تمیزی لباس‌ها پس از شستشو به عوامل متعددی بستگی دارد مثل مدت شستشو، استفاده از شوینده و دمای مناسب آب برای شستشو. اگر یکی از این عوامل به درستی انتخاب نشوند و در هماهنگی با عوامل دیگر عمل نکنند کار شستشوی لباس‌های شما به درستی انجام نخواهد شد و یا لباس‌ها آسیب دیده و یا به خوبی تمیز نخواهند شد. اما دمای مناسب آب در این میان نقش مهمی ایفا می‌کند و تاثیر زیادی در تمیز شدن لباس‌ها دارد، این دما با مصرف انرژی هم ارتباط مستقیمی دارد و باید طوری انتخاب شود که در تعادل با عوامل دیگر باشد. اما دمای مناسب آب برای شستن لباس‌ها چیست و چطور تعیین می‌شود؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به شما خواهیم گفت که دمای مناسب آب برای شستن لباس‌ها چیست و چطور می‌توان لباس‌ها را در این دما شست و کاملا تمیز کرد.

چرا دمای مناسب آب برای شستن لباس‌ها بسیار مهم است؟

شستشوی موفق لباس‌ها به سه فرم از انرژی نیاز دارد که این سه فرم انرژی باید به خوبی در تعادل با هم باشند تا هم قدرت پاک کنندگی و تمیزکنندگی مناسبی داشته باشند و هم مصرف انرژی را به حداقل برسانند.

  • انرژی گرمایی: این فرم از انرژی با میزان حرارت آب تعیین می‌شود و هرچه آب داغ‌تر باشد انرژی گرمایی مصرفی هم بیشتر است.
  • انرژی مکانیکی: این انرژی هم توسط قدرت چرخشی ماشین لباسشویی تامین می‌شود.
  • انرژی شیمیایی: انرژی شیمیایی مورد نیاز برای نظافت لباس‌ها هم از طریق شوینده‌ها تامین می‌شود.

اگر یک یا دو فرم از این سه فرم انرژی کاهش پیدا کنند فرم‌های دیگر باید آن را جبران کنند. مثلا اگر دمای آب برای شستشوی لباس‌ها کاهش پیدا کند این کاهش باید از طریق استفاده از شوینده قوی‌تر یا چرخش بیشتر و طولانی‌تر ماشین لباسشوی تامین شود تا تعادل لازم برقرار شده و لباس‌ها به خوبی تمیز شوند.

 

دمای مناسب آب برای شستشوی لباس

دمای مناسب آب چگونه تعیین می‌شود؟

دمای مناسب آب برای شستشوی لباس‌ها از طریق فاکتورهای زیر تعیین می‌شود:

  • مقدار و نوع کثیفی لباس‌ها
  • جنس پارچه
  • میزان رنگدهی پارچه
  • توضیحات نوشته شده در برچسب مراقبتی لباس

نکته مهم در مورد انتخاب دمای مناسب آب این است که همه شوینده‌ها از هر نوعی که باشند در آب داغ یا ولرم می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند اما اثردهی آن‌ها یکسان نخواهد بود و هرچه دمای آب کاهش پیدا کند قدرت پاک کنندگی شوینده هم کاهش خواهد یافت. البته برخی از شوینده‌ها طوری طراحی شده‌اند که در آب سرد هم کارایی مناسبی دارند و با در نظر گرفتن این عوامل می‌توان گفت که در صورت استفاده از شوینده مناسب دمای مناسب آب برای شستشوی لباس‌ها، دمای ۳۰ درجه سانتیگراد است. اما چطور می‌توان لباس‌ها را در این دما شست؟

دمای مناسب آب برای شستشوی لباس

چطور می‌توان لباس‌ها را در آب با دمای ۳۰ درجه شست؟

همان طور که گفتیم بهترین دما برای شستن لباس‌ها دمای سی درجه سانتیگراد است. در این دما کمترین میزان آسیب به بافت و رنگ لباس وارد می‌شود و مهم‌تر از همه این که انرژی لازم برای رسیدن آن به این دما بسیار کم است. در نتیجه اگر همیشه لباس‌ها را با دمای مناسب آب یعنی سه درجه سانتیگراد بشوییم هم هزینه‌های انرژی مصرفی منزل را کاهش داده‌ایم و هم عمر لباس‌ها افزایش یافته و هزینه‌های پوشاک خانوار کاهش خواهد یافت. اما چطور می‌توان همیشه لباس‌ها را در دمای مناسب آب یعنی سی درجه سانتیگراد شست؟ گاهی اوقات این کار ساده نیست و ممکن است لباس‌ها به خوبی تمیز نشوند، اما با رعایت نکات زیر  می‌توانید همیشه لباس‌های خود را با دمای مناسب آب بشویید:

