با شروع فصل سرما استفاده از اکسسوری‌های زمستانی مثل شال و کلاه بافتنی هم رونق می‌یابد و این اکسسوری‌ها هم مثل هر لباس و اکسسوری دیگری کثیف شده و به شستن نیاز پیدا می‌کنند. شستن شال و کلاه و لباس بافتنی نیاز به دقت ویژه‌ای دارد چون این وسایل، بسیار حساس و آسیب پذیر هستند و به راحتی ممکن است خراب شوند از طرف دیگر نمی‌توان آن‌ها را کثیف و لک شده هم رها کرد چون این اکسسوری‌ها ارزش و قیمت کمی ندارند. ما در این مقاله به شما می‌گوییم که شستن شال زمستانی را چطور انجام دهید تا کمترین آسیب و بیشترین تمیزی را داشته باشید، در ادامه نیز نکاتی برای آماده سازی لباس‌ها جهت لکه بری درست و کامل را بیان خواهیم نمود.

برای شستن شال به این روش عمل کنید

برای شستن شال زمستانی و همین طور بقیه اکسسوری‌های بافتنی و پشم مثل کلاه و دستکش شما به یک شامپوی بچه و یک ظرف با اندازه مناسب مثل تشت کوچک یا لگن نیاز دارید. البته می‌توانید از صابون‌های ملایم هم استفاده کنید اما شامپو بچه بهترین اثر را خواهد داشت.

برای شروع کار شستن شال و کلاه و دستکش زمستانی، ابتدا ظرف را از آب سرد پر کنید و چند قطره از شامپو بچه را داخل آن بریزید و با دست مخلوط کنید تا در آب حل شود. سپس شال خود را داخل این محلول فرو ببرید تا کاملا خیس شود و محلول را به خود جذب کند. به مدت ده دقیقه صبر کنید (بیش از این زمان ممکن است به الیاف شال آسیب برساند) سپس شال را با دست نگه دارید و ظرف را داخل سینک خالی کنید تا آب کف دار آن خارج شود سپس شیر آب را باز کنید و ظرف را از آب تمیز پر کنید تا کف موجود در شال پاک شود و از بین برود، این کار را چند مرتبه تکرار کنید و همزمان شال را به کناره‌های ظرف فشار دهید تا کف آن خارج شود و آب تمیز از ظرف بیرون بریزد. هرگز شال و اکسسوری بافتنی خود را نچلانید چون این کار به الیاف آن صدمه می‌زند. پس از آبکشی کامل، شال را روی یک سطح صاف و در جریان هوا قرار دهید تا خشک شود.

روش شستن شال زمستانی

توجه داشته باشید که شما نمی‌توانید برای آبکشی شال آن را مستقیم زیر شیر آب بگیرید چون فشار آب باعث می‌شود الیاف شال تحت نیروی شدیدی قرار بگیرند و تغییر شکل دهند. اگرچه این روش شستن شال برای شال‌های بافتنی و پشم گفته شده است اما می‌توانید آن را برای شال‌های ابریشم، ریون و کشمیر هم به کار ببرید و دیگر نگران تغییر رنگ یا تغییر شکل این اکسسوری‌های زیبا و باارزش نباشید.

آماده سازی لباس برای لکه بری سریع و موفق

بیشتر لکه‌ها در صورتی که سریع و به موقع اقدام کنید به طور کامل از بین می‌روند اما بعضی مواقع برخی از لکه‌ها نیاز به توجه خاص و ویژه دارند به همین منظور ما در این مقاله یک دستورالعمل کامل برای کارهایی که قبل از اقدام به لکه بری لباس (همه انواع لکه و همه انواع لباس) باید انجام دهید برای شما آماده کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید. برای اطلاعات کامل و دقیق درباره انواع لکه و روش پاک کردن آن‌ها می‌توانید اپلیکیشن The Stain  را روی گوش اندروید خود نصب کرده و استفاده کنید.

