رفع جوش چرکی با روشهای طبیعی مطلوب کسانی است که علاقه‌ای به استفاده از داروهای طبی و تحمل عوارض ناشی از آن ندارند. این روشها به لحاظ علمیمورد پژوهش قرار گرفته اند و البته برای اثبات و توصیه همیشگی آنها باید تحقیقات بیشتری انجام گیرد.

آکنه یک بیماری شایع پوستی است که حدود ۸۵% افراد در بخشی از زندگیشان دچار عفونت می‌شوند. علائم شامل جوشهای چرکی است که خسته کننده و رفع آن دشوار است. در حالی که درمانهای معمولی می‌توانند جوشها را رفع کنند، اغلب با عوارض جانبی مانند سوزش پوست و خشکی همراه هستند. به این ترتیب، بسیاری از مردم برای خلاص شدن از شر جوشها به سراغ گزینه‌های طبیعی می‌روند. با این حال، در حالی که بسیاری از داروهای طبیعی آکنه وجود دارند، تنها تعداد محدودی از آنها به لحاظ علمی ثابت شده که می‌توانند کمک کنند. در اینجا  روش طبیعی برای رفع جوش چرکی در زمانی کوتاه آورده شده است که البته تحقیقات حمایت کننده از اثر آنها محدود هستند.

درمان موضعی با روغن درخت چای

روغن درخت چای از برگهای Melaleuca alternifolia که بومی استرالیاست استخراج می‌شود. این روغن به خاطر قابلیتش برای مبارزه با باکتریها و کاهش التهاب پوست مشهور است. روغن درخت چای به خصوص به مقابله با باکتریهای P.acnes و S. epidermidis، دو نوع باکتری که موجب جوش چرکی می‌شوند، کمک می‌کند. یک تحقیق نشان داد که ژل تی تری ۵% برای کاهش ضایعات تقریبا ۴ برابر موثرتر و در کاهش آکنه شدید ۶ برابر موثرتر از دارونما است.

در یک تحقیق دیگر، ژل حاوی ۵% روغن درخت چای برای کاهش و رفع جوش چرکی اثراتی برابر با بنزوئیل پروکساید ۵%، داروی مشهور آکنه دارد. درمان با روغن درخت چای همچنین اثرات مضر همانند خشکی، تحریک و سوزش را به میزان کمتری ایجاد می‌کند. لازم است توجه کنید که روغن درخت چای بسیار قوی است و می‌تواند موجب تحریک و قرمزی به هنگام استفاده مستقیم روی پوست شود. به همین دلیل باید آن را با روغن حامل رقیق کرد.

تنها یک تحقیق کوچک استفاده مضوعی از روغن تی تری را برای مشکلات سلامتی مورد توجه قرار داده و مقدار محدودی از تحقیقات نشان دادند که روغن درخت چای ممکن است برای آکنه مفید باشد. اگر برای رفع جوش چرکی قصد دارید از روغن درخت چای استفاده کنید ابتدا مقدار کمی از آن را روی یک بخش کوچک از پوست امتحان کنید سپس آن را استفاده کنید. روغن درخت چای بسیار تحریک کننده است و باید بصورت رقیق شده روی پوست استفاده شود.

برای خرید روغن درخت چای که برای استفاده مستقیم روی جوش مناسب باشد می‌توانید از روغن درخت چای اوریفلیم استفاده کنید و یا از سایتهای معتبر مثل نارین گل و یا فروشگاه زیما آن را خریداری کرده و با گلاب یا روغن جوجوبا رقیق کنید.رفع جوش چرکی

روش استفاده از روغن درخت چای برای رفع جوش چرکی

  1. ۱ قطره از روغن درخت چای را با ۱ قاشق غذاخوری روغن حامل ترکیب کنید.
  2. یک گوش پاک کن را داخل مخلوط فرو کرده و آن را مستقیما روی جوش بزنید.
  3. در صورت دلخواه مرطوب کننده پوست چرب بزنید.
  4. روزی ۱ یا دو بار این کار تکرار کنید.

درمان موضعی با اسانسهای روغنی دیگر

علاوه بر روغن درخت چای، بسیاری از اسانسهای روغنی دیگر با خواص ضد باکتری و ضد التهاب وجود دارد که می‌توانند به رفع جوش چرکی در زمانی کوتاه کمک کنند. یک تحقیق بزرگ دیگر نشان داد که اسانسهای روغنی دارچین، رز، اسطوخودوس و میخک با باکتریهای ایجاد کننده آکنه مبارزه می کنند. رزماری و علف لیمو هم بازدارنده باکتری P. acnes هستند.

