همه ما روزهایی را به خاطر می‌آوریم که در آن همه خانم‌ها یک مدل مو داشتند، همه یک رنگ را برای رژ لب خود انتخاب می‌کردند و همگی تعریف مشخص و محدودی از یک آرایش در ذهن خود داشتند، دورانی که در آن سبک شخصی آرایش هیچ معنایی نداشت و همه این زیبایی‌ها از پیش تعیین شده بود و هر چند سال یک بار دچار تغییر و تحول می‌شد. اما در چند سال گذشته ترندهای زیبایی معنای گذشته خود را از دست داده‌اند و به تعداد افراد دنیا راه برای زیباتر شدن وجود دارد. اما این تغییر از کجا نشات گرفت و چطور به این نقطه رسید؟ چه آینده‌ای پیش روی دنیای زیبایی ترسیم می‌شود؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز درباره سبک شخصی آرایش و تغییر و تحول آن در طول دهه‌ها که به مرگ ترندها در عصر حاضر انجامیده است مطالبی بیان خواهیم نمود.

تولد ترندها

در آگوست سال ۱۹۹۸ در مقاله‌ای در مجله Allure بیان شد که رژ لب پررنگ با رنگ‌های تند مثل آلبالویی، بنفش و قهوه‌ای که بدون دقت و ظرافت روی لب‌ها زده شده باشد مهم‌ترین ترند آینده در زمینه آرایش لب‌ها خواهد بود. پس از آن تصاویری از چهره‌های مطرح مد آن زمان مثل سیندی کرافورد و کاترین زتا جونز با این سبک آرایش در مجلات منتشر شد و چند ماه بعد در نمایش‌های مد بهار و تابستان ۱۹۹۹ برندهای کوم دگارسونز و کاترین همنت همین سبک آرایش لب روی چهره مدل‌ها مشاهده می‌شد. سال بعد نیز برند لوازم آرایشی MAC اعلام کرد که رژ لب مدل Ruby Woo که یک رژ مات مخملی به رنگ سرخابی است به عنوان شاخص‌ترین رژ لب این برند در تالار افتخارات آن به ثبت خواهد رسید. از آن زمان تاکنون هر چهار دقیقه یک عدد از این رژ لب به فروش می‌رسد و جزو محبوب‌ترین رژها در جهان است.

سبک شخصی آرایش مدلی جدید در دنیای زیبایی

داستانی که برای شما بیان شد یک نمونه جالب و کامل از روندی است که یک سبک آرایشی طی می‌کند تا به ترند شدن و محبوب شدن برسد و این روند حداقل در ۱۵ تا ۲۰ سال گذشته به همین منوال ادامه داشته است. بیشتر ترندها مثل مدل موی پفی دهه شصت و سایه‌های رنگارنگ دهه هشتاد در مجلات مد و نمایش‌های مد متولد می‌شوند یعنی پشت صحنه نمایش‌های مد جایی است که یک سبک جدید آرایشی برای اولین بار امتحان می‌شود، سپس توسط نویسندگان مجلات و سلبریتی‌ها تبلیغ می‌شود و پس از آن به تولید انبوه و توده‌های مصرف کننده می‌رسد. برخلاف مدل‌های لباس، مدل‌های آرایش محدود هستند و دنبال کردن آن‌ها بسیار ساده است و هر کسی که مدل‌ها و سبک‌های جدید آرایشی علاقه داشته باشد می‌تواند اطلاعات کاملی از آن‌ها داشته باشد و آن‌ها را در آرایش خود امتحان کند. سارا براون در سایت Business of Fashion می‌نویسد: ” پشت صحنه نمایش‌های مد نیویورک در ۱۵ سال گذشته رازآلودترین و جادویی‌ترین جایی بود که می‌توانستید ببینید، آن زمان همه چیز متفاوت بود و ترندهای آرایشی از این مکان به خیابان‌ها می‌رسید در حالی که باید برعکس آن اتفاق می‌افتاد.”

سبک شخصی آرایش مدلی جدید در دنیای زیبایی

ظهور سبک شخصی آرایش

اما در پنج سال گذشته شرایط کاملا تغییر کرده است و کارشناسان آرایشی به رد کردن ترندها روی آورده‌اند و یا حداقل نقش خود را در ایجاد این ترندها کاهش داده‌اند. پاتریک تا یکی از شناخته شده‌ترین متخصصان آرایشی که مشتریان مهمی مثل جیجی و بلا حدید داشته است می‌گوید: “من از همه کسانی که اطرافم هستند و چیزهایی که هرروز می‌بینم برای طراحی سبک آرایش الهام می‌گیرم و این طور نیست که خودم بخواهم چیز خاصی را طراحی و باب کنم و این فرآیند از نظر من یک فرآیند طبیعی و کامل است.” علاوه بر این فصل به فصل شاهد این هستیم که کارشناسان آرایشی بیشتر به سبک‌های آرایش ملایم و آرایش‌های بدون آرایش که بافت طبیعی پوست در آن‌ها مشخص است روی می‌آورند و به دنبال ارائه یک تصویر واقعی و “غیر-بی‌نقص” از زنان امروزی هستند. اینجا است که فردیت و سبک شخصی آرایش معنا پیدا می‌کند و ترندها کنار گذاشته می‌شوند.  فیت ژو یکی از ویراستاران سایت Byrdie می‌گوید: “این روزها مردم با نیت پی بردن به ترندهای جدید سراغ مجلات مد نمی‌روند بلکه به آن‌ها به چشم یک منبع الهام برای سبک شخصی آرایش خود نگاه می‌کنند. این روزهای چیزهای زیبا و جذاب توسط افراد معمولی‌تری مثل اینفلوئنسرها، کلیپ‌های آنلاین و استایل خیابانی افراد مختلف تعیین می‌شود نه مدل‌های کتواک و ستارگان سینما.

سبک شخصی آرایش مدلی جدید در دنیای زیبایی

مرگ ترندها و آینده سبک شخصی آرایش

با رصد این تغییرات، این سوال در ذهن ما پیش می‌آید که آیا در سال ۲۰۱۸ دیگر ترندهای آرایشی مطرح خواهند بود و کسی به آن‌ها اهمیت خواهد داد یا این که این ترندها بی‌استفاده خواهند شد؟ پس اگر مشتریان به ترندها اهمیتی ندهند چگونه برای خرید کردن تصمیم می‌گیرند و چه چیزی الهام بخش آن‌ها خواهد بود؟ کارشناسان صنایع زیبایی بر این باور هستند که هر تغییری که در دنیای امروز می‌بینید مدیون توسعه اینترنت است. ده سال پیش مردم درک کاملا متفاوتی از محتوا داشتند در نتیجه ترندها بهتر و راحت‌تر رایج می‌شدند. اما امروز هم با توسعه اینترنت و هم با گسترش بازار لوازم آرایشی و معرفی محصولات، برندها، سبک‌ها و اینفلوئنسرهای جدید، ترندها متنوع‌تر و جذاب‌تر شده‌اند و در نتیجه مردم حق انتخاب بیشتری دارند و می‌توانند سبک شخصی آرایش خود را بر اساس این ترندها بنا کنند و لازم نیست همه سراغ یک سبک و یک ترند بروند، مثلا همه قرار نیست چتری‌های هایدی کلام را داشته باشند، در اوایل دهه ۲۰۰۰ چتری‌های هایدی کلام یکی از محبوب‌ترین مدل‌های مو بود و همه حتی کسانی که این مدل به چهره آن‌ها نمی‌آمد مجبور به انتخاب آن بودند. خوشبختانه این ترند کمتر از یک سال دوام داشت و پس از مدت کوتاهی به فراموشی سپرده شد.

سبک شخصی آرایش مدلی جدید در دنیای زیبایی

در حال حاضر بیشتر مشتریان لوازم آرایشی کسانی هستند که وقت زیادی را به طور روزمره در فضای مجازی می گذرانند. این نسل علاقه خاصی به بیان شخصی دارد و با ترندهای جهانی همرنگ جماعت شدن ارتباط برقرار نمی‌کند. مشتریان فعلی لوازم آرایشی کمتر از گذشته درگیر ترندها هستند و بیشتر به دنبال نشان دادن فردیت خود از طریق یک سبک شخصی آرایش می‌باشند. صنایع زیبایی هم به خوبی از این امر آگاهند و می‌دانند که مشتریان نسل جدید به راحتی فریب تبلیغات را نمی‌خورند و نمی‌توانند با روش‌های قدیمی آن‌ها را با خود همراه کنند.

سبک شخصی آرایش مدلی جدید در دنیای زیبایی

تعریف جدیدی از ترند و سبک آرایش

با توسعه سبک شخصی آرایش امروزه حتی تعریف جدیدی از ترند ارائه شده است و آن را “سبک و ترجیح رایج” معنی کرده‌اند. حال دیگر ترندهای جهانی و “یک سبک برای همه” از بین رفته و با در نظر گرفتن دسترسی سریع و روزمره مردم به اینترنت حتی ممکن است عمر این ترندها فقط یک روز باشد. با در نظر گرفتن این عمر کوتاه دیگر مثل گذشته نباید انتظار داشته باشیم که ترندها تاثیری روی فرهنگ مردم داشته باشند چون هر روز ما با چیزهای جدیدتر و جذاب‌تر مواجه می‌شویم. در گذشته این مجلات پر زرقو و برق مد بودند که زیبایی را به همه تحمیل می‌کردند اما امروزه این تحمیل توسط میلیون‌ها اینفلوئنسر در صفحات اینستاگرام صورت می‌گیرد. با این تعاریف شاید بتوان گفت که ترندها نه تنها زنده هستند بلکه دنبال کنندگان بیشتری هم دارند و این تنوع تنها بازار لوازم آرایشی را گرم‌تر کرده است. این روزها برخی برندها به اینفلوئنسرها اجازه می‌دهند که لوازم آرایشی مخصوص خود را طراحی کنند و در نتیجه این برندها هستند که ترندهای جدید را می‌سازند.

سبک شخصی آرایش مدلی جدید در دنیای زیبایی

در حال حاضر مشتریان لوازم آرایشی اینفلوئنسرهایی را دنبال می کنند که از نظر سبک و ظاهر به آن‌ها نزدیک باشند و بتوانند با آن‌ها ارتباط برقرار کرده و سبک شخصی آرایش خود را با کمک آن‌ها بسازند. در نتیجه سلیقه و سبک شخصی نسبت به گذشته اهمیت و ارزش بیشتری پیدا کرده است اگرچه مفهوم دنباله روی از یک شخص و یک سبک هنوز معنای خود را از دست نداده است. شاید ترندها به معنای گذشته خود از بین رفته باشند اما ارائه فردیت و سبک شخصی آرایش هم خود می‌تواند یک ترند باشد، ترندی که پیش بینی کردن آن نسبت به گذشته دشوارتر است. در هر صورت می‌توان این تغییر را به فال نیک گرفت چون با این گسترش انتخاب و از بین رفتن ترندهای جهانی و بلند مدت و جایگزین شدن آن‌ها با ترندهای متنوع و کوتاه مدت، مشتریان ساده‌تر از گذشته می‌توانند هویت اصلی خود را پیدا کنند و هر طور که دوست دارند به نظر برسند نه آن طور که صنعت مد و زیبایی به آن‌ها تحمیل می‌کند.

سبک شخصی آرایش مدلی جدید در دنیای زیبایی

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه ترفندهای آرایشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)