این روزها با بالا رفتن قیمت محصولات خارجی، بازار عطرهای تقلبی داغ است. در این شرایط حتی معتبرترین فروشنده‌ها هم ممکن است به دام فروش عطر تقلبی بیفتند و کار خرید عطر را برای مشتریان خود دشوارتر کنند. اگر قصد خرید عطر دارید و به چیزی کمتر از عطر اصل و اورجینال محبوب خود از برند اصلی آن راضی نیستید باید بتوانید عطر تقلبی را از نوع اصل آن تشخیص دهید و خرید موفقی داشته باشید. اما چطور می‌توان این کار را انجام داد؟ یک عطرباز حرفه‌ای که به اندازه کافی با عطرهای اورجینال سروکار داشته است در این تشخیص مشکلی نخواهد داشت. اما اگر شما هنوز به این مرحله نرسیده‌اید نگران نباشید، ما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز راه‌های تشخیص عطر تقلبی از اصل را به شما آموزش خواهیم داد تا پس از این دیگر عطر تقلبی نخرید و خریدی درست و موفق داشته باشید.

کپی کارهای عطرهای اورجینال هرچقدر هم که ماهر باشند باز هم نمی‌توانند روی برخی از جزئیات بسته بندی و بطری و … اعمال نظر کنند و تنها یک عطرباز حرفه‌ای این جزئیات را به خوبی می‌شناسد و می‌تواند عطر تقلبی را از اصل تشخیص دهد. اما در این کار هیچ راز و جادوی نهفته‌ای وجود ندارد و تنها کمی دقت و آشنایی با اصول عطرسازی و بسته بندی می‌تواند راهنمای خوبی برای شما باشد. شما باید برای این کار چشمانی تیزبین داشته باشید و تا حد ممکن با عطرهای اصل و اورجینال آشنایی داشته باشید تا بتوانید تفاوت‌ها را به خوبی تشخیص دهید. در بررسی این تفاوت‌ها چند نکته و مورد مهم وجود دارد که قبل از هرچیزی باید به آن‌ها بپردازید.

دیگر عطر تقلبی نخرید

اما قبل از بررسی این نکات باید بدانید که خرید آنلاین عطر محدودیت بسیار بیشتری دارد چون شما در این نوع خرید نمی‌توانید عطر و بسته بندی آن را قبل از انتخاب، بررسی کنید در نتیجه احتمال تقلبی بودن عطر در خرید آنلاین بسیار بیشتر است. بنابراین شما تنها زمانی می‌توانید به صورت آنلاین عطر بخرید که از اعتبار فروشنده آن اطمینان کامل داشته باشید. در کنار این موارد، قیمت عطر را نیز همیشه مد نظر داشته باشید، اگر قیمت عطری از قیمت اصلی آن خیلی کمتر است دلیلی محکم برای تقلبی بودن آن خواهد بود البته گاهی هم ممکن است یک عطر تقلبی برای گمراه شدن شما با قیمتی بالا به فروش برسد تا سود بیشتری هم به دنبال داشته باشد.

تفاوت بسته بندی عطر تقلبی با عطر اصل

اولین چیزی که موقع خرید و انتخاب عطر با آن روبرو می‌شوید بسته بندی عطر است. معمولا کارگاه‌هایی که به تولید عطر تقلبی می‌پردازند به نکاتی مثل املای صحیح کلمات و گرامر توجه نمی‌کنند و چنین اشتباهاتی روی بسته بندی آن‌ها به وفور دیده می‌شود و شما قطعا از یک برند معتبر عطرسازی انتظار چنین اشتباهات فاحشی را ندارید. روی بسته بندی مقوایی عطر همیشه یک لایه سلفون هم وجود دارد. شما باید این لایه سلفون را به دقت و در تمام نقاط بررسی کنید و اگر در قسمتی از آن، محو شدگی، لک، چروک و پارگی مشاهده کردید باید به اصل بودن عطر شک کنید چون عطرهای اصل با بهترین کیفیت و با دستگاه‌های خودکار وکیوم و بسته بندی می‌شوند و چنین خطایی در آن‌ها غیرممکن است (در صورت بروز چنین خطایی، محصول هنگام کنترل کیفی از خط تولید حذف می‌شود).

