بیشتر افراد فکر می‌کنند مراقبت از پوست یک روش ثابت و مشخص دارد اما دنیای بهداشت و زیبایی پوست کاملا پویا و در حال تغییر است و روش‌های جدید مراقبت پوستی هر سال خبر از تکنولوژی‌ها و سبک‌ها جدیدی می‌دهند که دستیابی به زیبایی، جوانی و شادابی پوست را ساده‌تر خواهد کرد. این روش‌های جدید مراقبت پوستی توسط متخصصان و کارشناسان خبره معرفی می‌شوند و با معرفی آن‌ها روش‌های قدیمی که بی‌اثر یا حتی مضر شناخته شده‌اند منسوخ می‌شوند. اما این روش‌های جدید مراقبت پوستی برای سال جدید میلادی کدامند؟ ما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز روش‌های جدید مراقبت پوستی را که در سال ۲۰۱۹ محبوب خواهند بود به شما معرفی خواهیم کرد و در ادامه به یک پرسش رایج در مورد مراقبت از پوست پاسخ خواهیم داد.

بازسازی از روش‌های جدید مراقبت پوستی

همه ما دوست داریم پوستی صاف و یکدست داشته باشیم و به همین منظور لایه برداری می‌کنیم. اما لایه برداری بیش از حد می‌تواند باعث نازک شدن و حساس شدن لایه بیرونی پوست شده و اثرات نامطلوبی مثل التهاب و بیرون زدن رگ‌های پوستی را در پی داشته باشد. به همین دلیل کارشناسان به دنبال روش‌هایی بوده‌اند که پوست را مقاوم‌تر کند و بدون آن که لازم باشد لایه برداری‌های قوی و مکرری انجام دهیم پوستی صاف و یکدست داشته باشیم. بازسازی پوست یکی از روش‌های جدید مراقبت پوستی است که به تعمیر لایه بیرونی پوست منجر می‌شود و برای کسانی که پوست نازک و حساسی دارند بهترین گزینه است. محصولاتی که اثر بازسازی کننده دارند پوست را مرطوب و شاداب می‌کنند و زیبایی را به آن بازمی‌گردانند.

روش‌های جدید مراقبت پوستی در سال 2019

محبوبیت هرچه بیشتر رتینول و مشتقات آن

رتینول دهه‌ها است که به عنوان یک ماده فوق العاده موثر در زیبایی پوست شناخته می‌شود. رتینول ابتدا برای درمان آکنه ابداع شد اما پس از مدتی اثر جوان کنندگی آن نیز شناخته شده، این ماده یکی از اشکال ویتامین A است که اخیرا محبوبیت آن بسیار افزایش پیدا کرده است و پیش بینی می‌شود که در سال ۲۰۱۹ نیز شاهد محبوب‌تر شدن و گسترش استفاده از این ماده باشیم. پیش از این رتینول تنها در کرم‌ها و سرم‌های درمانی پیدا می‌شد اما امروزه این ماده اشکال متنوعی‌تری به خود گرفته است و علاوه بر سرم و کرم در ماسک‌ها، کرم‌های دور چشم و حتی محصولات مراقبت پوست بدن و دست موجود خواهد بود.

محبوب شدن پوست براق و درخشان

اگر در یکی دو سال اخیر به تصاویر اینستاگرامی مدل‌ها و چهره‌های شناخته شده مد و زیبایی نگاهی کرده باشید خواهید دید که دیگر از صورت‌های آرایش کرده مات و غیرعادی خبری نیست و این سبک جای خود را به چهره‌های طبیعی و زیبایی داده است که برق جوانی در آن‌ها می‌درخشد. اما این به معنای آن نیست که این افراد هیچ آرایشی روی چهره خود ندارند و به طور ذاتی زیبا هستند، بلکه هدف این است که این طور به نظر برسند چون در حال حاضر زیبا بودن به طور طبیعی مد روز محسوب می‌شود. پس داشتن پوست درخشان و با برق طبیعی به داشتن پوست مات و آرایش کرده غیرطبیعی ارجحیت دارد.

