همه دوست دارند ناخن‌هایی زیبا و بی‌نقص داشته باشند و برای رسیدن به این هدف هزینه‌های سنگین سالن‌های آرایشی را متحمل می‌شوند. اما اگر شما ابزارهای کار ناخن را در منزل در اختیار داشته باشید نیازی به رفتن به سالن و پرداخت این هزینه‌ها را ندارید. اما این ابزارهای کار ناخن کدامند و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟  کار آرایش ناخن کاری نسبتا پیچیده و چندمنظوره است و هر کسی ممکن است هدف متفاوتی از این کار داشته باشد اما برخی از این ابزارهای کار ناخن برای همه کسانی که می‌خواهند کار مانیکور را در منزل انجام دهند ضروری هستند و در داشتن ناخن‌هایی زیبا و سالم بسیار تاثیر گذارند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما شما را با ابزارهای کار ناخن و همه چیزهایی که برای آرایش، سلامت و زیبایی ناخن‌های خود نیاز دارید آشنا خواهیم کرد.

سوهان ناخن کریستالی و شیشه‌ای

یکی از مراحل مهم آرایش ناخن سوهان کشیدن است و شما برای کوتاه کردن، شکل دادن و از بین بردن زائده‌های ناخن به سوهان نیاز دارید و برای این منظور نه تنها باید کار سوهان کشیدن را درست و اصولی انجام دهید بلکه باید از یک سوهان با بهترین کیفیت هم استفاده کنید تا نتایج بهتری بگیرید. سوهان‌های کریستالی و شیشه‌ای بهترین نوع سوهان هستند که مزایای زیادی نسبت به سوهان‌های فلزی دارند و بدون آسیب زدن به ناخن‌ها می‌توانند آن‌ها را شکل دهند، کوتاه کنند و به هر فرمی که شما دوست دارید و ترجیح می‌دهید در آورند.

ابزارهای کار ناخن

قیچی کوتیکول یکی از ابزارهای کار ناخن

اگر به دقت به لبه پایینی ناخن‌های خود نگاه کنید یک ردیف زائده پوستی یکدست می‌بینید که وظیفه آن محافظت از ماتریس ناخن در مقابل عفونت و آسیب است. برداشتن این قسمت از پوست اطراف ناخن باعث می‌شود که ناخن‌های شما کشیده‌تر و زیباتر به نظر برسند و به همین دلیل، این مرحله یکی از مراحل مهم و کلیدی در مانیکور حرفه‌ای به شمار می‌رود. برای برداشتن کوتیکول معمولا از یک قیچی مخصوص استفاده می‌شود و هر روشی به جز این ممکن است آسیب‌های جدی به بافت اطراف ناخن وارد کند. البته فراموش نکنید که برداشتن مکرر کوتیکول می‌تواند عوارض زیادی برای دست و ناخن شما داشته باشد پس بهتر است این کار را با فواصل زیاد و حداقل سه ماه یک بار انجام دهید تا بافت کوتیکول قابلیت بازسازی داشته باشد.

ابزارهای کار ناخن

کرم نرم کننده دست و ناخن

بافت ناخن هم مثل هر بافت زنده دیگری نیاز به رطوبت دارد و رد صورت دریافت نکردن رطوبت کافی دچار شکنندگی و آسیب می‌شود. همه ما هر روز از کرم‌های دست برای مرطوب کردن پوست دست استفاده می‌کنیم اما از این به بعد به خاطر داشته باشید که موقع کرم زدن به دست روی ناخن‌ها هم مقدار کافی کرم بزنید تا رطوبت مورد نیاز این بافت تامین شده و دچار شکنندگی نشود. پس فراموش نکنید که کرم مرطوب کننده دست یکی از ابزارهای کار ناخن به شمار می‌رود و همیشه باید آن را به همراه داشته باشید.

ابزارهای کار ناخن

بیوتین یک ماده ضروری برای سلامت ناخن

ناخن‌ها برای رشد و محکم شدن به انواع پروتئین نیاز دارند و اگر این پروتئین از طریق مواد غذایی تامین نشود ناخن‌ها شکننده و آسیب پذیر خواهند شد. یکی از مهم‌ترین مواد پایه ضروری برای تشکیل بافت ناخن بیوتین است. بیوتین یکی از انواع ویتامین ب در خانواده ب کمپلس است و هر فردی برای سلامتی خود باید روزانه ۲.۵ میلی‌گرم بیوتین مصرف کند. گاهی اوقات بیوتین مورد نیاز ما از طریق خوراکی‌ها تامین نمی‌شود و لازم است که آن را از طریق مکمل‌های غذایی دریافت کنیم تا سلامت و مقاومت ناخن‌ها تضمین شود.