دیگر عطر تقلبی نخرید

البته این نکته را هم مد نظر داشته باشید که گاهی ممکن است بسته عطر موقع حمل  نقل له شود و آسیب ببیند که این اتفاق در خرید آنلاین عطر هم بسیار محتمل است. علاوه بر این برندهای عطر، بخشی از تولید خود را بدون بسته بندی به بازار ارائه می‌کنند که تحت عنوان تستر عطر شناخته می‌شوند. تسترها در بطری‌های بدون مارک و بدون جعبه به فروش می‌رسند که قیتم کمتری نسبت به عطرهای اصل و بسته بندی شده آن برند دارند اما ترکیب موجود در این بطری‌ها دقیقا همان چیزی است که در بسته بندی عطرهای اورجینال هم یافت می‌شود.

تفاوت بطری عطر تقلبی و عطر اصل

پس از باز کردن بسته بندی عطر، شما با بطری آن مواجه می‌شوید، محفظه‌ای شیشه‌ای یا پلاستیکی با درب اسپری دار با بدون اسپری که حاوی مایع عطر است و در ته آن عبارت Made in … درج شده است. این عبارت نشان دهنده محل و کشور تولید کننده عطر است که البته در برخی از انواع عطر تقلبی هم ممکن است درج شده باشد. اما نشانه‌های دیگری هم وجود دارند که می‌توانند شما را از اصل بودن یا تقلبی بودن عطر مطمئن کنند. بطری یک عطر اصل، کیفیت بسیار بالایی دارد و وقتی شما سطح شیشه‌ای بطری را لمس می‌کنید این سطح کاملا صاف و بدون زائده است. با مشاهده شیشه بطری از نزدیک هم هیچ حباب و ناصافی و ناخالصی در آن دیده نمی‌شود. نوشته‌ها و لوگوی روی بطری هم کاملا دقیق و واضح و قابل خواندن هستند و هیچ اشتباه تایپی و گرامری و محو شدگی و لک روی آن مشاهده نمی‌شود. درب بطری عطر اصل هم کیفیت بسیار بالایی دارد و روی سر بطری کاملا محکم می‌شود و لق و ناهماهنگ نیست. اگر عطر شما اصل باشد وقتی بطری آن را سر و ته می‌کنید درب اصلی بطری شل یا باز نمی‌شود و نمی‌افتد.

دیگر عطر تقلبی نخرید

خود عطر

پس از بررسی بسته بندی و بطری عطر، نوبت به خود عطر می‌رسد که مهم‌ترین چیز است و هدف شما از خرید یک  عطر اورجینال بهره مندی از این مایع خوشبو و باارزش است. یکی از ویژگی‌های مهم یک عطر تقلبی این است مایع آن کاملا شفاف نیست در حالی که یک عطر اصل و اورجینال، مایعی کاملا شفاف دارد و هیچ رسوب و ته نشینی و ناخالصی در آن مشاهده نمی‌شود. وقتی شما ته بطری یک عطر اصل را مشاهده می‌کنید نباید هیچ چیز خاصی مشاهده کنید چون عطر اصل یک محلول کاملا یکدست است که هرگز و حتی با گذشت سال‌ها، ته نشین نمی‌شود.