یک تحقیق قابلیتهای ضد آکنه روغن ریحان معطر، بنزوئیل پروکساید ۱۰% و یک دارونما را مقایسه کردند. هم روغن ۲%  و هم ۵% ریحان معطر موثرتر و سریعتر از بنزوئیل پروکساید، جوش چرکی را کاهش دادند. تحقیق دیگری نشان داد که ژل حاوی اسید استیک، اسانس روغنی پرتقال و ریحان شیرین منجر به ۷۵% افزایش در بهبود نرخ جوش چرکی شد.

همانند روغن تی تری، این اسانسهای روغنی بسیار غلیظ هستند و در صورت استفاده مستقیم روی پوست موجب تحریک می‌شوند. دقت کنید که همه اسانسهای روغنی را باید با روغن حامل رقیق کرد، یک تست پوستی قبل از استفاده انجام دهید و در صورتی که پوست تحریک شد، استفاده از آن را ادامه ندهید. این اسانسها و از جمله روغن میخک را هم می‌توانید از سایتهای ذکر شده تهیه کنید.

روش استفاده از اسانسهای روغنی برای رفع جوش چرکی

  1. ۱۰ قطره اسانس روغنی را با ۳۰ میلی لیتر روغن حامل ترکیب کنید
  2. یک تکه پنبه یا گوش پاک کن را داخل مخلوط کرده و آن را مستقیما روی جوش بزنید.
  3. در صورت دلخواه مرطوب کننده استفاده کنید.
  4. در صورت نیاز هر روز ۱ تا ۲ بار این کار را انجام دهید.

استفاده از چای سبز برای کل صورت

بسیاری از افراد چای سبز را به دلیل خواص مفید آن می‌نوشند اما استفاده از آن روی پوست هم عالی است. چای سبز حاوی فلاونوئیدها و تاننهاست که به مبارزه با التهاب و باکتریهای ایجاد کننده جوش کمک می‌کنند. همچنین سرشار از آنتی اکسیدان اپی گالوکاتچین۳ (EGCG) است که به مبارزه با التهاب کمک می‌کند، تولید سبوم را کاهش می‌دهد و از رشد باکتری P. acnes در افراد مستعد آکنه جلوگیری می‌کند. تحقیقات چندگانه نشان می‌دهد افراد مبتلا به آکنه به میزان زیادی تولید سبوم  و جوش کمتری را به هنگام استفاده از عصاره ۲ تا ۳% چای سبز روی صورتشان خواهند داشت.رفع جوش چرکی

کلی محصولات مراقبت پوستی در بازار وجود دارد که حاوی چای سبز هستند اما درست کردن ترکیبی خانگی بسیار آسان و موثرتر است.

روش استفاده از چای سبز برای آکنه

  1. چای سبز را در آب جوش به مدت ۳ تا ۴ دقیقه دم کنید.
  2. بگذارید چای سرد شود.
  3. با استفاده از گلوله پنبه‌ای آن را روی صورت بزنید یا آن را در بطری اسپری ریخته و روی پوست صورت اسپری کنید.
  4. به مدت ۱۰ دقیقه یا یک شب تا صبح بگذارید بماند بعد صورت را با آب سرد بشویید.
  5. آن را یک یا دو بار در روز استفاده کنید. این محلول خانگی را به مدت نهایتا ۲ هفته می‌توان در یخچال نگهداری کرد.

مرطوب کردن با آلوئه ورا

آلوئه ورا یک گیاه گرمسیری است که برگهای آن یک نوع ژل شفاف تولید می‌کنند. وقتی که ژل آلوئه ورا روی پوست استفاده می‌شود به مبارزه با باکتریها کمک کرده، التهاب را کاهش می‌دهد و بهبود زخم را تسریع می‌کند. به همین خاطر درمانی محبوب برای بسیاری از بیماریهای پوستی از جمله پسوریازیس، کهیر، بریدگی و سوختگی است.

تحقیقات محدودی در مورد قابلیت آلوئه ورا برای مبارزه با جوشها به خصوص وجود دارد اما تحقیقات امیدوار کننده است. آلوئه ورا حاوی لوپل، سالیسیلیک اسید، نیتروژن اوره، اسید سینامونیک، فنول و سولفور است که همگی آنها بازدارنده باکتریهای ایجاد کننده جوش هستند.

در یک تحقیق، غلظتهای متفاوتی از ژل آلوئه ورا به روغن ریحان معطر و و خواص ضد آکنه آن بیشتر شد. این غلظت بالاتر آلوئه ورا در لوسیون، برای کاهش و رفع جوش چرکی موثرتر بود. تحقیق دیگر نشان داد که استفاده از ژل آلوئه ورای ۵۰% با کرم ترتینوئین به میزان زیادی در رفع جوشها نسبت به کرم ترتینوئین به تنهایی بهتر بود. کرم ترتینوئین یک داروی آکنه است که از ویتامین A مشتق شده است.

اگر چه ژل آلوئه ورا به خودی خود در درمان جوش موثر نیست اما اثرات ضد آکنه روغن ریحان معطر و کرم ترتینوئین را تقویت می‌کند. در عین حال که ژل آلوئه ورا ممکن است خوش جوشها را از بین ببرد اما به هنگامی که با داروها و درمانهای دیگر ترکیب شود، موثرتر خواهد بود.رفع جوش چرکی

روش استفاده از ژل آلوئه ورا

  1. پوست برگ را از یک سمت جدا کرده و با قاشق ژل را از آن خارج کنید.
  2. ژل را به هنگام استفاده از درمانهای دیگر روی پوست استفاده کنید. احتمالا بخواهید آن را با درمان دیگری ترکیب کنید و بعد آن را روی پوست استفاده کنید. یا می‌توانید ابتدا درمان دیگری را استفاده کنید و بعد ژل آلوئه ورا را به آن اضافه کنید.
  3. این کار را ۱ تا ۲ بار در روز تکرار کنید.

می‌توانید ژل آلوئه ورای بطری را به صورت اینترنتی خریداری کنید اما مطمئن شوید که خالص است و حاوی مواد افزودنی نیست.

درمانهای طولانی مدت

چندین درمان دیگر طبیعی آکنه با تداوم و استفاده طولانی مدت موثر خواهند بود. اگر چه درمانهای زیر ممکن است به سرعت جوشها را از بین نبرند اما می‌می‌توانند به پیشگیری و رفع جوش چرکی به مرور زمان کمک کنند.

مصرف مکمل روی

ماده معدنی روی نقش مهمی در ترمیم زخم ایفاد می‌کند و می‌تواند التهاب را کاهش دهد. به این ترتیب به عنوان امکانی برای درمان جوشهای چرکی روی آن مطالعه شده است. تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به آکنه نسبت به آنهایی که پوست تمیزتری داشتند، میزان روی کمتری داشتند. مصرف مکمل روی به شما کمک می‌کند. در حقیقت چندین تحقیق نشان داده‌اند که مصرف ۳۰ تا ۴۵ میلی گرم عنصر روی در هر روز می‌تواند به میزان چشمگیری جوشها را کاهش دهد.

در یک تحقیق ویژه، ۴۸ فرد مبتلا به آکنه مکمل روی را ۳ بار در روز مصرف کردند. بعد از ۸ هفته ۳۸ نفر آنها کاهش ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی در جوشها را گزارش کردند.

روی به شکلهای متنوعی موجود است که هر گدام حاوی مقدار متفاوتی از عنصر روی هستند. صرفنظر از آنچه که شما انتخاب می‌کنید، بهتر است که بیش از مقدار توصیه شده یعنی ۴۰ میلی گرم در روز مصرف نکنید. مصرف زیاد عنصر روی اثرات مضری دارد از جمله درد معده و تحریک روده. می‌توانید مکمل روی را از داروخانه و یا فروشگاه‌های آنلاین خریداری کنید. یک دوز کم انتخاب کنید تا بیش از مقدار توصیه شده در روز نباشد.

مصرف مخمر آبجو برای رفع جوش چرکی

یک سویه خاص ا زمخمر آبجو به نام Saccharomyces cerevisiae Hansen CBS نیز ظاهرا به کاهش جوش چرکی به مصرف خوراکی، کمک می‌کند. مخمر ابجو منبع خوبی از ویتامینهای B، کروم، مس، آهن و روی است. البته قابلیت آن برای درمان جوشهای چرکی به احتمال زیادی به دلیل اثرات ضد باکتری آن است. یک تحقیق اثر مخمر آبجو با داروما را طی ۵ ماه مقایسه کرد. در بیش از ۸۰% افرادی که مخمر آبجو مصرف کردند، جوشها یا درمان شدند یا به میزان چشمگیری بهتر شدند، در حالی که تنها ۲۶% افراد گروه دارونما بهبود یافته بودند.

تحقیقات نشان داده مخمر آبجو هیچ عارضه جانبی ندارد اما عده کمی هم ایجاد کمی گاز، نفخ یا سردرد پس از مصرف آن را گزارش کرده‌اند. برای خرید مخمر آبجو می‌توانید به داروخانه یا عطاریهای معتبر مراجعه کنید.

مصرف روغن ماهی

روغنهای ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا۳ اپیکوساپنتائنوئیک اسید (EPA) و دوکوساهگزائنوئیک اسید (DHA) هستند. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف EPA می‌تواند به کنترل تولید چربی کمک کند، از جوش پیشگیری کند و به حفظ رطوبت پوست کمک کند.

میزان بالای EPA و DHA نیز باعث کاهش عواملی مربوط به التهاب می‌شود که ممکن است خطر جوشها را به طور کامل کاهش دهند. در یک تحقیق مصرف اسیدهای چرب امگا۳ حاوی هر دو نوع به صورت روزانه در طی ۱۰ هفته، جوشها را در تمامی ۴۵ بیمار کاهش داد.

شما می‌توانید اسیدهای چرب را بوسیله خوردن گردو، تخم شربتی هندی (چیا)، پودر تخم کتان، ماهی سالمون، ساردین و آنچوی به دست آورید. مصرف مکمل با امگا۳ غلیظ می‌تواند به شما کمک کند تا مقدار بالاتری از EPA و DHA را مصرف کنید تا بهتر جوشها را درمان کنید. برای خرید مکمل ماهی به داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های آنلاین مراجعه کنید.معرفی خواص روغن ماهی

روشهای دیگر برای کاهش و رفع جوش چرکی

اگر چه بیشتر افراد سالهای سال است که از درمانهای طبیعی آکنه استفاده می‌کنند، تحقیقات روی این موضوع هنوز در حال انجام است. درمانهای لیست شده در زیر ممکن است برای پوستهای مستعد به آکنه مفید باشد اما هیچ تحقیقی روی قابلیتهای آنها برای درمان جوش موجود نیست.

  • هاماملیس: استفاده از هاماملیس روی پوست با باکتریها مبارزه می‌ند و التهاب را کاهش می‌دهد که به پیشگیری از جوشها کمک می‌کند.
  • سرکه سیب: اسیدهای ارگانیک در سرکه سیب می‌تواند به کشتن باکتریهای ایجاد کننده آکنه و کاهش ظاهر زخمهای جوش کمک کند.
  • محدود کردن مصرف لبنیات: دو تحقیق گزارش کرده است افرادی که بیشتر شیر می‌نوشند بیشتر تمایل به جوش زدن دارند اما باید تحقیقات بیشتری انجام شود. شاید بخواهید با غذاهای ضد آکنه و آنهایی که باعث ازدیاد جوش می‌شوند، آشنا شوید.
  • ماسک عسل و دارچین: عسل و دارچین خواص آنتی اکسیدان، ضد باکتری و ضد التهاب دارند بنابراین ممکن است برای پوست مستعد آکنه به هنگام استفاده از آن مفید باشند.
  • کاهش استرس: بعضی از تحقیقات استرس را به افزایش شدت آکنه مرتبط دانسته‌اند. از مسئول درمانی‌تان بخواهید در مورد تکنیکهای آرام کردن و تغییرات سبک زندگی که به کاهش استرس کمک می‌کنند، به شما اطلاعاتی بدهد.

کلام آخر

جوشها یک مشکل شایع هستند که درمان آنها می‌تواند خسته کننده باشد. درمانهای معمول رفع جوش چرکی می‌تواند موجب قرمزی، خشکی یا تحریک شود و بسیاری از گزینه‌های طبیعی ظاهرا این اثرات را ندارند. درمانهای خانگی نام برده شده در این مقاله بوسیله چند مقاله محدود به عنوان موثرترین روشهای طبیعی برای کاهش جوش نام برده شده‌اند. با این اوصاف، استفاده از اسانسهای روغنی مختلف، چای سبز و آلوئه ورا روی پوست ظاهرا سریعترین روش برای رفع جوش چرکی است، در حالی که با توجه به چند تحقیق محدود، مکملها باید به مدت طولانی مصرف شوند.

درمانهای این مقاله ممکن است برای همه موثر نباشند اما ارزش امتحان کردن را دارند. برای درمان آکنه تحقیقات کافی روی بی خطر بودن درمانهای گیاهی و روشهای درمانی تکمیلی دیگر انجام نشده تا توسط متخصصان پوست توصیه شوند. این موضوع شامل همه درمانهای نام برده شده در این مقاله هم هست. اگر مشکل آکنه شما خیلی شدید است بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید.


ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: healthline