ابزارهای کار ناخن

ژل و لاک محکم کننده و تقویت کننده ناخن

گفتیم که علت بیشتر شکنندگی‌ها و ترک‌ها در ناخن از نبود رطوبت و آب در بافت ناخن حاصل می‌شود. بیشتر این افراد پس از شستن دست‌ها و صابون زدن و … احساس خشکی و شکنندگی در ناخن‌های خود دارند و پس از استفاده از روغن و مرطوب کننده روی ناخن، وضعیت آن‌ها بهبود می‌یابد. و اگر مشکل شما نیز همین مورد است باید یک ژل محکم کننده ناخن تهیه کنید و آن را مانند لاک روی ناخن‌ها بزنید. این ژل‌ها با حبس کردن رطوبت روی بافت ناخن مانع از خشکی و آسیب به آن‌ها می‌شوند و شما می‌توانید با خیال راحت به فعالیت‌های روزانه خود بپردازید.

ابزارهای کار ناخن

روغن کوتیکول برای تقویت پایه ناخن

پس از برداشتن کوتیکول ناخن‌ها، سطح آن‌ها پوسته پوسته و شکننده می‌شود و اگر در این شرایط به حال خود رها شوند ممکن است عوارض و مشکلاتی در پی داشته باشد. به همین دلیل روغن کوتیکول یکی از ابزارهای کار ناخن است که استفاده از آن ضروری است و بافت ناخن را تقویت و محکم می‌کند. بیشتر این روغن‌ها به خصوص انواع طبیعی و غیرشیمیایی آن حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی هم هستند که بافت ناخن را تغذیه کرده و رطوبت مورد نیاز آن را نیز تامین می‌کنند.

ابزارهای کار ناخن

ناخنگیر یکی از ابزارهای کار ناخن

اگر اهل بلند کردن زیاد ناخن‌های خود هستید باید بدانید که ناخنگیر یک ابزار ضروری برای شما است. وقتی ناخن‌ها از حد مشخصی بلندتر می‌شوند کار سوهان کشیدن مشکل و حتی غیرممکن می‌شود و سماجت روی آن می‌تواند باعث شکستن ناخن و غصه خوردن شما شود. در این شرایط یک ناخنگیر همان چیزی است که برای کوتاه کردن ناخن‌های خود نیاز دارید، یک ابزار کلاسیک و ضروری که در هر منزلی یافت می‌شود و می‌تواند در کمترین زمان، ناخن‌های شما را به حد مناسبی کوتاه کند، البته سوهان کشیدن بعد از کوتاه کردن ناخن‌ها را فراموش نکنید چون در این مرحله لبه ناخن‌ها تیز و برنده و مستعد شکستن خواهد بود.

ابزارهای کار ناخن

کوتیکول گیر یکی از ابزارهای کار ناخن

همان طور که گفتیم جدا کردن کوتیکول ناخن‌ها کار چندان عاقلانه‌ای نیست و نباید این کار را مکررا انجام دهید. اما در صورت تمایل به جدا کردن کوتیکول حداقل از از ابزار مناسبی برای این کار استفاده کنید. کوتیکول گیر ابزاری شبیه به ناخنگیر است که می‌تواند با کمترین آسیب این کار را برای شما انجام دهد. البته به خاطر داشته باشید که استفاده از این ابزارهای کار ناخن نیاز به تخصص دارد و در غیر این صورت ممکن است به ناخن‌های شما صدمه بزند.

ابزارهای کار ناخن

یک سوهان با زبری کمتر

سوهان‌های ناخن بر اساس میزان زبری خود شناخته می‌شود و قدرت ساییدن آن‌ها طبق درجه زبری تعیین می‌شود. هرچه عدد مربوط به درجه زبری یک سوهان بیشتر باشد آن سوهان نرم‌تر است. شما حداقل به دو عدد سوهان مختلف با درجه زبری متفاوت نیاز دارید و این دو سوهان در کنار هم می‌توانند ظاهری زیبا و حرفه‌ای به ناخن‌های شما بدهند. ابتدا با سوهان زبرتر که درجه پایین‌تری دارد ناخن‌ها را شکل دهید و کوتاه کنید سپس با سوهانی که زبری کمتری دارد و درجه آن بیشتر است گوشه‌ها را نرم و صاف کنید.

ابزارهای کار ناخن

بافر و پولیش ناخن

پس از سوهان زدن ناخن‌ها در دو مرحله، نوبت به پولیش کردن آن‌ها می‌رسد. پولیش کردن ناخن‌ها جلا و برق خاصی به آن‌ها می‌دهد و زیبایی حاصل از آن نیاز شما را به استفاده از برق ناخن رفع می‌کند. پولیش ناخن هم مثل سوهان ناخن درجات مختلفی دارد و شما ابتدا باید از پولیش با درجه پایین‌تر استفاده کنید و به تدریج درجات آن را افزایش دهید تا ناخن‌های شما براق و زیبا شوند. البته پولیش زدن بیش از حد ناخن‌ها ممکن است باعث نازک شدن بافت ناخن و آسیب پذیری آن شود به همین دلیل توصیه می‌شود بین هر نوبت پولیش حداقل دو ماه فاصله بگذارید.

ابزارهای کار ناخن

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه دست و ناخن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)