داروی تری هگزیفنیدیل از جمله داروهایی است که نقش خود را از بین بردن تحریکات عصبی و سفتی ماهیچه‌های بدن اعمال می‌کند. از این دارو برای درمان سفتی، لرزش، اسپاسم و کنترل عضلات ضعیف شده در اثر عوارض بیماری پارکینسون و همچنین برای درمان و پیشگیری از مشکلات عضلانی که در اثر مصرف داروهایی مانند کلروپرومازین (تورازین، لار گاکتیل)، فلوفنازین (پرولیسین)، پرفنازین (تریلافون)، هالوپریدول (هالدول)، تیوتکسئین (Navane) و دیگر داروهای مصرفی ایجاد شده است، مورد مصرف قرار می‌گیرد. جدای از موارد یاد شده ممکن است که از داروی تری هگزیفنیدیل (تری هگزی فنیدیل) برای دیگر موارد که در این مقاله ذکر نشده است، استفاده شود. در این مقاله سعی خواهیم کرد که علاوه بر معرفی اجمالی این دارو، به بررسی نحوه مصرف، عوارض جانبی احتمالی و دیگر نکات مهم در مصرف این دارو بپردازیم.

 

اطلاعات مهم در مورد داروی تری هگزیفنیدیل

با توجه به اینکه ممکن است استفاده از داروی تری هگزیفنیدیل باعث تاری دید و کاهش تمرکز در فرد مصرف آن شود، در هنگام فعالیت‌های مثل رانندگی، ماشینکاری و سایر فعالیت‌هایی که ممکن است خطرناک باشند ( مثل بالا رفتن از ارتفاع) باید به شدت احتیاط را در دستور کار خود قرار داد.

با توجه به مصرف همزمان الکل و نوشیدنی‌های الکلی با داروی تری هگزیفنیدیل ممکن است باعث افزایش عوارضی مانند سرگیجه و خواب آلودگی شود، از این رو در هنگام مصرف این دارو باید از مصرف الکل و نوشیدنی‌های الکلی اجتناب شود.

یکی از اثرات این دارو افزایش سطح تعریق در سطح مصرف کننده است. با توجه به اینکه تعریق بیش از حد ممکن است منجر به گرمازدگی شود، پس بهتر است در هنگام مصرف این دارو از فعالیت‌های شدید ورزشی و دیگر فعالیت‌هایی که منجر به تعریق زیاد می‌شوند، اجتناب کرد.

داروی تری هگزیفنیدیل

 

نکاتی  که باید  قبل از استفاده از این دارو  بدانید

اگر به موارد زیر مبتلا هستید، بدون مشورت با پزشک خود شروع به داروی تری هگزیفنیدیل نکنید:
  • سابقه وقوع هرگونه حساسیت به مصرف این دارو؛
  • گلوکوم زاویه دار؛
  • ابتلای به بیماری انسداد روده یا مجموعه ناخوشی‌هایی  روده‌ای که با نام مگاکولون شناختهمی‌شود؛ یا
    میاستنی گراویس.

در این موارد برای اینکه مطمئن شوید،  مصرف این دارو برای شما ایمن است و خطری در پی ندارد، با پزشک مشورت کنید:

  • بزرگی غده پروستات و یا وجود هرگونه مشکل در دفع ادرار؛
  • صرع؛
  • یا هرگونه اختلال تشنجی دیگر؛
  • بیماری قلبی یا نامنظم بودن ضربان قلب؛
  • افسردگی یا ابتلا به هر بیماری دیگر روانی؛
  • ابتلای به بیماری‌های کلیوی؛ یا
  • وجود هرگونه بیماری‌های کبدی.
اگر به هریک از مواردی دردر قسمت قبلی ذکر شد مبتلا هستید، لازم است که در طول درمان توسط این دارو،  بهطور منظم توسط یک تیم پزشکی یا سلامت مورد پایش مداوم قرار گیرید.
مشخص نیست که این دارو به یک جنین آسیب برساند یا نه . اگر باردار  بودید یا در حین درمان با این دارو ، باردار شدید، به پزشک خود اطلاع دهید.

معلوم نیست که این دارو می‌تواند از طریق تغذیه با شیر مادر به نوزاد انتقال یابد و ممکن است به یک کودک شیرخوار آسیب برساند. اگر کودک خود را با شیر مادر تغذیه می‌کنید، به پزشک خود در این‌ باره اطلاع دهید.

 

نحوه مصرف داروی تری هگزیفنیدیل

داروی تری هگزیفنیدیل را دقیقاً همان‌طور که توسط دکتر شما تجویز می‌شود، مصرف کنید. راهنمایی‌های بر روی برچسب نسخه خود را خوانده و بر اساس آن عمل کنید. این دارو  را در دوز های بیشتر  و یا کمتر از مقادیر  توصیه‌شده، مصرف نکنید.

این دارو را همراه با یک لیوان پر از آب مصرف کنید.

این دارو می‌تواند به همراه و یا بدون غذا مصرف شود. مصرف این دارو همراه با غذا می‌تواند در کاهش ناراحتی معده بعد از آن مؤثر باشد.
سوسپانسیون( مایع) خوراکی این دارو را قبل از اندازه گیری و مصرف، تکان دهید. داروی مایع را با سرنگ دوز، و یا با یک قاشق‌های خاص اندازه گیری دوز و یا فنجان پزشکی، اندازه گیری کنید. اگر شما یک دستگاه اندازه گیری دوز دارو را نداشته باشید، باید از یک داروساز آن را درخواست کنید.

