علف لیمو یک گیاه دارویی بومی سریلانکا و جنوب هند است اما در بسیاری از کشورهای سراسر دنیا رشد می‌کند. ساقه‌های گیاه یک ماده تشکیل رایج در آشپزی آسیایی هستند، اما می‌توان آن را دم کرد و چای علف لیمو را به عنوان دمنوش مصرف کرد. برگهای بلند این گیاه شبیه به علفهای دریایی است. در حالی که ۵۵ نوع علف لیمو وجود دارد، تنها هند شرقی و هند غربی واریته‌هایی دارد که مناسب آشپزی هستند.

محققان متعددی به فواید سلامتی و دارویی نوشیدن چای علف لیمو علاقه مند هستند. در این مطلب ما به برخی از مزایای بهداشتی این چای که ممکن است داشته باشد نگاهی انداخته‌ایم و مدارک حاوی این ادعاها را در نظر بگیریم.

فواید چای علف لیمو

بسیاری از مردم بر این باورند که چای علف لیمو فواید چند گانه برای سلامتی دارد، اما محققان هنوز مطالعات کافی در مقیاس گسترده برای اثبات این فواید انجام نداده‌اند.

پزشکان می‌دانند که این چای می‌تواند به مبارزه با رادیکالهای آزاد کمک کند، در نتیجه بروز التهاب را در بدن کاهش می‌دهد. علف لیمو حاوی ترکیبات مبارزه با التهاب همچون کلروژنیک اسید، ایزواورینتین و سوئرتی جاپونین است.

التهاب عامل بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله درد و بیماری قلبی است. به عنوان مثال علف لیمو می‌تواند یک نوشیدنی مفید برای افراد باشد تا آن را به رژیم غذایی‌ شان اضافه کنند.

در زیر هفت مزیت دیگر که می‌توان از نوشیدن علف لیمو بدست آورد، آورده شده است.خواص دمنوش علف لیمو

رفع اضطراب

بسیاری از افراد چای داغ را برای ریلکس شدن استفاده می‌کنند اما علف لیمو ممکن است خواص کاهش دهنده اضطراب بیشتری داشته باشد. با توجه به تحقیقات مرکز سرطان اسلوان کترینگ، بوییدن علف لیمو ممکن است به افراد دارای اضطراب کمک کند. اگر چه بعضی از افراد اخیرا اسانس روغنی علف لیمو را برای کاهش استرس و اضطراب بخور می‌دهند اما محققان نیاز به شواهد بیشتری برای پذیرفتن این خاصیت دارند.

کاهش کلسترول

با توجه به تحقیقی منتشر شده در مجله تحقیق و تکنولوژی دارو مصرف کردن عصاره علف لیمو باعث کاهش کلسترول در حیوانات می‌شود. این تحقیق اشاره می‌کند که این واکنش وابسته به میزان دوز مصرفی است. این بدان معنی است که مقادیر بالاتر علف لیمو ممکن است کلسترول را به میزان بیشتری کاهش دهد.

جلوگیری از عفونت

با توجه به کار انجام شده در مرکز سرطان اسلوان کترینگ، نتایج تحقیق نشان می‌دهد که علف لیمو ممکن است تا حدودی توانایی جلوگیری از عفونت را داشته باشد.

به عنوان مثال، این گیاه به نظر می‌رسد که باعث کاهش بروز برفک می شود که یک عفونت قارچی است که در افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف مثل افراد مبتلا به HIV بروز می‌کند.

تقویت سلامت دهان

در بسیاری از کشورهایی که علف لیمو گیاه بومی آن منطقه است، افراد ساقه‌های علف لیمو را براشته و روی آنها دندان می‌زنند تا به این روش سلامت دندانها را بیشتر کرده و دهان خود را تمیز نگه دارند.

مجله شیمی غذا با انتشار تحقیقی این یافته‌ها را ثابت کرد. نویسندگان ۱۲ گیاه دارویی را مورد توجه قرار دادند و دریافند که عصاره علف لیمو یکی از مستعدترین مواد برای جلوگیری از رشد باکتری در نمونه‌های آزمایشگاهی است. آنها از باکتریهایی استفاده کردند که موجب تخریب در دهان می‌شوند از جمله streptococcus sanguinis.

