دایان فون فورستنبرگ یک طراح لباس بلغاری- آمریکایی است که بیشتر به خاطر طراحی لباس چپ و راستی زنانه شناخته شد و در مدت کوتاهی به عنوان یکی از چهره‌های مهم در دنیای طراحی فشن مطرح شد. او که زمانی با ازدواج با یکی از اعضای خاندان سلطنتی آلمان شاهزاده شده بود اکنون مقام ریاست انجمن طراحان مد امریکا را بر عهده دارد و برند شخصی او با نام دایان فون فورستنبرگ DVF یکی از برترین برندهای فشن سطح بالا در جهان است. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز نگاهی داریم به زندگی شخصی و حرفه‌ای دایان فون فورستنبرگ ملکه‌ای که طراح لباس شد و توانست دنیای مد را تحت تاثیر طراحی‌های خود قرار دهد.

زندگی نامه دایان فون فورستنبرگ

دایان سیمون میشل هالفین در ۳۱ دسامبر ۱۹۴۶ در بروکسل بلژیک به دنیا آمد. پدر و مادر او هر دو یهودی بودند، پدرش یک مهاجر مولداویایی و مادرش یک یونانی و از بازماندگان هولوکاست بود. در واقع ۱۸ ماه قبل از این که دایان به دنیا بیاید مادرش در اردوگاه‌های کار اجباری آشوویتز زندانی بود و خود دایان معتقد است که مادرش و سختی‌هایی که کشیده بوده است در زندگی او بسیار تاثیرگذار بوده است. او می‌گوید “مادرم به من یاد داد که ترس انتخاب من نیست.” او ابتدا در دانشگاه مادرید و سپس در دانشگاه ژنو در رشته اقتصاد تحصیل کرد. پس از آن به پاریس نقل مکان کرد تا به عنوان دستیار یک عکاس مد به نام آلبرت کسکی مشغول به کار شود. او پس از مدتی پاریس را به قصد ایتالیا ترک کرد و در کارخانه پارچه بافی آنجلو فرتی به کارآموزی مشغول شد و چیزهای زیادی درباره برش و رنگ و پارچه فراگرفت. او در این زمان اولین لباس خود را که یک پیراهن ابریشمی بود طراحی و ارائه کرد.

آشنایی با دایان فون فورستنبرگ

شاهزاده دایان از فورستنبرگ

یک سال بعد از این دوره کارآموزی دایان به صورت حرفه‌ای شروع به طراحی لباس زنانه کرد. او می‌گوید: “همان دقیقه‌ای که فهمیدم قرار است همسر شاهزاده اگان فورستنبرگ شوم تصمیم گرفتم که یک حرفه برای خودم داشته باشم. من می‌خواستم یک زن مستقل باشم نه یک دختر ساده که با کسی فراتر از آرزوهای خود ازدواج کرده است” دایان وقتی ۱۸ ساله بود در دانشگاه با شاهزاده اگان آشنا شد و در سال ۱۹۶۹ با او ازدواج کرد و از آن زمان نام دایان فون فورستنبرگ را برای خود انتخاب کرد و به مقام شاهزادگی فورستنبرگ رسید. البته ازدواج این دو مدت زیادی دوام نداشت و آن‌ها در سال ۱۹۷۳ از یکدیگر جدا شدند و در سال ۱۹۸۳ به صورت رسمی طلاق گرفتند اما دایان نام خانوادگی همسر سابق خود را حفظ کرد و جالب این که اگان نیز حرفه طراحی لباس را برای خود برگزید. پس از این جدایی دایان به نیویورک نقل مکان کرد و با چهره‌های شناخته شده‌ای مثل دایانا وریلند که سردبیر مجله ووگ بود دیدار کرد. از نظر دایانا وریلند طراحی‌های دایان فون فورستنبرگ بسیار جذاب و تاثیرگذار بود در حدی که نام و برند او را در لیست نمایش‌های مد نیویورک آن سال قرار داد.

