاب وسیله نقلیه خوب و درست از مسیر لذت ببرند و سفری خاطره‌انگیز برای خود و خانواده‌تان رقم بزنند. در این متن قصد داریم راه‌های دسترسی به قم را برایتان توضیح دهیم تا هم‌ فکرتان از این بابت آسوده باشد و هم‌ سفری خاطره‌انگیز را تجربه کنید. قم علاوه بر زیارتگاه چندین جاذبه دیدنی و تاریخی دارد که بازدید از آن‌ها به همه گردشگران توصیه می‌شود. در هنگام سفر به این شهر پیشنهاد می‌شود از مسجد جمکران، قلعه قم رود، کاروانسرای دیر گچین، حمام حاج عسگر خان، خانه تاریخی زند و دریاچه نمک حوض سلطان بازدید کرده و عکس‌های بی‌نظیری بگیرید.

انتخاب وسیله نقلیه مناسب برای سفر

در هنگام برنامه‌ریزی برای سفر از دغدغه‌های اصلی برای افراد انتخاب وسیله نقلیه است. مدیریت هزینه سفرتان به چندین عوامل بستگی دارد که می‌توان به زمان سفر، مدت‌زمان اقامت، محل اقامت و استفاده از وسیله نقلیه اشاره کرد. مردم چنین فکر می‌کنند که قطار برای سفرهای طولانی مناسب است، اما در واقع چنین نیست، زیرا برای سفرهای کوتاه‌مدت نیز گزینه خوبی است. مثلاً برای سفر از تهران تا قم سفر با قطار به مسافران پیشنهاد می‌شود، زیرا مسیر جاده‌ای این دو شهر خسته‌کننده و یکنواخت است. در میان قطارها نیز قطار اتوبوسی طرفداران زیادی دارد و این مسیر دو ساعته با صندلی‌های لوکس و راحت طی می‌شود. پس می‌توان گفت برای سفرهای داخلی علاوه بر ماشین شخصی دو گزینه دیگر پیش روی مسافران است: اتوبوس و قطار. با دانستن مزایا و معایب این وسایل نقلیه می‌توانید تصمیم درست و مناسبی بگیرید و خودتان را برای سفری ایده آل آماده کنید. البته می‌توان گفت انتخاب وسیله نقلیه به مقصدتان نیز بستگی دارد. همواره برای سفر کردن به شهرهای مختلف چندین راه وجود دارد که در رابطه با قم نیز می‌توان به ماشین شخصی، قطار و اتوبوس اشاره کرد و در صورت تمایل و با توجه به شرایط خود می‌توانید یکی از این وسایل نقلیه را انتخاب کنید.

سفر به قم با قطار یا اتوبوس؟

سفر به قم با قطار

برای سفر به شهر قم روش دیگر استفاده از قطار است. این روش سریع‌تر بوده و هزینه کمی به دنبال دارد. برای خرید بلیط قطار تهران قم تنها کافی است وارد سایت سفرمارکت شوید و در بخش بلیط قطار شهر خودتان را به عنوان مبدأ انتخاب کرده و شهر مقصد را نیز قم بزنید تا روزها و ساعت‌های حرکت قطار را مشاهده کنید. سپس با توجه به برنامه‌ریزی سفرتان و شرایط می‌توانید بلیط خود را رزرو کنید. ایستگاه راه‌آهن در شهر قم در خیابان سپاه و میدان راه‌آهن واقع‌شده است. با توجه به اینکه این ایستگاه در مرکز شهر قرار دارد، بنابراین دسترسی به این ایستگاه راحت بوده و با تاکسی‌های شهری می‌توانید به تمامی نقاط شهر بروید. در سفر با قطار محدودیت بار وجود ندارد و هزینه بلیط قطار نیز دچار نوسان نمی‌شود. پس می‌توان گفت اکثر اوقات سال ثابت است. البته لازم به ذکر است که هرکدام از شرکت‌های ریلی نرخ‌های متفاوتی دارند و امکانات و خدمات ارائه‌شده در هریک از قطارها در هزینه بلیط فرق ایجاد می‌کنند.