کاهش درد

با توجه به یک تحقیق، علف لیمو ممکن است قادر به مسدود کردن درد باشد. این بدان معنی است که نوشیدن چای علف لیمو بطور بالقوه می‌تواند از احساس درد جلوگیری کند.

افزایش سطح گلبولهای خون

نتایج یک تحقیق در سال ۲۰۱۵ نشان داد که نوشیدن دمنوش علف لیمو به مدت ۳۰ روز می‌تواند باعث افزایش غلظت هموگلوبین، افزایش حجم سلول خونی و تعداد گلبولهای قرمز در بدن شود.

محققان در ابتدا تستها را روی ۱۰۵ در روز نخست، پس از ۱۰ روز و پس از ۳۰ روز در طی تحقیق، گرفتند. آنها نتیجه گرفتند که نوشیدن چای علف لیمو تولید گلبولهای قرمز خون را افزایش می‌دهد. در حالی که آنها مشخص نکردند که دقیقا چه دوزی این فواید را دارد، اما نشان دادند که خواص آنتی اکسیدانی چای می‌تواند نقش مهمی بازی کند.

رفع نفخ

نوشیدن چای علف لیمو می‌تواند اثرات مدر داشته باشد که به معنای است که کلیه‌ها را برای آزاد کردن ادرار بیش از حد معمول، تحریک کند.

با توجه به یک تحقیق در مقیاس کوچک در مجله تغذیه ، نوشیدن چای علف لیمو خروج ادرار را بیش از نوشیدنیهای دیگر افزایش می‌دهد. این اثر دیورتیک روی بدن می‌تواند در مواردی که احتباس آب منجر به نفخ می‌شود، مفید باشد. این شایعترین علامت سندرم پیش از قاعدگی (PMS) است.

نحوه مصرف چای علف لیمو

بسیاری از فروشگاه‌های مواد غذایی و سلامتی چای علف لیمو را می‌فروشند البته شما همچنین می‌توانید آن را از سایتهای معتبر اینترنتی به صورت انلاین دریافت کنید. البته در بسیاری از موارد این چای که بصورت کیسه‌ای و بسته بندی شده است با چای سبز ترکیب می‌شود تا از خواص این دو چای فوق العاده به طور همزمان بهره برداری شود. شما همچنین می‌توانید شاخه‌های خشک آن را از بعضی از فروشگاه‌های آنلاین یا عطاریها خریداری کنید. برای استفاده از نوع تازه آن به این شکل عمل کنید.

  • شاخه‌ها را به صورت قطعات ۱ تا ۲ اینچی برش بزنید.
  • یک پیمانه آب را جوش آورید.
  • اب جوش خالص را روی شاخه‌های بریده شده بریزید تا دم کند
  • حدود ۵ دقیقه بگذارید بماند و دم کند
  • مایع درون فنجان را از صافی رد کنید تا چای از تفاله جدا شود. چای شما آماده است.چای علف لیمو

افزودن چند قالب یخ به این چای یک چای لمون گراس سرد یا آیس تی لمون گراس به شما می‌دهد. این چای مزه‌ای شبیه به مزه مرکبات دارد و خوشبو است. برای مصرف این چای باید ابتدا از مصرف روزانه یک فنجان شروع کرد بعدا حجم بیشتری از چای را طی روزهای بعد به رژیم غذایی تان اضافه کنید.

نکته پایانی

چای لمون گراس یا علف لیمو می‌تواند یک نوشیدنی خوشمزه باشد که فواید برای سلامتی هم دارد.

با وجود اینکه اکثر تحقیقات انجام شده در مورد چای علف لیمو تا این زمان، تحقیقات آزمایشگاهی یا تحقیقات در مقیاس کوچک بودند اما نتایج نشان می‌دهد که چای علف لیمو می‌تواند به افزایش سلامت دهان، کاهش کلسترول و رفع نفخ کمک کند. علاوه بر استفاده از لمون گراس به عنوان یک چای می‌توان از این گیاه دارویی در غذاهایی مانند سوپ و کتلتها و کوکوها هم استفاده کرد.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز 

منبع: medicalnewstoday