افکار و رفتار شما به طرز شگفت انگیزی تحت تاثیر باورهای ذهنی شما هستند که این بخاطر ترفندهای ذهنی ست که در ذهن شما جاری هستند. این ترفندهای ذهنی بیش از آنچه شما فکر کنید بر رفتار و کردار شما موثر هستند برای همین غلبه بر آنها کاری دشوار است. و البته راه خوبی برای گول زدن مغز نیز هستند.

ترفندهای ذهنی: شما به طور ناخودآگاه به دنبال مشابهات با نام خود می‌گردیدترفندهای ذهنی

علم نشان می‌دهد که ما به حروفی که اسممان را تشکیل می‌دهد بیشتر از سایر حروف توجه می‌کنیم. همچنین بطور تحسین برانگیزی نشان می‌دهد که از کدام موسسات خیریه بیشتر حمایت می‌کنیم. در یک تحقیق در مورد کمکهای انجام شده به صلیب سرخ پس از طوفان‌های گرمسیری ۱۰ درصد کمکهای پس از طوفان کاترینا متعلق به افرادی بود که نامشان با حرف «ک» شروع می‌شد، یک گروه از افرادی که ۴ درصد کمک به طوفانهای قبلی را تشکیل می‌دادند. این یعنی ۱۵۰ درصد افزایش در کمکها. بله این ترفندهای ذهنی به ما می‌آموزد که چرا بیشتر به دنبال افرادی هم نام خود می‌گردیم.

ترفندهای ذهنی: توصیف کردن برای به خاطر سپردن به ما کمک می‌کندترفندهای ذهنی

آلتر پژوهشگر حافظه می‌گوید: تحقیقات نشان می‌دهد که توصیف می‌تواند حافظه را از طریق تعدادی آزمایش مختلف تحریف کند. در یک مطالعه جالب، شرکت کنندگان یک ویدئو از دو اتومبیل را دیدند. محققان به یک گروه گفتند که اتومبیل‌ها تصادف کرده‌اند و به گروه دیگری گفتند که ماشین‌ها به شدت با هم برخورد کرده‌اند. یک هفته بعد از شرکت کنندگان خواستند که اگر شیشه شکسته‌ای را در حادثه دیده‌اند به خاطر بیاورند. چهارده درصد از کسانی که در گروه برخورد ماشین‌ها به هم گفتند که شکستن شیشه را دیده‌اند در حالی که یک سوم گروه ضربه شدید فکر می‌کردند شکستن شیشه وجود داشت. اما واقعا هیچ شیشه‌ای نشکسته بود. همانطور که آلرت می‌گوید: برچسب تحریک برانگیز برخورد شدید واقعیت را با خاطره‌ای غلط جایگزین کرد که در آن ماشین‌ها پس از حادثه شیشه‌شان روی زمین ریخته شده.

ترفندهای ذهنی: آینه وجدان را بیدار می کندترفندهای ذهنی

محققان دریافته‌اند که افرادی که مجبور به دیدن خود در آینه هستند، صادق‌تر هستند. در یکی از آزمایشهای اواسط دهه ۷۰ از دانش آموزان یک کالج خواسته شد که در طی یک دوره پنج دقیقه‌ای یک سری عبارات به هم ریخته را مرتب کنند، هر چند که هیچ راهی وجود نداشت که آنها بتوانند در این مدت زمان کل عبارات را مرتب کنند. به شرکت کنندگان گفته شد که بعد از زنگ ۵ دقیقه‌ای کار خود را متوقف کنند چون در غیر اینصورت تقلب در نظر گرفته می‌شود. بعضی از افراد در مقابل آینه کارشان را انجام دادند، برخی هم نمی‌توانستند بازتاب کار خود را ببینند (در مقابلشان آینه نبود). نتایج شگفت انگیز بود: گروهی که مقابل آینه کار کردند فقط ۷ درصدشان تقلب کردند در مقایسه با ۷۱ درصد گروه دیگر. وقتی افراد رفتار بدی انجام می‌دهند، تصویر آنها در آینه به صورت یک مامور اخلاق در می‌آید. اگر نگران رفتارهای خود هستید یکی از ترفندهای ذهنی پیشنهادی به شما ایستادن در جلوی آینه و فکر کردن به رفتارهای ناپسند خود است.

