دوران نوجوانی یکی از بهترین دوران زندگی است که البته می‌تواند با استرس زیادی هم همراه باشد. در این دوره دختران نوجوان نگرانی زیادی درباره ظاهر و چهره خود دارند و به علت نداشتن اعتماد به نفس به آرایش زیاد و غیرحرفه‌ای روی می‌آورند که باعث مشکلات زیادی برای آن‌ها در جامعه می‌شود. آرایش ملایم و در حد نیاز برای دختران نوجوان ناپسند نیست به شرطی که روش درست این کار را بدانند و بتوانند حرفه‌ای عمل کنند تا هم ظاهر خود را طبیعی و زیبا جلوه دهند و اعتماد به نفس خود را افزایش دهند و هم به پوست خود آسیب نرسانند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز روش آرایش مناسب برای دختران نوجوان آموزش داده شده است.

آماده کردن صورت

با یک کارشناس آرایشی مشورت کنید: وقتی کاملا بی‌تجربه هستید قطعا انتخاب روش آرایش مناسب برای صورت، چشم، موها و … می‌تواند شما را سردرگم کند. پس قبل از اقدام به خرید لوازم آرایشی به یک فرد باتجربه (ترجیحا یک کارشناس آرایشی) مراجعه کنید و از وی راهنمایی بخوانید. این کارشناس می‌تواند روش صحیح آرایش کردن و این که کدام نوع لوازم آرایشی با کدام رنگ مناسب شما است به شما مشورت داده و به سوالات شما پاسخ دهد. این فرد باتجربه می‌تواند یکی از اعضای خانواده یک از اعضای سالن‌های آرایشی باشد.

صورت خود را بشویید: دوره نوجوانی بهترین دوران برای شروع برنامه مراقبت از پوست است. در این دوره مشکلات پوستی مثل جوش بسیار شایع است و بیشتر دختران نوجوان با آن درگیرند پس اگر قبل و بعد از آرایش از پوست خود درست مراقبت نکنید ممکن است این مشکلات تشدید شود. قبل از شروع هر آرایش باید صورت خود را بشویید، ابتدا نوع پوست خود را بشناسید و محصول مناسب برای شستشوی پوست را بر اساس آن انتخاب کنید. اگر پوست شما خشک است از یک پاک کننده ملایم که ترجیحا کرمی باشد استفاده کنید. اگر پوست چرب دارید از یک پاک کننده حاوی سالیسیلیک اسید که مانع از ایجاد آکنه می‌شود استفاده کنید.

مرطوب کننده بزنید: پس از این که صورت خود را شستید با یک مرطوب کننده سبک آن را مرطوب کنید. این کار به پوست آبرسانی کرده و آن را نرم و آماده آرایش می‌کند. همچنین استفاده از مرطوب کننده در پیشگیری از بروز نشانه‌های پیری موثر است. اگر پوست خشک دارید از مرطوب کننده قوی حاوی گلیسیرین استفاده کنید. اما دختران نوجوان با پوست چرب باید از انواع بدون چربی مرطوب کننده استفاده کنند. مرطوب کننده‌هایی که حاوی پروتئین برنج هستند چربی اضافی پوست را جذب می‌کنند. فراموش نکنید که نور خورشید بزرگ‌ترین دشمن پوست شماست و حتما باید روزانه مقدار مناسبی مواد ضدآفتاب روی صورت و قسمت‌هایی از بدن که در معرض نور خورشید قرار دارد استفاده کنید. ترجیحا از ضدآفتاب‌های رنگی همرنگ پوست و یا کرم ب‌ب استفاده کنید که جایگزین مناسبی برای کرم پودر هم باشد.

از کانسیلر استفاده کنید : اگر روی صورت شما جوش و لک زیاد است و ظاهر چهره را خراب کرده است برای پوشاندن آن باید از کانسیلر استفاده کنید، رنگ کانسیلر را دقیقا همرنگ پوست خود انتخاب کنید. با کانسیلر می‌توان تیرگی زیر چشم را هم پوشش داد البته این نوع کانسیلر باید ته رنگ زرد داشته باشد تا رنگ بنفش را خنثی کند.

ترجیحا از فونداسیون استفاده نکنید: فونداسیون برای یکدست کردن و یکرنگ کردن سطح پوستت استفاده می‌شود و دختران نوجوان نیازی به استفاده از آن ندارند. شما در سنین نوجوانی پوست صاف و زیبایی دارید که تنها مشکل آن ممکن است آکنه باشد که با کانسیلر برطرف می‌شود. کارشناسان آرایشی معتقدند در این دوره آرایش هرچه کمتر باشد بهتر است و شما تنها باید روی زیبایی‌های طبیعی خود تاکید کنید. فونداسیون برای یک نوجوان انتخاب اشتباهی است که تنها چهره او را کثیف و سن او را بیشتر نشان می‌دهد. البته استفاده از ضدآفتاب رنگی یا کرم ب‌ب اشکالی ندارد. به هرحال اگر قصد استفاده از فونداسیون را داری حتما روش صحیح استفاده از فونداسیون را یاد بگیرید و فراموش نکنید که اگر پوست چربی دارید به جای فونداسیون‌های کرمی و مایع از پنکیک استفاده کنید.

از قانون پنج دقیقه تبعیت کنید: اگر زمان آرایش خود را در صبح به پنج دقیقه محدود کنید هم در وقت خود صرفه‌جویی خواهید کرد و هم این محدودیت مانع از آن خواهد شد که در استفاده از لوازم آرایشی زیاده‌روی کنید. اگر درست عمل کنید پنج دقیقه زمانی کافی برای انجام آرایش‌های اصلی است که شامل کانسیلر، ریمل و برق لب است. اگر چهره طبیعی خود را بپذیرید و تنها بر زیبایی‌های آن تاکید کنید قطعا به آرایش زیاد نیازی نخواهید داشت و در زمان کمتری نیز آن را انجام خواهید داد.