داروی تری هگزی فنیدیل باید در دمای اتاق و به‌ دور از گرما و رطوبت نگهداری شود.

داروی تری هگزیفنیدیل

 

چه اتفاقی می افتد اگر شما یک دوز از این دارو را فراموش کنید؟

به محض اینکه شما دوز فراموش شده را به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش شده اجتناب کنید. برای جبران دوز از دست رفته قبلی در دوز بعدی از داروی اضافه استفاده نکنید.

اگر از این دارو بیش از حد مصرف کنید، چه اتفاقی می افتد؟

با مراقبت‌های پزشکی اورژانس و یا کمک‌های اضطراری برای مسمومیت دارویی، تماس بگیرید.

علائم سوء مصرف این دارو شامل بزرگ شدن مردمک چشم؛ گرمی و خشک شدن پوست؛ بر افروختگی صورت ؛ تب؛ خشکی دهان ؛ نامنظم یا سریع بودن ضربان قلب ؛ اضطراب؛ توهم، گیجی؛ تحریک پذیری؛ بیش فعالی؛ از دست دادن هوشیاری و تشنج است.

در هنگام مصرف این دارو  باید از چه مواردی اجتناب کنید؟

با توجه به اینکه ممکن است استفاده از داروی تری هگزیفنیدیل باعث تاری دید و کاهش تمرکز در فرد مصرف آن شود، در هنگام فعالیت‌های مثل رانندگی، ماشینکاری و سایر فعالیت‌هایی که ممکن است خطرناک باشند ( مثل بالا رفتن از ارتفاع) باید به شدت احتیاط را در دستور کار خود قرار داد.

با توجه به مصرف همزمان الکل و نوشیدنی‌های الکلی با داروی تری هگزیفنیدیل ممکن است باعث افزایش عوارضی مانند سرگیجه و خواب آلودگی شود، از این رو در هنگام مصرف این دارو باید از مصرف الکل و نوشیدنی‌های الکلی اجتناب شود.

در طول مصرف این دارو از گرم کردن بیش از حد بدن خود بپرهیزید. از آنجا که یکی از اثرات این دارو افزایش سطح تعریق در سطح مصرف کننده است. با توجه به اینکه تعریق بیش از حد ممکن است منجر به گرمازدگی شود، پس بهتر است در هنگام مصرف این دارو از فعالیت‌های شدید ورزشی و دیگر فعالیت‌هایی که منجر به تعریق زیاد می‌شوند، اجتناب کرد.

 

عوارض جانبی داروی تری هگزیفنیدیل

مصرف داروی تری هگزیفنیدیل  می‌تواند باعث ایجاد علائم جدی آلرژیک در فرد مصرفکننده شود. اگر شما هرکدام از علائم زیر  را مشاهده کردید، فورا مصرف این دارو را قطع کرده و پزشک خود و یا با اورژانس پزشکی تماس بگیرید:

  • یک واکنش آلرژیک به این دارو مانند : راش پوستی یا کهیر ( با یا بدون تب یا درد مفاصل ) ؛ اشکال در تنفس؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو ،
  • تب؛
    سریع یا نامنظم بودن ضربان قلب؛
  • تشویش و اضطراب، توهم، سردرگمی و گیجی، تحریک، بیش فعالی یا از دست دادن هوشیاری؛
  • تشنج؛
  • درد چشمی؛ یا
  • بثورات پوستی.

برخی دیگر از علائم که از نظر شدت ممکن است خفیف‌تر باشند، امکان بیشتری برای وقوع دارند. در صورت تجربه این موارد، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • خشکی دهان؛
  • بزرگ شدن مردمک چشم یا تاری دید؛
  • خواب آلودگی یا سرگیجه؛
  • وجود مشکل در دفع ادرار یا یبوست؛
  • عصبانیت یا تشویش؛
  • ناراحتی معده یا؛
  • کاهش تعریق.

این یک لیست کامل از عوارض جانبی این دارو نیست و موارد  دیگری  ممکن است رخ  دهد. برای توصیه‌های پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت  مشاهده عوارض جانبی به FDA این موارد را گزارش کنید.

 

چه داروهایی تری هگزیفنیدیل را تحت تاثیر قرار می دهند؟

قبل از مصرف این دارو، به پزشک خود درباره داروهایی که مصرف می‌کنید ،اطلاع دهید.

این لیست کامل نیست و بسیاری از داروهای دیگر می‌توانند با این دارو تداخل  ایجاد کنند. این داروها شامل داروهای تجویزی و بدون نسخه، ویتامین‌هاو محصولات گیاهی است. فهرستی از تمام داروهای خود را به هر ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی به شما ،ارائه دهید.

 

اطلاعات بیشتر

در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر از یک پزشک متخصص و یا یک دکتر داروساز در این زمینه کمک بخواهید.

به یاد داشته باشید که این دارو را به دور از دسترس کودکان نگهداری کرده و با فرد دیگری به خاطر عوارض احتمالی ناشی از مصرف یا مصرف نادرست آن به اشتراک نگذارید و این دارو را تنها زمانی مصرف کنید که توسط پزشک معالج برای شما تجویز شده باشد.

منبع این مقاله: Drugs.com

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز