پوشیدن کفش‌های چرم نو می‌تواند دردناک باشد و حتی باعث تاول و ناراحتی‌های پا شود. علت این اتفاق این است که کفش‌های چرم نو معمولا سفت هستند چون فرآیندهایی که برای ساخت و فرم دادن روی آن‌ها انجام می‌شود باعث سفت شدن چرم می‌شود، اما اگر کفش‌های چرمی نرم شوند به همان حال باقی می‌مانند و دیگر مشکلی برای پا به وجود نخواهند آورد. خوشبختانه راه‌های مختلفی برای نرم کردن چرم سفت وجود دارد که می‌تواند درد و ناراحتی ناشی از سفتی چرم را برای همیشه برطرف کند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز با روش‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

استفاده از روغن برای نرم کردن کفش‌های چرم

قبل از هرکاری کفش‌ها را تمیز کنید: اگر از روغن برای نرم کردن کفش استفاده می‌کنید نباید هیچ ماده و آلودگی روی کفش وجود داشته باشد چون ممکن است کفش لک شود و این لک هرگز از بین نرود. برای تمیز کردن کفش از یک دستمال مرطوب تمیز استفاده کنید و آن را به آرامی روی کفش بکشید تا هرگونه گرد و خاک و گل و … که به آن چسبیده است جدا گردد. این کار را چندین بار انجام دهید تا مطمئن شوید کفش کاملا تمیز شده و آماده روغن زدن است. توجه کنید که قبل از روغن زدن حتما از خشک بودن کفش مطمئن شوید.

روغن مناسب انتخاب کنید: زدن روغن روی کفش باعث می‌شود بافت چرم غنی‌تر شده و به فرم طبیعی خود برگردد و در نتیجه نرم‌تر شود. روغن‌های متعددی وجود دارند که می‌توانند باعث نرم‌تر شدن چرم شوند مانند روغن نارگیل و یا روغن‌های مخصوص نگهداری چرم. اگر از روغن‌های مخصوص چرم استفاده می‌کنید حتما برچسب روی محصول را بخوانید و مراقبت باشید از انواعی که حاوی عصاره کاج، روغن کاستر، روغن‌های معدنی و دیگر مواد سمی هستند تهیه نکنید. این مواد ممکن است به ساختار چرم آسیب برسانند و کفش شما را برای همیشه خراب کنند.

روغن را روی کفش بزنید: مقدار کمی از روغن را روی یک ظرف کوچک و تمیز بریزید. دو انگشت خود را با یک دستمال تمیز و یا یک لباس کهنه تمیز بپیچید و روی روغنی که انتخاب کرده‌اید بزنید، روغن اضافی را از روی پارچه جدا کنید و آن روی روی سطح چرمی کفشی که قبلا تمیز و خشک کرده‌اید بزنید و به آرامی همه سطح کفش را با حرکات دورانی چرب کنید. پس از این که یک بار این کار را انجام دادید همه روغن در سطح چرم جذب می‌شود. بسته به نوع کفش و میزان خشکی و سفتی آن شاید نیاز باشد این کار را مجددا انجام دهید اما حتما چند ساعت تا یک روز تا مرحله بعدی فاصله بگذارید. تا زمانی که سطح کفش چرب و روغنی به نظر می‌رسد آن را نپوشید. پس از آن که روغن جذب کفش شد نرمی آن را امتحان کنید و اگر هنوز کفش‌های چرم شما نرم به نظر نمی‌رسند دوباره این کار را تکرار کنید.

روش نرم کردن کفش‌های چرم

نرم کردن کفش چرمی با الکل و وازلین

از الکل ایزوپروپیل استفاده کنید: الکل ایزوپروپیل نوعی الکل با فرمول متفاوت است که در داروخانه‌ها یافت می‌شود و استفاده‌ها متعددی دارد که نرم کردن چرم نیز یکی از آن‌هاست. توجه کنید که هرگز نباید از الکل معمولی برای این منظور استفاده کنید چون نه تنها کفش‌ها نرم نخواهند شد بلکه بوی بسیار بدی هم خواهند گرفت.

کمی الکل داخل یک ظرف بریزید: میزان الکلی که برای این کار نیاز دارید بستگی به اندازه کفش شما دارد، اگر کفش چرم شما یک بوت بلند است مسلما میزان الکل بیشتری نسبت به یک جفت کفش عروسکی چرم نیاز خواهید داشت. یک تکه پنبه را داخل الکل خیس کنید و روی همه قسمت‌های بیرونی و زبانه کفش و همین طور قسمت‌های داخلی آن بکشید. فراموش نکنید که اگر کفشتان بنددار است حتما قبل از این کار بندهای آن را درآورید. پس از این کار کفش‌های چرم را به  مدت سی دقیقه کنار بگذارید تا خشک شوند.

روی کفش‌ها وازلین بمالید: در این مرحله روی تمام قسمت‌هایی از کفش که الکل زده‌اید وازلین بمالید. برای این کار بهتر است از یک فرچه کوچک یا یک مسواک کهنه کمک بگیرید و وازلین را روی همه قسمت‌های کفش جرم بمالید. توجه کنید که مقدار وازلین باید زیاد باشد و در نهایت یک لایه نازک از آن روی کفش باقی بماند. کفش‌های چرم را در این حالت به مدت یک شب کنار بگذارید تا وازلین به خوبی جذب چرم شود و آن را نرم کند. سپس با یک دستمال تمیز اضافات وازلین را از روی کفش پاک کنید. اگر در نهایت کفش شما چندان نرم به نظر نمی‌رسد می‌توانید یک بار دیگر این مرحله را تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

از فرکننده مو کمک بگیرید: یک روش دیگر هم برای نرم کردن کفش‌های چرم وجود دارد و در آن می‌توانید الکل ایزوپروپیل را حذف کرده و تنها از وازلین برای این کار استفاده کنید. مانند آن چه در مرحله قبل گفته شد وازلین را روی کفش بمالید اما به جای کنار گذاشتن آن به مدت یک شب از فرکننده مو کمک بگیرید. این وسیله را داغ کنید و نزدیک کفش بگیرید و به آرامی حرکت دهید، از پاشنه شروع کنید و به تدریج به نوک کفش برسید و آن را روی همه قسمت‌هایی که وازلین زده‌اید نزدیک کنید. گرما باعث می‌شود روزنه‌های چرم باز شود و وازلین به خوبی در آن جذب گردد.

روش نرم کردن کفش‌های چرم

راه رفتن با کفش‌های چرم برای نرم کردن آن

نصف روز با کفش‌ها راه بروید: یک راه ساده برای نرم کردن کفش‌های چرم پوشیدن آن است. پوشیدن مکرر کفش چرم باعث نرم شدن و انعطاف پذیری بیشتر آن می‌شود. اما اگر تمام روز این کار را انجام دهید ممکن است پاهایتان درد بگیرد به همین دلیل آن را به نیمی از روز محدود کنید و نیم دیگر را کفش راحت بپوشید. اگر در طول پوشیدن کفش‌های چرم احساس درد کردید کفش‌ها را درآورید و کفش دیگری بپوشید، حتی اگر هنوز نصف روز تمام نشده باشد.

یک روز درمیان این کار را تکرار کنید: دو روز بعد مجددا این کار را تکرار کنید و باز هم نصف روز کفش‌های چرم نوی خود را بپوشید و این فرآیند را تکرار کنید تا کفش‌ها نرم شوند. اگر میزان راحتی کفش‌ها بیشتر شد می‌توانید آن‌ها را تمام روز بپوشید. برای بهبود درد و تاول احتمالی روی پا از چسب زخم و بانداژ و پماد استفاده کنید. توجه کنید که پوشیدن هرروزه کفش‌های چرم چه نو و چه کهنه توصیه نمی‌شود چون این کفش‌ها به زمان نیاز دارند تا رطوبت و عرقی را که جذب کرده‌اند خشک و دفع کنند.

صبور باشید: عادت کردن به کفش جدید کاری زمان‌بر است و هرچه چرم استفاده شده در کفش ضخیم‌تر باشد زمان زیادی برای نرم شدن آن لازم است و کفش‌هایی که روی آن‌ها دوخت و برش‌های زیادی به کار رفته است معمولا زمان بیشتری برای نرم شدن نیاز دارند. پوشیدن کفش با جوراب ضخیم و حتی دو جوراب روی هم کمک می‌کند تا این فرآیند راحت‌تر انجام شود. حتما کفشی بخرید که کاملا اندازه پای شما باشد و هرگز کفش‌های چرم را داخل آب فرو نبرید چون مجددا سفت و کوچک خواهند شد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)