چارلز فردریک ورث را عنوان پدر اوت کوتور جهان می‌شناسند. این طراح لباس معروف در انگلستان به دنیا آمد اما حرفه خود را در فرانسه دنبال کرد و با افتتاح خانه مد ورث در نیمه دوم قرن نوزدهم نام‌آورترین چهره در صنعت مد فرانسه و جهان بود. او حرفه خود را از بیست سالگی و با کار در یک فروشگاه کوچک در پاریس آغاز کرد و با استعدادی که از خود نشان داد به سرعت شهرتی برای خود دست و پا کرد. در این مقاله تخصصی، با چارلز فردریک ورث طراح مشهور لباس و اثری که روی مد جهان گذاشت بیشتر آشنا می‌شویم.

شروع چارلز فردریک ورث

چارلز فردریک ورث

چارلز فردریک ورث Charles Frederick Worth  در سیزدهم اکتبر سال ۱۸۲۵ در شهر کوچکی به نام لینکلنشایر به دنیا آمد. او پنجمین و کوچک‌ترین فرزند خانواده بود. پدر وی مردی بی بندوبار بود که در سال ۱۸۳۶ زمانی که فردریک ۱۰ دسال داشت خانواده را ترک کرد و مادرش بدون پشتوانه مالی مجبور بود هزینه خانواده را تامین کند. فردریک از یازده سالگی مجبور شد برای کمک به درآمد خانواده سر کار برود و در یک کارخانه چاپ پارچه مشغول به کار رود، یک سال بعد او به لندن رفت و در پیکادلی کارآموز چاپ پارچه شد و هفت سال بعد توسط یک کارخانه بزرگ پارچه بافی به نام لوییس و النبای به استخدام درآمد. فردریک در بیست سالگی در سال ۱۸۴۶ در حالی به پاریس مهاجرت کرد که تنها پنج پوند پول در جیب خود داشت و یک کلمه نیز فرانسه نمی‌دانست اما چند سال بعد سال بعد به یک دستیار فروش پارچه در یک فروشگاه معتبر در پاریس به نام Gagelin  تبدیل شده بود. او در این مغازه پارچه‌های ابریشمی و کشمیر را به خیاط‌های معروف فرانسوی می‌فروخت. در همین زمان بود که او با ماری ورنه آشنا شد و در سال ۱۸۵۱ با وی ازدواج کرد.

آغاز حرفه طراحی لباس

لیبل چارلز فردریک ورث

در زمان فروشندگی در Gagelin چارلز فردریک ورث برای تبلیغ پارچه‌ها و شال‌های کشمیر مغازه شروع به طراحی لباس‌هایی برای ویترین کرد. این طرح‌ها ابتدا ساده بودند اما به تدریج حرفه‌ای تر شدند و توجه برخی مشتریان را جلب کردند و او را تشویق کردند که خیاطی خود را تاسیس کند و به این ترتیب چارلز فردریک ورث به طور رسمی وارد حرفه طراحی لباس شد اما هنوز تحت فروشگاه Gagelin فعالیت می‌کرد. در همان دوران نمایشگاهی بزرگ در پاریس برپا شد و در این نمایشگاه بخشی نیز به مد و فشن اختصاص داده شد و ورث تعدادی از کارهای خود را در آن به نمایش گذاشت. روزنامه تایمز در نقد خود به تمجید کوتاهی از آثار ورث پرداخت. ورث در این زمان دو پسر به نام‌های گستون لوسین و ژان فیلیپ داشت و همسرش نیز وی را تشویق کرد تا با توجه به شهرتی که دارد خانه مد خود را افتتاح کند. او با یک سوئدی به نام گوستاو بوبرگ شراکت خود را آغاز کرد و مغازه خود را با نام ورث و بوبرگ در پاریس افتتاح کرد.

آغاز موفقیت ورث

ملکه اوزنی فرانسه در لباس با چارلز فردریک ورث

شهرت و موفقیت خیلی زود به سراغ چارلز فردریک ورث آمد، در سال ۱۸۶۰ ورث یک لباس رقص برای شاهزاده مترنیش طراحی کرد که مورد تحسین ملکه اوژنی قرار گرفت و تصمیم گرفت طراح این لباس زیبا را ملاقات کند. در کمتر از یک دهه شهرت ورث به سراسر جهان رسیده بود و طرح‌های وی در مجلات مد آن زمان به چاپ می‌رسید. کار او تنها طراحی لباس‌های زیبا نبود بلکه توانست ارتباط مشتری و خیاط را نیز تغییر دهد. پیش از وی خیاط‌ها به خانه مشتر می‌رفتند اما با سیستمی که ورث ابداع کرد مشتریان به سالن مد وی می‌آمدند و با مشورت طرح خود را انتخاب می‌کردند و اندازه‌های آنان گرفته می‌شد. علاوه بر این او اولین طراحی بود که از مدل‌ها و مانکن‌های زنده برای نشان دادن لباس‌ها استفاده می‌کرد. در اوایل فعالیت وی در دهه ۱۸۵۰ همسرش ماری ورنه این وظیفه را برعهده داشت اما پس از افزایش شهرت ورث، افراد دیگری مثل لوسی بنرمن که اولین مدل حرفه‌ای تاریخ به شمار می‌رود لباس‌های ورث را به عنوان مدل به تن کردند. خانه مد ورث کار خود را با ۵۰ نفر کارگر آغاز کرده بود اما در طول دو دهه فعالیت این تعداد به ۱۲۰۰ نفر رسید.

ابداعات ورث

با چارلز فردریک ورث مخترع چارچوب دامن

لباس‌های چارلز فردریک ورث بیشتر جنبه اشرافی داشتند و از پارچه‌های گران قیمت و با برش‌های فراوان و کار زیاد برای مشتریان خاص تهیه می‌شدند و نسبت به زمان خود متفاوت بودند. اما او لباس‌هایی هم طراحی کرد که قابل تغییر بودند و بسته به سفارش و اندازه مشتری تغییر می‌کردند. یکی از ابداعات مهم ورث که به شدت رایج و محبوب شد چارچوب‌های زیر دامن بود. پیش از آن زنان دامن‌های پفی متعددی روی هم می‌پوشیدند که راه رفتن و فعالیت را برایشان مشکل می‌ساخت اما با این اختراع لباس‌ها سبک‌تر شدند و نیاز به پارچه کمتری داشتند و فضای مناسبی برای راه رفتن و حرکت داخل آن فراهم شد بدون آن که میزان پف آن کم شود!

نوآوری مهم دیگر ورث کوتاه‌تر کردن بلندی دامن بود، ملکه اوژنی ملکه آن زمان فرانسه و همسر ناپلئون سوم علاقه زیادی به پیاده‌روی طولانی داشت اما دامن‌های بلند وی دست و پاگیر بودند بنابراین به ورث پیشنهاد کرد که دامن‌هایی طراحی کند که کمی کوتاه‌تر بودند و روی زمین کشیده نمی‌شدند. این ابداع در مزان خود بسیار جنجالی و حتی شوک برانگیز بود چون مچ پای خانم‌ها موقع راه رفتن دیده می‌شد اما مزیت‌های ان باعث شد جامعه کم کم آن را بپذیرد.

بازنشستگی و مرگ

ورث در سال ۱۸۸۰ در سن ۵۵ سالگی خود را بازنشسته کرد و کار را به پسرانش سپرد. او در ۶۹ سالگی درگذشت.

چارلز فردریک ورث

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مقالات تخصصی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiPedia (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)