آشنایی با دایان فون فورستنبرگ ، شاهزاده‌ای که طراح لباس شد

شروع کار حرفه‌ای طراحی و موفقیت شگفت انگیز

از این زمان دایان فون فورستنبرگ کار طراحی لباس را به طور حرفه‌ای و در سطح بالا آغاز کرد و برند شخصی خود را با نام دایان فون فورستنبرگ DVF (Diane von Fürstenberg) تاسیس کرد. دایان در سال ۱۹۷۴ لباس کشباف چپ و راستی زنانه را طراحی کرد. این  لباس به عنوان یکی از تاثیرگذارترین لباس‌ها در تاریخ مد و لباس زنانه شناخته شده است و در انجمن لباس واقع در موزه هنر متروپولیتن نیویورک نگهداری می‌شود. با موفقیت شگفت انگیز لباس چپ راستی، در سال ۱۹۷۶ تصویر دایان فون فورستنبرگ روی جلد مجله نیوزویک به چاپ رسید و در مقاله‌ای در همان مجله از وی به عنوان بازارشناس‌ترین زن در دنیای مد پس از کوکو شانل یاد شد. پس از آن دایان یک خط تولید لوازم آرایشی هم راه اندازی کرد و اولین عطر خود را با نام “تاتیانا” که نام دخترش بود تولید کرد. با گزارشی که در سال ۱۹۷۹ توسط نیویورک تایمز منتشر شد فروش سالانه کمپانی دایان فون فورستنبرگ بیش از ۱۵۰ میلیون دلار اعلام شد.

آشنایی با دایان فون فورستنبرگ

در سال ۱۹۸۵ دایان به پاریس بازگشت و خانه مد فرانسوی Salvy را تاسیس کرد و چند سال بعد یک خط تولید لوازم آرایشی نیز راه اندازی کرد. در سال ۱۹۹۲ دایان فون فورستنبرگ مجموعه لباس‌های ابریشمی خود را با قیمت ۱.۲ میلیون دلار و در کمتر از دو ساعت به فروش رسانید و با اعتماد به نفسی که از این موفقیت به دست آورد توانست برند DVF را مجددا بازگشایی کند. او در سال ۱۹۹۷ برند دایان فون فورستنبرگ را مجددا راه اندازی کرد و و لباس چپ راستی را برای نسل جدید زنان دوباره طراحی و تولید کرد. او در سال ۱۹۹۸ کتاب خاطرات خود را با عنوان “دایان، یک زندگی خاص”منتشر کرد و در سال ۲۰۰۴ برند جواهرات DVF را تاسیس کرد. او در سال ۲۰۰۶ به عنوان رییس انجمن طراحان مد و لباس آمریکا انتخاب شد و هنوز هم این سمت را به عهده دارد. او در سال ۲۰۰۸ در پیاده روی مشاهیر خیابان هفتم یک ستاره به نام خود ثبت کرد. او در سال ۲۰۱۲ عطر شخصی خود را با نام DIANE به تولید رساند و در همان سال خط تولید لباس کودکانه برند را نیز راه اندازه کرد. او در سال ۲۰۱۴ کتابی با عنوان “زنی که می‌خواستم باشم” به چاپ رسانید.

آشنایی با دایان فون فورستنبرگ

پس از آن نیز دایان توانست جوایز و تقدیرهای جهانی متعددی از جمله مدال طلای سالانه ملکه سوفیا را از انجمن اسپانیایی گالا به دست آورد. لباس‌هایی که دایان فون فورستنبرگ طراحی و تولید کرده‌اند توسط چهره‌های شاخصی مثل میشل اوباما، کیت میدلتون، گوئینت پالترو، پیت بکینسل، مدونا، جسیکا آلبا، سوزان ساراندون و جنیفر لوپز مورد استفاده قرار گرفته‌اند. او در سال ۲۰۱۶ لباس هیلاری کلینتون را برای مبارزان انتخاباتی او طراحی کرد. دایان فون فورستنبرگ جزو چهره‌های شناخته شده در فرهنگ عمومی مردم نیز به شمار می‌رود و چند برنامه تلویزیونی با نام و شرکت وی پخش شده است. او صاحب دو فرزند به نام‌های شاهزاده الکساندر و شاهزاده تاتیانا است که در نیویورک به دنیا آمده‌اند. او همچنان در مشاغل خود از جمله مقام مدیریت برند شخصی و ریاست انجمن طراحان آمریکا فعال است و از سال گذشته جایزه‌ای با عنوان DVF توسط وی به برترین‌های دنیای مد اعطا می‌شود.

آشنایی با دایان فون فورستنبرگ

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مقالات تخصصی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiPedia (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)