  • لباس‌ها را به محض لک شدن بشویید تا لکه‌ها تثبیت نشوند و شستن آن‌ها در دمای مناسب آب ساده‌تر انجام شود.
  • همیشه قبل از شستن لباس‌ها، برچسب مراقبتی آن‌ها را بخوانید و لباس‌ها را بر اساس رنگ، جنس و دمای مناسب آب برای شستشو دسته بندی کنید.
  • اگر برچسب مراقبتی لباس حاکی از آن است که شما می‌توانید لباس را در بالاترین دمای ممکن بشویید پس جای نگرانی نیست و آب داغ به بافت لباس آسیبی نمی‌رساند. اما باز هم برای صرفه جویی در مصرف انرژی می‌توانید از آب با دمای کمتر استفاده کنید.
  • لباس‌های خیلی کثیف (مثل لباس‌هایی که لکه‌های خشک شده دارند و یا لکه مواد رنگی غذایی را به خود گرفته‌اند و یا لکه‌های چربی و گل و چمن روی آن‌ها شکل گرفته است) را جدا کنید و با در نظر گرفتن برچسب مراقبتی در بالاترین دمای ممکن بشویید. چون با یک بار شستن در دمای سی درجه این لباس‌ها تمیز نمی‌شوند و با شستن دوباره نیز انرژی بیشتری به هدر خواهد رفت.
  • لباس‌های افراد بیمار را از بقیه افراد جدا کنید و در بالاترین دمای آب ممکن برای آن لباس بشویید تا میکروب کشی شوند. در صورت نیاز می‌توانید از شوینده‌های ضدباکتری و ضدمیکروب هم استفاده کنید تا عفونت موجود در الیاف لباس کاملا از بین برود.
  • حتی در دمای پایین آب هم لازم است که لباس‌های تیره و رنگی را از لباس‌های روشن جدا بشویید.
  • برای لباس‌هایی که زیاد کثیف نیستند، یک چرخه شستشوی مناسب جنس لباس و در دمای ۳۰ درجه انتخاب کنید. به طور مثال چرخه مخصوص لباس‌های پشم و ابریشم یا لباس‌های ظریف و … را برای هر جنس لباس به طور اختصاصی به کار ببرید. فراموش نکنید که چرخه نامناسب نه تنها باعث آسیب به الیاف لباس می‌شود بلکه فرآیند تمیز شدن آن نیز درست انجام نخواهد شد.
  • هر ماشین لباسشویی ظرفیت مشخصی دارد مثل ۵ کیلویی و ۷ کیلویی و کارشناسان توصیه می‌کنند برای کاهش مصرف انرژی حتما از ظرفیت کامل آن استفاده کنید. اما پیدا کردن لباس‌هایی که قابل شستشو در کنار هم باشند و ظرفیت ماشین را پر کنند ساده نیست و ممکن است به هفته‌ها زمان و چندین کیلو رخت چرک نیاز باشد. اما اگر ماشین لباسشویی شما قابلیت استفاده از نصف بار را دارد حتما از این قابلیت استفاده کنید و فراموش نکنید که پر کردن ماشین و شستن لباس‌ها با آب سی درجه قدرت تمیز کنندگی آن را کاهش می‌دهد و در این شرایط بهتر است از دمای بالاتر استفاده شود.
  • راز موفقیت در شستن لباس‌ها در دمای سی درجه، استفاده از شوینده مناسب است. شوینده‌های آنزیم دار در دمای پایین هم می‌توانند لباس‌ها را تمیز و لکه بری کنند اما این شوینده‌ها برای افرادی که دچار حساسیت‌های پوستی هستند مناسب نیست.
  • میزان شوینده‌ای که به ماشین لباسشویی اضافه می‌کنید هم در این مورد اهمیت دارد و بر اساس فاکتورهایی مثل میزان سختی آب، ظرفیت ماشین و میزان کثیفی لباس‌ها تعیین می‌شود. اما شوینده در دمای کمتر قدرت کمتری هم دارد و میزان آن باید کمی بیشتر از زمانی باشد که از آب داغ استفاده می‌کنید.
  • شوینده‌های مایع از این نظر گزینه مناسب‌تری هستند چون سریع‌تر در آب حل می‌شوند و قدرت اثرگذاری آن‌ها در آب سرد بیشتر است.
  • وقتی از آب سی درجه برای شستن لباس‌ها استفاده می‌کنید قدرت چرخش ماشین را در درجه بالاتری قرار دهید تا قدرت شویندگی ماشین در این دما افزایش یابد. با این کار نیاز به استفاده از خشک کن نیز کاهش می‌یابد و مصرف انرژی به حداقل می‌رسد.
  • پس از شستن لباس‌ها در آب سی درجه بلافاصله آن را از ماشین خارج کنید تا باکتری‌ها و قارچ‌ها فرصت رشد در لباس‌های مرطوب را نداشته باشند و لباس‌های شما بوی بد به خود نگیرند. اگر شرایط آب و هوایی اجازه می‌دهد لباس‌ها را در هوای آزاد خشک کنید در غیر این صورت می‌توانید از دور کند خشک کن ماشین لباسشویی استفاده کنید.
  • اگرچه با در نظر گرفتن این نکات همیشه می‌توانید لباس‌های خود را در آب سی درجه بشویید اما لازم است که هر چند ماه یک بار لباس‌های قابل شستشو در آب داغ را با آب ۶۰ درجه و بالاتر و به همراه شوینده‌ها و سفید کننده‌های ضدباکتری بشویید و ضدعفونی کنید تا هم لباس‌ها و هم ماشین لباسشویی محل رشد میکروب‌ها و قارچ‌ها نشوند و بوی بد به خود نگیرند.

دمای مناسب آب برای شستشوی لباس

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Persil (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)