کارهایی که قبل از اقدام به پاک کردن لکه‌ها باید انجام دهید

سریع عمل کنید: وقتی لباسی به لکه آغشته شد هرچه سریع‌تر اقدام کنید فرآیند پاک کردن لکه ساده‌تر و سریع‌تر انجام خواهد گرفت. این اصل در مورد همه انواع لکه و همه انواع پارچه و لباس صادق است و سرعت عمل به معنای موفقیت بیشتر و بهتر است.

برچسب مراقبت لباس را به دقت بررسی کنید: شما ممکن است در فرآیند پاک کردن لکه کاری انجام دهید که هرچند لکه را پاک می‌کند اما به بافت و رنگ لباس آسیب می‌رساند و این لباس دیگر قابل استفاده نخواهد بود. به همین دلیل لازم است که قبل از اقدام به هر کاری برچسب مراقبتی لباس را که معمولا در قسمت داخلی آن دوخته شده است به دقت بخوانید. معمولا در این برچسب نوشته شده است که چه روشی برای شستن آن مناسب است مثلا اگر عبارت Dry Clean only روی آن درج شده باشد شما فقط مجازید که لباس را به خشکشویی بدهید. اطلاعات دیگری هم در این برچسب‌ها درج می‌شود مثل دمای مناسب برای شستشو، مجاز بودن شستشو با ماشین یا با دست و شوینده‌های مناسب برای آن. اگر لباس شما برچسب ندارد و یا اطلاعات ارائه شده در آن کامل نیست باید جنس لباس را مبنای تصمیم خود قرار دهید و اگر نمی‌دانید که چه کاری باید انجام دهید به یک کارشناس مراجعه کنید.

رنگدهی لباس را چک کنید: قبل از این که شروع به لکه بری یا شستن لباس لکه شده کنید ضروری است که بدانید پارچه لباس چه شرایطی دارد، آیا رنگ پس می‌دهد یا خیر. اگر لباسی رنگ پس بدهد و آن را بدون احتیاط بشویید ممکن است هم خود لباس را خراب کنید و هم به لباس‌های دیگر صدمه بزنید. برای تست کردن رنگ دادن لباس کافی است یک دستمال سفید تمیز را مرطوب کنید و روی لباس خشک بکشید، اگر پارچه تمیز ماند این لباس رنگ پس نمی‌دهد اما اگر رنگ لباس را به خود گرفت این لباس رنگ پس می‌دهد و باید مراقب باشید که آن را حتما تنها بشویید و موقع شستن دقت کنید که رنگ به قسمت‌های دیگر لباس (که رنگ متفاوتی دارند) نرسد.

تا حد ممکن ماده لکه را از روی لباس جدا کنید: قبل از این که نسبت به پاک کردن لکه یا شستن اقدام کنید لازم است که مواد موجود روی لباس را که باعث لک شدن آن شده‌اند اعم از مواد غذایی، چربی، خون، شمع و … را به دقت از روی لباس جدا کنید. این کار را با یک قاشق یا چاقو و یا یک دستمال کاغذی جاذب انجام دهید. این کار را احتیاط انجام دهید و مراقب باشید که لکه را گسترده‌تر نکنید. اگر این کار را انجام ندهید در مرحله خیس کردن و شستن لباس لکه بزرگ‌تر خواهد شد و احتمالا به قسمت‌های دیگر لباس هم سرایت خواهد کرد.

لباس را خیس کنید: حال آخرین مرحله از فرآیند آماده سازی لباس برای لکه بری فرا می‌رسد. اگر لکه بزرگ است و قسمت زیادی از لباس را فراگرفته لازم است که قبل از شستن آن، لباس را خیس کنید. یک ظرف را از آب سرد یا ولرم پر کنید و مقدار کمی شوینده متناسب با نوع لکه و لباس داخل آن بریزید و لباس را خیس کنید. اگر لکه بزرگ و کهنه باشد ممکن است نیاز باشد که تمام شب لباس را داخل این محلول نگه دارید. پس از این مرحله می‌توانید بر اساس نوع لکه و نوع لباس، نسبت به لکه بری صحیح و کامل اقدام کنید.

روش شستن شال زمستانی

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)