داروی الاویل یا آمی تریپتیلین چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در چه شرایطی و به چه صورت مصرف می شود؟ عوارض جانبی آن کدامند؟ چه داروهایی را نباید به طور همزمان با داروی اِلاویل یا آمی تریپتیلین مصرف کرد؟ این سوالات، به همراه نکات و اطلاعات مهم درباره‌ی این دارو، در مطلب پیش‌ رو بررسی خواهد شد.

معرفی داروی اِلاویل یا آمی تریپتیلین

داروی الاویل (Elavil)، که با نام عمومی آمیتریپتیلین (amitriptyline) نیز شناخته می‌شود، یک داروی ضد افسردگی از نوع سه حلقه‌ای است. الاویل، بر روی مواد شیمیایی در مغز افرادی که دچار افسردگی هستند، تاثیر می‌گذارد و آن‌ها را متعادل می‌کند.

قرص الاویل یا آمی تریپتیلین برای درمان نشانه‌های افسردگی استفاده می‌شود.

الاویل، یک داروی ضد افسردگی است

اطلاعات مهم درباره آمی تریپتیلین

اگر اخیراً یک حمله‌ی قلبی داشته‌اید، نباید از این دارو استفاده کنید.

اگر در ۱۴ روز گذشته، یک داروی مهارکننده‌ی MAO (شامل: ایزوکربوکسید، فنلزین، سلگیلین، رازاگلین، ترانیلسیپرومین) مصرف کرده‌اید، نباید از داروی الاویل یا آمیتریپتیلین استفاده کنید.

قبل از استفاده از قرص آمی تریپتیلین، در صورتی که در ۵ هفته‌ی گذشته، از یک داروی ضد افسردگی SSRI (شامل: سیتالوپرام (Celexa)، اسیتالوپرام (Lexapro)، فلوکستین (Prozac، Sarafem، Symbyax)، فلووکسامین (Luvox)، پاروکستین (Paxil) یا سرترالین (Zoloft)) استفاده کرده‌اید، به دکترتان اطلاع دهید.

زمانی که برای اولین بار مصرف یک داروی ضد افسردگی، مانند آمی تریپتیلین را شروع می‌کنید، ممکن است افکار خودکشی به سراغتان بیاید. مخصوصاً اگر کمتر از ۲۴ سال داشته باشید. لازم است که پزشک، لااقل در ۱۲ هفته‌ی ابتدایی، به صورت منظم شما را ببیند و وضعیتتان را بررسی کند.

هر گونه علائم جدید و یا بدتر شدن علائمتان را به دکتر اطلاع دهید. مثلاً: تغییرات رفتاری یا خلق و خو، اضطراب، حملات ترس، مشکلات خواب، یا اگر احساس ناآرامی، زودرنجی، تلاطم، آشفتگی، احساسات خصمانه و پرخاشگرانه، بیش‌فعالی (جسمی یا روحی)، یا احساس افسردگی بیشتر دارید و یا افکار خودکشی یا صدمه زدن به خود، به سراغتان می‌آید.

داروی الاویل (Elavil)، با نام عمومی آمیتریپتیلین (amitriptyline) نیز شناخته می‌شود

نکات مهمی که قبل از مصرف آمی تریپتیلین باید رعایت کرد

اگر نسبت به آمی تریپتیلین حساسیت دارید و یا اخیراً یک حمله‌ی قلبی داشته‌اید، نباید از قرص الاویل استفاده کنید.

اگر در ۱۴ روز گذشته، یک داروی مهارکننده‌ی MAO (شامل: ایزوکربوکسید، لینزولید، فنلزین، سلگیلین، رازاگلین، ترانیلسیپرومین و غیره) مصرف کرده‌اید، نباید از داروی الاویل یا آمیتریپتیلین استفاده کنید. زیرا ممکن است تداخلات دارویی خطرناکی اتفاق بیفتد.

برای اطمینان از اینکه مصرف قرص آمی تریپتیلین برای شما خطری را در پی نخواهد داشت، اگر موارد زیر را دارید، به دکترتان اطلاع دهید:

  • اختلال دو قطبی یا اسکیزوفرنی (جنون جوانی)؛
  • سابقه‌ی بیماری‌های روحی روانی؛
  • بیماری کبدی؛
  • بیماری قلبی؛
  • سابقه‌ی حمله‌ی قلبی، سکته‌ی قلبی یا تشنج؛
  • دیابت (آمی تریپتیلین ممکن است باعث افزایش یا کاهش قند خون شود)؛
  • آب مروارید؛
  • مشکلات در ادرار کردن؛

بعضی از جوان‌ها، به هنگامی که برای اولین بار از یک داروی ضد افسردگی استفاده می‌کنند، دچار افکار خودکشی می‌شوند. دکتر باید به صورت مرتب شما را ببیند و وضعیتتان را بررسی نماید. خانواده یا سایر افرادی که از شما مراقبت می‌کنند (مثلاً پرستار خانگی) نیز باید نسبت به تغییرات در حالات روحی یا علائم شما هوشیار باشند.

لازم است که پزشک، لااقل در 12 هفته‌ی ابتدایی، به صورت منظم شما را ببیند و وضعیتتان را بررسی کند.

مصرف در دوران بارداری یا شیردهی

هنوز مشخص نیست که آیا مصرف داروی آمی تریپتیلین به جنین آسیب می‌زند یا خیر؛ در دوره مصرف قرص الاویل، اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن را دارید، به دکترتان اطلاع دهید.

آمی تریپتیلین می‌تواند در شیر مادر نفوذ پیدا کرده و باعث آسیب به نوزاد شود. بنابراین در دوره مصرف این دارو، نباید به شیردهی بپردازید.

مصرف این دارو برای افراد زیر ۱۲ سال ممنوع است.

نحوه مصرف

آمی تریپتیلین را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید.

ممکن است تا ۴ هفته طول بکشد تا علائم شما بهبود پیدا کند. بنابراین، همان‌گونه که برای شما تجویز شده به مصرف دارو ادامه دهید و اگر علائمتان بهبود پیدا نکردند، به دکتر اطلاع دهید.

اگر قرار است تحت یک عمل جراحی قرار بگیرید، قبل از موعد مقرر به دکتر جراح بگویید که در حال استفاده از این دارو می‌باشید. ممکن است لازم باشد تا برای مدت کوتاهی، مصرف قرص آمی تریپتیلین را متوقف نمائید.

توجه کنید که هرگز به صورت ناگهانی مصرف این دارو را قطع نکنید. در غیر این صورت، ممکن است دچار علائم ناخواسته‌ای شوید. در مورد نحوه‌ی قطع مصرف این دارو، با پزشکتان صحبت کرده و از او راهنمایی بگیرید.

دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما، نور و رطوبت قرار دهید.

در دوره مصرف قرص الاویل، اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن را دارید، به دکترتان اطلاع دهید.

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم

اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. فقط در نوبت بعدی، آمی تریپتیلین را مصرف کنید. برای جبران دوز مصرفی از دست رفته، داروی اضافی مصرف نکنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید. مصرف بیش از حد این دارو، می‌تواند کُشنده باشد.

علائم مصرف بیش از اندازه‌ی داروی آمی تریپتیلین ممکن است شامل موارد زیر باشند:

ضربان قلب نامنظم، خواب‌آلودگی شدید، گیجی، پریشانی، استفراغ، توهم، احساس گرما یا سرمای زیاد، سفت شدن ماهیچه‌ها و عضلات، تشنج یا غش کردن؛

از چه مواردی در دوره مصرف این دارو باید خودداری کرد؟

 نوشیدنی‌های الکلی استفاده نکنید. زیرا با ترکیب الکل با الاویل، عوارض جانبی خطرناکی ممکن است اتفاق بیفتد.

مصرف این دارو ممکن است بر روی اندیشیدن یا واکنش نشان دادن شما اختلال ایجاد کند. بنابراین اگر رانندگی می‌کنید و یا قصد انجام کاری را دارید که نیاز به هوشیار بودن شما دارد، مراقب باشید.

از قرار گیری در معرض نور خورشید و یا برنزه کردن خود، بپرهیزید. زیرا مصرف قرص آمی تریپتیلین می‌تواند باعث شود شما به راحتی دچار آفتاب‌سوختگی شوید. بنابراین عینک آفتابی و لباس مناسب بپوشید و از کرم ضد آفتاب (با spf حداقل ۳۰) در زمانی که بیرون از منزل هستید استفاده کنید.

اگر اخیراً یک حمله‌ی قلبی داشته‌اید، نباید از این دارو استفاده کنید.

عوارض جانبی آمی تریپتیلین

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.

هر گونه علائم جدید و یا بدتر شدن علائمتان را به دکتر اطلاع دهید. مثلاً: تغییرات رفتاری یا خلق و خو، اضطراب، حملات ترس، مشکلات خواب، یا اگر احساس ناآرامی، زودرنجی، تلاطم، آشفتگی، احساسات خصمانه و پرخاشگرانه، بیش‌فعالی (جسمی یا روحی)، یا احساس افسردگی بیشتر دارید و یا افکار خودکشی یا صدمه زدن به خود، به سراغتان می‌آید.

اگر موارد زیر را دارید، بلافاصله به دکتر اطلاع دهید:

  • رفتار یا افکار غیر معمول؛
  • احساس سبکی در سر، احساس اینکه هر لحظه ممکن است بیفتید؛
  • احساس درد یا فشار در قفسه‌ی سینه، دردی که تا آرواره یا شانه‌ی شما امتداد بیابد، حالت تهوع، تعرق؛
  • تپش قلب یا احساس لرزش در قفسه‌ی سینه؛
  • گیجی، توهم؛
  • تشنج؛
  • ادرار دردناک یا به سختی ادرار کردن؛
  • یبوست شدید؛
  • به راحتی کبود شدن، خونریزی غیر طبیعی؛
  • ضعف ناگهانی یا احساس بیماری، تب، لرز، گلو درد، دردهای دهانی، قرمزی یا تورم غدد، مشکلات در قورت دادن،

مصرف این دارو برای افراد زیر 12 سال ممنوع است.

عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی آمی تریپتیلین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • یبوست، اسهال؛
  • حالت تهوع، استفراغ، ناراحتی معده؛
  • دردهای دهانی، مزه های غیر طبیعی در دهان، سیاه شدن زبان؛
  • تغییرات در وزن یا میزان اشتها؛
  • ادرار کمتر از حد معمول؛
  • خارش یا جوش؛
  • تورم سینه (در مردان یا زنان)؛
  • کاهش میل جنسی، ضعف جنسی و یا مشکلات در به ارگاسم رسیدن؛

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر مراجعه کنید.

تاثیر داروهای دیگر بر آمی تریپتیلین – تداخل های دارویی

مصرف این قرص به همراه داروهایی که باعث خواب‌آلودگی می‌شوند، می‌تواند تاثیر خواب‌آور بودن آن را بیشتر کند. قبل از مصرف آمی‌تریپتیلین با قرص خواب آور، مسکن ها، شل کننده‌های عضلات، یا داروهای اضطراب، افسردگی یا تشنج، با دکتر خود مشورت کنید.

در صورتی که در ۵ هفته‌ی گذشته، از یک داروی ضد افسردگی SSRI (شامل: سیتالوپرام (Celexa)، اسیتالوپرام (Lexapro)، فلوکستین (Prozac، Sarafem، Symbyax)، فلووکسامین (Luvox)، پاروکستین (Paxil) یا سرترالین (Zoloft)، ترازودون یا ویلازودون) استفاده کرده‌اید، به دکترتان اطلاع دهید.

هر دارویی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، با دکتر در میان گذارید؛ خصوصاً داروهای زیر:

  • سایر داروهای ضد افسردگی؛
  • داروهای مربوط به ضربان و ریتم قلب – مانند: فلکاینید (flecainide)، کویینیدین (quinidine)، پروپافنون (propafenone)؛
  • داروهای درمان بیماری‌های روحی؛

البته لیست بالا همه‌ی داروهایی که با آمی تریپتیلین تداخل دارند را در بر ندارد و سایر داروها نیز ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند؛ اعم از داروهای با نسخه و بدون نسخه، ویتامین ها و داروهای گیاهی.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

منبع : drugs.com

اگر این مطلب برای شما مفید بود، پیشنهاد می‌شود مطلب داروی ضد افسردگی سیمبالتا یا دولوکستین را نیز مطالعه کنید.