خانم‌ها دوست دارند مجموعه اکسسوری‌های موی شخصی خود را داشته باشند که با هر لباسی ست می‌شود و کاربردهای متنوعی دارند. اما شما با کار ساده‌ای مثل دوخت پاپیون به کمک دورریختنی‌ها می‌توانید مجموعه اکسسوری های شخصی خودتان را داشته باشید و برای آرایش موهای خودتان و کودکان و نوزادانتان از آن استفاده کنید. البته نوزادان چند ماهه معمولا موهای زیادی ندارند و از نظر کاربردی هم به اکسسوری مو نیازی ندارند اما این اکسسوری‌ها از جنبه زیبایی اهمیت دارند و به کسانی که در مورد جنسیت فرزند شما مطمئن نیستند پاسخی قانع کننده می‌دهند. البته این پاپیون‌ها فقط برای آرایش مو نیستند و می‌توان از آن‌ها به عنوان پاپیون یقه و یا برای تزئین لباس‌ها هم استفاده کرد. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز روش دوخت پاپیون و کش سر را با دور ریختنی‌ها به شما آموزش خواهیم داد.

وسایل لازم برای دوخت پاپیون به عنوان اکسسوری مو

  • مقداری پارچه رنگی
  • نوار توری مخصوص لبه لباس
  • گیره سر ساده
  • تل و سایر اکسسوریها در صورت تمایل
  • قیچی
  • کش
  • نخ و سوزن
  • چرخ خیاطی
  • سنجاق ته گرد
  • چسب حرارتی

روش دوخت پاپیون و کش سر

روش دوخت پاپیون و ساخت اکسسوری مو

نکته مهم برای دوخت پاپیون پارچه‌ای انتخاب نوع پارچه است. رنگ و طرح پارچه انتخابی شما باید مناسب این کار باشد، طرح‌های ساده و در رنگ‌های روشن همیشه انتخاب‌های بدون ریسک هستند اما پاپیون‌های خالدار یا مخمل هم می‌توانند زیبا و شیک باشند. جنس پارچه نباید بیش از حد ضخیم یا خیلی نازک باشد چون در این صورت فرم دادن به پاپیون ساده نخواهد بود، پارچه‌های چیت، تترون و یا حتی نمدهای نازک هم می‌توانند انتخابی مناسب باشند.

 

ابتدا از پارچه‌ای که دارید یک مستطیل به ابعاد ۱۵ در ۱۸ سانتی‌متر برش بزنید. سپس از نوار توری به مقدار ده سانتی متر جدا کنید. پارچه را از قسمت عرض آن از وسط تا کنید طوری که قسمت پشت پارچه بیرون قرار بگیرد سپس آن را با سنجاق محکم کنید. قسمت بلندتر را با فاصله یک سانتی‌متر از لبه پارچه بدوزید و فراموش نکنید که ابتدا و انتهای دوخت را محکم کنید.

روش دوخت پاپیون و کش سر

روش دوخت پاپیون و کش سر

 

 پارچه را پشت و رو کنید و طوری بغلتانید که قسمت دوخته شده مانند تصویر در وسط قرار بگیرد. سپس دو طرف این لوله پارچه‌ای را روی آن برگردانید و در وسط با سنجاق محکم کنید. طرف‌های باز پارچه را با چرخ خیاطی و با کوک‌های زیگزاگ بدوزید تا کاملا پوشش داده شوند.

روش دوخت پاپیون و کش سر

روش دوخت پاپیون و کش سر

حال با دو انگشت اشاره و شست، وسط این مستطیل را جمع کنید تا فرمی شبیه به پاپیون به خود بگیرد. این کار را طوری انجام دهید که دو خط در وسط پاپیون ایجاد شود و این خطوط با فاصله یکسان و متقارن باشند.

روش دوخت پاپیون و کش سر

در این مرحله سراغ چسب حرارتی بروید و در حالی که پاپیون را به همان شکل در دستانتان نگه داشته‌اید یک قطره از چسب حرارتی را پشت آن بزنید. نوار توری را که برش داده بودید بردارید و روی این قطره قرار دهید و نوار را یک دور دور پاپیون بپیچانید و قبل از این که قطره چسب دوم را روی انتهای آن بزنید کش سر را زیر این نوار توری قرار دهید.

روش دوخت پاپیون و کش سر روش دوخت پاپیون و کش سر روش دوخت پاپیون و کش سر

وقتی چسب خنک و محکم شود کار دوخت پاپیون شما نیز به پایان رسیده است و این پاپیون می‌تواند پایه هر نوع از اکسسوری مو باشد. مثلا اگر می‌خواهید یک کش سر معمولی داشته باشید از کش ساده روی آن استفاده کنید. اگر می‌خواهید تل سر محصوص نوزاد داشته باشید از یک نوار پارچه‌ای کشسانی به جای کش استفاده کنید.

می‌توانید این پاپیون را با چسب حرارتی روی گیره سر بچسبانید و گیره‌هایی جدید و زیبا داشته باشید که می‌توانند برای آرایش موهای خودتان یا کودکانتان مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین می‌توانید این پاپیون‌ها را روی تل سر بچسبانید و آن‌ها را شخصی سازی کنید. برای ساخت کش سر پاپیونی جفتی (که برای خرگوشی کردن موها استفاده می‌شود) شما به پاپیون‌های کوچک‌تری نیاز خواهید داشت و باید از پارچه نازک‌تر و در نصف اندازه‌ای که گفته شد استفاده کنید.

 

در این مقاله دوخت پاپیون با استفاده از نوار توری آموزش داده شد اما شما می‌توانید به جای این نوارهای آماده از نوارهای پارچه‌ای استفاده کنید و  پاپیون‌های ساده‌تر داشته باشید. می‌توان این نوارهای پارچه‌ای را از همان پارچه‌ای که برای دوخت پاپیون استفاده شده است تهیه کرد و هزینه و مواد لازم برای این کار را نیز کاهش داد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش فرهنگ و هنر در مجله قرمز شاخه هنر در خانه مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Crazy Little projects (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)