آیا شما در ارتفاعات به محصولات مراقبتی خاصی برای پوست خود نیاز دارید؟ هر چه از سطح زمین بالاتر برویم از رطوبت موجود در هوا کاسته می‌شود و این خشکی قبل از هر چیز روی پوست شما اثر می‌گذارد. برای کسانی که به طور ذاتی پوست نازک و حساسی دارند این مشکل بیش از بقیه خود را نشان خواهد داد و به عارضه‌های پوستی دیگری مثل تیرگی، لک، پیری زودرس منجر خواهد شد. اما چطور می‌توان در ارتفاعات بالا از پوست به درستی مراقبت کرد؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به شما که در ارتفاعات زندگی می‌کنید و با مشکلات پوستی دست به گریبان هستید خواهیم گفت که برای درمان این مشکلات به کدام محصولات مراقبتی پوست نیاز خواهید داشت.

تاثیر ارتفاع روی پوست

گفتیم که هرچه ارتفاع زمین از سطح دریا بالاتر باشد میزان اکسیژن و بخار آب موجود در جو نیز کاهش خواهد یافت. همان طور که می‌دانید پوست برای حفظ انعطاف پذیری خود به رطوبت نیاز دارد که بیشتر این رطوبت از داخل بدن تامین می‌شود. اما لایه بیرونی و محافظ پوست آن قدر ضخیم نیست که بتواند تمام رطوبت را در خود نگه دارد، بخشی از رطوبت طبیعی پوست از طریق این لایه تبخیر و آزاد می‌شود. اما اگر رطوبت محیط از حد مشخصی پایین‌تر باشد این تبخیر خیلی سریع‌تر رخ خواهد داد و پوست رطوبت و انعطاف پذیری خود را از دست خواهد داد. بنابراین اگر در ارتفاعات بالا زندگی می‌کنید نوشیدن آب در حد معمول نیز به حفظ طراوت و شادابی شما کمکی نخواهد کرد و با خشک شدن پوست، چروک‌ها، تیرگی و کدر شدن خیلی زودتر از آن چیزی که انتظارش را داشتید به سراغتان خواهد آمد.

با ترفندهایی می‌توان این شرایط را تعدیل کرد مثلا نوشیدن آب به مقدار زیاد در کنار استفاده از دستگاه بخور که رطوبت هوا را تامین کند می‌تواند به کاهش اثر خشکی هوا کمک کند. اما شرایط همیشه تحت کنترل شما نیست و به طور مثال وقتی در هوای آزاد قرار می‌گیرید بین پوست شما و محیط به جز محصولات مراقبتی که استفاده کرده‌اید چیزی وجود ندارد پس استفاده از محصولات مراقبتی مناسب است که می‌تواند اثر منفی ارتفاع بالا و خشکی پوست را جبران کند. در ادامه به معرفی تعدادی از این محصولات خواهیم پرداخت که می‌توانند پوستی شاداب، نرم و جوان را برای شما به ارمغان آورند.

اگر در ارتفاع بالا زندگی می‌کنید از این محصولات مراقبتی استفاده کنید

محصولات مراقبتی مناسب برای افرادی که در ارتفاعات بالا زندگی می‌کنند

سرم هیالورونیک اسید: اولین و مهم‌ترین مساله در مراقبت پوست افرادی که در ارتفاعات زندگی می‌کنند آبرسانی است. هیالورونیک اسید ماده‌ای است که در بدن ما نیز وجود دارد و می‌تواند تا هزار برابر وزن خود آب جذب کند و به تدریج پوست را آبرسانی کند. استفاده از سرمی که حاوی این ماده باشد رطوبت رسانی را به پوست شما تضمین می‌کند و جزو محصولات مراقبتی ضروری برای افرادی است که پوست خشک دارند یا در محیط خشک زندگی می‌کنند. سرم‌های پوست از جمله سرم‌های هیالورونیک اسید ارزان قیمت نیستند اما اگر طراوت و شادابی پوست شما برایتان اهمیت دارد بهتر است برای تهیه یک سرم آبرسان قوی سرمایه گذاری کنید. این سرم را هر روز قبل از استفاده از کرم‌های مرطوب کننده روی پوست بزنید، پس از چند روز استفاده خواهید دید که پوست شما حجیم‌تر و نرم‌تر شده و قابلیت انعطاف پذیری خود را بازیافته است.

محصولات تقویت کننده لایه بیرونی پوست: یکی از دلایل اصلی خشک شدن پوست در محیط‌های مرتفع و فاقد رطوبت، نازک بودن و ضعیف بودن لایه بیرونی پوست است. پوست ما از لایه‌های مختلفی تشکیل شده است که لایه بیرونی آن اپیدرم نام دارد و همان قسمتی از پوست است که دیده می‌شود. استفاده از محصولات درمان کننده و لایه بردار، افزایش سن و عوامل دیگر ممکن است این لایه را نازک کنند و با نازک شدن این لایه، رطوبت بیشتری از لایه‌های درونی پوست تبخیر می‌شود در نتیجه پوست شما حساس، خشک و غیرقابل انعطاف می‌شود. اما محصولاتی وجود دارند که می‌توانند لایه بیرونی پوست شما را بازسازی و تقویت کنند، محصولات حاوی مدکاسوساید Madecassoside، مس، روی و منگنز چنین خاصیتی دارند و مشکل خشکی و حساسیت پوست را در هوای خشک برطرف می‌کنند.