ترفندهای ذهنی: منظره پنجره بیمارستان می‌تواند بر بهبودی مریض تاثیر بگذاردترفندهای ذهنی و پنجره بیمارستان

بیمارانی که پس از جراحی کیسه صفرا در بیمارستان فیلادلفیا دوران نقاهت خود را می‌گذراندند، بسته به منظره اتاقشان که رو به دیوار بود یا رو به ردیفی از درختان کوچک، تجربه متفاوتی در بهبود داشتند. بیمارانی که دیوار را می‌دیدند نیاز به یک روز اقامت بیشتر در بیمارستان داشتند این بیماران درد بیشتری داشته و بیشتر احتمال افسردگی داشتند. تعداد کمی از بیماران با منظره درخت نیاز به مسکن اضافی یا دوز قوی مسکن داشتند در حالی که افراد با اتاقهای منظره دیوار نیاز به دو یا سه دوز داشتند. آلتر می نویسد: بوسیله یک سری اندازه گیری‌ها مشخص شد که بیماران اتاق منظره طبیعی ۴ برابر بهتر از کسانی بودند که دیوار را پیش روی خود می‌دیدند. مطالعات دیگر نشان داده اند که محیط طبیعی بر کودکانی که مبتلا به ADHD هستند، تاثیر مثبت دارد. آلتر توضیح می‌دهد که در حالی که مناظر ساخته دست انسان ما را با تحریک کردن مرتب بمباران می‌کنند، مناظر طبیعی به ما این شانس را می‌دهند که به همان اندازه که می‌خواهیم فکر کنیم این فرصتی برای پرورش منابع روحی خسته است. به همین دلیل شما از رفتن به مناظر طبیعی و دیدن آنها بیش از رفتن به پارک لذت می‌برید. این یکی از ترفندهای ذهنی برای افرادی است که دچار خستگی روحی ناشی از مشکلات زندگی و یا مشغله زیاد هستند. اگر کار شما زیاد است یک روز را کامل به رفتن به دل طبیعت اختصاص دهید.

ترفندهای ذهنی: محیطهای مشابه باعث یادآوری بهتر می‌شوندترفندهای ذهنی

اگر معلمها به دانش آموزان توصیه می‌کنند تا حد امکان در محیطی شبیه همان اتاق امتحان خود مطالعه کنند این تحقیق دلیل آن را توضیح می‌دهد. محققان از غواصان خواستند که لیستی از کلمات را حفظ کنند، افراد شرکت کننده گاهی اوقات زیر آب بودند و گاهی اوقات روی زمین. محققان دریافتند که غواصانی که این کار را زیر دریا انجام دادند به هنگامی که زیر آب بودند بهتر از پس امتحان برآمدند و آنها که روی زمین آزمایش شدند، کلمات را روی زمین بهتر از زمانی که زیر آب بودند به خاطر آورند. مکانها برای ما لنزی را درست می‌کنند که از ورای آنها می‌توانیم اطلاعات تازه‌ای را بدست آوریم.

ترفندهای ذهنی: رنگ صورتی روشن شما را آرام می‌کندترفندهای ذهنی

در یک تحقیق مشهور در سال ۱۹۷۹ روی گروهی از جوانان با سلامتی کامل نشان داده شد که وقتی آنها به یک صفحه آبی رنگ کاغذی نگاه می‌کردند بیشتر احساس قدرت می‌کردند تا زمانی که به یک قطعه کاغذ صورتی نگاه می‌کردند. آلتر یادآور می‌شود که نویسنده این پژوهش الکساندر شاوس در مورد توانایی معجزه آسای رنگ صورتی در آرام کردن افراد سخنرانی‌هایی را در سراسر ایالات متحده انجام داد. زندان‌ها و بازداشتگاه‌های کشور شروع به نقاشی کردن سلول‌های زندانیان با رنگ صورتی ملایم (صورتی آدامسی یا صورتی بحری) کردند که بعدها به عنوان صورتی زندان شناخته شد. مربیان فوتبال در ایالت کلرادو و دانشگاه آیووا اتاقهای کنفرانس را برای آرام کردن مخالفانشان صورتی کردند تا اینکه کلیه اتاقهای کنفرانس ورزشکاران به رنگ صورتی در آمد (این تحقیق به صورت کامل در برنامه مستندی از شبکه ۴ سیما پخش شد).

ترفندهای ذهنی: آب و هوای گرم باعث گرمی مزاج می‌شودترفندهای ذهنی

کارشناسان باور دارند که آب و هوای گرم بر جسم ما اثر گذار است (تعریق بیشتر، نبض سریعتر) و بنابراین در این مواقع سریع هیجان ناشی از موقعیتهای ناامید کننده تبدیل به خشم می‌شود. گرما ما را ناراحت می‌کند که می‌تواند عصبانیت و خشم را تقویت کند برای مثال تحقیقات نشان داده است که رفتارهای نامناسب در جاده در روزهای گرم بیشتر از روزهای سرد سال است. دانشمندان همچنین متوجه شدند که بازیکنان لیگ برتر بیسبال، بترها (بازیکنان چوب به دست) در روزهای گرم سال به احتمال بیشتری نسبت به روزهای سرد توپ را دور از نقطه مورد نظر انداختند. این تحقیق و یک تحقیق دیگر نشان دهنده اثر گرما بر دقت و صحت عملکرد بازیکنان بیسبال نشان داد که روزهایی از سال که دما ۳۵ درجه سانتی گراد است اگر به دمای ۱۲ درجه سانتی گراد برسد دقت و صحت عملکرد بازیکنان بیشتر خواهد شد چون مشخص شد که در هوای ۳۵ درجه ۲۷ درصد از توپهای آن اوت شده بود.