برخی از شرکت‌های ریلی فعال در این مسیر عبارت‌اند از نورالرضا، جوپار، بن ریل، فدک و رجا. این شرکت‌ها در مسیر تهران به قم فعالیت دارند. برای خرید بلیط قطار ارزان در مسیر تهران قم به عواملی بستگی دارد که می‌توان به روزهای تعطیل، کلاس قطار و خدمات ارائه‌شده اشاره کرد. همچنین قیمت بلیط قطار از درجه‌یک و ویژه و اتوبوسی متفاوت است. در صورت سفر خانوادگی و دسته‌جمعی نیز پیشنهاد می‌کنیم کوپه دربست رزرو کنید تا هزینه‌های سفر را بهتر مدیریت کنید و همگی باهم مسیر را طی کرده و لحظات خوشی را بگذرانید. از هزینه‌های خرید بلیط قطار تهران قم و بلیط قطار قم تهران می‌توان به سن کودکان اشاره کرد که زیر ۱۲ سال نیم‌بها محاسبه می‌شود و برای کودکان زیر ۲ سال تنها ۱۰ درصد از قیمت بلیط بزرگ‌سالان دریافت می‌شود. در صورت تمایل به سفر سریع می‌توانید از قطارهای سریع‌السیر رزرو کنید. برای استفاده از خدمات پذیرایی در قطار نیز باید از قبل هزینه پرداخت کنید.

در طول مسیر می‌توانید از تماشای مناظر لذت ببرید و در صورت نیاز می‌توانید از رستوران قطار انواع غذاها را تهیه کنید. برای استفاده از سرویس بهداشتی نیز به راحتی می‌توانید به دستشویی موجود در هر واگن بروید. از لحاظ امنیت باید چنین اشاره کرد که قطار امنیت بالایی دارد، همچنین شرایط جوی نیز در حرکت قطار تأثیر ندارد. از امکانات رفاهی ارائه‌شده در داخل قطار می‌توان به سیستم صوتی و تصویری اشاره کرد تا در طول مسیر سرگرم شوید. چند مورد از معایب سفر با قطار می‌توان به قیمت بلیط قطار نسبت به اتوبوس اشاره کرد ولی با توجه به امکانات ارائه‌شده ارزش خرید بلیط قطار بیشتر است.

سفر به قم با قطار یا اتوبوس؟

سفر به قم با اتوبوس

یکی دیگر از روش‌های سفر به این شهر استفاده از اتوبوس است که هزینه کمی به دنبال دارد. انتخاب اتوبوس برای سفر نیاز به برنامه‌ریزی و خرید بلیط از چندین ماه قبل را ندارد، اما باید توجه داشت که سفر با اتوبوس راحتی و آسایش نداشته و اینکه خدمات رفاهی ارائه‌شده در اتوبوس مانند قطار نیست. تنها مزیت اتوبوس نسبت به سایر وسایل نقلیه ‌این است که از مناظر جاده لذت ببرید. در صورت سفر از تهران به قم می‌توانید از ترمینال جنوب و غرب برای سفر به قم بلیط رزرو کنید.

هزینه کرایه سفر با اتوبوس بسته به زمان خرید بلیط تفاوت دارد. با توجه به گستردگی حمل‌ونقل اتوبوس‌رانی بین‌شهری می‌توان امکانات اتوبوس‌ها را چنین بیان کرد: سیستم سرمایشی و گرمایشی و صفحه‌نمایش جهت پخش فیلم. اتوبوس‌ها دو دسته معمولی و وی آی پی هستند. در اتوبوس‌های معمولی صندلی‌ها دو ستونه هستند و در مدل‌های وی آی پی یکی از ستون‌ها تک‌صندلی است و فضای راحتی برای مسافران فراهم‌شده است. یکی دیگر از مزایای استفاده از اتوبوس در هنگام سفر می‌توان به دسترسی همیشگی آن اشاره کرد و اینکه در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانید بلیط آن را تهیه کنید. همچنین در تمام شهرهای کوچک اتوبوس‌های بین‌شهری فعالیت دارند و ترمینال در همه شهرهای کوچک و بزرگ دایر شده است. از معایب سفر با اتوبوس این است که در بیشتر اوقات نمی‌توانید حالت صندلی خود را بیش از حد تغییر دهید و حتی نمی‌توانید برای چند دقیقه هم که شده قدم بزنید، مگر اینکه از اتوبوس پیاده شوید.

سخن آخر

سفر به شهر قم برای خیلی از مسافران سرشار از خاطره است، زیرا هم موقعیت مذهبی داشته و هم از لحاظ گردشگری نیز موردتوجه مسافران قرار می‌گیرد. در حالت کلی، سفر جزو اتفاقات جالب و خوش در زندگی هر فرد است که باید با برنامه‌ریزی کامل از سفرتان نهایت لذت را ببرید. انتخاب وسیله نقلیه برای سفر از اولین برنامه‌ریزی‌ها و مهم‌ترین آن‌هاست تا خاطرات خوشی را تجربه کنید. در این متن نیز قصد داریم وسیله سفر به قم را توضیح دهیم که با خواندن مطالب گفته‌شده می‌توانید تصمیم بگیرید که بلیط قطار تهیه کنید یا بلیط اتوبوس. ولی پیشنهاد ما این است که هر وسیله‌ای را برای سفر می‌کنید، سخت نگیرید و از مسیر لذت برده و برای سفرهای بعدی نیز مشتاق شوید.