پاک کننده میسلار: پاک کردن پوست از آلودگی‌ها، چربی و مواد آرایشی از مراحل مهم مراقبت پوست است اما وقتی پوست خشکی دارید و در محیط بدون رطوبت زندگی می‌کنید شستن روزمره پوست می‌تواند شرایط را بدتر کند به خصوص که آب لوله کشی در مناطق مرتفع نیز دارای املاح زیادی است که پوست را خشک‌تر می‌کنند. در این شرایط یک پاک کننده ملایم که نیاز به آبکشی نداشته باشد بهترین گزینه است. آب میسلار این ویژگی را دارد و در مناطقی که آب لوله کشی سخت است و رطوبت هوا کافی نیست انتخابی ایده آل در میان محصولات مراقبتی به شمار می‌رود. البته اگر پوست چربی دارید بهتر است از شوینده‌های ملایم استفاده کنید و پس از آن، آبرسان و مرطوب کننده به کار ببرید.

اگر در ارتفاع بالا زندگی می‌کنید از این محصولات مراقبتی استفاده کنید

ماسک لب: بیشتر افرادی که در مناطق مرتفع زندگی می‌کنند از خشکی و پوسته پوسته شدن لب‌های خود شکایت دارند. در این شرایط یک بالم لب معمولی که فقط وظیفه حفظ رطوبت لب را بر عهده دارد نمی‌تواند جوابگوی نیازهای شما باشد و شما به محصولی فراتر از آن نیاز دارید. ماسک لب جزو محصولات مراقبتی جدیدی است به لب‌ها آبرسانی می‌کند، رطوبت مورد نیاز آن را تامین می‌کند و مانع از خشک شدن و تبخیر این رطوبت در طول روز می‌شود.

پچ‌های زیر چشم: پوست اطراف چشم کمترین ضخامت را دارد و این به معنای آن است که خشکی هوا بیشترین تاثیر را روی این قسمت خواهد گذاشت، به همین دلیل است که ساکنین مناطق مرتفع خیلی زودتر از مردم دیگر مناطق به چروک‌های موسوم به پنجه کلاغی در زیر چشم دچار می‌شوند. بنابراین در چنین شرایطی استفاده از کرم‌های دور چشم آبرسان از سنین پایین هم ضروری است و حتی ممکن است کافی نباشد. اگر در مناطق مرتفع زندگی می‌کنید از پچ‌های زیر چشم که خاصیت آبرسانی و ضدچروک و ضدتیرگی بسیار خوبی دارند استفاده کنید.

ماسک‌های آبرسان: ماسک صورت از محصولات مراقبتی جدیدی است که این روزها محبوبیت فراوانی پیدا کرده است. شاید برای افرادی که در مناطق کم ارتفاع زندگی می‌کنند این ماسک‌ها ولخرجی به نظر برسد اما برای ساکنین مناطق مرتفع ماسک‌های آبرسان می‌توانند مفید باشند. این ماسک‌ها حاوی اسانس‌های آبرسان هستند که در پوست شما نفوذ می‌کنند و تا مدتی آن را مرطوب و نرم نگه می‌دارند. این ماسک‌ها با لایه‌ای که دارند مانع از تبخیر سریع اسانس می‌شوند در نتیجه استفاده از آن‌ها بسیار موثرتر از زمانی است که خود اسانس را به تنهایی روی پوست به کار ببرید.

بالم تقویت کننده و نرم کننده برای صورت و بدن: بالم‌های نرم کننده و تقویت کننده محصولاتی هستند که برای پوست خشک و خیلی خشک تجویز می‌شوند اما اگر در محیط خشکی زندگی می‌کنید استفاده از آن‌ها برای شما نیز مفید خواهد بود. این بالم‌ها بافتی غلیظ دارند که به خوبی جذب پوست می‌شود و رطوبت مورد نیاز آن را تامین می‌کند. شما می‌توانید از این بالم‌ها برای آبرسانی به صورت، دست‌ها و بدن نیز بهره ببرید.

ضدآفتاب: در هر شرایطی که باشید استفاده از ضدآفتاب ضروری و حیاتی است اما وقتی ارتفاع از سطح دریا بالاتر می‌شود میزان اشعه‌های مضر خورشید نیز افزایش پیدا می‌کند در نتیجه نیاز شما به ضدآفتاب نیز بیشتر از زمانی است که در ارتفاع متوسط قرار دارید. پس استفاده از محصولات ضدآفتاب را جدی بگیرید و حتما هر روز روی صورت و بدن خود از کرم‌ها، لوسیون‌‌ها و دیگر محصولات مراقبتی دارای spf بالا استفاده کنید.

اگر در ارتفاع بالا زندگی می‌کنید از این محصولات مراقبتی استفاده کنید

محصولاتی که بهتر است در مناطق مرتفع مورد استفاده قرار نگیرند

در شرایط عادی استفاده از برخی محصولات مراقبتی و درمانی روی پوست مشکلی به وجود نمی‌آورد اما در شرایطی که رطوبت کافی وجود ندارد پوست شما مستعد التهاب و خشکی است و بهتر است از برخی محصولات مراقبتی تا حد ممکن استفاده نکنید مگر این که پزشک متخصص شما آن را برای شما تجویز کرده باشد و محصولات مکملی را نیز در کنار آن توصیه کرده باشد. رتینول جزو محصولاتی است که باعث تحریک و قرمزی پوست می‌شود و استفاده از آن در این شرایط توصیه نمی‌شود. لایه بردارهای شیمیایی، AHA و هر محصول دیگری که منجر به خشکی پوست شود در مناطق مرتفع نباید مورد استفاده قرار گیرد چون اثر مطلوبی روی پوست نخواهد داشت.

اگر در ارتفاع بالا زندگی می‌کنید از این محصولات مراقبتی استفاده کنید

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)