عطر نیز مانند هر محصول آرایشی و بهداشتی دیگری تاریخ مصرف و تاریخ انقضا دارد و باید در این محدوده زمانی مورد استفاده قرار بگیرد در غیر این صورت ممکن است کارایی خود را از دست بدهد و حتی تاثیر منفی روی پوست و بدن شما داشته باشد. عوامل متعددی تعیین کننده تاریخ مصرف عطر محبوب هستند که در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به آن‌ها اشاره خواهیم نمود و با چگونگی تعیین شدن تاریخ مصرف عطر آشنا خواهیم شد. در ادامه نیز با مفهوم جدیدی به نام عطر مخصوص کودکان آشنا خواهیم شد. آیا عطر مخصوص کودکان وجود دارد یا این هم یک سوژه جدید برای لوس کردن بچه‌های امروزی است؟ این مقاله را بخوانید تا پاسخ این سوال را بیابید.

کد سری محصول و تاریخ مصرف عطر

کد سری محصول یا Batch Code یک کد اختصاصی است که همه عطرهای اورجینال و غیرتقلبی آن را روی بسته بندی خود دارند. این کد در واقع کد شناسایی محصول است و حاوی اطلاعات مهمی در مورد آن محصول است، مثل این که آن بطری  خاص عطر در کجا و چه زمانی تولید شده است. هدف از درج این کد روی بطری‌های عطر این است که اگر خطایی در تولید عطر صورت گرفت و یک محصول خاص دچار مشکل شد بتوان همه محصولاتی را که آن کد را روی خود دارند به سرعت از بازار جمع آوری کرد. البته کدهای متعددی روی هر بسته عطر درج می‌شود مثل بارکد یا شماره کاتالوگ و … که این مساله می‌تواند کمی گیج کننده باشد و پیدا کردن کد سری از میان این کدها ممکن است ساده نباشد. اما بارکد و سایر کدها خاص محصول به طور معمول بخشی از چاپ روی جعبه هستند (مثل لیست ترکیباتی که روی بسته مواد غذایی نوشته می‌شود) در حالی که کد سری محصول بعدا روی آن درج می‌شود (چیزی شبیه به تاریخ تولید و تاریخ انقضاء روی بسته‌های مواد غذایی که بعدا با دستگاه تاریخ زن درج می‌شود) و شما با در نظر گرفتن این تفاوت به راحتی می‌توانید کد سری محصول را پیدا کنید، در بیشتر موارد این کد در قسمت زیرین بسته درج شده است.

تاریخ مصرف عطر چطور مشخص می‌شود؟

پس از پیدا کردن کد سری عطر نوبت به پیدا کردن تاریخ مصرف عطر می‌رسد. کدهای سری عطر انواع مختلفی دارند که می‌توانند بین سه تا ۱۲ کاراکتر مختلف را شامل شوند (فقط شماره یا ترکیبی از شماره و حروف) که چند نمونه از این کدها را برای عطرها از برندهای مختلف مشاهده می‌کنید:

COTY INC:
یک کاراکتر به اضافه ۱۱ رقم (L1 0589076962)
چها رقم (۱۲۳۴)

Christian Dior:
چهار کاراکتر (letters + numbers): 1N05

Estée Lauder:
سه کاراکتر (letters + numbers): A35

Chanel/Bourjois:
چهار رقم (۱۲۳۴)

Procter&Gamble:
۴ تا ۱۰ رقم: ۲۰۶۸, ۱۵۸۸۵۴

تاریخ مصرف عطر چطور مشخص می‌شود؟

همان طور که حدس زدید عطرهای تقلبی کد سری ندارند و یا اگر داشته باشند کپی از سری محصولاتی هستند که قبلا وجود داشته‌اند. اگر از اصل بودن عطر خود مطمئن هستید و کد سری آن را پیدا کرده‌اید با مراجعه به این لینک می‌توانید کد را وارد کرده و اطلاعات لازم را درباره زمان تولید و محل تولید عطر خود پیدا کنید و تعیین کنید که تاریخ مصرف عطر شما چه زمانی به پایان خواهد رسید.