روش‌های جدید مراقبت پوستی در سال 2019

روش‌های درمانی موثر برای جوش‌های بزرگسالی

حتما شما هم از دوران نوجوانی و جوش‌های ناجوری که روی صورتتان می‌زدید خاطرات خوشی ندارید، این جوش‌های زشت و آزاردهنده زیبایی شما را تحت الشعاع قرار می‌دادند اما قسمت بدتر ماجرا اینجا است که این دوران به پایان نرسیده است و حتی در بزرگسالی هم جوش‌ها دست از سر ما برنمی‌دارند. اما دیگر دوران استفاده از داروهای ضدجوش قوی به سر آمده است چون ثابت شده است که این داروها باعث خشک شدن بیش از حد پوست می‌شوند و پوست بفرصت لایه برداری پیدا نمی‌کند و در نتیجه جوش‌ها کیستی می‌شوند. کیستی شدن جوش فرآیند درمان آن را بسیار طولانی می‌کند به همین دلیل متخصصان توصیه می‌کنند از روش‌ها و داروهای ملایم‌تر برای درمان جوش استفاده کنید.

شناخت ترکیبات محصولات آرایشی و مراقبتی

وقتی صحبت از ترکیبات مواد آرایشی و بهداشتی می‌شود بیشتر مردم اطلاعات کافی در این مورد ندارند چون هنگام خرید یک محصول جدید نوشته‌های روی آن را با دقت نمی‌خوانند، حتی اگر این کار را هم انجام دهند به قسمت ترکیبات توجهی نمی‌کنند. اما این قسمت مهم‌ترین قسمتی است که باید مطالعه کنید، ترکیبات موجود در یک محصول (به فرض استاندارد بودن و معتبر بودن نوشته‌های روی آن) نقشی تعیین کننده در کیفیت آن دارد. وجود موادی مثل الکل، پارابن و رنگ‌های شیمیایی اثر منفی روی پوست شما خواهد داشت در حالی که مواد دیگری مثل ویتامین سی، Spf و چیزهای دیگر اثر مثبتی روی زیبایی و شادابی پوست شما خواهند داشت.

روش‌های جدید مراقبت پوستی در سال 2019

توجه به تغذیه و استفاده از مکمل‌های غذایی

اگرچه به کار بردن روش‌های جدید مراقبت پوستی و به طور کلی توجه و مراقبت پوست تاثیر زیادی در زیبایی و شادابی آن خواهد داشت اما همه چیز در آن خلاصه نمی‌شود. شما برای زیبا شدن و جوان ماندن پوست خود باید به تغذیه هم توجه داشته باشید. تاثیر رژیم غذایی روی سلامت پوست کاملا ثابت شده است و اگر به تغذیه صحیح و دریافت کافی ویتامین‌ها و ریزمغذی‌های ضروری توجه نداشته باشید نباید انتظار داشته باشید که پوستتان زیبا و درخشان شود. مصرف آب کافی، دریافت همه ویتامین‌های ضروری، پروبیوتیک‌ها و دیگر مواد ضروری می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات پوستی پیشگیری کند تا دیگر نیازی به درمان‌های هزینه بر نداشته باشید.

روش‌های جدید مراقبت پوستی در سال 2019

استفاده از محصولات طبیعی و ارگانیک

Clean Beauty یکی از روش‌های جدید مراقبت پوستی است که این روزها بر سر زبان‌ها افتاده است. اما معنای واقعی زیبایی پاک چیست؟ در این روش در آن تنها از محصولاتی استفاده می‌شود که ریشه طبیعی دارند و فاقد مواد سمی و مضر هستند. این روش نه تنها برای بدن شما مفید است و از ورود مواد آسیب زا به آن جلوگیری می‌کند بلکه محیط زیست نیز با توسعه این روش آسیب کمتری خواهد دید. اگر می‌خواهید هم به روز باشید و هم به سلامت خود و محیط زیست اهمیت دهید بهتر است زیبایی پاک را به عنوان یکی از روش‌های جدید مراقبت پوستی سرلوحه زندگی خود قرار دهید.

روش‌های جدید مراقبت پوستی در سال 2019

آیا می‌توان از حوله بدن برای صورت هم استفاده کرد؟

آیا می‌توان از حوله‌ای که برای خشک کردن بدن استفاده می‌شود برای خشک کردن صورت هم استفاده کرد؟ این سوالی است که در ادامه به آن پاسخ خواهیم داد. وقتی استحمام خود را به پایان می‌رسانید اولین کاری که انجام می‌دهید چیست؟ درست است، حوله را برمی‌دارید و صورت و بدن و موهای خود را خشک می‌کنید. شستن و پاکسازی صورت یکی از مراحل مهم در مراقبت پوست است که هر روز حتما باید انجام شود. حتی اگر از پاک کننده‌هایی استفاده کنید که نیاز به شستشو ندارند (مثل آب میسلار) باز هم لازم است که صورت خود را حداقل دو تا سه بار در هفته با آب و شوینده‌های قوی‌تری بشویید، پاکسازی کنید، ماسک بگذارید و لایه برداری انجام دهید. در این شرایط نیز صورت شما خیس می‌شود و نیاز به خشک شدن با حوله در آن احساس می‌شود.

پس ما همیشه به حوله نیاز داریم و هر روز چندین بار از آن استفاده می‌کنیم. اما حوله‌ای که برای خشک کردن صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد باید با حوله بدن و دست متفاوت باشد. کارشناسان پوست و زیبایی می‌گویند حوله‌ها در محیطی مرططوب قرار می‌گیرند و در تماس با انواع آلودگی‌ها هستند در نتیجه کلکسیونی از باکتری و قارچ و سلول‌های مرده پوست و گرد و غباری که روی آن‌ها وجود دارد. تقریبا هیچ کس حوله خود را هر روز نمی‌شوید بنابراین، این آلودگی‌ها از پوست بدن به پوست صورت و دست و بالعکس منتقل می‌شود. این آلودگی‌ها بیش از آن چیزی که به نظر می‌رسد برای پوست مضر هستند و می‌توانند منجر به بروز بسیاری از مشکلات پوستی شوند از التهاب و آکنه گرفته تا حتی عفونت و بیماری‌های مزمن پوستی.

اما چاره کار چیست؟ کارشناسان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از انتشار آلودگی‌ها و مشکلات پوستی به قسمت‌های مختلف پوست، برای هر قسمت از حوله مجزایی استفاده کنید. مثلا هیچ وقت از حوله بدن برای خشک کردن صورت و بالعکس استفاده نکنید. محصولاتی که برای بهداشت و زیبایی بدن استفاده می‌شوند مثل عطرها و لوسیون‌ها اگر با پوست صورت تماس پیدا کنند باعث مشکلاتی مثل بسته شدن روزنه‌های پوستی و جوش و … خواهند شد چون پوست صورت حساس‌تر از پوست بدن است.

 نکته مهم دیگر در انتخاب حوله و مراقبت از آن است. حوله خود را از جنسی مناسب و باکیفیت انتخاب کنید، حوله‌های ارزان قیمت نه تنها قدرت جذب آب کافی ندارند بلکه از الیاف بی‌کیفیت تهیه می‌شوند که در درازمدت به پوست شما صدمه می‌زنند. حوله‌های خود را اعم از حوله حمام، دست و صورت و … هر دو هفته یک بار بشویید و مقابل آفتاب پهن کنید تا خشک شوند و باکتری‌ها و قارچ‌های جمع شده روی آن‌ها از بین برود. حوله‌ها را در محلی قرار دهید که دارای تهویه باشد و حداقل هر سال بار آن‌ها را عوض کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: PureWow (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)