دیگر عطر تقلبی نخرید

همان طور که می‌دانید و بارها در مجله قرمز به این نکته اشاره شده است، یک عطر اورجینال چند لایه است و رایحه آن از سه لایه مختلف تشکیل شده است. این سه رایحه با تاپ نوت یا نوت اولیه آغاز می‌شود، با نوت میانی ادامه پیدا می‌کند و با بیس نوت یا نوت پایانی تمام می‌شود. اما یک عطر تقلبی چند لایه ندارد و در بهترین حالت تنها یکی کپی کم ارزش از عطر اصلی است که شما را به یاد عطر اصلی می‌اندازد اما در واقع هیچ چیز مشترکی با آن ندارد. فراموش نکنید که اگر از اصل بودن عطر خود مطمئن نیستید هرگز نباید آن را مستقیما روی پوست خود اسپری کنید چون ممکن است این عطرها حاوی ترکیباتی باشند که برای پوست مضر هستند و باعث واکنش‌های آلرژیک و حتی بیماری‌های جدی شوند.

بارکد روی محصول

بیشتر افراد تصور می‌کنند بارکد محصول تنها چیزی است که می‌تواند آن‌ها را از اصل بودن یا تقلبی بودن محصولی که خریداری کرده‌اند مطمئن کند. اگرچه بارکد برای همین منظور طراحی شده و استفاده می‌شود اما در واقع کپی کردن و جعل کردن یک بارکد ساده‌ترین کاری است که افراد سودجو و متقلب در بازار عطرهای تقلبی انجام می‌دهند. نرم افزارهای مختلفی وجود دارد که بارکدهای جعلی تولید کرده و روی محصول چاپ می‌کنند و در واقع انجام دادن این کار بسیار ساده‌تر از این است که یک تولید کننده بخواهد بسته بندی یا بطری و یا ماده عطر برند خاصی را عینا کپی و بازسازی کند. بارکد روی بسته بندی عطر نشان می‌دهد که این محصول کجا و چه زمانی تولید شده است چون یک عطر مشخص ممکن است در کشورهای مختلفی تولید شود. به طور مثال اگر عدد اول بارکد ۳۰ تا ۳۷ باشد کشور تولید کننده آن فرانسه است و اگر این عدد ۵۰ باشد عطر مورد نظر در انگلستان تولید شده است. به همین ترتیب می‌توان سایر مشخصات عطر را نیز از طریق بارکد استخراج کرد به شرطی که این بارکد اصل و واقعی باشد.

دیگر عطر تقلبی نخرید

بازار هدف محصولات آرایشی و عطر

یکی از سوالاتی که در مورد قیمت محصولات آرایشی و عطر بسیار پرسیده می‌شود تفاوت قیمت آن در کشورها مختلف است که باعث می‌شود مردم به اصل و تقلبی بودن آن شک کنند. به طور مثال یک محصول آرایشی از یک برند خاص ممکن است در کشورهای اروپایی قیمتی برابر با ۱۰۰ یورو داشته باشد در حالی که وقتی این محصول در کشورهای آسیایی و خاورمیانه به فروش می‌رسد قیمت معادل آن به مراتب کمتر از ۱۰۰ یورو است. واقعیت این است که تولیدکنندگان بزرگ محصولات آرایشی و عطر، محصولات خود را برای بازار هدف کشورهای خاصی تولید می‌کنند مثلا عطری که برای استفاده مردم فرانسه تولید شده است قیمت بیشتری نسبت به عطری دارد که برای استفاده مردم هندوستان تولید شده و به آن کشور صادر شده است. حال اگر این عطر پس از دکد شدن (پاک کردن اطلاعات مربوط به محل فروش) از کشور هندوستان منتقل شده و در فرانسه به فروش برسد همه از قیمت پایین آن متعجب خواهند شد و ممکن است به اصل بودن آن شک کنند در حالی که همه عطرهای تقلبی از روی محصولات اصل کپی می‌شون و احتمالا کپی شده یک محصول دکد شده تقریبا صفر است. پس لازم است که هنگام خرید هر عطری این نکات را مد نظر داشته باشید تا خریدی درست و عاقلانه انجام دهید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه عطر و ادکلن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Fragrances.bg (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)