حال که تاریخ مصرف عطر خود را پیدا کردید لازم است بدانید که تاریخ مصرف عطر تنها محدود به این تاریخ نیست. محصولات آرایشی و بهداشتی دو تاریخ انقضا دارند، تاریخ انقضای اول یا تاریخ انقضای قفسه‌ای مربوط به زمانی است که هنوز درب محصول خود را باز نکرده‌اید. پس از باز کردن درب بطری عطر تاریخ انقضای دوم آن آغاز می‌شود. اما این تاریخ انقضاء چطور تعیین می‌شود؟ اگر به جعبه محصول نگاه کنید یک علامت کوچک به شکل ظرف درباز روی آن مشاهده می‌کنید که عباراتی مثل ۱۲M یا ۲۴M در کنار آن درج شده است که به معنای ۱۲ ماه یا ۲۴ ماه است. یعنی اگر عبارت ۱۲M روی بطری عطر شما درج شده باشد از لحظه‌ای که درب آن را باز می‌کنید تا ۱۲ ماه بعد می‌توانید از عطر خود استفاده کنید و پس از این زمان بهتر است دیگر از ان استفاده نشود حتی اگر تاریخ انقضای اول محصول هم سرنرسیده باشد.

 اما به طور کلی می‌توان گفت که هر نوع لوازم آرایشی و بهداشتی از جمله عطر را در بهترین حالت می‌توان تا ۵ سال استفاده کرد و استفاده کردن از آن بعد از این زمان خطرناک است. بیشتر تولیدکنندگان عطر و ادکلن توصیه می‌کنند عطرها را تا سی ماه (یعنی دو سال و نیم) پس از باز شدن درب آن استفاده کنید چون عطرها حاوی الکل هستند و پس از این زمان الکل آن از بین رفته و عطر دیگر کارایی لازم را نخواهد داشت. البته این مساله زمانی صادق است که از عطر خود درست نگهداری کنید و آن را در محیط‌های پرنور و گرم و مرطوب قرار نداده باشید.

عطر مخصوص کودکان

بله، عطرهای مخصوص کودکان وجود دارند و عطرسازان معروف جهان در مجموعه‌های عطرهای مردانه و زنانه خود عطرهایی مخصوص برای کودکان هم طراحی و تولید می‌کنند. اولین عطر مخصوص کودکان در سال ۲۰۱۳ توسط برند دولچه و گابانا معرفی شد، استفانو گابانا در این مورد گفت: “کودکان ما خود به اندازه کافی خوشبو هستند و هدف برند ما از این کار تنها تاکید روی عطر خود کودکان بود.” از آن زمان تا کنون چند برند دیگر هم به این کار اقدام کرده‌اند و جالب است بدانید که عطرهای مخصوص کودکان فاقد الکل هستند و هیچ ضرری به بدن کودک نمی‌رسانند، پس با اطمینان می‌توانید آن‌ها را مصرف کنید. در ادامه با تعدادی از معروف‌ترین عطرهای مخصوص کودکان آشنا می‌شوید.

تاریخ مصرف عطر چطور مشخص می‌شود؟

Musti eau de soin by Mustela: ماستلا یکی از برندهای شناخته شده در تولید محصولات بهداشتی مخصوص کودکان است که اعتبار و شهرت خود را در طول سال‌ها کسب کرده است. عطر این برند رایحه میوه‌هایی مثل پرتقال و گل‌هایی مثل زنبق و یاسمن را در خود دارد که اثر مرطوب کنندگی هم روی پوست کودک خواهد داشت.

Baby Touch by Burberry: این عطر فاقد الکل است به طور خاص برای کودکان طراحی شده است. این عطر رایحه پرتقال، نعناع، یاسمن، وانیل و شیر در خود دارد که برای کودکان بسیار مناسب است.

تاریخ مصرف عطر چطور مشخص می‌شود؟

Petits et Mamams by Bvlgari: این عطر نه فقط برای بچه‌ها بلکه برای مادران بچه‌ها نیز طراحی شده است که رایحه‌ای تابستانی حاوی ترنج سیسیلی را در خود دارد.

تاریخ مصرف عطر چطور مشخص می‌شود؟

Tartine et Chocolat Ptisenbon by Givenchy: این عطر حاوی رایحه گیاه پیچ امین الدوله است و در کنار آن رایحه گل‌هایی مثل زنبق و یاسمن و میوه‌هایی مثل لیمو و پرتقال تلخ را هم در خود دارد. این عطر شاید برای بچه‌های کوچک کمی قوی باشد به همین دلیل بهتر است کودکان بزرگ‌تر از آن استفاده کنند.

Ambrette 9: این عطر گران‌ترین عطر مجموعه عطرهای کودکان است که هر صد میلی لیتر آن ۲۰۰ هزار دلار قیمت دارد چون حاوی ترکیباتی بسیار کمیاب است و هم کودکان و هم مادران آن‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند.

Love Chic Baby Coco and Momo: مادران معروفی مثل مدونا، کیت ماس، آنجلینا جولی و گوئینت پالترو از این عطر برای دختران و پسران خود استفاده می‌کنند چون کاملا ضدآلرژی است و بوی دلپذیری دارد و علاوه بر آن بطری بسیار زیبایی هم دارد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه عطر و ادکلن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Fragrances.bg (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)