آرایش طبیعی برای دختران نوجوان

انجام آرایش مناسب برای دختران نوجوان

ابروها را شانه بزنید: دختران نوجوان نیازی به برداشتن ابرو ندارند مگر این که ابروهایی بسیار پراکنده و نامرتب داشته باشند. اما برای آرایش ابرو شما می‌توانید با یک برس ابرو یا مسواک استفاده نشده ابروهای خود را به سمت بالا برس بکشید و مرتب کنید تا در جهت درستی شکل بگیرند. برای تثبیت فرم ابرو هم می‌توانید از ژل بی‌رنگ مخصوص ابرو و مژه استفاده کنید.

خط چشم بکشید: اگر فرم چشمان شما طوری است که با خط چشم زیباتر می‌شود می‌توانید از آن استفاده کنید اما دقت کنید که خط چشم را نازک و تنها روی پلک بالا بکشید در غیر این صورت ظاهر شما نامناسب خواهد شد. استفاده از خط چشم با رنگی غیر از مشکی هم گزینه مناسبی است مانند خط چشم قهوه‌ای که ظاهری طبیعی به چشمان شما خواهد داد و به همه می‌آید.

ریمل بزنید: ریمل زدن باعث می‌شود مژه‌های شما سیاه‌تر بلندتر و پرپشت‌تر به نظر برسند اما اگر مژه‌های زیبایی دارید می‌توانید به جای ریمل از ژل مژه بیرنگ استفاده کنید و فرمژه بزنید تا چشمان شما بازتر و زیباتر دیده شوند. دختران نوجوان می‌توانند از رنگ‌هایی غیر از مشکی برای ریمل هم استفاده کنند مانند آبی و صورتی که ظاهری فانتزی و جالب به چشمان شما خواهد داد البته به موقعیتی که برای آن آرایش می‌کنید هم توجه داشته باشید. قبل از خشک شدن ریمل با شانه مخصوص مژه‌ها را شانه کنید تا اضافات ریمل پاک شود و روی مژه‌ها گلوله گلوله نشود.

سایه بزنید: اگر برای مهمانی یا موقعیت خاصی آماده می‌شوید و می‌خواهید آرایش کامل‌تری داشته باشید یک رنگ مناسب برای سایه چشم انتخاب کنید. سایه را با برس مناسب روی پلک بالا بزنید و در استفاده از آن زیاده روی نکنید. برای موقعیت‌های عادی رنگ‌های ملایم و خنثی برای سایه توصیه می‌شود اما در موقعیت‌های دیگر می‌توانید از رنگ‌های تند و شاد هم استفاده کنید.

رژگونه بزنید: این مورد ممکن است آرایش شما را زیاد کند اما اگر فونداسیون استفاده کرده‌باشید باید رژگونه هم بزنید. دقت کنید که اشتباه در زدن رژگونه می‌تواند چهره شما را خراب کند پس حتما رنگ مناسب و هماهنگ با پوست خود انتخاب کرده و مقدار خیلی کمی  از آن را با برس مخصوص این کار آن را روی برجستگی گونه‌ها (قسمتی که موقع خندیدن برآمده می‌شود) بمالید و محو کنید.

برق لب بزنید: برق لب مناسب دختران نوجوان است چون باعث نمی‌شود سن آن‌ها بیشتر دیده شود و درخشش مناسب را برای چهره معصومانه یک دختر نوجوان دارد. این برق لب می‌تواند بی‌رنگ یا رنگی باشد، از رنگ‌های تیره دوری کنید چون شما را خشن و مسن نشان می‌دهند، رنگ‌های طیف صورتی انتخاب بهتری هستند.

برق لب مخصوص دختران نوجوان

روش پاک کردن آرایش برای دختران نوجوان

شب‌ها آرایش خود را پاک کنید: مهم نیست چه سنی داشته باشید، هرگز با آرایش نخوابید چون باعث ایجاد جوش و لک روی  پوست خواهد شد و نشانه‌های پیری را زودرس در چهره نمایان خواهد کرد. هرشب قبل از خواب، با یک پاک کننده آرایش مناسب پوست خود که قابلیت پاک کردن مواد آرایشی را داشته باشد صورت و چشم‌ها را پاک کنید.

صورت خود را بشویید و مرطوب کننده بزنید: پس از آن که آرایش خود را پاک کردید از پاک کننده صورت که در ابتدای مقاله اشاره شد استفاده کنید و تمام صورت را با آن پاک کنید. سپس مرطوب کننده بزنید تا پوستتان در طول شب خشک نشود. توجه کنید که صورتتان را تنها دوبار در روز پاک کنید، بیش از این مقدار شستن و پاک کردن صورت باعث مرگ سلول‌های پوستی خواهد شد.

دوبار در هفته پوست صورت را لایه برداری کنید: آرایش باعث بسته شدن روزنه‌های پوستی می‌شود و به مرور زمان خطر ابتلا به آکنه را تشدید می‌کند حتی اگر به موقع صورت خود را پاک کنید. برای برطرف کردن این مشکل لازم است از یک ماده لایه بردار مناسب که خاوی  بنزوئیل پراکساید باید استفاده کرده و هفته‌ای دوبار صورت خود را پاکسازی و لایه برداری کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه ترفندهای آرایشی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)