داشتن ناخن‌های بلند آرزوی بسیاری از خانم‌ها است اما بلند نگه داشتن ناخن‌ها کار ساده‌ای نیست و هرچه ناخن بلندتر باشد احتمال شکستن آن بیشتر است. اگر ناخن‌های محکم و قوی نداشته باشید و یا با آن‌ها درست رفتار نکنید حتی داشتن ناخن‌های متوسط و نه خیلی بلند هم ممکن نخواهد بود و به همین دلیل بسیاری از خانم‌ها به استفاده از ناخن‌های مصنوعی و کاشت ناخن رو می‌آورند که آسیب‌های بیشتری به دنبال دارد. پس این مقاله را مطالعه کنید و به رفتار با ناخن، تغذیه و تقویت ناخن توجه کافی داشته باشید تا ناخن‌های بلند و زیبا داشته باشید.

ترک عادات بد در رفتار با ناخن‌ها

عادت جویدن ناخن‌ها را ترک کنید: جویدن ناخن‌ها برای سلامت ناخن بسیار مضر است و ممکن است باعث عفونت پوست و حتی دهان شود. برخی افراد به دلیل مشکلات عصبی و استرس دچار چنین عادتی می‌شوند و این کار باعث شل شدن پوست اطراف ناخن می‌شود. اگر اطراف ناخن و پوست آن زائده‌هایی دارد به جای جویدن، آن را با ناخنگیر بچینید. فراموش نکنید که جویدن پوست اطراف ناخن هم باعث ضعیف شدن ناخن می‌شود. برای ترک عادت جویدن ناخن این کارها را انجام دهید:

  • ناخن‌ها را صاف و مرتب نگه دارید و لاک و کار ناخن روی آن انجام دهید تا تمایل کمتری به جویدن آن داشته باشید.
  • وقتی کسل و بی‌حوصله می‌شوید آدامس بجوید.
  • در صورت جدی بودن مشکل به روانشناس مراجعه کنید و استرس و کسالت خود را درمان کنید.

لاک ناخن ژلی و اکریلیکی استفاده نکنید: استفاده از این لاک‌ها و ناخن‌های مصنوعی و پاک کردن آن، باعث خشک شدن سطح ناخن می‌شود و رشد آن را کاهش می‌دهد. حتی اگر پاک کردن این ژل‌ها را حرفه‌ای هم انجام دهید باز هم آسیب‌های جدی به بافت ناخن وارد می‌شود. اگر دوست دارید از این لاک‌ها و ناخن‌ها استفاده کنید بین آن فاصله بگذارید و مدتی هم مانیکور معمولی انجام دهید تا بافت ناخن بتواند خود را بازسازی کند.

لاک ناخن‌ها را نکنید: کندن لاک ناخن با دست باعث می‌شود لایه‌ای هم از سطح ناخن کنده شود و به مرور زمان ناخن‌ها سست و ضعیف شوند.

بیس کوت و تاپ کوت بزنید: زمانی که وقت زیادی برای لاک زدن ندارید ساده‌ترین کار، حذف کردن بیس کوت و تاپ کوت است اما این کارها باعث آسیب به ناخن می‌شود. این پوشش‌ها ناخن را از لک شدن و ورقه ورقه شدن محافظت می‌کنند و در درازمدت به سلامت ناخن کمک می‌کنند. کارشناسان توصیه می‌کنند همیشه لاک پاک کن با خود همراه داشته باشید تا وقتی لاک ناخن شروع به ورقه ورقه شدن کرد به جای کندن آن را پاک کنید.

از ناخن‌ها به عنوان ابزار استفاده نکنید: کارهایی مثل کندن برچسب‌ها، باز کردن در بستنی و باز کردن حلقه جاکلیدی را با ناخن‌های بلند یا حتی کوتاه خود انجام ندهید. ممکن است خودتان متوجه اتفاقی که می‌افتد نشوید اما این کار ناخنراه را خم کرده و به آن آسیب می‌زند و مانع از رشد درست ناخن می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق همیشه ابزارهایی مثل قیچی یا چیزهای مشابه همراه داشته باشید تا مجبور به استفاده از ناخن نشوید.

روش داشتن ناخن‌های بلند و زیبا

اصلاح تغذیه برای رشد و تقویت ناخن

به اندازه کافی بیوتین مصرف کنید: ویتامین H یا بیوتین در رشد و تقویت مو و ناخن‌ها نقش اساسی دارد و هر شخصی روزانه به سی تا چهل میکروگرم از آن نیاز دارد که باید از طریق غذاها تامین شود. غلات کامل، قارچ‌ها، موز، قزل آلا و آووکادو منابع غنی برای بیوتین هستند.

اسید فولیک مصرف کنید: ویتامین B9 یا اسید فولیک از آسیب به سلول‌های عصبی جلوگیری می‌کند و گلبول‌های قرمز را سالم نگه می‌دارد و در رشد و سلامت ناخن نقش مهمی ایفا می‌کند. این ویتامین در ماهی، گوشت قرمز، پنیر و سویای فرآوری شده وجود دارد. مقدار اضافه این ویتامین از بدن دفع می‌شود و لازم نیست نگران مصرف زیاد آن باشید.

ویتامین A مصرف کنید: ویتامین A در محکم شدن ناخن‌ها نقش دارد و هر شخص روزانه به مصرف ۷۰۰ تا ۹۰۰ میکروگرم از ان نیاز دارد. سیب زمینی شیرین، هویج، کدو و برگ‌های سبز منابع غنی این ویتامین هستند.

مقدار زیادی ویتامین C مصرف کنید: نقش ویتامین C تقویت سیستم ایمنی بدن است که به معنای بهبودی سریع زخم‌های داخلی است. این بهبودی در رشد و قوی شدن ناخن‌ها تاثیرگذار است. پرتقال، کلم، توت فرنگی و فلف دلمه‌ای منابع غنی این ویتامین هستند.

ناخن‌های بلند و زیبا

مانیکور مناسب ناخن‌های بلند

از پایه ناخن خوب مراقبت کنید: اگر می‌خواهید ناخن‌های بلند و محکمی داشته باشید باید به پایه ناخن‌ها توجه کنید. پایه ناخن قسمتی است که به پوست انگشت چسبیده است و رشد ناخن در این قسمت انجام می‌شود. اگر از این قسمت ناخن درست مراقبت کرده و آن را درست فرم دهید داشتن ناخن‌های بلند ساده‌تر خواهد شد. پایه ناخن‌ها را درست سوهان بکشید و از کناره‌ها به سمت وسط ناخن بروید، سوهان کشیدن با حرکات رفت و برگشتی پایه ناخن را ضعیف می‌کند. فرم مناسبی برای ناخن انتخاب کنید، بلند کردن ناخن‌های گرد ساده‌تر است اما ناخن‌های مستطیلی بیشتر مستعد شکستن هستند.

از کوتیکول ناخن درست مراقبت کنید: کوتیکول ناخن قسمتی است که زیر پوست قرار دارد و نقش مهمی در رشد درست و سلامت ناخن دارد. برخی خانم‌ها برای زیبایی خانم پوست کوتیکول را عقب می‌دهند که انجام این کار توصیه نمی‌شود اما اگر میخواهید این کار را انجام دهید ناخن‌ها را ۵ دقیقه در آب گرم قرار دهید تا نرم شود سپس پوست را عقب داده و جدا کنید. برای سالم‌تر شدن کوتیکول، از اسید هیالورونیک روی این قسمت استفاده کنید و دست‌ها را همیشه مرطوب و نرم نگه دارید.

از درمان‌های تقویت کننده و محکم کننده ناخن بهره بگیرید: روش‌های مختلفی برای تقویت ناخن وجود دارد که بسته به مشکلات ناخن و بودجه خود می‌توانید یکی را انتخاب کنید. سرم‌ها رسیع‌ترین اما گران‌ترین روش برای تقویت ناخن هستند، کرم‌های پروتئینی هم برای تقویت ناخن مناسبند و شب‌ها استفاده می‌شوند. لاک‌های محکم کننده ناخن هم روشی ارزان و موثر برای داشتن ناخن‌های بلند و محکم بدون نگرانی از شکستن آن است.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه دست و ناخن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)