اخیرا بحث‌های زیادی در جوامع تخصصی زیبایی و مراقبت مو درباره شستن موها شکل گرفته است. این که چند وقت یک بار به شستن مو نیاز داریم؟ این کار را باید به چه روشی انجام دهیم؟ آیا واقعا به شامپو نیاز داریم؟ آیا نرم کننده یک ضرورت است و یا می‌تواند جایگزین شامپو شود؟ واقعیت این است که پاسخ بیشتر این سوال‌ها به نوع موهای شما بستگی دارد چون انواع مختلفی از مو وجود دارد که هریک ویژگی‌های خاص خود را دارند و باید متناسب با این ویژگی‌ها با آن‌ها رفتار شود. اما طبیعتا پاسخ‌های غلط و درستی به این سوالات وجود دارد که می‌تواند روی زیبایی و سلامت موهای شما اثر بگذارد. پس این مقاله را بخوانید تا بدانید شستن موها را چگونه و چند وقت یک بار باید انجام دهید.

برای یافتن پاسخ علمی و صحیح این سوالات سراغ جاستین اندرسون مدیر سالن و خط تولید محصولات آرایشی dpHue  که آرایشگر چهره‌های مد معروفی مثل جنیفر آنیستون و اما رابرتز (که هردو موهای بسیار زیبا و شناخته شده‌ای دارند) هم هست رفته‌ایم. در ادامه این مقاله نتیجه این مصاحبه و تحقیقات مرتبط با آن را مطالعه می‌کنید.

شما چند وقت یک بار یه شستن موها نیاز دارید؟

زمانی شستن موها بیش از حد و اضافی تلقی می‌شود که هر روز و یا بیشتر انجام شود. در حالی که شستن موها را باید معادل با شستن لباس‌های ظریف و حساس خود در نظر بگیرید، هرچقدر این لباس‌ها را بیشتر بشویید عمر کوتاه‌تری خواهند داشت و زودتر فرم و بافت خود را از دست خواهند داد. موها هم چنین شرایطی دارند و اگر هر روز شسته شوند این فرآیند شستن و خشک کردن متعاقب آن باعث آسیب‌های جدی به موها خواهد شد. جاستین اندرسون معتقد است بهترین و مناسب‌ترین دفعات شستشو برای موها دو تا سه بار در هفته است. اگر تصور می‌کنید موهای شما به شستشوی روزمره نیاز دارند در اشتباه هستید و نیاز است که این عادت را ترک کنید، در درازمدت موهای شما با چرخه جدید هماهنگ می‌شوند و کمتر چرب می‌شوند.

روش مناسب برای شستن موها

اما روش شستشو و دفعات شستشو بسته به نوع موهای شما هم دارد و باید متناسب با آن با موهای خود رفتار کنید مثلا اگر موهای رنگ شده دارید یا با مواد شیمیایی موهای خود را فر یا صاف کرده‌اید هرگز نباید از شامپوهایی که حاوی سولفات یا پارابن هستند استفاده کنید و به جای آن توصیه می‌شود از شامپوهای ملایمتر بهره بگیرید. موها نیز همانند پوست شما نسبت به دمای بالا حساس هستند و نباید با آب داغ شسته شوند به خصوص اگر موهای رنگ شده دارید، چون حرارت کوتیکول مو را باز می‌کند و رنگ مو حل شده و از بین می‌رود. بهتر است موها را با آب ولرم بشویید و با آب سرد آبکشی کنید تا درخشش و رنگ مو از بین نرود.

شستن موها

نکته دیگر استفاده از نرم کننده است، بر خلاف شامپو که باید با ساقه و ریشه و پوست سر تماس یابد نرم کننده فقط باید با ساقه مو نیمه پایینی آن تماس پیدا کند. اگر نرم کننده با کف سر تماس پیدا کند موها بی‌حالت و کم حجم به نظر خواهند رسید. در انتخاب شامپو و مرطوب کننده حتما نوع موهای خود را در نظر بگیرید و بر اساس آن یا بر اساس توصیه و تجویز پزشک شامپوی مناسب خود را انتخاب کنید و به دفعات کافی در طول هفته استفاده کنید.

آیا می‌توان شامپو را حذف کرد؟

اخیرا روش جدیدی برای شستشوی موها کشف شده که می‌تواند جایگزین مناسبی برای شامپو باشد، این روش که Co-Wash یا Conditioner-only washing نام دارد یعنی کنار گذاشتن شامپو و فقط استفاده از نرم کننده است، مهم نیست چند بار در هفته این شستشو را انجام دهید، یک بار یا هفت بار!، نتیجه همیشه مشابه خواهد بود و موهای شما حالتی بین اولین روز و دومین روز پس از شامپو زدن را خواهد داشت اما به جای این که حالت خشک و وز به خود بگیرد نرم‌تر و قابل کنترل‌تر خواهند بود و علاوه بر این در حمام خود نیز جای کمتری لازم خواهید داشت. اما آیا این روش مناسب شما است؟ تحقیقات نشان می‌دهد اگر جزو افرادی هستید که موهای خشک و فر و مستعد وز شدن دارند می‌توانید از این روش شستشو بهره ببرید. حقیقت این است که بیشتر نرم کننده‌ها حاوی نوعی پاک کننده به نام کوات هستند که این ماده وقتی با آب ترکیب می‌شود می‌تواند ذرات ریز کثیفی را در خود حل کند در نتیجه در موهای خود احساس تمیزی خواهید داشت اما نه در حدی که پس  از شامپو زدن احساس می‌شود. موهایی که شامپو نشده‌اند چربی‌های طبیعی و مفید خود را در خود دارند در نتیجه مرطوب‌تر باقی می‌مانند و حالتی نرم و ابریشمی به خود می‌گیرند. اگر پوست کف سر سالم باشد افرادی که موهای خود را رنگ کرده‌اند بهترین کاندید برای روش Co-Wash هستند چون این روش به رنگ موها صدمه نمی‌زند و می‌توان میان دفعات رنگ کردن موها فاصله بیشتری بگذارید. البته همه افراد کاندید مناسبی برای این روش نیستند به خصوص افرادی که موهای نازک و کم پشت دارند که به سرعت چرب و سنگین می‌شود. این موها اگر شامپو زده نشوند و فقط از نرم کننده برای شستن آن‌ها استفاده شود سنگین‌تر می‌شوند و نازک‌تر به نظر می‌رسند پس اگر چنین موهایی  دارید بهتر است از روش معمول ابتدا شامپو سپس نرم کننده بهره بگیرید.

شستن موها

روش شستن موها بدون شامپو

اگر موهای ضخیمی دارید می‌توانید  یک نرم کننده برای استفاده روزانه تهیه کنید و هرروز از ان استفاده کنید البته استفاده از نرم کننده‌های حاوی سیلیکون از جمله دمیتیکون توصیه نمی‌شود چون اگر شامپو در کنار آن استفاده نشود به مرور زمان موها را سنگین‌تر خواهد کرد. اگر موهای شما چندان ضخیم نیست بهتر است از نرم کننده‌هایی که مخصوص روش Co-Wash طراحی شده‌اند استفاده کنید که هم خاصیت پاک کنندگی کافی دارند (Cleansing Conditioner). اگر قصد دارید شامپو را از برنامه خود حذف کنید لازم است تغییراتی در نحوه شستن و آب کشیدن موها هم صورت بدهید و به این روش گام به گام عمل کنید:

۱- موها را کاملا خیس کنید طوری که آب از آن شره کند، آب کثیفی موها را کمی در خود حل کرده و پاک کردن آن را آسانتر می‌کند. علاوه بر این کمک می‌کند که نرم کننده به خوبی  در همه جای مو پخش شود.

۲- مقداری نرم کننده در دست خود بریزید که برای پوشش دادن همه موها کافی باشد (بسته به حجم و بلندی موها) و فراموش نکنید که این مقدار برای شستن موهای شماست و نه فقط نرم کردن آن.

۳- نرم کننده را روی موها و کف سر ماساژ دهید و به همه جای آن برسانید. این کار مانند یک ماسک مو عمل می‌کند و به این ترتیب چربی  و کثیفی موها پاک می‌شود و موها تمیز می‌شوند. سه تا پنج دقیقه صبر کنید تا نرم کننده جذب موها شود سپس مثل همیشه آبکشی کنید. خواهید دید که به این روش نیاز کمتری به حالت دادن موها دارید.

۴- هر دو هفته یک بار از شامپو استفاده کنید تا کثیفی‌ها و مواد مختلفی که روی مو انباشته شده است  تمیز شود. این کار از کدر شدن موها و سنگین شدن آن جلوگیری می‌کند و به مرور زمان موهای سالم‌تر و زیباتری خواهید داشت.

روش شستن موها

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)