ژاپن یکی از مراکز مهم محصولات آرایشی و زیبایی در جهان به شمار می‌رود و آرایش و مراقبت پوست به سبک ژاپنی جزو بهترین و موفق‌ترین روش‌ها برای مراقبت از پوست و زیبایی بوده است. مراقبت پوست به سبک ژاپنی تاریخچه‌ای طولانی دارد و زنان ژاپنی از گذشته‌های دور با روش‌های خاص خود به مراقبت از پوست و آرایش می‌پرداخته‌اند و زیبایی و شفافیت پوست آنان در کنار سادگی و طبیعی بودن، همیشه زبانزد بوده است. اما مراقبت پوست به سبک ژاپنی چه ویژگی‌هایی دارد و چه آثاری روی سلامت و زیبایی پوست خواهد داشت؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به ویژگی‌های خاص مراقبت پوست به سبک ژاپنی خواهیم پرداخت و به شما خواهیم گفت که راز زیبایی پوست زنان ژاپنی و کیفیت لوازم آرایشی ژاپنی در چیست.

چای در مراقبت پوست به سبک ژاپنی اهمیت زیادی دارد

یک اصل مهم در مراقبت پوست به سبک ژاپنی وجود دارد و آن این است که “زیبایی و طراوات پوست با یک فنجان چای شروع می‌شود.” ژاپنی‌ها به مصرف چای سبز عادت دارند و همان طور که می‌دانید چای سبز حاوی آنتی اکسیدان‌های فراوانی است که در زیبایی و شادابی پوست بسیار موثر هستند. نوشیدنی ماچا یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های مردم ژاپن است که می‌توان محبوبیت آن را با نوشابه و قهوه در سایر کشورها مقایسه کرد. ماچا در واقع همان برگ‌های چای سبز است که به شکل خاصی فرآوری شده و به صورت یک پودر سبز رنگ درآمده است و از آن برای تهیه نوشیدنی مخصوص ماچا استفاده می‌شود. این نوشیدنی به صورت سرد یا گرم در همه رستوران‌ها و کافه‌ها سرو می‌شود و حتی طعم آن برای ساخت انواع شیرینی و غذاها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد مثل بیسکوئیت‌های ماچا و یا کلوچه‌های طعم دار ماچا که همگی رنگ سبز زیبایی دارند. ماچا یکی از عناصر مهم فرهنگ سنتی ژاپن به شمار می‌رود و نوشیدنی آن طی مراسم خاصی تهیه می‌شود و اجرای این مراسم نیاز به تمرین یادگیری دارد. ژاپنی‌ها هر روز ماچا مصرف می‌کنند اما این نوشیدنی تنها برای تفنن و رفع عطش مصرف نمی‌شود بلکه ماچا به عنوان پودر چای سبز سرشار از کلروفیل است و خواص مفید زیادی مثل خاصیت  ضدالتهاب، ضدآکنه، ضد رزاسه و … دارد و می‌تواند در زیبایی و شادابی پوست تاثیر چشمگیری داشته باشد.

ترفندهای مراقبت پوست به سبک ژاپنی

ترفندهای مراقبت پوست به سبک ژاپنی

مرطوب کننده‌ها عنصر اصلی مراقبت پوست به سبک ژاپنی هستند

ضرورت مرطوب کردن پوست برای همه مردم دنیا ثابت شده است چون سطح خارجی پوست در معرض عوامل محیطی مختلفی قرار دارد که به سرعت خشک می‌شود و به همین دلیل به مرطوب شدن و حفاظت در مقابل خشکی نیاز دارد. اما ژاپنی‌ها روش متفاوتی برای این کار دارند، خانم‌ها ژاپنی همیشه از یک لوسیون مرطوب کننده سبک که بافتی آب مانند دارد برای مرطوب نگه داشتن پوست خود استفاده می‌کنند و پس از پاکسازی صورت و بدن آن را روی همه قسمت‌های پوست خود می‌زنند. این نوع از لوسیون‌ها کاملا رقیق و سبک بوده و به سرعت در پوست جذب می‌شوند بدون آن که حالت چرب و براق روی آن ایجاد کنند و باعث بسته شدن روزنه‌های پوستی  و ایجاد آکنه و جوش‌های سرسیاه شوند. این مرطوب کننده‌ها برای جذب شدن به ده دقیقه زمان نیاز دارند و در این مدت نباید از آب روی پوست استفاده کنید. اهمیت استفاده از این نوع لوسیون‌ها در مراقبت پوست ژاپنی به حدی است که بیشتر خانم‌های ژاپنی با وجود این لوسیون‌ها دیگر از کرم‌های مرطوب کننده رایج استفاده نمی‌کنند و تنها برخی از روغن‌های گیاهی خاص را که در فرهنگ سنتی ژاپنی توصیه شده است برای درمان و بهبود پوست خود به کار می‌برند. این نوع از لوسیون‌ها در واقع نقطه کانونی مراقبت از پوست به سبک ژاپنی هستند و سایر موارد مراقبتی در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرند.

ترفندهای مراقبت پوست به سبک ژاپنی ترفندهای مراقبت پوست به سبک ژاپنی

در مراقبت پوست به سبک ژاپنی سلامت دستگاه گوارش مهم‌ترین چیز است

ژاپنی‌ها به این مساله کاملا واقف هستند که زیبایی و شادابی پوست از درون بدن سرچشمه می‌گیرد و در این مورد مهم‌ترین چیز سلامت محیط درونی دستگاه گوارش شما است. چون عملکرد دستگاه گوارش بدن ارتباط مستقیمی با پوست دارد و هر جا که این عملکرد دچار اختلال شود اولین آثار آن روی پوست مشاهده خواهد شد. درون روده‌های ما میکروب‌های مفیدی زندگی می‌کنند که در تنظیم عملکرد آن‌ها نقش مهمی دارند و اگر مقدار این میکروب‌هم کم شود عمل جذب و دفع مواد غذایی دچار اختلال خواهد شد و اولین نشانه‌های این اختلال به صورت مشکلات پوستی مثل آکنه و التهاب و … خود را نشان خواهد داد. به همین دلیل محصولات پروبیوتیک جایگاه خاصی در رژیم غذایی ژاپنی دارند و تقریبا همه مردم ژاپن همه روزه آن‌ها را مصرف می‌کنند. این محصولات پروبیوتیک حاوی باکتری‌های مفیدی هستند که ما در دستگاه گوارش خود به آن‌ها نیاز داریم و مصرف آن‌ها عملکرد این دستگاه را تنظیم می‌کند. البته محصولات پروبیوتیک در ژاپن بر خلاف کشور ما تنها محدود به لبنیات نیستند و انواع نوشیدنی‌ها و سبزیجات و سایر موارد غذایی روزمره مردم ژاپن با مواد پروبیوتیک غنی می‌شود و شاید به همین دلیل باشد که مردم ژاپن به ندرت به بیماری‌های گوارشی دچار می‌شوند و بدنی سالم و عمری طولانی و پربار دارند.

ترفندهای مراقبت پوست به سبک ژاپنی

ضدآفتاب مناسب در مراقبت پوست به سبک ژاپنی بسیار حیاتی است

برخلاف بیشتر کشورها به خصوص کشورهای غربی که محصولات آرایشی و مراقبت پوست را معمولا در فروشگاه‌های لوازم آرایشی به فروش می‌رسانند در ژاپن این مسئولیت به عهده داروخانه‌ها است و تقریبا هر نوع محصول آرایشی مراقبت پوستی که به آن نیاز دارید در داروخانه‌ها یافت می‌شود. البته ژاپنی‌ها به استفاده از محصولات آرایشی عجیبی هم عادت دارند که به ندرت در سایر کشورها یافت می‌شود مثل استامپ ابرو و یا گجت‌های عجیب زیبایی برای فرم دادن و ماساژ صورت که نظیر آن‌ها را در کمتر کشوری می‌توان یافت. اما مهم‌ترین محصولی که خانم‌های ژاپنی به استفاده از آن عادت دارند ضدآفتاب است. ضدآفتاب‌هایی که ژاپنی‌ها مصرف می‌کنند بیشتر حالت ژلی دارد و آن‌ها به ندرت سراغ ضدآفتاب‌های رنگی و سفید و … می‌روند. ضدآفتاب‌های ژلی کاملا سبک بوده سرعت جذب بسیار بالاتری دارند و نه تنها هیچ تاثیر رنگی روی پوست به جا نمی‌گذارند بلکه باعث بسته شدن روزنه‌های پوستی و ایجاد آکنه و آلرژی‌های پوستی نیز نمی‌شوند. ژاپنی‌ها به تولید ملی عقیده خاصی دارند و همیشه محصولات تولید کشور خودشان استفاده می‌کنند. آن‌ها در زمینه محصولات آرایشی و مراقبت پوست به خصوص ضآتفاب نیز برندهای محبوب و موفقی دارند مثل برندهای Shiseido و Allie که در سطح جهانی شناخته شده هستند و محصولات خود را به سراسر جهان صادر می‌کنند.

ترفندهای مراقبت پوست به سبک ژاپنی

در آرایش ژاپنی پوست شما باید زیباتر شود نه این که پوشانده شود

اگر ترندهای اخیر مربوط به آرایش و زیبایی را دنبال کرده باشید می‌دانید که در حال حاضر آرایش طبیعی و مختصر بدون پوشاندن پوست و تنها با تاکید روی زیبایی‌های آن محبوب و مناسب شمرده می‌شود و این ترند در کشور ژاپن نیز به شدت مورد استقبال قرار گرفته است چون زیبایی طبیعی در ژاپن یک زیبایی اصیل شمرده می‌شود. البته خانم‌های ژاپنی به داشتن پوست روشن و یکدست با لب‌های قرمز و خط چشم مشکی علاقه زیادی دارند و اگر با فرهنگ گیشاها و سبک آرایشی آن‌ها آشنایی داشته باشید می‌دانید که این نوع چهره بی‌نقص و جذاب شمرده می‌شود. اما بی‌نقص بودن در فرهنگ ژاپنی به معنای این نیست که بخواهید پوست خود را با لایه‌های ضخیم مواد آرایشی بپوشانید. برای آرایش مناسب به سبک ژاپنی شما باید پوستی صاف و مرطوب را زیرسازی کنید سپس با یک فونداسیون همرنگ پوست که پوشش کاملی هم ندارد پوست را یکدست و طبیعی نشان دهید طوری که بافت پوست انسان روی آن مشخص باشد نه انواع کرم‌ها و مواد آرایشی.

ترفندهای مراقبت پوست به سبک ژاپنی ترفندهای مراقبت پوست

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)