ترفندهای ذهنی: گوشی حتی موقع خاموش بودن هم حواستان را پرت می‌کندوابستگی به موبایل

گوشی همراه‌تان تمرکز شما را فقط موقع چرخیدن در اینستاگرام از بین نمی‌برد بلکه یک مطالعه دانشگاه تگزاس نشان داده است که هنگام انجام آزمایشی که نیاز به تمرکز داشته است، شرکت کنندگانی که تلفنشان در اتاق دیگری بود نسبت به کسانی که تلفن در حال سکوت روی میز و یا در جیب و یا کیف بود، عملکرد بهتری داشتند. بخش دیگری از تحقیق نیز دریافت کسانی که وابستگی بیشتری به تلفن دارند، گوشی خاموش بیشتر نقش برهم زننده تمرکز را دارد. آدریان وارد نویسنده تحقیق می‌گوید: ذهن خودآگاه شما به گوشی فکر نمی‌کند اما آن فرایند، از آن بخش ذهنتان که نیاز خودتان به فکر نکردن به چیزی دیگر است، استفاده می‌کند. این یک تخلیه ذهنی است.

برخورد کنایه آمیز خلاقیت را بالا می‌بردترفندهای ذهنی

یک تحقیق در مجله رفتار سازمانی و فرایندهای تصمیم سازی انسان نشان داد که طعنه زدن می‌تواند خلاقیت شما را به جریان بیندازد. شرکت کنندگان در جریان یک مکالمه صادقانه، مکالمه طعنه آمیز و خنثی قرار گرفتند، سپس تستهای اندازه گیری خلاقیت روی آنها انجام شد. صرف نظر از اینکه شرکت کنندگان در حال رفتار کنایه آمیز بودند یا چنین برخوردی را دریافت کردند، کسانی که در این نوع مکالمه شرکت داشتند راه حلهای خلاقانه تری داشتند. نویسندگان تحقیق نتیجه گرفتند که رمز گشایی معنای واقعی عبارات کنایه آمیز ذهن را مجبور به استفاده از تفکر انتزاعی می‌کند که به خلاقیت نیز کمک می‌کند.

ترفندهای ذهنی: نوشیدنی گرانتر بهتر استترفندهای ذهنی

مطالعات نشان می‌دهد که وقتی نوشیدنی‌های یکسان به افراد داده می‌شود، افراد می‌گویند که آنهایی که دارای برچسب‌های قیمت بالاتر هستند بهتر از بطری‌های ارزان تر مزه می‌دهند. یک آزمایش اخیر در دانشگاه بن آلمان نشان داده که با نگاه کردن به نوشیدنی گران‌تر، فعالیت مغز در منطقه مسئول پاداش و انگیزه بیشتر می‌شود. بنابراین ایده این که هر چیز گرانتر است بهتر است همیشه در مغز همه وجود دارد حتی اگر آن دو چیز یکسان باشند. نمونه مشابه این کارها در یکی از پارکهای تهران انجام شد که یک ظرف شکلات صبحانه نوتلا و یک برند ایرانی در کنار هم قرار داده شد در حالی که در هر دو ظرف تنها شکلات برند داخلی وجود داشت کسانی که از ظرف شکلات نوتلا خورده بودند آن را خوشمزه تر می‌دانستند.

ترفندهای ذهنی: کارتهای اعتباری درد از دست دادن پول را کم می‌کندترفندهای ذهنی

حتما برایتان پیش آمده که وقتی خریدهایتان را با کارت اعتباری انجام می‌دهید پس از بررسی باقیمانده کارت با خود می‌گویید نمی‌دونم پولهام چطور خرج شد.  بله تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به هنگام پرداخت از کارت اعتباری استفاده کردند، نسبت به آنهایی که از کیف پول استفاده کردند، پول بیشتری را خرج کردند. دانکن زیمستر که نویسنده تحقیقی در این ارتباط بود به نیویورک تایمز گفت شما اسکناس را در دست‌تان لمس نمی‌کنید بنابراین حس از دست دادن پول کمتر در شما بوجود می‌آید. یک تحقیق جدید نشان داد که افراد به هنگام استفاده از کارت اجناس گرانتری را می‌خرند. در این آزمایش از افراد خواستند که لیوان بخرند، سپس وقتی که قیمت به آنها گفته شد گفتند می‌توانند آن را پس بدهند. کسانی که با پول نقد پرداخت را انجام می‌دادند تقریبا دو برابر کسانی که از کارت استفاده کرده بودند، تقاضای پس دادن لیوان را داشتند.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست