ژل رویال ماده ساخته شده توسط زنبور عسل از پروتئین، قند، اسیدهای چرب، پروبیوتیکها و آب تشکیل شده است. این ماده توسط زنبورهای کارگر برای چند زنبور عسل درست شده است (در حالی که بقیه زنبورهای دیگر نان زنبور  یا همان ماده مومی روی کندو را می‌خورند)، که به ملکه برای باروری کمک می‌کند.

موارد استفاده از ژل رویال

طرفداران این ماده ادعا می‌کنند که ژل رویال می‌تواند به مشکلات سلامتی بسیاری کمک کنند از جمله:

  • آلرژی
  • اترواسکلروز
  • دیابت
  • خستگی
  • کلسترول بالا
  • التهاب
  • سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

از آنجایی که ژل رویال توسط زنبورهای ملکه استفاده می‌شود (زنبوری که روی تخمها می‌خوابد و مسئول حفظ جمعیت است)، طرفداران این ماده ادعا می‌کنند که خوردن آن می‌تواند به باروری کمک کند. در مجموع گفته شده ژل رویال فرایند افزایش سن را کند می‌کند، میزان انرژی را تقویت می‌کند، سیستم ایمنی را تحریک می‌کند و سلامت کبد را ارتقا می‌بخشد.

اگر چه تحقیقات در مورد اثرات سلامتی این ماده محدود است اما مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد این ماده خواص خاصی دارد. اینجا ما به چند مورد از خواص آن که توسط تحقیقات بدست آمده اشاره می‌کنیم.

دیابت

یک تحقیق منتشر شده در مجله کانادایی دیابت در سال ۲۰۱۶ نشان داد که ژل رویال ممکن است سطح قند خون را تنظیم کند. در آزمایشهای روی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، نویسندگان پژوهش دریافتند که مصرف ژل رویال به صورت سه بار در روز برای هشت هفته به کاهش قند خون و نشانگرهای بیماری قلبی در مقایسه با گروه شاهد، کمک کرد. اگر چه کنترل قند خون عنصر اصلی کنترل دیابت است، قبل از توصیه این فراورده زنبور برای درمان دیابت، نیازمند تحقیقات بیشتری هستیم.

کلسترول بالا

در یک تحقیق کوچک منتشر شده در سال ۲۰۱۶، زنان یائسه سالم، ژل رویال را به مدت سه ماه هر روز مصرف می‌کردند. در پایان مطالعه بهبود تاثیر چشمگیری در بهبود کلسترول HDL (کلسترول خوب) به وجود آمد و در عین حال کلسترول LDL (کلسترول بد) و سطح کلی کلسترول کاهش یافت. نتایج یک تحقیق در سال ۲۰۱۷ نیز نشان داد که مصرف این ماده ممکن است به بهبود سطح کلسترول کمک کند. برای این تحقیق، بزرگسالان با سطح کلسترول بالای خفیف به مدت سه ماه  هر روز ژل رویال یا دارونما مصرف کردند. در انتهای تحقیق، افرادی که ژل رویال دریافته کرده بوند در مقایسه با گروه شاهد با دارونما، کلسترول کلی و سطح LDL را کاهش دادند البته هیچ تغییری در میزان تری گلیسرید، کلسترول HDL، وزن بدن، سایز کمر یا چربی بدون بوجود نیامد. یک تحقیق قدیمی تر روی سلامت بزرگسالان دریافت که این ماده هیچ اثری روی کلسترول ندارد. خواص ژل رویال

سندرم پیش از قاعدگی

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که ژل رویال به کاهش سندرم پیش از قاعدگی (PMS) کمک می‌کند. در یک تحقیق منتشر شده در درمانهای مکمل در طب، دانشجویان زن دانشگاه ژل رویال (شروع از روز اول قاعدگی و ادامه تا انتهای دو چرخه قاعدگی) یا دارو نما را مصرف کردند. بعد از دو ماه مصرف ژل رویال، سندرم PMS کاهش یافته بود.

عوارض جانبی

به علت کمبود تحقیقات انجام شده، اطلاعات کمی در مورد استفاده طولانی مدت یا مرتب از ژل رویال وجود دارد. البته، ژل رویال می‌تواند واکنشهای شدید آلرژیک را در بعضی از افراد تحریک کند بنابراین اگر به فراورده‌های زنبور حساسیت دارید، لازم است که احتیاط کنید و با پزشک خود در مورد استفاده از آن صحبت کنید.

مواردی از آسم، آنافیلاکسی و کولیت هموراژیک پس از مصرف ژل رویال بوجود آمده است. با توجه به تحقیقی انجام شده روی بزرگسالان ژل رویال سطح تستوسترون را (بخصوص در مردان) بوسیله تسریع تبدیل DHEA-S به تستوسترون افزایش می‌‌دهد. این ماده با داروهای خاصی از جمله وارفارین تداخل دارد. این ماده ممکن است که بر میزان DHEA-S و سایر هورمونها اثر بگذارد.

اگر باردار یا شیرده هستید قبل از مصرف ژل رویال با مسئول درمانی خود گفتگو کنید.

کلام پایانی

اگر چه ژل رویال گفته شده که مواد مغذی دارد که عامل طولانی شدن عمر و باروری زنبورهای ملکه می‌شود اما تحقیقات بسیار کم و در وسعت کم روی انسانها انجام شده است. تا زمانی که دانش ما بیشتر نشود، نباید آن را در عوض راهبردهای پذیرفته شده همچون رژیم غذایی و ورزش برای کنترل دیابت یا کلسترول بالا قرار بگیرد.

بعضی از افراد پس از مصرف این ماده دچار عوارض جانبی شدیدی از جمله آلرژی یا تداخل دارویی می‌شوند و نگرانی‌های در مورد اثر آن بر سطح تستوسترون و هورمونهای دیگر وجود دارد. اگر هنوز هم قصد استفاده از آن را دارید، ابتدا با مسئول درمانی خود مشورت کنید تا ببیند آیا این ماده واقعا برای شما مفید است یا خیر.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز 

منبع: verywell